Gå til innhold

Gi jenta vår navnet Sunniva men kalle henne sol?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ønsker å gi jenta vårt navnet Sunniva, mens mannen vil gi henne navnet Solaris, og kalle henne sol. Blir det rart å gi henne navnet Sunniva og kalle henne sol? Sunniva betyr jo "gave fra solen". Jeg ønsker dette navnet pga. oppkalling etter familiemedlem. 

Solveig, Solfrid osv er dessverre ikke aktuelt fra mannen sin side. 

Anonymkode: 30f7a...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan dere ikke bare gi henne navnet Sol hvis det likevel er det dere har tenkt å kalle henne?

Anonymkode: 2eca1...a49

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det er rart. Hvorfor kalles noe man ikke heter?

Anonymkode: 2851d...0af

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Hvorfor skal hun hete Sunniva, og kalle henne noe helt annet :klo: Det henger liksom ikke helt på grep...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke begge navnene, Sunniva Solaris, og bruke Sol som kallenavn? 

Sunniva Solaris blir et langt navn, men det klinger ganske greit i mine ører og det kan absolutt funke hvis dere ikke bruker begge etternavnene deres til henne. Ett kort etternavn er best. I voksen alder vil hun mest sannsynlig ikke bruke begge navnene i det daglige uansett. 

Jeg f.eks har to fornavn, etternavnet mitt som mellomnavn og jeg tok mannen min sitt etternavn da vi giftet oss. Så jeg har fire navn, men i det daglige bruker jeg bare det ene fornavnet og etternavn 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Solaris? Er det filmen eller operativsystemet han vil kalle henne etter?!! 😄

Sol og Sunniva er jo egentlig to sider av samme sak, men jeg ville gått for Sunniva (siden jeg personlig synes oppkalling trumfer) og det er ikke noe i veien for å bruke Sol som kjælenavn for de nærmeste, siden det er jo også betydningen av Sunniva. 

Anonymkode: 4fbe5...62d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så vanlig her til lands, men veldig vanlig andre land. Med så mange ulike nasjonaliteter i Norge er det ingen som reagerer på navn lenger.. 
I engelskspråklige land blir William kalt Bill/Billy, Edward blir Ted, John blir Jack, Henry blir Harry, James blir Jim, Sarah blir Sally, Margaret blir Peggy, Richard blir Dick, Mary blir Polly osv. Mange av disse navnene har jo egentlig lite med hverandre å gjøre, selv om det finnes en opprinnelse for de fleste. Men de høres jo ikke like ut. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere må enes, Ts. Og oppkalling er en tradisjon du rett og slett må venne deg til at er vanlig i noen familier, og helt uhørt i andre. Om jeg fortalte mine eldre slektninger at jeg ville resirkulere navnene deres, eller navnene til deres døde foreldre, ektemenn, koner eller søsken så ville de sagt meg noen alvorsord. Og det ville ikke vært pene gloser.

Navn skaper folk. Prioritet 1 når dere gir navn er derfor dette: gi barnet et navn som oppmuntrer befolkningen rundt barnet til å ta godt imot det. Og når dere tenker på «ta godt imot det», husk at 100% av all mobbing, motgang og urettferdighet barnet vil møte som barn vil komme fra voksne, uutdannede og udannede mennesker. Foreldre til kompiser, lærere, trenere etc. Og så tilpasser dere navnet til den grimme virkeligheten vi lever i. 

Anonymkode: 41b53...a1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gir barnet det navnet dere har tenkt å bruke. Syns det er rart å "planlegge" kallenavn på et ufødt barn. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å planlegge kallenavn på ufødte barn er veldig vanlig i mange andre land. Så jeg ser ikke helt problemet med det. Ville gått for Sunniva Solaris og kalt henne Sol 👍🏻 Vet mange med kallenavn, folk bruker det fort uten å tenke at det er noe rart. 

Anonymkode: 96755...27a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere må enes, Ts. Og oppkalling er en tradisjon du rett og slett må venne deg til at er vanlig i noen familier, og helt uhørt i andre. Om jeg fortalte mine eldre slektninger at jeg ville resirkulere navnene deres, eller navnene til deres døde foreldre, ektemenn, koner eller søsken så ville de sagt meg noen alvorsord. Og det ville ikke vært pene gloser.

Navn skaper folk. Prioritet 1 når dere gir navn er derfor dette: gi barnet et navn som oppmuntrer befolkningen rundt barnet til å ta godt imot det. Og når dere tenker på «ta godt imot det», husk at 100% av all mobbing, motgang og urettferdighet barnet vil møte som barn vil komme fra voksne, uutdannede og udannede mennesker. Foreldre til kompiser, lærere, trenere etc. Og så tilpasser dere navnet til den grimme virkeligheten vi lever i. 

Anonymkode: 41b53...a1a

Eh, kilde..?🙄

Nå er det vel vanlig å mobbe navn HER INNE - og da slenges det gjerne med at navn er «white trash, vitner om ung mor uten utdannelse-navn» osv. Så mitt inntrykk er at de som mobber har utdannelse, men ja, enig i at de er udannet. De som velger spesielle navn på barna sine er jo ofte rause og positive til andres navnevalg - og dette forplanter seg i tankesettet til barna. 

Jeg har for øvrig ALDRI opplevd at barn blir mobbet for navnet alene. Navnet kan brukes i mobbing, men da er det andre ting barnet mobbes for. At voksne snakker dårlig om navn på nettet, ja, det ser jeg derimot ofte. 

Anonymkode: 96755...27a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sunniva er fint. Sol er ok. Solaris er ikke bra.

Anonymkode: edb91...e8d

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fornavn og mellomnavn bør ikke starte eller slutte på samme bokstav. «Reglene» sier at fornavn bør starte med vokal og mellomnavn med konsonant eller omvendt. Alt er jo selvsagt lov, men navn som følger disse rådene klinger bedre og er lettere å uttale.

Anonymkode: 344cf...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns Sunniva Solaris var et fint navn. 

Ellers syns jeg at om dere kaller henne Sol selv om hun heter Sunniva ikke er noe problem. Sol blir da navnet innad i familien, men utad vil jo alltid Sunniva være navnet hennes som hun vil bli kalt i offentlig sammenheng - leger, tannleger, skole etc. 

Anonymkode: ff10a...4b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Solaris? Er det filmen eller operativsystemet han vil kalle henne etter?!! 😄

Anonymkode: 4fbe5...62d

Det er Atari 2600-spillet.

Anonymkode: e90ae...f31

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Sol Sunniva eller Sunniva Solaris :) 

Anonymkode: c2823...05f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da kan dere vel gi henne navnet Sol?? 

Anonymkode: 7c1f1...608

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske rart å gi barnet ett navn, og samtidig ha intensjoner om å ikke kalle barnet det navnet, men derimot et annet navn, som barnet ikke har.

Vil man at barnet skal kalles Sol, så kaller man ikke barnet Sunniva. Da kaller man barnet Sol. Enkelt og greit. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har to fornavn og foreldrene mine brukte fornavn nummer to. Hver gang jeg ble ropt opp, snakket til av fremmede som hadde lest navnet mitt osv. ble jeg kalt fornavn nummer én og måtte si "Jeg bruker egentlig XX", og det var forferdelig irriterende, så jeg sluttet på ungdomsskolen og har siden brukt det første fornavnet i alle situasjoner.

Jeg skjønner virkelig ikke vitsen med å sette barnet sitt i en slik situasjon, og i deres tilfelle vil det jo bli enda verre, da dere planlegger å bruke et navn ungen ikke har engang.

Anonymkode: dd6d3...792

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...