Gå til innhold

Store arrangementer avlyst men ikke skoler stengt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Lasox skrev:

Helt enig! Noe annet jeg reagerte på i lokalavisen idag var det en lege som fortalte til folk som var satt i karantene at dem kunne gå ut av huset sitt til å kunne gå tur til skogen og ta seg en skitur! Er det mulig liksom?!😳 Som om man ikke kommer rundt omkring folk ved skogen og på skitur eller når man er på vei dit. Skal man liksom skrike til folka om at man er i karantene for å unngå nærkontakt?

Vi vet jo også nå hvor farlig viruset er og smitter mye lettere enn andre virus som vi er kjent med. Helt hårreisnde med å gi slikt råd!

Skolen og barnehagene burde absolutt ha blitt stengt, men konsekvensene av det så vil økonomien til landet kollapse pga. foreldre må være hjemme å passe på barna.

 

Det er forskjell på karantene og isolat. I karantene kan man visst gå turer i ikke tettbefolket strøk, holde 1 meters avstand til andre etc. I tillegg kan bare én i en husholdning være i karantene, i mens resten av familien kan gå på jobb og skole. 

Anonymkode: 7a57f...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Kaisamaia skrev:

Enig med hun her oppe som sier at de kunne anbefalt alle som kan å ta barna ut fra barnehage/skole. Jeg trodde det var for at det ikke var nødvendig at det ikke ble gjort.. Men det er jo pga. at helsevesenet ikke skal bryte sammen, eller? Så.. Bør man holde barna hjemme fra barnehagen når det ikke er smitte i kommunen? 

Det handler jo ikke bare om helsevesenet, men hele den norske økonomi. 

Anonymkode: 7a57f...466

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte først det samme- men så sier forskning.no at man kan være smittebærende i flere uker, det lengste som er målt er 37 dager. To uker er ikke nok. Og smitten kan potensielt være overalt, på bussen, toget, butikken, frisøren.

Så da lander jeg på at vi får vaske henda nøye og håpe det beste. Og sendr ungene på skolen, fe kan nødvendigvis ikke være hjemme for sikkerhets skyld i månedsvis, særlig ikke når man kan bli smittet på andre måter.

Anonymkode: 0b324...975

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenkte først det samme- men så sier forskning.no at man kan være smittebærende i flere uker, det lengste som er målt er 37 dager. To uker er ikke nok. Og smitten kan potensielt være overalt, på bussen, toget, butikken, frisøren.

Så da lander jeg på at vi får vaske henda nøye og håpe det beste. Og sendr ungene på skolen, fe kan nødvendigvis ikke være hjemme for sikkerhets skyld i månedsvis, særlig ikke når man kan bli smittet på andre måter.

Anonymkode: 0b324...975

Men er det kjent om smittegraden er konstant, eller avtar den når det er gått så lang tid?

Anonymkode: 3bc39...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdomsskoler, høyskoler, universitet og videregående kunne hatt nettundervisning, alle de kan være alene hjemme. På barneskoler kunne feks 1 og 4 klasse, 2 og 5 klasse hatt friminutt samtidig fordi at da blir det færre elever i skolegården samtidig. Med litt aldersforskjell gjør også at de er mindre sjanser for at ulike trinn leker sammen. 

Anonymkode: ee7d2...0d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lasox skrev:

Helt enig! Noe annet jeg reagerte på i lokalavisen idag var det en lege som fortalte til folk som var satt i karantene at dem kunne gå ut av huset sitt til å kunne gå tur til skogen og ta seg en skitur! Er det mulig liksom?!😳 Som om man ikke kommer rundt omkring folk ved skogen og på skitur eller når man er på vei dit. Skal man liksom skrike til folka om at man er i karantene for å unngå nærkontakt?

Her jeg bor, altså i Kristiansand, er det null problem å gå tur i skogen uten å treffe folk. Det gjør jeg annenhver dag. Jeg går ut av huset, setter meg i bilen, kjører til skogen, går tur. Treffer vanligvis ikke en sjel. Så hadde jeg sittet i karantene, hadde jeg ikke droppet skogsturene mine av den grunn. Ikke alle bor i tettbebyggede områder, og ikke alle henger rundt store flokker av mennesker hver dag. I disse tider er det faktisk greit at jeg er introvert, merker jeg.

Anonymkode: 5273a...f9d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler jo ikke bare om helsevesenet, men hele den norske økonomi. 

Anonymkode: 7a57f...466

Ja, ok, skjønner det. 😊 Men jeg spør om alle som kan bør holde barna hjemme. Jeg er student og kan sånn sett holde barnet hjemme, bortsett fra at det vil påføre mye jobbing på kveld for meg. Jeg lurer bare på hva som er anbefalt! Ideelt sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her jeg bor, altså i Kristiansand, er det null problem å gå tur i skogen uten å treffe folk. Det gjør jeg annenhver dag. Jeg går ut av huset, setter meg i bilen, kjører til skogen, går tur. Treffer vanligvis ikke en sjel. Så hadde jeg sittet i karantene, hadde jeg ikke droppet skogsturene mine av den grunn. Ikke alle bor i tettbebyggede områder, og ikke alle henger rundt store flokker av mennesker hver dag. I disse tider er det faktisk greit at jeg er introvert, merker jeg.

Anonymkode: 5273a...f9d

Skulle til å si det samme. Her jeg bor er det omtrent bare eneboliger og ikke så trangt at man må nærmere enn en meter om man møter folk. Uten hosting eller nysing er det lite sannsynlig å smitte selv om man skulle bli observert på avstand. Mitt hus ligger midt i skogen og jeg møter så godt som aldri folk om jeg er ute.

Anonymkode: 8ef33...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde stengt skoler og barnehager, iallefall for de som ikke jobber innen helse. Hva hjelper det å avlyse arrangementer og møter, når det på alle landets skoler er hundrevis av barn og voksne som sitter i tettpakket klasserom? Så skal de hjem med skolebussen. På ettermiddagen skal de på trening og kanskje på besøk. Hva pokker hjelper det da at Birken er avlyst? 

Anonymkode: bf815...ee8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde stengt skoler og barnehager, iallefall for de som ikke jobber innen helse. Hva hjelper det å avlyse arrangementer og møter, når det på alle landets skoler er hundrevis av barn og voksne som sitter i tettpakket klasserom? Så skal de hjem med skolebussen. På ettermiddagen skal de på trening og kanskje på besøk. Hva pokker hjelper det da at Birken er avlyst? 

Anonymkode: bf815...ee8

Hva med å sette hver skolekrets i karantene? De som går på samme skole og familier kan treffes hver dag og så mye de vil, men de får ikke lov til å treffe folk de vanligvis ikke treffer eller reise til familien i annen by? Da kan Norge gå rundt selv om noen vil ha det sosialt litt kjedeligere en stund.

Anonymkode: 8ef33...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Er ikke det merkelig? Barn er jo store smittespredere siden de får milde symptomer og da kan smitte tusenvis .

Jo , synes det er veldig merkelig. Det samme med turn til den minste her feks, ikke avlyst. 50 barn under 4 med foreldre som løper rundt... synes jeg ser viruset slår salto av glede 😆 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sermina skrev:

Det er ikke alle barn som har helsearbeide til foreldre og mange foreldre har mulighet til å ta barna ut for en periode. Hadde de iallefall sagt at de som kan ta barna ut bør gjøre det, så ville smittepresset senket seg noe iallefall. Jeg vet iallefall

 

halvparten av foreldrene på avdelingen i vår bhg kunne fint hatt barna hjemme uten store innvirkninger.

HELT ENIG

Anonymkode: daee8...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Guile skrev:

Det sitter langt inne å stenge skoler og barnehager. Det innebærer at voksne, også helsepersonell, må være hjemme fra jobb for å passe barna. 

Vi trenger alt helsepersonell vi kan lete frem nå. 

 

Situasjonen blir faktisk verre om alle disse blir smittet av barna sine og i tillegg smitter andre pasienter. 

Steng skoler og barnehager nå!

Anonymkode: 2de7c...49c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis alle barn som ikke hadde helsepersonell som foreldre blitt holdt hjemme hadde det hjulpet betraktelig.

Jeg tar en videreutdanning, og skal på skolen 3 dager neste uke (universitetet), og jeg er veldig skeptisk til det. Skolen er jo stappfull, auditoriene er fulle, og ikke minst veldig trang plass. Vurderer å være hjemme fordi jeg, på min jobb, er i nær kontakt med brukere som bl.a. har veldig dårlig immunforsvar, hjerteproblemer og astma.

Anonymkode: 0fb22...374

Forelesninger burde de vurdere å kjøre over streaming så folk kunne vært hjemme og sett forelesning. Burde vært slik på mange skoler nå. 

Anonymkode: 76fad...c8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen jeg jobber på forbereder seg allerede på å stenge og gå over til nettskole. Alt det praktiske er på plass. Vi er neppe den eneste. 

Anonymkode: 27bf4...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Endelig stenges skoler  og barnehager over hele landet!

Anonymkode: daee8...be9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoler og barnehager i Bergen blir stengt fra i morgen av og holder stengt i 2 uker i første omgang. Min datter bor i Haugesund og hennes skole skal holde stengt i en måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...