-TeddyToria- Skrevet 15. oktober 2005 #561 Del Skrevet 15. oktober 2005 Heia du! Nå skal du høre... Jeg har ei venninne som har en 3 åring, og da hun ble gravid meldte hun seg opp til første året på allmennlærer-utdanningen. Da hun fødte i desember fikk hun fødselsstipend, men fullførte aldri studiet, og fikk allikevel pengene som stipend. Du søker jo permisjon i utgangspunktet, men tar det bare ikke opp igjen... Men som Antoine sier, så kan du jo luske innom et kontor en gang du har tid til det - så får du heeelt sikkert svar! Hvis det viser seg å IKKE stemme, så kan man jo bare ta det opp igjen, men kan ta det litt etter litt - deltid - så man kan begynne å arbeide etter endt permisjon allikevel! God helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 16. oktober 2005 Forfatter #562 Del Skrevet 16. oktober 2005 Hei! innom for å ønske deg god helg! ← Så koselig! Tusen takk!! Hmm, hvilken farge vil du ha på teppet? Og type stoff? Fargene det bør passe til er hvit, lys lilla, en slags grårosa, lys blå og blå. Ettersom dere har vogn med hvit i så kan det bli litt vanskelig å treffe akkuratt den hvitfargen. Noen ønsker? ← Kanskje litt sent å svare på dette nå, jeg har ikke vært innom i helgen... Sikker på at du ikke vil surprise me da? Eller så er kanskje grå en passende farge? Hva slags stoff... noe babyvennlig og mykt kanskje? Du har mer greie på sånt enn meg, vet du Hei snuppa! Jeg har alltid tatt meg turen til Lånekassens kontorer de gangene jeg har trengt hjelp. Mye lettere å få snakket med en kundebehandler og det har alltid ordnet seg ved mine oppmøter. Lykke til! Og god helg.... ← Det var ingen dum idé! Hvis lånekassen har kontor i nærheten, da. Kan ikke huske å ha hørt at de finnes her i byen, men det er nok ikke så vanskelig å finne ut om de gjør det! Håper du får en kjempe fin helg! Vasking kan alltids vente! ← Jeg fikk vasket ferdig, heldigvis! Godt å få det unna! Heia du! Nå skal du høre... Jeg har ei venninne som har en 3 åring, og da hun ble gravid meldte hun seg opp til første året på allmennlærer-utdanningen. Da hun fødte i desember fikk hun fødselsstipend, men fullførte aldri studiet, og fikk allikevel pengene som stipend. Du søker jo permisjon i utgangspunktet, men tar det bare ikke opp igjen... Men som Antoine sier, så kan du jo luske innom et kontor en gang du har tid til det - så får du heeelt sikkert svar! Hvis det viser seg å IKKE stemme, så kan man jo bare ta det opp igjen, men kan ta det litt etter litt - deltid - så man kan begynne å arbeide etter endt permisjon allikevel! God helg! ← Det høres kjempefint ut hvis det er sånn! Jeg har ikke tenkt å søke permisjon, bare be om å få utsatt eksamenene (for så å glemme dem for alltid... ). Så melder jeg meg evt opp til nytt studium fra august, og søker permisjon med en gang. Det oppfordrer faktisk lånekassen til Håper det blir som vi ønsker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 16. oktober 2005 Forfatter #563 Del Skrevet 16. oktober 2005 25+0 i dag Vekt: 800 g Full lengde: 30 cm Allerede nå begynner det å bli liten boltreplass for fosteret i livmoren. Øyevipper dukker opp denne uken, og øynene vil snart kunne åpnes og lukkes! Hjernen vokser fremdeles fort, og fosteret er en velproporsjonert liten minibaby. Fosteret begynner også å få lengre hår på hodet. Alle sansene er nå ferdig utviklet og babyen vil kunne reagere på skarpe lyder eller skarpt lys utenfra. Barn som fødes for tidlig, har en så stor sjanse for å klare seg dersom de blir født nå at alle hjelpemidler tas i bruk for å sikre at barnet overlever. Som dere kanskje vet, har svigermor vært her i helgen. Hun bor ganske langt unna, og tar fly for å besøke oss. Dette betyr naturlig nok at hun må bli her i noen dager når hun først kommer. Jeg synes det er koselig med besøk, men et par-tre dager er nok. Selv om vi har et godt forhold, føler jeg at jeg må vise meg fra min beste side hele tiden. Må liksom holde det ryddig til enhver tid, være i godt humør, kanskje ikke ligge rett ut på sofaen osv. Og synes kanskje noen ganger hun legger seg oppi ting. F.eks i sommer sa mannen at han syntes det luktet vondt av håndklærne. Da hadde svigermor sagt til han at det var fordi vi lot dem ligge våte på gulvet (men det var jo fordi badekaret lekket, ikke en vane vi har liskom!!). I dag, etter at hun hadde dusjet, sa hun (liksom litt ekstra tydelig) til meg: jeg hang opp håndkleet, sånn at det kan få tørke før du legger det i skittentøyet I går kom spørsmålet jeg håpet ikke skulle komme - eller det var vel ikke et spørsmål, mer et tilbud hun regnet med at jeg ville takke ja til: hun sa hun var innstilt på å komme å bo her en periode for å hjelpe til, når vi kommer hjem med babyen fra sykehuset!!!! Mannen var ikke der da hun sa dette, og jeg kjente jeg fikk helt vondt i magen, for jeg har jo tenkt en del på dette. Jeg vil absolutt ikke ha noen boende her når vi kommer fra sykehuset! Jeg skjønner at hun gjerne vil være i nærheten av sitt første barnebarn, og at hun ønsker å bidra med noe, men jeg vet med meg selv at jeg er tusen ganger mer avslappet når hun ikke er her, enn når hun er her for å hjelpe. Og dessuten tror jeg ikke vi trenger hjelp! Babyen vil vi jo ta oss av selv, det er jo viktig både for den og oss. Vi trenger å finne ut av ting på egen hånd, jeg liker ikke å få velmenende råd fra gud og hvermann! Og husarbeidet kan jo godt vente litt, hvis vi absolutt ikke orker!!! Så jeg sa til henne at jeg vil vi skal ha akkurat den første tiden for oss selv, for å bli kjent med barnet vårt. Jeg ser jo såååå fram til de første ukene jeg, mannen og babyen skal ha sammen! Barselbesøk er helt ok, de drar etter en liten stund. Jeg orker ikke å ha noen boende her da! Og dessuten - når hun er her, føler jeg ikke at jeg kan ta med meg babyen og reise fra henne for å besøke andre, trille en tur uten at hun får være med, det blir rart for andre som ikke kjenner henne å komme på besøk når hun er der osv. jeg ser for meg at vi ikke vil få oppleve å være en egen liten familie før hun reiser igjen... og jeg vil ikke at det skal være sånn!! Etter at jeg hadde sagt at jeg ville ha den første tiden alene, snakket vi ikke mer om det. Jeg vet ikke om hun har foreslått det samme for mannen, det finner jeg vel ut når han kommer hjem etterpå. Jeg vil jo ikke såre ham, og få ham til å føle at jeg avviser moren hans. Jeg kommer jo helt sikkert til å slippe inn mine egne foreldre så ofte de vil komme - men det er jo bare for en liten stund, og dessuten har jeg et annet forholdt til dem enn til svigermor. Uff, det ante meg at dette spørsmålet ville komme... hun var i gang med å strikke, ga oss penger til å kjøpe babyutstyr, og gleder seg jo veldig. Jeg føler det blir dumt å be henne bo hos svogeren min eller en venninne når hun er her i byen, så lenge hun alltid har fått lov til å bo her når hun ville (svoger har bare ett soverom), og så lenge hun kun kommer for å treffe den nyfødte babyen! Uff, akkurat nå føler jeg at dette legger en demper på gleden ved å skulle få baby! Dette har jeg venta sååå lenge på å få ned "på papiret" (her i dagboka), så det var godt å få satt ord på det! Jeg har jo ikke fått snakka med mannen om det enda, og det er en sånn ting jeg ikke kan vente med å ta opp med mamma... Litt mammadalt kanskje?? Huff, vet ikke hva jeg vil med dette, men...hva tenker dere om det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 16. oktober 2005 #564 Del Skrevet 16. oktober 2005 Vel, jeg har to svigermødre (som ikke tåler hverandre) og som garantert begge vil komme nedover så fort det går rykte om at en baby kommer her i huset! Så jeg føler med deg. Om hun vil komme for en helg så går det vel greit å sove på stua hos mannens bror vel? Om det bare er for å se barnet mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 16. oktober 2005 Forfatter #565 Del Skrevet 16. oktober 2005 (endret) Vel, jeg har to svigermødre (som ikke tåler hverandre) og som garantert begge vil komme nedover så fort det går rykte om at en baby kommer her i huset! Så jeg føler med deg. Om hun vil komme for en helg så går det vel greit å sove på stua hos mannens bror vel? Om det bare er for å se barnet mener jeg. ← Hun hadde jo tenkt til å bli her en del lenger enn en helg, da... Og jeg synes det er vanskelig å enten be henne om å vente noen uker med å komme (forståelig at hun vil se babyen så nyfødt som mulig), eller å si at hun ikke får lov til å bo hos oss når hun kommer! Nå har jeg lagt ut innlegget over i graviditetsforumet og barn, familieforumet. Så kanskje jeg får noen synspukter på det... Endret 16. oktober 2005 av søndagsengel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 16. oktober 2005 #566 Del Skrevet 16. oktober 2005 Det høres utrolig kjedlig ut! og jeg hadde nok gjort det samme som deg. Jeg vil jo ikke ha noen boende hos meg når jeg akkruatt har fått baby. ei heller min egen mor. Greit nok med besøk-.. de kan jo reise igjen. Er som de amrikanske filmer/serier det.. der flytter bestemødrene inn for å hjelpe til med den nye babyen. men nei takk.. det ønkser ikke jeg. Heldigvis har jeg begge familiene i nærheten.. både min egen og svigers.. så her slipper jeg heldigvis unna den problemstillingen.. får håpe at mannen din tar det på en fin måte og står sammen med deg mot sin egen mor!... men han har vel ikke lyst til å ha noen boende hos seg han heller regner jeg med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 16. oktober 2005 #567 Del Skrevet 16. oktober 2005 Jeg regnet med at hun ville bli litt lenger enn en helg ja, men dere får bare stå på kravene! Og vil hun komme så får hun bo et annet sted! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 17. oktober 2005 #568 Del Skrevet 17. oktober 2005 Hei Søndagsengel. Skjønner godt problemstillingen din og at du ikke ønsker langtidsbesøk rett etter at dere har komme hjem fra sykehuset med den lille. Men det er også viktig at du ikke eksludere svigermoren din. Jeg ville nok ha invitert henne for en helg og da syns jeg det ville vært rart om hun ikke fikk bo hos dere. Ofte føler farmor seg litt tilsidesatt i forhold til mormor, nettopp fordi barnets mor søker til sin egen mor for råd og veiledning. Kanskje det ikke er så dumt å la farmor også få slippe til litt og kanskje den lille babyen vil bringe dere litt nærmere hverandre? Dette er ting min egen mor har nevnt for meg. Mamma er farmor til 2 og syns det er litt trist at farmor kommer i annen rekke i forhold til mormor. fra meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter #569 Del Skrevet 17. oktober 2005 Hei Søndagsengel. Skjønner godt problemstillingen din og at du ikke ønsker langtidsbesøk rett etter at dere har komme hjem fra sykehuset med den lille. Men det er også viktig at du ikke eksludere svigermoren din. Jeg ville nok ha invitert henne for en helg og da syns jeg det ville vært rart om hun ikke fikk bo hos dere. Ofte føler farmor seg litt tilsidesatt i forhold til mormor, nettopp fordi barnets mor søker til sin egen mor for råd og veiledning. Kanskje det ikke er så dumt å la farmor også få slippe til litt og kanskje den lille babyen vil bringe dere litt nærmere hverandre? Dette er ting min egen mor har nevnt for meg. Mamma er farmor til 2 og syns det er litt trist at farmor kommer i annen rekke i forhold til mormor. fra meg. ← Hei! Takk for svar! Fint at du får meg til å se det litt fra den andre siden også! Jeg ønsker selvfølgelig ikke å ekskludere henne, og vil gjerne at hun skal komme på helgebesøk mye oftere enn hun gjør nå (hun er her ca 4 ganger i året), sånn at hun kan bli godt kjent med barnebarnet sitt. Jeg vil bare ikke at hun skal være tilstede når vi kommer hjem fra sykehuset, og ønsker ikke at hun skal bo hos oss over tid for å "hjelpe". Synes det er koseligere hvis hun bare kommer på besøk for å være sammen med oss og babyen, jeg! Jeg snakket med mannen om det i går, og hun hadde sagt det samme til ham. Hun hadde ikke sagt at hun hadde snakket med meg om det. Mannen hadde sagt som meg, at vi nok ville ha den aller første tiden alene. Men altså, hun kan gjerne komme og bo her en helg når vi har vært hjemme en uke eller to, men ikke bo her i to uker helt fra første stund. Ellers så har jeg tenkt på det du sier om å ikke sette farmor i andre rekke. Det tror jeg svigermor også har, for hun tok opp "temaet" hvem skal bli kalt bestemor osv. med mannen, og spurte om han følte at tittelen bestemor betydde mer enn farmor eller mormor. Jeg for min del forstår ikke helt at hun kan henge seg opp i det, så lenge hun får den plassen hun ønsker i barnets liv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 17. oktober 2005 #570 Del Skrevet 17. oktober 2005 Dette med titler er jo også en sak ja. Ofte så velger jo barnebarna titler på sine egne besteforeldre. Nevøene til mannen min kaller mormor og morfar for mimmi og moffa. Selv kalte jeg farmor og farfar for mor og far. Men om en av besteforeldrene er det fra før av og allerede heter bestemor og bestefar så syns jeg det er logisk at de fortsetter å hete det for nye barnebarn også. Mange hensyn å ta for at alle skal bli "fornøyde" men dette er vel egentlig bare bagateller når alt kommer til alt. Din svigermor syns nok sikkert det er greit å vente ett par uker før hun kommer på besøk, og hun aksepterer sikkert også at hun ikke får bli i en hel uke. Jeg for min del har min familie ett stykke unna, ca 3.5 t med bil så jeg lurer jo selvsagt på hvordan det vil bli når vi selv får en liten en. Men med litt åpen kommunikasjon så går det sikker bra til slutt for alle parter. Uansett hvordan du føler det så IKKE ha dårlig samvittighet for at du ikke orker å ta i mot alt besøket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peony Skrevet 17. oktober 2005 #571 Del Skrevet 17. oktober 2005 Leste innlegget ditt på gravidforumet jeg også, og skjønner at det er en litt kinkig situasjon. Vi har jo mannens foreldre i et annet land, så de ville nok også bli litt mer enn en helg, men jeg ville ikke hatt de her når vi kom hjem fra sykehuset jeg heller. Håper det ordner seg, men nå har jo mannen svart det samme til henne, så da gjør det sikkert det! Akkurat med navnene på besteforeldrene slipper vi billig unna, alle får velge fra øverste hylle ettersom et par er norsk og et par er engelsk! Tipper det blir grandma, grandpa, mormor og morfar, jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter #572 Del Skrevet 17. oktober 2005 Ja, det beste hadde jo vært om barnet selv lagde sine egne navn på besteforeldrene. det er jo koselig også Jeg kom faktisk gjennom på telefon til lånekassen! Og fikk akkurat de svarene jeg håpet Så nå tar jeg snart juleferie, jeg Jeg kommer til å gjøre de arbeidskravene som er obligatoriske for å få lov til å ta eksamen, men jeg kommer til å be om å få utsatt både den eksamen jeg har før jul, og de jeg har resten av studieåret. Jeg trenger aldri å ta dem opp igjen, og behøver ikke å følge studiet i det hele tatt, og får likevel fødselsstipend. Jeg kommer til å melde meg på et heltidsstudium neste skoleår, og søke permisjon fra det med en gang (og aldri ta det opp igjen...). Dermed får jeg også fødselsstipend (ca 8000 pr mnd) i sommerferien, og ca fram til jul neste år Og da er det jo snart tid for å få kontantstøtte (hvis den blir opprettholdt), eller begynne å søke jobber. Tenk så masse tid lille spire, mannen og jeg skal få sammen framover!! Lånekasen er jamen en genial ting! Vi får det jo faktisk bedre nå enn hvis jeg hadde vært i jobb, for da hadde jo ikke mannen fått så lang permisjon! Kan nesten ikke tro at det er sant, men nå har jeg jo både fått det pr telefon og mail, og lest det selv!! Så å blir jeg skufet hvis det viser seg å ikke stemme... vet ikke helt om jeg tror det før jeg får se det, men satser i allefall på at det er sånn det er! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 17. oktober 2005 #573 Del Skrevet 17. oktober 2005 Så genialt, Søndagsengel!!! Lønner seg jo nesten å være student jo! Flott at det ordner seg rent økonomisk + at dere får mye tid med den lille begge to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter #574 Del Skrevet 17. oktober 2005 Så genialt, Søndagsengel!!! Lønner seg jo nesten å være student jo! Flott at det ordner seg rent økonomisk + at dere får mye tid med den lille begge to. ← Jaaa!!! Siden jeg først var i gang med det "byråkratiske", slo jeg på tråden til trygdekontoret med det samme. Vi lurer nemlig på hvordan det blir med mannens permisjon så lenge han er ansatt på heltid i et firma (hovedarbeidsgiver), og i tillegg driver sitt eget firma. Har lest noe om at det er fra hovedarbeidsgiver man tar permisjon, så vi lurte på om han fortsatt kan ta på seg noen jobber i sitt eget firma, selv om han er i permisjon. Det spørsmålet kunne ikke damen svare på, så hun satt opp en time for oss på trygdekontoret fredag kl 9. Så da får vi forhåpentligvis svar på det (håper bare det passer for mannens jobb at han blir borte en stund på fredag nå da... hvis ikke får jeg klare meg på egen hånd ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 17. oktober 2005 #575 Del Skrevet 17. oktober 2005 Det hadde jo vært helt genialt hvis han kan jobbe litt i eget firma ved siden av. Men det er jammen meg en jungel av lover og paragrafer man skal sette seg godt inn i for å vite hva man egentlig har krav på eller hvilke muligheter man har! Du er jo rene eksperten å regne nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter #576 Del Skrevet 17. oktober 2005 Det hadde jo vært helt genialt hvis han kan jobbe litt i eget firma ved siden av. Men det er jammen meg en jungel av lover og paragrafer man skal sette seg godt inn i for å vite hva man egentlig har krav på eller hvilke muligheter man har! Du er jo rene eksperten å regne nå! ← Ja, det er kjempemasse å sette seg inn i! Godt det finnes noen hjelpsomme sjeler ved de ulike etatene, for noen ekspert er jeg nok ikke Det hadde vært kjempefint om mannen kunne jobbe i firmaet ved siden av permisjonen, men jeg tviler litt på at det er lov. Kan tenke meg at det han tjener i firmaet kanskje trekkes fra permisjonspengene fra trygdekontoret. Planen er jo uansett at han skal bruke fridagene med babyen, og ikke til å jobbe, men det vil være litt avgjørende for hvor lang permisjon han tar. Han kan ikke benytte seg av tidskonto i 58 uker og ikke jobbe i firmaet i det hele tatt, for vi vil jo tape på at han kun har inntekt fra heltidsjobben og ikke fra firmaet i tillegg, sånn som nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter #577 Del Skrevet 17. oktober 2005 Nå har jeg ringt legen min og bedt om attest på når jeg har termin. Det må sendes inn sammen med krav om engangsstønad Godt å få unna så mye i dag, men nå får jeg vel snart ta meg en tur ut i det nydelige været! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 17. oktober 2005 #578 Del Skrevet 17. oktober 2005 Ja det er greit med alt en har unnagjort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-TeddyToria- Skrevet 17. oktober 2005 #579 Del Skrevet 17. oktober 2005 Nå har jeg ringt legen min og bedt om attest på når jeg har termin. Det må sendes inn sammen med krav om engangsstønad Godt å få unna så mye i dag, men nå får jeg vel snart ta meg en tur ut i det nydelige været! ← Tid og hvor sender du dette inn? Er det bare kravet om engangsstønad du må sende inn, eller er det noe mer??? Håper alt er vel med deg og den lille i magen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 17. oktober 2005 #580 Del Skrevet 17. oktober 2005 så genialt med lånnekassen da! masse å hente der! ang titeler. er ikke lett det nei.. synes det beste er å la barnet velge selv je.g. men noe må jo dere kalle dem for mens barnet enda er lite.. men alle kan vel være bestemor og bestefar sånn egentlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå