Gå til innhold

Mitt liv som mamma til to!

søndagsengel?

Anbefalte innlegg

Walliesene var knallfine. Hva betaler dere for dem? Og er det underlag de ikke kan festes på? Hadde kanskje vært noe for oss det? Lurer litt på å friske opp gutterommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har alltid tenkt at søndag er den siste dagen i uken jeg da men jeg aner ikke. På kalenderen til windows så starter jo den på en søndag, men for meg så begynner uka på mandager.

Når man teller gravididtetsuker, så starter man jo på den dagen man ble gravid. Noen kan f.eks. starte på ny uke på en onsdag. Når man er 40+2, er terminen. Og siden jeg er 40+2 på en tirsdag, så er jeg jo 40+0 på en søndag, og dermed starter alle mine nye uker på søndager. Det var det jeg kom fram til i går, i allefall. (Og da er jeg 23+0 i dag, da :) )

Walliesene var knallfine. Hva betaler dere for dem? Og er det underlag de ikke kan festes på? Hadde kanskje vært noe for oss det? Lurer litt på å friske opp gutterommet.

De er veldig fine! Det finnes mange forskjellige, betaler rundt 150 for 25 små, og den store på bildet koster vel i overkant av 250 (svenske). De må festes på slett underlag, ikke tapet med struktur. Du kan lese mer om det på inreda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kjente jeg mindre liv enn de to foregående dagene. Tenkte ikke mye over det på dagen, men da jeg kjente et lite spark på kvelden, kom jeg på at jeg hadde kjent det sjelden den dagen. Regner med at spiren har flytta litt på seg, og dessuten var jeg jo mye i bevegelse i går, noe som vugger den i søvn. Da vi la oss, ble den skikkelig aktiv, da kjente jeg spark i alle retninger, så da hadde den sikkert turnoppvisning :ler:

I dag har jeg ikke kjent noe, men har jo bare vært våken i en times tid (og la oss rundt 02.30 i natt, så den turningen foregikk for ikke så lenge siden). Spiren er jo i ferd med å danne et søvnmønster nå, så kanskje den er B-menneske ;) Men jeg håper jo å få kjenne et lite livstegn snart, så jeg kan være trygg på at alt står bra til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du...jeg og mannen snakker litt om barn for tiden.. ikke at det skjer noe her riktig enda, men jeg er av typen som liker å ha ting klart for meg i god tid..

Så..kan jeg spørre deg litt om hvordan det går økonomisk osv? Har forstått det slik at du har jobbet litt ved siden av studier? Det må da være en fordel?

Mannen har jo blitt selvstendig næringsdrivende, så når den tid kommer er det jo ikke sikkert han får tatt pappapermisjon..tror du det blir et problem for oss?

Mye tanker som surrer rundt i hodet nå... vet jo at det aldri passer helt perfekt å få barn, men vil jo legge så mye som mulig til rette for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du...jeg og mannen snakker litt om barn for tiden.. ikke at det skjer noe her riktig enda, men jeg er av typen som liker å ha ting klart for meg i god tid..

Så..kan jeg spørre deg litt om hvordan det går økonomisk osv? Har forstått det slik at du har jobbet litt ved siden av studier? Det må da være en fordel?

Mannen har jo blitt selvstendig næringsdrivende, så når den tid kommer er det jo ikke sikkert han får tatt pappapermisjon..tror du det blir et problem for oss?

Mye tanker som surrer rundt i hodet nå... vet jo at det aldri passer helt perfekt å få barn, men vil jo legge så mye som mulig til rette for det..

Hei! Jeg leste i dagboken din at dere har snakket litt om barn. Så gøy :) Da jeg ble gravid, håpet jeg at jeg skulle få fast jobb med en gang (var ferdig utdannet i juni), sånn at jeg kunne rekke å jobbe i 6 måneder før babyen kom. Men sånn gikk det ikke, og derfor tok jeg et fulltidsstudium i stedet. På den måten får jeg studielån og stipend i tiden fram til babyen kommer. Har jobbet som dagmamma og støttekontakt ved siden av. Det gir jo ikke så mye inntekt, men sammen med studielånet har jeg mer pr måned nå enn jeg har hatt de årene jeg har vært student tidligere.

Mannen jobber masse. Han har 100% stilling som han jobber i på dagtid, og i tillegg har han et firma som han jobber i på ettermiddager og kvelder de fleste dager i uka. Så det er han som er den sikreste inntekstkilden. Vi hadde klart oss uten firmainntektene hans, men da kunne vi ikke gjort ting med huset, reist bort osv i samme grad som nå. Vi er enige om at han skal jobbe mye mindre når babyen kommer, og jeg må si jeg gleder meg til det :)

Hvis du har tid til å jobbe ved siden av studiene, kan du få fødselspenger regnet ut fra det du har tjent 6 av de siste 10 månedene før fødsel, og få disse utbetalt hver månerd i 10 eller 12 måneder. Da må du ha tjent over en viss sum, jeg er ikke helt sikker på hva det er. Jeg har i hvertfall ikke tjent nok til det, så derfor får jeg bare engangsstønaden, som er på ca 34 000. Vi har valgt å gjøre det sånn at jeg fortsetter å studere etter at babyen er født (har bare 6 timer i uka), og mannen tar 50% permisjon (tidskonto) fra jobben fram til jeg er ferdig med studiene. På den måten får vi fødselsstipend fra lånekassa (minst 8000 pr måned) i tillegg til engangsstønaden, og vi beholder fortsatt mannens inntekt. Hvis jeg ikke hadde fortsatt på skolen, hadde ikke mannen fått pappapermisjon. Vi har lyst til å gjøre det på denne måten så mannen skal få mulighet til å være hjemme med babyen, i tillegg til at det er best for oss økonomisk sett :) Jeg vet ikke hvordan det er å få pappapermisjon når man er selvstendig nærngsdrivende, men jeg vil tro det lar seg gjøre. du kan jo spørre om det i www.snartmamma.com (evt i www.snartgravid.com). De jentene der har svar på det meste!! :tommelsmil:

Dette ble visst et kjempelangt svar, og jeg vet ikke en gang om jeg har svart på det du spurte om!? Ønsker dere i allefall lykke til med å legge alt til rette for å begynne å prøve!!!!! :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut som et fint sete det. Er det sånn base sak som en klikker det fast i? Er mest praktisk det om en skal ha samme sete i to biler, tror jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ble gravid, håpet jeg at jeg skulle få fast jobb med en gang (var ferdig utdannet i juni), sånn at jeg kunne rekke å jobbe i 6 måneder før babyen kom. Men sånn gikk det ikke, og derfor tok jeg et fulltidsstudium i stedet. På den måten får jeg studielån og stipend i tiden fram til babyen kommer.

Har fundert litt på dette selv..får nok ikke fast jobb med det første jeg heller..derfor har jeg vurdert litt å ta pedagogikk et år etter at jeg nå får bachelorgraden...

Hvis du har tid til å jobbe ved siden av studiene, kan du få fødselspenger regnet ut fra det du har tjent 6 av de siste 10 månedene før fødsel, og få disse utbetalt hver månerd i 10 eller 12 måneder. Da må du ha tjent over en viss sum, jeg er ikke helt sikker på hva det er.

Hmm..jobber jo ca.60% ved siden av studiene nå, og kommer nok til å fortsette med det. Men om jeg tjener nok til å få fødselspenger vet jeg ikke..

På den måten får vi fødselsstipend fra lånekassa (minst 8000 pr måned) i tillegg til engangsstønaden, og vi beholder fortsatt mannens inntekt.

8000 i mnd er jo slettes ikke værst! Når, og hvor lenge får du dette?

Dette ble visst et kjempelangt svar, og jeg vet ikke en gang om jeg har svart på det du spurte om!? Ønsker dere i allefall lykke til med å legge alt til rette for å begynne å prøve!!!!!  :smilyblomst:

Tusen takk for svar! Ble litt klokere nå!

Ha en fortsatt fin dag! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsstipendet får man fra babyen blir født. Man får det i hvertfall fram til studieåret er over, men jeg leste et eller annet sted at man får det i 10 måneder uansett hvor lenge det er igjen av studiet. Høres ikke helt logisk ut, men det må jo undersøkes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som et fint sete det. Er det sånn base sak som en klikker det fast i? Er mest praktisk det om en skal ha samme sete i to biler, tror jeg da..

Det er uten base. Det hadde ikke vært så mye mer praktisk, for da måtte vi jo flyttet basen mellom de to bilene (hvis vi ikke hadde hatt to baser da, men mannen har jo bare to-seter, og måtte uansett tatt den ut når han hadde med folk i bilen). Disse setene er visst veldig enkle å ta ut og inn av bilen likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jammen meg mye man skal sette seg inn i for å vite hva man egentlig har krav på av økonomisk støtte. *phu*

Og for ikke å snakke om alt utstyret, babysete til bilen, vogn, stellebord etc etc. Mye fint å velge i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen meg mye man skal sette seg inn i for å vite hva man egentlig har krav på av økonomisk støtte. *phu*

Og for ikke å snakke om alt utstyret, babysete til bilen, vogn, stellebord etc etc. Mye fint å velge i :)

Ja, det er masse å sette seg inn i Vi ble kjempeglade da vi fant ut at vi har mulighet til å gjøre det på den måten vi skal velge. Hadde egentlig forberedt oss på at mannen ikke fikk noe permisjon i det hele tatt, og at jeg måtte gå uten annen inntekt enn 900 kr i barnetrygd pr måned :forvirret:

Mye å sette seg inn i når det gjelder utstyr også, for det er jo fordeler og ulemper med alt. Heldigvis er dette litt morsommere enn å sette seg inn i trygdekontorets regler, og jeg er sikker på at vi blir fornøyde med det vi ender opp med til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er masse å sette seg inn i Vi ble kjempeglade da vi fant ut at vi har mulighet til å gjøre det på den måten vi skal velge. Hadde egentlig forberedt oss på at mannen ikke fikk noe permisjon i det hele tatt, og at jeg måtte gå uten annen inntekt enn 900 kr i barnetrygd pr måned :forvirret:

Mye å sette seg inn i når det gjelder utstyr også, for det er jo fordeler og ulemper med alt. Heldigvis er dette litt morsommere enn å sette seg inn i trygdekontorets regler, og jeg er sikker på at vi blir fornøyde med det vi ender opp med til slutt :)

Tror vi har valgt en kjekk løsning begge to, mtp. studier - selv om det er aldri så kjedelig innimellom - lån fra lånekassen er jo faktisk det beste lånet man kan ha, igrunnen med mange fordeler også - også får man tid til å forberede seg enda litt mer! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tror vi har valgt en kjekk løsning begge to, mtp. studier - selv om det er aldri så kjedelig innimellom - lån fra lånekassen er jo faktisk det beste lånet man kan ha, igrunnen med mange fordeler også - også får man tid til å forberede seg enda litt mer! ;)

:enig: Fornøyd med valget, ja! :)Selv om det har vist seg at en del av pensumet i KRL 2 er kjempevanskelig!!!! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:enig: Fornøyd med valget, ja!  :)Selv om det har vist seg at en del av pensumet i KRL 2 er kjempevanskelig!!!! :overrasket:

Da er vi to som har funnet ut av det også... Vet ikke hva KRL 2 er hos dere, men hos oss er det Kristendommens historie - veldig greit. Men KR-100 (Bibelkunnskap)...DET er vanskelig det!!! :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi to som har funnet ut av det også... Vet ikke hva KRL 2 er hos dere, men hos oss er det Kristendommens historie - veldig greit. Men KR-100 (Bibelkunnskap)...DET er vanskelig det!!! :forvirret:

Det er nok lagt opp ganske så forskjellig. KRL 2 er etikk, filosofi og fordypning i andre religioner. Etikken er grei, men filosofien er vanskelig! Å huske hva de ulike filosofene sto for osv. Går sikkert an å lære hvis jeg bare får satt meg ned med det, men jeg må konsentrere meg om å lese KRL 1 så lenge det er der vi skal ha prøve først (andre religioner og religionsdidaktikk). Fordypning i andre religioner synes jeg også er vanskelig, for der er det så mange rare gudenavn å huske på! Men det er i allefall litt interessant. Kristendommen skal vi ikke ha om før etter jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje jeg kjenner babyen hikke :) Det skal visst være tiden for å kjenne det nå, og jeg kjenner rytmiske små "rykk" som i allefall ikke er spark. Vanskelig å vite om det er hikking, siden jeg ikke vet hvordan det kjennes ut. Det går mye raskere enn når jeg selv hikker, men med så mange hjerteslag pr minutt forundrer det meg ikke om spiren hikker i nesten samme tempo :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...