AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #1 Skrevet 7. mars 2020 Er det vanlig at polske menn er nedlatende, konstant ‘hakker’ på kvinnen og forventer å bli oppvartet? Eller er det bare jeg som har klart å forelske meg i en idiot? Jeg forstår ikke hvorfor han er sammen med meg om ‘alt’ er galt med min eksistens. Samtidig har han fine perioder. Og det er det som gjør at jeg er her fremdeles. Men er det kulturen som gjør han slik? Mener han det eller er det slik han er vant til at parforhold fungerer? Lyst å gi meg ett dumt svar? La være å kommenter. Anonymkode: 3a31e...376
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #2 Skrevet 7. mars 2020 Du har møtt på en idiot, mange polske menn er greie, er som med alle nasjoner, noen er søppel andre er bra Anonymkode: 53e5c...572 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #3 Skrevet 7. mars 2020 Nei, alle polske menn er ikke sånm. Jeg kjenner en som overhodet ikke oppfører seg som dette. Du har nok funnet deg en dust som tilfeldigvis er polsk. Anonymkode: 1a5b1...74b 4
Duftavsommerregn Skrevet 7. mars 2020 #4 Skrevet 7. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, alle polske menn er ikke sånm. Jeg kjenner en som overhodet ikke oppfører seg som dette. Du har nok funnet deg en dust som tilfeldigvis er polsk. Alle er nok ikke slik nei! Men det er nok et mer tradisjonelt "gammeldags" kvinnesyn i store deler av øst Europa blant menn. Ikke alltid dette klaffer veldig godt med det norske kvinner forventer av en mann i et forhold. Det samme gjelder for veldig mange land i verden i Asia og midtøsten og store deler av Afrika. Fornekte dette er bare tull. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #5 Skrevet 7. mars 2020 1 minutt siden, Duftavsommerregn skrev: Alle er nok ikke slik nei! Men det er nok et mer tradisjonelt "gammeldags" kvinnesyn i store deler av øst Europa blant menn. Ikke alltid dette klaffer veldig godt med det norske kvinner forventer av en mann i et forhold. Det samme gjelder for veldig mange land i verden i Asia og midtøsten og store deler av Afrika. Fornekte dette er bare tull. Polen er ikke et østeuropeisk land. Det er sentral europeisk. De er ikke noe særlig mer gammeldags enn vest-europeere. Det er i alle fall min erfaring etter å ha bodd i Polen 2 år. Jeg bodde riktig nok i en av de største byene, som er moderne. Det kommer litt an på hvilken bakgrunn mannen har. Anonymkode: 1a5b1...74b
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #6 Skrevet 7. mars 2020 6 minutter siden, Duftavsommerregn skrev: Alle er nok ikke slik nei! Men det er nok et mer tradisjonelt "gammeldags" kvinnesyn i store deler av øst Europa blant menn. Ikke alltid dette klaffer veldig godt med det norske kvinner forventer av en mann i et forhold. Det samme gjelder for veldig mange land i verden i Asia og midtøsten og store deler av Afrika. Fornekte dette er bare tull. Det er mer kristne i Polen, men vil tro det er mye variasjon der da det består trossalt av nesten 40 millioner mennesker. Anonymkode: 2dcc5...934
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #7 Skrevet 7. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Polen er ikke et østeuropeisk land. Det er sentral europeisk. De er ikke noe særlig mer gammeldags enn vest-europeere. Det er i alle fall min erfaring etter å ha bodd i Polen 2 år. Jeg bodde riktig nok i en av de største byene, som er moderne. Det kommer litt an på hvilken bakgrunn mannen har. Anonymkode: 1a5b1...74b I og med at det var et kommunistisk land, og med i Warzawa-pakten helt utpå 90-tallet så regnes det som et øst-europeisk land. Du må være ganske ung . Anonymkode: 33636...127 3
Duftavsommerregn Skrevet 7. mars 2020 #8 Skrevet 7. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mer kristne i Polen, men vil tro det er mye variasjon der da det består trossalt av nesten 40 millioner mennesker. De er ikke mer kristne i polen egentlig, at de kommer fra en stat der religionen kristendom står sterkere en i Norge for tiden er en helt annen sak. Om du er kristen handler kun om hva du står for personlig. Ikke om staten har et religionsvesen som er kristent.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #9 Skrevet 7. mars 2020 Hvis han bruker ordet kurwa annenhver setning, har du en en lavpanna polakk. Opplevd selv mange polakker som er nedlatende og konfliktkåte. Anonymkode: 25b0e...5fe 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #10 Skrevet 7. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det vanlig at polske menn er nedlatende, konstant ‘hakker’ på kvinnen og forventer å bli oppvartet? Eller er det bare jeg som har klart å forelske meg i en idiot? Jeg forstår ikke hvorfor han er sammen med meg om ‘alt’ er galt med min eksistens. Samtidig har han fine perioder. Og det er det som gjør at jeg er her fremdeles. Men er det kulturen som gjør han slik? Mener han det eller er det slik han er vant til at parforhold fungerer? Lyst å gi meg ett dumt svar? La være å kommenter. Anonymkode: 3a31e...376 Sikkert en kombinasjon av (u)kultur og manglende utdannelse. Anonymkode: 9de22...add
Duftavsommerregn Skrevet 7. mars 2020 #11 Skrevet 7. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Polen er ikke et østeuropeisk land. Det er sentral europeisk. De er ikke noe særlig mer gammeldags enn vest-europeere. Dette landet lå inn under sovjet i mange mange år! Og er nok enda preget av dette på veldig mange områder,derfor jeg sier østeuropeisk om dette landet også. De er veldig preget av dette, du ser knapt en innvandrer i polen blant annet. De er ekstremt skeptiske til slikt og jeg har personlig sett en familie bli kastet ut av en restaurant bare fordi de hadde feil hudfarge blant annet. Så forskjellene i kulturen bare til Polen fra Norge er nok større en de fleste forstår. Men å generalisere alle menn fra dette landet er like galt som å gjøre det i Norge. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #12 Skrevet 7. mars 2020 1 minutt siden, Duftavsommerregn skrev: Dette landet lå inn under sovjet i mange mange år! Og er nok enda preget av dette på veldig mange områder,derfor jeg sier østeuropeisk om dette landet også. De er veldig preget av dette, du ser knapt en innvandrer i polen blant annet. De er ekstremt skeptiske til slikt og jeg har personlig sett en familie bli kastet ut av en restaurant bare fordi de hadde feil hudfarge blant annet. Så forskjellene i kulturen bare til Polen fra Norge er nok større en de fleste forstår. Men å generalisere alle menn fra dette landet er like galt som å gjøre det i Norge. Vel, de polske som er i Norge vil nok være mye mer åpen for andre kulturer, nei? Når de har søkt jobb i et annet land skulle en vel kanskje tenke at de ikke er den som aldri har reist utenfor landet sitt. Anonymkode: 2dcc5...934
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #13 Skrevet 7. mars 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: I og med at det var et kommunistisk land, og med i Warzawa-pakten helt utpå 90-tallet så regnes det som et øst-europeisk land. Du må være ganske ung . Anonymkode: 33636...127 Eh, nei, det er jeg ikke. Polakker selv reagerer negativt på å bli kalt østeuropeiske,. Som sagt, jeg bodde 2 år i Polen og kjenner mange polakker. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Øst-Europa Anonymkode: 1a5b1...74b
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #14 Skrevet 7. mars 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh, nei, det er jeg ikke. Polakker selv reagerer negativt på å bli kalt østeuropeiske,. Som sagt, jeg bodde 2 år i Polen og kjenner mange polakker. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Øst-Europa Anonymkode: 1a5b1...74b Som tidligere østblokkland, og del av det slaviske språk- og kulturområdet, vil Polen i mange sammenhenger være å anse som en del av «øst-Europa». Det er forståelig at noen polakker heller ønsker å bli assosiert med vesten, men på samme måten som Ungarn, og en del slaviske land på Balkan, har den polske kulturen en del reaksjonære/totalitære trekk som ligner mer på Russland enn på vest-Europa. Anonymkode: 9de22...add 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #15 Skrevet 7. mars 2020 Jeg er polsk, men er født og oppvokst i Norge. Alle mennene i min familie, med noen unntak (som i så godt som alle familier) er flotte, gode menn som er familiekjære, høflige og på ingen måte kvinneundertrykkende. Men husk på en ting: ofte er det folk fra bygda eller fattige steder som ser seg nødt til å forlate landet sitt for å finne arbeid. Og folk fra inneste, tetteste bøgda har som regel et litt annet syn på ting enn folk fra mer urbane steder. Som regel er det denne gjengen vi ser i Norge, som er litt, vel, brautende og tar mye plass. Kurwa-folk. Med andre ord så er folk forskjellige, i ulike scenarier og i ulikt humør... Det jeg egentlig prøver å si er vel at det er dumt å kategorisere et helt folkeslag på grunn av noen få erfaringer. Det er seriøst snakk om millioner av folk. Anonymkode: e0b5c...2e4 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #16 Skrevet 7. mars 2020 1 hour ago, Duftavsommerregn said: Dette landet lå inn under sovjet i mange mange år! Og er nok enda preget av dette på veldig mange områder,derfor jeg sier østeuropeisk om dette landet også. De er veldig preget av dette, du ser knapt en innvandrer i polen blant annet. De er ekstremt skeptiske til slikt og jeg har personlig sett en familie bli kastet ut av en restaurant bare fordi de hadde feil hudfarge blant annet. Så forskjellene i kulturen bare til Polen fra Norge er nok større en de fleste forstår. Men å generalisere alle menn fra dette landet er like galt som å gjøre det i Norge. Hvordan har du forstått at de ble kastet på grunn av det? Anonymkode: 4f681...3d8
Duftavsommerregn Skrevet 7. mars 2020 #17 Skrevet 7. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har du forstått at de ble kastet på grunn av det? Fordi jeg observerte det hele fra nabobordet og fikk med meg alt! "kastet" ut på den måten at de totalt ignorerte de som kunder, bare overså de gav ikke noe service overhodet, bare gikk forbi de uansett hvor mye de henvendte seg til de, og til slutt bare gikk de. I praksis ble de "kastet" ut faktisk. Hadde aldri gått i Norge for å si det slik.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #18 Skrevet 7. mars 2020 3 minutter siden, Duftavsommerregn skrev: Fordi jeg observerte det hele fra nabobordet og fikk med meg alt! "kastet" ut på den måten at de totalt ignorerte de som kunder, bare overså de gav ikke noe service overhodet, bare gikk forbi de uansett hvor mye de henvendte seg til de, og til slutt bare gikk de. I praksis ble de "kastet" ut faktisk. Hadde aldri gått i Norge for å si det slik. Ja men hallo i luken da, det du har opplevd er en case av drittsekker, ikke polakker. Drittsekker finnes over alt. Og det er ikke sånn som du sier at kulturen er dramatisk annerledes enn den norske - på ingen måte. Hvor får du det fra? Jeg lever med en god fot innenfor begge kulturene, og det er seriøst nesten akkurat det samme. Min norske bestemor skiller seg bare fra min polske på maten hun serverer. Anonymkode: e0b5c...2e4
Duftavsommerregn Skrevet 7. mars 2020 #19 Skrevet 7. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja men hallo i luken da, det du har opplevd er en case av drittsekker, ikke polakker. Drittsekker finnes over alt. Igjen dette handler om ganske store kulturforskjeller egentlig, de har en helt annen forståelse og mye mindre aksept for innvandring blant annet. Dette er et fordømt faktum! Om det er bra eller ikke legger jeg meg ikke veldig mye opp i, det får polakkene selv bestemme. Velferdsordninger i Polen er bortimot ikke eksisterende utifra det polakkene har fortalt meg, de jeg har snakket med. Da får du familiestrukturer som faktisk er veldig sterke også, med sine kjønnsrolle mønster. Jeg legger meg faktisk ikke opp i dette heller, det har sine pluss og minus uansett. Men det er faktisk en enorm forskjell for hvordan norske verdier er og polske verdier faktisk er. Nekte for dette er bare tull! Sikkert mye av den polske holdningen som er mye bedre en den norske. Men noe som helt sikkert vil påvirke et forhold mellom en tradisjonell norsk dame idag og en polsk mann er mitt syn på akkurat dette. Gjelder helt sikkert ikke alle polske menn, for her er det sikkert store variasjoner alt utfra hvor i polen de kommer fra.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2020 #20 Skrevet 7. mars 2020 Just now, Duftavsommerregn said: Fordi jeg observerte det hele fra nabobordet og fikk med meg alt! "kastet" ut på den måten at de totalt ignorerte de som kunder, bare overså de gav ikke noe service overhodet, bare gikk forbi de uansett hvor mye de henvendte seg til de, og til slutt bare gikk de. I praksis ble de "kastet" ut faktisk. Hadde aldri gått i Norge for å si det slik. Du viser naivitet mange nordmenn har. Bare fordi du har ikke sett noe lignende, betyr ikke at det aldri har skjedd, eller noe verre. Jeg som utlending selv er nok mer interessert i dette tema enn deg og har lest mye om andres erfaringer i Norge. Nordmenn kan si og gjøre mye stygt de også. Du har bare innebygd tro at "sånt skjer ikke i Norge". Hadde du begynt å grave litt mer, hadde du oppdaget mye interessant. Her er afrikanernes erfaring: https://www.diversify.no/my-first-time-navigating-racism-in-norway/ " From what I recall, at Aker Brygge, there is a broad walkway with little restaurants and cafes on both sides of the walking street. On this day, the restaurants/shops were on my left side (if I remember correctly). The restaurants and cafes had seat-out options so those seated outside as well as passers-by saw and heard up-close and first-hand what transpired. A slight and tattered middle-aged white man began to make animalistic sounds at us. To be more specific, he was making monkey-screeching and gibberish sounds at us; whilst simultaneously hitting the sides of his belly and chest (like King Kong would do) and laughing all at the same time. I stopped walking and gave him the ‘look’ and the ‘death stare’ but that only prompted the intensity of his performance. It became so embarrassing because at this point people were staring. Why on earth were they just staring? No one did or said anything! It is not okay to just watch! You are then taken to be enablers and perpetrators of this generational and systematic abuse! I do not speak Norsk. Why couldn’t a Norwegian tell him off in the language he best understood that his behaviour was both wrong and unacceptable! He carried on doing this for a good 5 minutes. " Men det må være en oppdiktet historie (som alle andre historier om rasistiske angrep som har skjedd utlendinger i Norge), for sånne ting skjer ikke i Norge. https://www.nrk.no/vestland/sondre-blir-korona-hetset-pa-gaten-og-i-skitrekket_-_-tor-ikke-ga-ute-alene-1.14932580 Og den artikkelen fra i dag. Men hvordan er det mulig, slike ting skjer jo ikke i vestlige land liksom. Anonymkode: 4f681...3d8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå