Gå til innhold

Metadon og Subutex til alle rusmisbrukere


Ivar J

Anbefalte innlegg

Metadon og Subutex redder liv og bør tilbys flest mulig tungt heroinavhengige, heter det i en revolusjonerende anbefaling fra Sosial- og helsedirektoratet. "Erfaringen med LAR som livreddende tiltak fordrer at tilbudet gjøres tilgjengelig for en så stor del av de tungt opioidavhengige som mulig, også om disse ikke har ambisiøse rehabiliteringsmål," heter det. Direktoratet mener dessuten at man ikke lenger utelukkende bør ha rusfrihet og sysselsetning som mål. I stedet bør målsettingen være det mindre ambisiøse "en gradvis oppnåelse av et så høyt funksjonsnivå som mulig." Les mer her

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...icle1057695.ece

Isolert sett kan en ikke være uenig i dette, men det gir allikevel grunn til bekymring.

Vellykkede Metadon- og Subutex-behandling må inneholde både det fysiske stoffet, men også et tett og tilstrekkelig tilbud når det gjelder det vi forbinder med gode ettervern og rehabiliteringsprosjekter: så som bolig, sysselsetting, fritidstilbud, oppbygging av nettverk, sosial- og medisinsk oppfølging m.v.. Og her svikter det betydelig. Det kan være grunn til å minne om denne;

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1577892.ece

Sosial- og helsedirektoratet burde hatt sterkere fokus på denne siden av LAR-prosjektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Norge og sverige er de to eneste landene i verden hvor subutex og metadon må spesialsøkes.... (I sverige tror jeg subutex er forbudt, det var en svensk politimester som mente at subutex er farligere enn heroin, fordi heroinister bruker heller subutex enn heroin).

som alle vet er metadon syntetisk fremstilt opium akkurat som heroin, mitt forslag er at heroin og metadon og subutex blir reseptfritt.

Jeg husker så godt det haraballet og huskestua som var dengang det skulle bli "prøveordning" med metadon i 1997, - ramaskrikene var store. Selv om det er 12000 som trenger metadon i norge og bare 3000 som får det, er det ikke rart subutex og metadon selges på svartebørssalg i skippergata.

Tenk om det var like store begrensinger på nitorglyserin til hjertestopp-pasienter, altså at bare 1 av 4 får medisinen, og resten må stå i kvotekø, hvor den som dauer gir medisinbehandlingen til den neste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Metadon og Subutex redder liv og bør tilbys flest mulig tungt heroinavhengige, heter det i en revolusjonerende anbefaling fra Sosial- og helsedirektoratet. "Erfaringen med LAR som livreddende tiltak fordrer at tilbudet gjøres tilgjengelig for en så stor del av de tungt opioidavhengige som mulig, også om disse ikke har ambisiøse rehabiliteringsmål," heter det. Direktoratet mener dessuten at man ikke lenger utelukkende bør ha rusfrihet og sysselsetning som mål. I stedet bør målsettingen være det mindre ambisiøse "en gradvis oppnåelse av et så høyt funksjonsnivå som mulig." Les mer her

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1057695.

ece

Isolert sett kan en ikke være uenig i dette, men det gir allikevel grunn til bekymring.

Vellykkede Metadon- og Subutex-behandling må inneholde både det fysiske stoffet, men også et tett og tilstrekkelig tilbud når det gjelder det vi forbinder med gode ettervern og rehabiliteringsprosjekter: så som bolig, sysselsetting, fritidstilbud, oppbygging av nettverk, sosial- og medisinsk oppfølging m.v.. Og her svikter det betydelig. Det kan være grunn til å minne om denne;

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1577892.ece

Sosial- og helsedirektoratet burde hatt sterkere fokus på denne siden av LAR-prosjektene.

Det er jeg veldig enig i . Jeg tror ikke det nytter å ha en tankesgang som tilstreber at alle skal være totalt rusfrie. Jeg er mere for å gi metadon og subutex til alle som trenger det og heroin til de gamle , utslitte brukerne. For en gangs skyld er jeg enig med Waco :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trall

Et problem med subutex og metadon er at det fratar de som er lette misbrukere motivasjonen til å bli rusfri. "Vil du slutte med narkotika eller få gratis nark av staten resten av livet? Tror dessverre valget er enkelt for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er svært uheldig om en undervurderer behovet for mer enn å levere ut noen medikamenter. Som Dagbladet skrev på lederplass i går:

"Så nå gjelder det at alle gode krefter sørger for at barnet ikke helles ut med badevannet. I iveren etter å senke terskelen for noe som kan synes enklere enn et langsiktig og ressurskrevende menneskelig opplegg rundt den individuelle misbruker, kan vi nemlig komme til å forskrive medikamenter i stedet for menneskelig omsorg. Vi stiller oss positive til det fornuftige i å utvide kriteriene slik at langt flere opiatmisbrukere kan få hjelp til et bedre liv. Men vi understreker også behovet for alt som må komme i tillegg til metadon og Subutex. Da mener vi helhetlige og tverrfaglige tiltaksplaner og ansvarsgrupper som kan hjelpe den enkelte til å få tak i et liv med mange og svarte hull.

Det finnes ingen pille mot alvorlig rusmisbruk. Det handler om å lære å leve etter helt nye retningslinjer, med nye venner, nye reaksjonsmøns-tre. Fra et liv på kjøret til et liv som mestres, må det foregå en selvutvikling de aller fleste vil trenge betydelig hjelp til å ta fatt på. Det arbeidet skal fortsatt foregå i kommunene og bydelene, dersom Stortinget tar ansvar for en utvidet metadonbehandling som forutsetter en bedre kommuneøkonomi til å ta vare på helheten."

Kan hende det ikke er så greit om de narkomane i Skippergate får ujentlig Metadon, og så reiser de hjem til hospitset sitt, hvor de bor sammen med de gamle ruskamerater med alt det fører med seg av fristelser. Med sprekk, blandingsmisbruk etc.

I USA er metadon nå den raskest økende narkotikadødsårsaken, ifølge avisen New York Times. I staten Maine var metadon det stoffet som oftest ble funnet i blodet på overdosedødsofre i årene 1998-2001. Altså, det var flere som døde av metadon enn av heroin.

Les mer her:

http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt...kt/2617738.html

En passiv utdeling av Metadon, uten andre tilbud blir for passivt. Rehabiliteringstilbud blir fraværende av mangel på ambisjoner, og ut fra mangelnde vilje til å sette inn nødvendige ressurser. For mange politikere er dette opportunt, for dermed slipper man å bevilge penger, og så blir det lite innhold i tilbudet utover liberal forskrivning av Metadon og Subutex, noe som i verste fall bare fører til rent blandingsmisbruk uten bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar fra SV.... du har ikke tenkt på at dersom det fantes nok subutex og metadon så ville ikke så mange havne på kjøret in the first place?

Jeg forstår problemstillingen at bolig, arbeid og andre ting bør være i orden om man skal bli rusfri. Nå er det ingen som tror at metadon er hokuspokusvindundermiddel mot alt, men det fungerer mot opiatabsistenser og det er det det er for.

Fordi at en person ikke har bolig skal han ikke få medisin?

Fordi at en person ikke har arbeid og f eks jobber som prostituert så skal personen ikke få medisin?

En person som ikke har det bra skal ikke få medisin fordi personen ikke har det bra?

Først bør man gi medisin, deretter kan man gi den andre nødvendige hjelpen som bolig, arbeid og etcetra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Ivar fra SV.... du har ikke tenkt på at dersom det fantes nok subutex og metadon så ville ikke så mange havne på kjøret in the first place?

Jeg forstår problemstillingen at bolig, arbeid og andre ting bør være i orden om man skal bli rusfri. Nå er det ingen som tror at metadon er hokuspokusvindundermiddel mot alt, men det fungerer mot opiatabsistenser og det er det det er for.

Fordi at en person ikke har bolig skal han ikke få medisin?

Fordi at en person ikke har arbeid og f eks jobber som prostituert så skal personen ikke få medisin?

En person som ikke har det bra skal ikke få medisin fordi personen ikke har det bra?

Først bør man gi medisin, deretter kan man gi den andre nødvendige hjelpen som bolig, arbeid og etcetra..

Du prøver å gjøre dette til en enten/eller.

Jeg understreker veldig sterkt at det må være snakk om et både/og. Og advarer veldig mot at vi nå slapper av i forhold til å gi rusmisbrukere skikkelig tilbud på bolig, utdanning, sysselsetting, meningsfull fritid og tett sosialfaglig og medisinsk oppfølging.

For å sitere fra en bok Anders Minken har skrevet en kar som har jobbet med rusmisbrukere i hopetall av år:

"Problemadferd eller rusmisbruk er en måte å leve på, som er menneskets forsøk på å ”løse” sine problemer, etter en langvarig kjede av kraftige og/eller gjentatte sammenstøt mellom individet ,og omgivelsene.

Hvert individ har forskjellige forutsetninger og behov, ut ifra kultur, omgivelser og samfunnsstruktur som gjør at et sammenstøt for en ,er ikke nødvendigvis et sammenstøt for en annen.

Å bryte med denne måten å leve på, og etablere mer funksjonelle løsninger, er en prosess som både tar lang tid, og innebærer det å ha reelle handlingsvalg og være bevisst på disse valgene.

Det er samfunnets ansvar å tilrettelegge forholdene slik at den enkelte har (og er bevisst) disse reelle og mulige handlingsvalgene.

Når reelle handlings valg eksisterer, er det den enkelte selv som er ansvarlig for å velge de handlingene som er med på å forme èn selv, omgivelsene og livs situasjonen."

Forutsetningen for at denne skal bli vellykket er at den enkelte for tilbud om mer enn en daglig dose Metadon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Tja, Ivar. Nå vet jeg ikek hvor mye erfaring du har med metadon brukere/subutexbrukere, men min erfaring er at de fleste ikk eklarer å opprettholde et "vanlig" liv til tross for mange og gode tilbud fra kommunene. Jeg tror kanskje, unnskyld at jeg sier det , du har et ganske så naivt syn på saken. Jeg tror ikke det går an å forhindre sidemisbruk og sprekker og jeg tror de aller aller færreste fungerer i en jobb over flere år.

Jeg er mere for den linjen å gi metadon og subutex til absolutt alle sammnen og heroin til de som måtte ønske det. Det er ikke alle som ønsker å slutte ,og disse bør også få et tilbud i form av heroin mener jeg.

Jeg tror heller på å ta vare på livskvaliteten . Tilby dem et sted å bo, dop, rene sprøyter og helsepersonell til div ting. Jeg tro rett og slett at vi må fri oss fra den tankegangen om total rusfrihet og et liv i arbeid for alle rusmisbrukere. De aller aller færreste klarer dette. Vi vi ser på langtidsbrukerer av heroin, så tro jeg det er ca 1 av 1000 som klarer det over en langtisdperiode!

Hilsen fra Foxy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mere for den linjen å gi metadon og subutex til absolutt alle sammnen og heroin til de som måtte ønske det. Det er ikke alle som ønsker å slutte ,og disse bør også få et tilbud i form av heroin mener jeg.

Jeg tror heller på å ta vare på livskvaliteten . Tilby dem et sted å bo, dop, rene sprøyter og helsepersonell til div ting. Jeg tro rett og slett at vi må fri oss fra den tankegangen om total rusfrihet og et liv i arbeid for alle rusmisbrukere. De aller aller færreste klarer dette. Vi vi ser på langtidsbrukerer av heroin, så tro jeg det er ca 1 av 1000 som klarer det over en langtisdperiode!

Hilsen fra Foxy :)

Hvis Plata/Skippergata-folket kun ble tilbudt Metadon, og alt det andre uteble (bolig, helsetilbud m.v.) tror ikke jeg det ble økt livskvalitet. Det er det jeg prøver å understreke. Vi må ha et både/og.

Jeg snakker ikke nødvendigvis om rehabilitering (les: stoff-frihet), men kanskje mer om habilitering. Forhindre forverringa. Da kan vi f.eks. ikke tilby rusmisbrukerne som eneste botilbud et hospits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Ivar, burde ikke alle de tingene vært der uansett....bolig, arbeid og det der. Jeg skjønner faktisk ikke at vi kan akseptere folk å bo i hospits og ikke egne leiligheter, og jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle som vil ha metadon kan få det og ferdig med det. Ingen andre enn opiatbrukere vil få noe effekt av metadon allikevel.

Er SV for en avkriminalisering av legemiddelbrukere eller er dere for at det fortsatt skal sees på som en forbrytelse og gjøre at man havner i varetektfengsling for bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Et problem med subutex og metadon er at det fratar de som er lette misbrukere motivasjonen til å bli rusfri. "Vil du slutte med narkotika eller få gratis nark av staten resten av livet? Tror dessverre valget er enkelt for mange.

De er vel ikke akkurat rusa på Metadon tror jeg - det er mer sånn at det fjerne heroinsuget.

Hank von Helvete går på metadon - jeg vil ikke si han virker overdrevent rusa til enhver tid. han har forøvrig et håp om å bli helt rusfri med tiden, men det er ikke bare å trykke på en knapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Ivar, burde ikke alle de tingene vært der uansett....bolig, arbeid og det der. Jeg skjønner faktisk ikke at vi kan akseptere folk å bo i hospits og ikke egne leiligheter, og jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle som vil ha metadon kan få det og ferdig med det. Ingen andre enn opiatbrukere vil få noe effekt av metadon allikevel.

Er SV for en avkriminalisering av legemiddelbrukere eller er dere for at det fortsatt skal sees på som en forbrytelse og gjøre at man havner i varetektfengsling for bruk?

Den med 10-15 års tungt rusmisbruk bak seg trenger nok mer enn å bli tilbudt en vanlig OBOS-leilighet, og smukk; alt går greit. Vi snakker her om en ganske stor og tung omstillingsprosess som krever mye støtte og oppfølging. Virkeligheten er at Stat og kommune i dag ikke har prioritert dette i tilstrekkelig grad.

Enig i at dette burde vært en selvfølge, men si det til stortingsfolka og statsrådene.

Og arbeid: vi har et arbeidsmarked som er en mester i å utstøte folk til trygd eller arbeidsledighet. Enten det er funksjonshemmede, folk med rusproblemer eller er eldre arbeidstakere. Enig med deg i at det ikke burde være sånn, men sånn er virkeligheten. Dette må vi gjøre noe med.

Og rusmisbrukere på vei ut av rusen trenger betydelig arbeidstrening og tilpasset arbeid for å gå fra den daglige rusen og over i "vanlig" arbeid. Bare det å få en mer normal døgnrytme er en krevende prosjekt i seg selv.

Kjernen er; her er tilbudene til rusmisbrukerne i dag ikke gode nok, og vi MÅ disse tilbudene på plass for at rusmisbrukere - ved hjelp av Metadon - skal ha sjans til å få et mer verdig liv.

Ditt spm. om avkriminalisering av legemiddelbrukere skjønte jeg ikke helt. Kanskje du forklarer nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg er mere for den linjen å gi metadon og subutex til absolutt alle sammnen og heroin til de som måtte ønske det. Det er ikke alle som ønsker å slutte ,og disse bør også få et tilbud i form av heroin mener jeg.

Jeg tror heller på å ta vare på livskvaliteten . Tilby dem et sted å bo, dop, rene sprøyter og helsepersonell til div ting. Jeg tro rett og slett at vi må fri oss fra den tankegangen om total rusfrihet og et liv i arbeid for alle rusmisbrukere. De aller aller færreste klarer dette. Vi vi ser på langtidsbrukerer av heroin, så tro jeg det er ca 1 av 1000 som klarer det over en langtisdperiode!

Hilsen fra Foxy :)

Jeg er enig i at tilbudet til rusmisbrukere er altfor dårlig hva gjelder bolig, mat og tilbud generelt. Dessuten skulle det vært langt flere rehabiliteringssentere og akuttplasser slik at ingen rusmisbrukere trenger å bli avvist ved døren på grunn av plass og ressursmangel.

Jeg synes ikke at man skal gi alle rusmisbrukere metadon, subutex eller heroin. For det første er jo ikke alle heroinister. For det andre synes jeg ikke at staten skal betale for misbruket uten å stille visse krav tilbake. Skal alkoholikere få sprit av staten da? Eller hva med de som røyker? Skønner at det er forskjeller her, men vil sette dette litt på spissen.

Tenk over dette; det er ikke meningen at man skal gå på metadon resten av livet. Legemiddel Assistert Rehabilitering, det sier seg selv. Rehabilitering er en tidsbegrenset prosess. Riktignok er det mange som går på Metadon i årevis, men meningen er at man skal trappe ned langsomt og tilslutt bli rusfri. Hvis man ikke skal ha et mål om nedtrapping eller rusfrihet kan man jo liksågodt kjøre ned til Skippergata og dele ut Metadon i hytt og gevær. Da kan man jo også dele ut Sobril og Dolcontin, og ikke minst Amfetamin også da, når man først er i gang, så man ikke diskriminerer mellom rusmisbrukerne.

Jeg er ikke for at man skal legge ned alle ambisjonene om at rusmisbrukere kan bli rusfrie. Ikke misforstå meg nå, jeg er enig i at det har vært for strenge krav til å bli tatt inn i en LAR/MAR ordning, flere bør så absolutt få et skikkelig tilbud. De som ikke ønsker å bli rusfrie bør også få et bedre tilbud enn i dag, men ikke "gratis" heroin.

Svært mange rusmisbrukere har et stort ønske om å bli rusfrie, svært få klarer det uten så mye som én sprekk. Jeg tror at det blir enda vanskeligere for de som virkelig ønsker å slutte med rus hvis de blir møtt av en "du klarer det ikke likevel"- holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesten

Må si meg langt på vei enig med Rosin.

For en falitterklæring hvis det virkelig skal bli sånn av vi - på statens, ergo min og din regning skal dele ut heroin. Hvis det skal være slik så krever jeg gratis røyk. Det er mitt dop.

De som virkelig ønsker å blir rusfrie mener jeg skal få all den støtte og hjelp de trenger. Det gjelder både medisinering, sted å bo, ett dagtilbud osv. Denne gruppen må en gjøre alt for å redde, og at de på vei til målet har ett par sprekker må en regne med.

Men, det er mange som ikke ønsker å bli rusfrie.

Jeg jobber på apotek og deler dermed ut både subutex, metadon og andre preperater. Jeg tror ikke folk flest er klar over hvor mye snusk det er når det gjelder dette. Hvor ofte misbrukerne kommer inn, fullstendig neddopet, og får sine daglige doser. Eller hvor mange vi observerer selge preperatene rett utenfor vinduene våre. Vi har ingen myndighet til å stoppe utleveringen, og legene som forskriver preperatene tar sjelden affære.

De som virkelig vil må vi hjelpe, men den andre gruppen er etter min mening ikke til å redde. De skal selvfølgelig få tak over hodet osv. Men å drive å sponse umotiverte misbrukere, som går rett ut å selger medikamenter de får utlevert - eller de som jevnlig også ruser seg synes jeg blir helt galt. En sprekk eller to er greit, men daglig rus kombinert med subutex/metadon blir feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jøsses

Eller hvor mange vi observerer selge preperatene rett utenfor vinduene våre.

Jøss, hvorfor gjør de det, mot tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt spm. om avkriminalisering av legemiddelbrukere skjønte jeg ikke helt. Kanskje du forklarer nærmere.

Alle som bruker narkotika som selvmedisinering eller andre grunner (f eks ruser seg) blir straffet med varetektsfengsel. Jeg har blitt plassert i varetekt tre ganger pga narkotikabruk, dvs brudd på legemiddelloven. Når jeg spør hvorfor jeg blir plassert i varetekt får jeg høre at det er fordi jeg har brytet legemiddelloven.

Derfor lurer jeg på om SV er for eller imot at mennesker som bryter legemiddelloven skal havne i varetekt?

Jeg vet om mennesker som ikke får metadon lovlig, og dermed må skaffe seg det ulovlig. Ulovlig metadon er et brudd på legemiddelloven derfor har de havnet på glattcelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle som bruker narkotika som selvmedisinering eller andre grunner (f eks ruser seg) blir straffet med varetektsfengsel. Jeg har blitt plassert i varetekt tre ganger pga narkotikabruk, dvs brudd på legemiddelloven. Når jeg spør hvorfor jeg blir plassert i varetekt får jeg høre at det er fordi jeg har brytet legemiddelloven.

Derfor lurer jeg på om SV er for eller imot at mennesker som bryter legemiddelloven skal havne i varetekt?

Jeg vet om mennesker som ikke får metadon lovlig, og dermed må skaffe seg det ulovlig. Ulovlig metadon er et brudd på legemiddelloven derfor har de havnet på glattcelle.

Jeg har ikke sjekket med vår sosialfraksjon på Stortinget (Olav Gunnar Ballo) på hvordan de ser på det.

Men det er et klart galt å fengsle den som har et rusproblem, og derfor dokumenter sitt problem ved å bruke stoff. Jeg oppfatter vel også at det er justisministerens beskjed til politi og påtalemyndighet.

Men Metadon kan ikke, og skal ikke være en handelsvare ute på byen, på linje med heroin, og som rusmisbrukere kan bruke i et blandingsmisbruk. Metadon og Subutex må foreskrives av lege, og som en del av et helhetlig opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Mysan. Man blir ikke rusa av metadon. Det vet jeg fordi jeg har vært sammenen som brukte det i nesten 5 år..men... de kan godt ruse seg på andre ting , og det hender vel at de tar andre ting også selv om de går på metadon..det vet jeg alt om :ler: ..

jeg synes likevel de bør få metadon selv om de sprekker og sprekker. Det er ikke så lett å komme seg bort fra det miljøet selv etter mange år.. For mange er det nesten umulig, og jeg skulel ønske også disse fik et tilbud i form av metadon, heroin,ren sprøyter, helsepersonell og en plass å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysan. Man blir ikke rusa av metadon. Det vet jeg fordi jeg har vært sammenen som brukte det i nesten 5 år..men... de kan godt ruse seg på andre ting , og det hender vel at de tar andre ting også selv om de går på metadon..det vet jeg alt om :ler: ..

jeg synes likevel de bør få metadon selv om de sprekker og sprekker. Det er ikke så lett å komme seg bort fra det miljøet selv etter mange år.. For mange er det nesten umulig, og jeg skulel ønske også disse fik et tilbud i form av metadon, heroin,ren sprøyter, helsepersonell og en plass å bo.

Selvsagt skal en ha en viss toleranse for sprekk. Men det blir jo problematisk hvis de over lang tid både skal få metadon - å være i et tett opplegg - og samtidig gå i en evig rus, på heroin og andre stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Selvsagt skal en ha en viss toleranse for sprekk. Men det blir jo problematisk hvis de over lang tid både skal få metadon - å være i et tett opplegg - og samtidig gå i en evig rus, på heroin og andre stoffer.

Nå vil jeg påstå at det faktisk gjelder flesteparten av metadonbrukerne. De er ofte på sprekker og ruser seg ofte og mye på andre stoffer. Synes du at disse burde bli fratatt metadon??? Jeg synes ikke det. Narkomani er jo en slags sykdom, som det er vanskelig å bli "frisk" av, og vi må først og fremst tenke på livskvalitet. Jeg ser ingen annen løsning på problemet enn å gi metadon til alle som ønsker å slutte, og heroin til de som er gamle og utslitte og som ikke vil slutte... Og selvfølgelig en tilrettelagt bolig og oppfølging av helsepersonell. Det er mange pårørende som hadde blitt utrolig lettet om de visste at de ihvertfall hadde en plass å bo og helsepersonell som sdå til dem og at de slapp å stresse rundt etter dop.. Jeg tro vi må slutte å være så trangsynte her i Norge , og heller satse på litt alternative løsninger.. :):) Hilsen fra Foxy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...