Gå til innhold

Varmeste vinter på 120 år i Norge


blasfeminist

Anbefalte innlegg

Eller varmeste "siden målingene startet". Nå er det kanskje noen luringer fra livets harde skole som har lyst til å påpeke at CO2-nivået i atmosfæren var lavere for 120 år siden, men det er altså ALDRI vært målt varmere vinter her.

https://www.nrk.no/vestland/den-varmaste-vinteren-pa-120-ar-kan-gi-utfordringar-for-bringebaera-1.14927078

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På vestlandet , men kaldere enn normalt i nord. 

Norge er større sørvest landet som ligger gunstig til for sønnavind.

Anonymkode: 85f73...b9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en snørik vinter 2017-18.....

Anonymkode: 7b8ba...9c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi hadde en snørik vinter 2017-18.....

Anonymkode: 7b8ba...9c6

Hva så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Nord Norge, og vinteren i år har vært helt merkelig. Normalt sett får vi en periode på mange uker i januar med -25 til -30 grader, men ikke i år. Kaldeste jeg har sett her hjemme er -20, og det varte ikke mange dagene. 

Anonymkode: 96c65...e76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter bare på den neste istiden, skulle ikke forundre meg om Norge havnet under en isbre igjen så uforutsigbart som dette været er. Gradvis oppvarming tror jeg ikke noe på. Miljøkatastrofer, ja. Som den i Australia.

Anonymkode: e9b4c...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk bør kvitte seg med kjæledyra sine, så får vi redusert utslippende en god del.
En fordel med korona er jo at Kina har spart inn mer på et par uker enn vi kunne klart å spare inn på mange, mange - mange år.

Anonymkode: 4e2eb...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som ikke forstår forskjell på vær og klima.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

På vestlandet , men kaldere enn normalt i nord. 

Norge er større sørvest landet som ligger gunstig til for sønnavind.

Anonymkode: 85f73...b9f

Nja.. her jeg bor har det ikke vært kaldere enn normalt. Det har vært mer snø, men det hittil bare vært en dag med lavere temperatur enn -15. Kommunen her har nemlig sagt at barna i barnehagen ikke får gå ut, når det er kaldere enn - 15 og det har enda ikke skjedd i en vanlig ukedag, dette året, men alle de andre årene jeg har jobbet her, har vi hatt flere innedager i januar/ februar.  Bor i området nordre Nordland/ sør Troms. 

Anonymkode: 73425...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2020 den 20.22, blasfeminist skrev:

Hva så?

Og det er kommet 7meter med snø, så langt i vinter, der NVE har målepunkter på og ved Jostedalsbreen. Det har ikke skjedd på flere tiår.

Anonymkode: 7b8ba...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Og det er kommet 7meter med snø, så langt i vinter, der NVE har målepunkter på og ved Jostedalsbreen. Det har ikke skjedd på flere tiår.

Anonymkode: 7b8ba...9c6

Okay, men hva har det med temaet å gjøre? Mener du å påpeke at været er unormalt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, blasfeminist skrev:

Okay, men hva har det med temaet å gjøre? Mener du å påpeke at været er unormalt?

Nei, stikk i mot. Det er helt normalt. Hadde du giddet å følge med, hadde du visst hva som er årsaken til denne varme vinteren, i sørnorge.

Anonymkode: 7b8ba...9c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å klage.

Anonymkode: 13ac6...de4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.3.2020 den 18.37, AnonymBruker skrev:

På vestlandet , men kaldere enn normalt i nord. 

Norge er større sørvest landet som ligger gunstig til for sønnavind.

Anonymkode: 85f73...b9f

Man måler gjennomsnittet for landet, og da er det mildere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, stikk i mot. Det er helt normalt. Hadde du giddet å følge med, hadde du visst hva som er årsaken til denne varme vinteren, i sørnorge.

Ja, noen steder har det sikkert vært en helt normal vinter også, men for Norge under ett er altså dette den varmeste vinteren vi har målt (altså unormalt). At det har kommet mye snø noen steder betyr jo ingenting for dette.

Siden jeg tydeligvis ikke har fulgt med, kanskje du kan fortelle meg årsaken?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye nedbør er ikke det samme som kaldt.

Anonymkode: 94c05...b16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.3.2020 den 13.56, blasfeminist skrev:

Ja, noen steder har det sikkert vært en helt normal vinter også, men for Norge under ett er altså dette den varmeste vinteren vi har målt (altså unormalt). At det har kommet mye snø noen steder betyr jo ingenting for dette.

Siden jeg tydeligvis ikke har fulgt med, kanskje du kan fortelle meg årsaken?

Les det selv her 

Anonymkode: 7b8ba...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Les det selv her 

Anonymkode: 7b8ba...9c6

Takk for linken! Den sier selvfølgelig heller ikke at det er "normalt" med rekorder, eller at mye snø et sted i Norge er uforenlig med unormalt høy gjennomsnittstemperatur.

Quote

Rekorder kan komme av at to ting skjer samtidig. Vi har en grad varmere temperatur på grunn av global oppvarming, og så kommer denne varmere perioden med NAO på toppen av det, sier seniorforsker Schaller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.3.2020 den 18.35, blasfeminist skrev:

Eller varmeste "siden målingene startet". Nå er det kanskje noen luringer fra livets harde skole som har lyst til å påpeke at CO2-nivået i atmosfæren var lavere for 120 år siden, men det er altså ALDRI vært målt varmere vinter her.

https://www.nrk.no/vestland/den-varmaste-vinteren-pa-120-ar-kan-gi-utfordringar-for-bringebaera-1.14927078

Og vet du hva? Jeg liker årets vinter! Mindre snø, mer varme og mindre strømforbruk.

Anonymkode: 58f41...7d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...