Gå til innhold

Corona hysteriet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, likestilling skrev:

Vi kan nå ønske Preben fra FHI velkommen til virkeligheten!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nxQ56/virusekspert-jeg-tror-dette-blir-veldig-stort

Kan vi slutte å sammenligne dette med influensa eller fjolleviruset "svineinfluensa" nå?

Du kaller et virus som tok opp til 500 000 liv internasjonalt for et fjollevirus??? 

Anonymkode: 87ba4...23a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jaja, fra nå av har jeg bestemt meg for å anta at alle er potensielle smittesprederen. Jeg synes å være føre var er riktig i denne situasjonen, ikke hysterisk. Når WHO er kritisk så føler jeg vi bør føle oss truffet.

Nå er det så mange syke som har flydd, men det blir ment at sjansen for at de har spredd smitte er liten. Det tror ikke jeg... Norge har undervurdert smittefaren hele tiden og ligger hele tiden i bakkant. Det er faktisk forskjell på liten sjanse og ingen sjanse, særlig nå når vi i teorien prøver å stanse et utbrudd. 

Hva kan vi gjøre? Slutt å kjøpe næringsmidler som ikke kan vaskes (smågodt, salatbar, feskvaredisk etc). Ikke spise i kantiner (kan spre smitte i hele bedriften), hjemmekontor når det passer, ikke ta med barn i butikken (de tar på for mye og er dårlig med håndhygiene), være hjemme når man er syk eller i karantene, være påpasselig med hygienen også øke vask i hjemmet og vaske klær på høyere temperatur, ha en håndduk for å tørke hendene per person i husholdningen. Unngå store forsamlinger og flatfyll... Unngå unødvendig reise. Spise sunt. Øke innetempratur og luftfuktighet, samt vaske overflater ofte og lufte ut. De som kan kjøre bil bør gjøre det når, for å dempe trykket på kollektivtransport. Hva annet kan vi gjøre? 

Anonymkode: f53cd...b6e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli en langvarig affære.. det nevnes at svineinfluensaen ble oppdaget i april, men antall smittete peaket først i oktober. Vaksinen kom i oktober. 

Anonymkode: b5ac7...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten tatt bort filleryer og andre gulvtepper for å enklere holde huset rent. Vurderer også å ta bort litt nips, duker og pledd av samme grunn. Kjør høy temperatur i oppvaskmaskin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan bli en langvarig affære.. det nevnes at svineinfluensaen ble oppdaget i april, men antall smittete peaket først i oktober. Vaksinen kom i oktober. 

Anonymkode: b5ac7...22d

Ja, er nettopp det mange som skriker opp om reiseforbud og karantene ikke forstår.

Om man stenger ned i to-fire uker har det ingen effekt, for da blomstrer det bare opp igjen etterpå.

Og stenger man ned i måneder bryter samfunnsstrukturen fullstendig sammen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kaller et virus som tok opp til 500 000 liv internasjonalt for et fjollevirus??? 

Kontekst.

Det ble hypet opp til å være Spanskesyken2, og så ble det omtrent vanlig influensa. Helt vanlig år.

"Norge har et forholdsvis høyt antall dødsfall (25 dødsfall) per 27. november 2009 i forhold til Sverige (15 dødsfall), Danmark (6 dødsfall), Finland (16 dødsfall)."

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje coronaviruset tar vekk det selvgode uttrykket mange nordmenn har. 🙈 

Anonymkode: 3786e...a57

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, likestilling skrev:

Kontekst.

Det ble hypet opp til å være Spanskesyken2, og så ble det omtrent vanlig influensa. Helt vanlig år.

"Norge har et forholdsvis høyt antall dødsfall (25 dødsfall) per 27. november 2009 i forhold til Sverige (15 dødsfall), Danmark (6 dødsfall), Finland (16 dødsfall)."

Hypet opp er vel nøkkelordet her. Akkurat som Sars også ble. Og Fugleinfluensa. Panikken var like stor da, som den er nå. 

I etterkant har man jo fasiten. Da er det lett å bruke ord som hypet og hysteri. 

Lenge leve korttidshukommelsen. Vi snakkes igjen om 5 år når du kaller Corona for fjollevirus, mens det nye som har dukket opp er en kjempetrussel. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøøøøøøøøø.........æææææææ......øøøø.... De ble satt i karantene når vi ble oppmerksom på smitte..... Øøøøø.... Vi er ikke bekymret.... Bare farlig for noen få.... Øøøøøøø...... Lite sannsynlig at det har ført til smitte av andre...... Øøøøøø

Sorry, men nå er de rett og slett handlingslammet. Ingen tar ansvar, men skyver avgjørelser nedover i systemet. Alt for få blir tester og jeg frykter vi har mye skjult spredning. Nå er det tiden for handling! Vi får gjøre det selv da, om ingen andre gjør det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, likestilling skrev:

Kontekst.

Det er nettopp derfor mange av oss ser på koronaviruset på samme måte. Mange kommer til å bli smittet, noen kommer til å dø, det kommer til å gå over. Hvis vi blir overhysteriske hver gang, kommer vi til slutt til å være lei av at det blir ropt "ulv, ulv", og den dagen hjerneetende luftbårne monstervirus kommer for å utrydde menneskene fra kloden, gir vi totalt faen alle sammen.

Anonymkode: e1e78...d45

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke se bort fra at en del kommer til å dø av dødsangst også.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke se bort fra at en del kommer til å dø av dødsangst også.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nxQ56/virusekspert-jeg-tror-dette-blir-veldig-stort

Jaha.

Anonymkode: a3c19...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Et relativt mildt virus er de som ikke smitter store deler av befolkningen. Jeg er selvfølgelig fullt klar over at det er vanskelig å vite det totale antalle smittede, men når viruset etter det man har registrert har vært her noen måneder snart (og kanskje gått under radaren tidligere), så har man jo "bare" litt over 95000 registrerte smittede globalt sett. Når man tar i betraktning av mange mennesker det faktisk er i verden - og særlig i de mest befolkede områdene som Kina, så er faktisk ikke dette tallet så ekstremt stort.

Anonymkode: 0c45b...610

Den eneste grunnen til at ikke det er mange flere er at Kina tok i bruk ekstreme tiltak. Uten dem ville spredningen fortsatt i samme tempo, og det ville vært mange millioner nå. I Europa gjør vi mye mindre, og derfor har vi fortsatt en eksponentiell vekst i mange land. Sånn ser grafen for land utenom Kina ut:

covid-19.png.81b44349a668fff53dc29df070730720.png

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/#case-tot-outchina

Anonymkode: e9843...077

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den eneste grunnen til at ikke det er mange flere er at Kina tok i bruk ekstreme tiltak. Uten dem ville spredningen fortsatt i samme tempo, og det ville vært mange millioner nå. I Europa gjør vi mye mindre, og derfor har vi fortsatt en eksponentiell vekst i mange land. Sånn ser grafen for land utenom Kina ut:

covid-19.png.81b44349a668fff53dc29df070730720.png

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/#case-tot-outchina

Anonymkode: e9843...077

Ja, men selv om Kina har styrker når det gjelder f. eks. evnen til å sette ting i karantene, så er det svakhet på andre områder som folkehelse, ikke ubetydelig fattigdom osv. 

I mange vestlige land er det betydelig bedre folkehelse og derfor et bedre utgangspunkt mot smitte, og i noen grad også selv om man blir smittet. 

Og bare for å ha sagt det, jeg er på ingen måte for å ignorere faren, men man må sette det i sammenheng. Som noen påpeker litt lenger opp i tråden, så vil folk bli lei av at det ropes ulv ulv for hver, fulgeinfluensa, SARS, MERS, covid-19 osv. For en vakker dag vil vi nok se at det kommer noe virkelig jævelskap. Det skal for eksempel bli "moro" å se hva slags patogener som finnes nedfryst under isebelagte områder på jorda. Det er for eksempel en viss mulighet for at patogener i "stase" kan slippe ut i friluft hvis mer av polisen smelter. Patogener som kanskje ikke har eksistert i aktiv form på jorda på millioner av år, og dermed tilnærmet null naturlig motstandsdyktighet blant nesten alle arter. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innimellom skulle jeg sterkt ønske at diskusjonsfora på nettet ikke fantes. Sånn som spekulasjonene og hysteriet nå sprer seg så hamstrer folk av alt som de virkelig utsatte (og sykehus, legekontor og nødetater) trenger av beskyttelse. Resultatet av det er at sannsynligheten for spredning til de utsatte gruppene øker.

Anonymkode: f4b9e...618

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Innimellom skulle jeg sterkt ønske at diskusjonsfora på nettet ikke fantes. Sånn som spekulasjonene og hysteriet nå sprer seg så hamstrer folk av alt som de virkelig utsatte (og sykehus, legekontor og nødetater) trenger av beskyttelse. Resultatet av det er at sannsynligheten for spredning til de utsatte gruppene øker.

Anonymkode: f4b9e...618

Det største problemet er i mine øyne at sykehusene, legekontor og nødetatene ikke har tilstrekkelig lager til å kunne håndtere en krise. Det er det virkelige problemet. Er man i risikogruppene bør man allerede ha et lager av det man trenger av antibac etc før det bryter ut en krise. Får håpe alle tar lærdom av dette. Ha beredskapslager som vi fikk brev om for en god stund tilbake, og kjøp litt etter litt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det største problemet er i mine øyne at sykehusene, legekontor og nødetatene ikke har tilstrekkelig lager til å kunne håndtere en krise. Det er det virkelige problemet. Er man i risikogruppene bør man allerede ha et lager av det man trenger av antibac etc før det bryter ut en krise. Får håpe alle tar lærdom av dette. Ha beredskapslager som vi fikk brev om for en god stund tilbake, og kjøp litt etter litt. 

Det er nok lurt, men beredskapslager dreier seg først og fremst å sikre seg mot strømbrudd, naturkatastrofer, strid og andre ting som kan lamme samfunnet. Det er verre å sikre seg mot spesifikke sykdommer siden man trenger spesifikke vaksiner mot de individuelle sykdommene. Det beste forsvaret mot sykdommer er god folkehelse generelt sett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...