AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #221 Skrevet 4. mars 2020 7 timer siden, likestilling skrev: Ja, og dessverre klarer ikke folk å tenke selv heller. Norge er verst i klassen tror jeg, mer eller mindre "det vi må gjøre nå, i sympati med andre samfunn, er å ikke gjøre noe og fortsette akkurat som før!" Italia er allerde oppe i over 3% døde av de som har fått påvist smitte hittil. Gudbedre hvor ille dette blir når helsevesenet kollapser. Når folk er mer opptatt av Love Island og på død og liv skal reise til Italia midt i krisen, og inkompetente Erna ved roret, godt hjulpet av FHI som ikke klarer å få med seg grunnleggende fakta, så går det som det må gå. Til de som lurer på hvorfor ingen er døde i Norge, så er det fordi denne sykdommen utvikler seg sakte. Bare fordi de hoster litt nå, betyr ikke det at de ikke vil få ødelagte lunger etter hvert. Det er nok veldig mange her som vil finne ut akkurat hvor mild denne sykdommen er, siden det ikke lar seg stoppe nå med mindre man gjør det samme som Kina. Ja, reagerer også på at når jeg prøver å søke mer informasjon om dette så står det bare artikler om fjas og realitytvserier i mange av avisene. Tror de folk er dumme? Sant, om noen uker vil vi nok virkelig få vite utfallet av hvordan ting blir fremover. Hvis de har dødd i Italia av dette viruset, hvorfor skulle ikke folk bli skikkelig dårlige her også ? Anonymkode: a3c19...be9
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #222 Skrevet 4. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde roen helt til jeg så NRK Debatt i går. Da ble jeg nervøs. Anonymkode: c018f...1da Hva sa de? Hørte ikke NRK debatten igår. Anonymkode: a3c19...be9
likestilling Skrevet 4. mars 2020 #223 Skrevet 4. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, reagerer også på at når jeg prøver å søke mer informasjon om dette så står det bare artikler om fjas og realitytvserier i mange av avisene. Tror de folk er dumme? Sant, om noen uker vil vi nok virkelig få vite utfallet av hvordan ting blir fremover. Hvis de har dødd i Italia av dette viruset, hvorfor skulle ikke folk bli skikkelig dårlige her også ? Anonymkode: a3c19...be9 Ja, og med god grunn tror jeg... https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QoAmzQ/undersoekelse-faa-nordmenn-frykter-smitte-av-coronaviruset Sitat Til spørsmålet om i hvilken grad man er engstelig for å bli smittet av coronaviruset, svarer de spurte i undersøkelsen følgende: I svært stor grad: 2 % I ganske stor grad: 6 % Hverken stor eller liten grad: 16 % I ganske liten grad 33 % I svært liten grad 42 % Ikke sikker 1 %
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #224 Skrevet 4. mars 2020 3 timer siden, Bix skrev: Hvis årsaken til at viruset får oppmerksomhet, er dumme nordmenn som går på limpinnen, tør jeg ikke tenke på hvor dumme kineserne må være som setter 10% av verdens befolkning i karantene, og taper enorme pengesummer som følge av dette. Folk glemmer også at Kina bidrar til mye forskning på medisin, de har topp forskere og leger der. Anonymkode: a3c19...be9
Isambard Skrevet 4. mars 2020 #225 Skrevet 4. mars 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, reagerer også på at når jeg prøver å søke mer informasjon om dette så står det bare artikler om fjas og realitytvserier i mange av avisene. Tror de folk er dumme? Sant, om noen uker vil vi nok virkelig få vite utfallet av hvordan ting blir fremover. Hvis de har dødd i Italia av dette viruset, hvorfor skulle ikke folk bli skikkelig dårlige her også ? Anonymkode: a3c19...be9 I løpet av de siste 24 timene har 17 italienere dødd og 400 nye er smittet. (Totalt 2500 smittede) For 11 dager siden hadde de like få smittede som Norge og ingen døde. Endret 4. mars 2020 av Isambard
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #226 Skrevet 4. mars 2020 Akkurat nå, Isambard skrev: I løpet av de siste 24 timene har 17 italienere dødd og over 300 nye er smittet. For 11 dager siden hadde de like få smittede som Norge og ingen døde. Hvor gammel var den yngste? Så trist... Alle disse dødsfallene kunne vært ungått om de hadde funnet en vaksine. Jeg mener at viruset først oppfører seg ''mildt'' for så å bli mer aggressiv i uke 2 ? Noen som kan korrigere? Anonymkode: a3c19...be9
likestilling Skrevet 4. mars 2020 #227 Skrevet 4. mars 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel var den yngste? Så trist... Alle disse dødsfallene kunne vært ungått om de hadde funnet en vaksine. Jeg mener at viruset først oppfører seg ''mildt'' for så å bli mer aggressiv i uke 2 ? Noen som kan korrigere? Anonymkode: a3c19...be9 Det stemmer... de aller fleste får en veldig mild start, der viruset bygger seg opp. Noen helt uten symptomer, siden det angriper ACE2 i lungene direkte. Andre symptomer er bare en immunrespons, men det undertrykker også immunforsvaret. Studier viser at "alle" utvikler i det minste skygger på lungene etter hvert, som er da sykdommen eventuelt blir ille. Disse tallene er fra Kina der folk ikke ble testet før de var rimelig syke, så det kan ikke sammenlignes med den "rutinetestingen" vi driver med nå. De er fortsatt ekstremt tidlig i forløpet, og ville aldri fått prioritet i Kina der studiene kommer fra. I Italia er det en 2 måneder gammel baby som ligger på intensivavdelingen nå, og mange i 30-årene 😕 Det tar mye lengre tid for ellers unge og friske å dø, så disse vil nok dø etter 4 uker+, om de ikke blir bedre... Selv om de skulle bli bedre, så ødelegger viruset lungevev, så det er jo ikke bra. 2
Isambard Skrevet 4. mars 2020 #228 Skrevet 4. mars 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel var den yngste? Så trist... Alle disse dødsfallene kunne vært ungått om de hadde funnet en vaksine. Jeg mener at viruset først oppfører seg ''mildt'' for så å bli mer aggressiv i uke 2 ? Noen som kan korrigere? Anonymkode: a3c19...be9 Jeg vet ikke, men tror det er veldig stor andel eldre mennesker på 70 og 80. Samtidig skal man ikke underslå at det er en god del på 40 og 50 også som stryker med. Det er praktisk talt ingen barn som dør. Sånn sett er corona vesentlig forskjellig fra spanskesyken som rammet unge hardest.
likestilling Skrevet 4. mars 2020 #229 Skrevet 4. mars 2020 3 minutter siden, Isambard skrev: Jeg vet ikke, men tror det er veldig stor andel eldre mennesker på 70 og 80. Samtidig skal man ikke underslå at det er en god del på 40 og 50 også som stryker med. Det er praktisk talt ingen barn som dør. Sånn sett er corona vesentlig forskjellig fra spanskesyken som rammet unge hardest. Jeg har hørt fra ikke-bekreftede kilder at det dør barn i Iran nå, men der er det jo helt ute av kontroll. Selv barn kan dø om de blir syke av dette og ikke får god hjelp (se f.eks. den to måneder gamle babyen som ligger på intensivavdeling i Italia). Det er riktig nok heldigvis slik at de ikke er en utsatt gruppe, men dersom dette kommer ut av kontroll, ser jeg ikke bort fra at mange unge vil dø. De er dessverre ikke immune mot alvorlig sykdom som følge av dette viruset...
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #230 Skrevet 4. mars 2020 10 minutter siden, Isambard skrev: Jeg vet ikke, men tror det er veldig stor andel eldre mennesker på 70 og 80. Samtidig skal man ikke underslå at det er en god del på 40 og 50 også som stryker med. Det er praktisk talt ingen barn som dør. Sånn sett er corona vesentlig forskjellig fra spanskesyken som rammet unge hardest. Så da er det stor sjanse for at foreldrene mine dør, besteforeldrene mine... Og jeg selv er ikke frisk... 😕 Det virker som man bare gambler med dette viruset, ingen vet hvordan det egentlig oppfører seg Anonymkode: a3c19...be9
Illuminatum Skrevet 4. mars 2020 #231 Skrevet 4. mars 2020 På 27.2.2020 den 10.31, AnonymBruker skrev: Du tar feil. Den hittil mest omfattende analysen av epidemien viser en dødelighetsrate på 2,3 prosent. For vanlig sesonginfluensa er dødeligheten på ca. 0,1 prosent, ifølge Folkehelseinstituttet. Anonymkode: 44943...eb6 Spanskesyken hadde til sammenligning en dødelighet i Norge på 1% 1
likestilling Skrevet 4. mars 2020 #232 Skrevet 4. mars 2020 25 minutter siden, Illuminatum skrev: Spanskesyken hadde til sammenligning en dødelighet i Norge på 1% Hvis man bruker de samme "tallene" (altså oppdaterte tall, men samme kilde) fra i dag får man en dødelighet på 3.7% Jeg snakker om tallet på 2,3% her, og hvor det kommer fra Hvis man regner akkurat det samme regnestykket nå, er det altså 3.7%. Bare en opplysning til flertallet her...
Isambard Skrevet 4. mars 2020 #233 Skrevet 4. mars 2020 11 minutter siden, likestilling skrev: Hvis man bruker de samme "tallene" (altså oppdaterte tall, men samme kilde) fra i dag får man en dødelighet på 3.7% Jeg snakker om tallet på 2,3% her, og hvor det kommer fra Hvis man regner akkurat det samme regnestykket nå, er det altså 3.7%. Bare en opplysning til flertallet her... Jeg tror det er ganske bred enighet om at tallet på 3.7 er for stort siden det kan være mange med milde symptomer som ikke er registrert. Jeg tror 1% ikke er veldig far off hvis man skal velge et rundt tall. Når man ser hvor mange nordmenn som kommer tilbake fra Nord-Italia med smitte, så forteller det meg at mange flere enn 2500 italienere må bære smitten. 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #234 Skrevet 4. mars 2020 6 minutter siden, likestilling skrev: Hvis man bruker de samme "tallene" (altså oppdaterte tall, men samme kilde) fra i dag får man en dødelighet på 3.7% Jeg snakker om tallet på 2,3% her, og hvor det kommer fra Hvis man regner akkurat det samme regnestykket nå, er det altså 3.7%. Bare en opplysning til flertallet her... Og så? Hvis det stemmer at spanskesyken "bare" tok livet av 1% i Norge (men ekstremt mange flere globalt sett) så betyr det jo bare at man var noe bedre rustet i Norge. Det statistikken "glemmer" er at det er ekstremt sannsynlig at det er langt flere som har blitt smittet, og som har hatt milde symptomer men uten å vite det fordi de aldri har blitt screenet eller fått bekrefet det på annet vis. Det viktigste for å unngå ulike typer infeksjoner (inkludert corona) er god folkehelse der folk flest har godt immunforsvar. Vi kan for eksempel ikke sammenligne med Kina der mange lever i relativt stor fattigdom med dårlige livsvilkår (ofte med dårligere helse som resultat, selv om de ikke er direkte syke eller gamle). Man kan ikke sperre ned halve Norge for et relativt mildt virus. Jeg sier ikke at man ikke skal ta det på alvor og ta noen forholdsregler, men det å forby ansamlinger/gå til unntakstilstand bør være forbeholdt familier av virus som er ekstremt mye farligere (og de finnes, og man skal ikke se bort fra at det kan bli et globalt utbrudd til slutt som følge av oppvarming). Folk må kunne tenke litt selv også. Hvis man er bekymret for smitte på en stor konsert, vel, så ikke dra på den konserten da. Og man må faktisk ikke reise til Italia eller Kina nå. De fleste seriøse forsikringsselskaper tilbyr faktisk å refundere billetten så lenge den ble bestilt før man dokumenterte coronautbruddet, så det er fullt mulig å avlyse planer. Anonymkode: 0c45b...610 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #235 Skrevet 4. mars 2020 2 minutter siden, Isambard skrev: Jeg tror det er ganske bred enighet om at tallet på 3.7 er for stort siden det kan være mange med milde symptomer som ikke er registrert. Jeg tror 1% ikke er veldig far off hvis man skal velge et rundt tall. Når man ser hvor mange nordmenn som kommer tilbake fra Nord-Italia med smitte, så forteller det meg at mange flere enn 2500 italienere må bære smitten. Nettopp. Det er grunn til å anta at det er langt flere smittede. Leste også en artikkel der det påpekes at det sannsynligvis har vært lommer med mange smittede lenge i USA fra innreisende fra opprinnelsesstedet. I Italia er det ikke urimelig å anta at det kan være 10-100 ganger flere som er smittet. Kanskje flere. Anonymkode: 0c45b...610 2
blasfeminist Skrevet 4. mars 2020 #236 Skrevet 4. mars 2020 Munnbind stjålet fra Oslo universitetssykehus Da snakker vi hysteri.. 6
Gjest Sprettballen Skrevet 4. mars 2020 #237 Skrevet 4. mars 2020 2 timer siden, likestilling skrev: Ja, og med god grunn tror jeg... https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QoAmzQ/undersoekelse-faa-nordmenn-frykter-smitte-av-coronaviruset Her kommer det mye an på formuleringen av spørsmålet. Hvis formuleringen er "i hvilken grad er du bekymret..." ville jeg havnet i kategorien "hverken stor eller liten grad ". Jeg vet at jeg med 99 % sikkerhet vil bli smittet på et tidspunkt, men om jeg vil være av dem som opplever mild, alvorlig, eller fatal sykdom kan jeg ikke vite, og er heller ikke noe jeg kan bekymre meg over. Min største bekymring er faren for å smitte andre, og spesielt eldre og svekkede. Alt jeg kan gjøre er å ta mine forholdsregler, beskytte meg selv og andre så godt jeg kan, men jeg er i hverken liten eller stor grad engstelig for smitte.
likestilling Skrevet 4. mars 2020 #238 Skrevet 4. mars 2020 7 timer siden, Isambard skrev: Jeg tror det er ganske bred enighet om at tallet på 3.7 er for stort siden det kan være mange med milde symptomer som ikke er registrert. Jeg tror 1% ikke er veldig far off hvis man skal velge et rundt tall. Når man ser hvor mange nordmenn som kommer tilbake fra Nord-Italia med smitte, så forteller det meg at mange flere enn 2500 italienere må bære smitten. I starten var det bred enighet om at SARS hadde 1.6% dødsrate. Ting endrer seg, og det er alt for tidlig å si... det vi vet erfaringsmessig nå er at folk i kritisk tilstand har omtrent 50% sjanse for å overleve, og det er ganske mange som havner i kritisk tilstand. I Italia har det lagt på 9% i mange dager, så det kan fort bli minst 3.7%. Jeg sier ikke at det blir det, men så vidt jeg vet er estimatet på 1% fra før de hadde noe særlig data fra utenfor kina, og det egentlig estimatet er 0.5-4 med 95% konfidensintervall. Det er med andre ord et veldig vagt estimat, selv om de som har kommet frem til det har gjort en veldig god jobb med de dataene som var tilgjengelig da. Siste tall fra WHO nå er at 3.4% av alle smittede globalt har dødd. Kort fortalt, vi har egentlig ikke peiling 😉 Veldig mye avhenger også av helsehjelp, og både Iran og Italia er ved bristepunktet, om ikke over, som vil føre til høyere antall døde. Poenget mitt var egentlig bare at måten det tallet som ble oppgitt er regnet ut på ville nå gitt 3.7%, Jeg sier ikke at det er riktig eller galt...
likestilling Skrevet 4. mars 2020 #239 Skrevet 4. mars 2020 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Og så? Hvis det stemmer at spanskesyken "bare" tok livet av 1% i Norge (men ekstremt mange flere globalt sett) så betyr det jo bare at man var noe bedre rustet i Norge. Det statistikken "glemmer" er at det er ekstremt sannsynlig at det er langt flere som har blitt smittet, og som har hatt milde symptomer men uten å vite det fordi de aldri har blitt screenet eller fått bekrefet det på annet vis. Det viktigste for å unngå ulike typer infeksjoner (inkludert corona) er god folkehelse der folk flest har godt immunforsvar. Vi kan for eksempel ikke sammenligne med Kina der mange lever i relativt stor fattigdom med dårlige livsvilkår (ofte med dårligere helse som resultat, selv om de ikke er direkte syke eller gamle). Man kan ikke sperre ned halve Norge for et relativt mildt virus. Jeg sier ikke at man ikke skal ta det på alvor og ta noen forholdsregler, men det å forby ansamlinger/gå til unntakstilstand bør være forbeholdt familier av virus som er ekstremt mye farligere (og de finnes, og man skal ikke se bort fra at det kan bli et globalt utbrudd til slutt som følge av oppvarming). Folk må kunne tenke litt selv også. Hvis man er bekymret for smitte på en stor konsert, vel, så ikke dra på den konserten da. Og man må faktisk ikke reise til Italia eller Kina nå. De fleste seriøse forsikringsselskaper tilbyr faktisk å refundere billetten så lenge den ble bestilt før man dokumenterte coronautbruddet, så det er fullt mulig å avlyse planer. Anonymkode: 0c45b...610 Hvordan definerer du "et relativt mildt virus"? Sitat 587 new cases and 28 new deaths in Italy. Total: 3,089 and 107 deaths [source] [source] Among the 2,706 active cases, 1,344 (50%) are hospitalized, 295 of which (representing 11% of active cases) are in intensive care. Among the 383 closed cases, 276 (72%) have recovered, 107 (28%) have died. All schools and universities in Italy closed until March 15 in an effort to contain the spread of coronavirus. [source] Dette høres ikke "relativt mildt" ut for meg, men det er jo veldig subjektivt. Dessverre blir det bare verre og verre der nede, nå er det nesten 3.5% døde, og 11% (!) behandles i ICU... 50% totalt på sykehus. Hvis dette er mildt, hva er da "alvorlig"? Endret 4. mars 2020 av likestilling
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2020 #240 Skrevet 4. mars 2020 Her er en tråd der eksperter på smittsomme sykdommer svarer på alle slags spørsmål om COVID-19 og viruset. https://www.reddit.com/r/Coronavirus/comments/fdf5fq/we_are_a_team_of_medical_experts_following/ Anbefales på det sterkeste, selv om noen antakelig ville kalt dem hysteriske hvis de deltok her. Anonymkode: e9843...077
Fremhevede innlegg