Gå til innhold

Jeg vil lære å fiske med stang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen tips til greie nybegynnerstenger? Instruksjonsvideoer du er spesielt fan av? 

Hvor kjøper du sluker? 

Jeg ser for meg å stå ved sjøen og slenge ut snøret og hale i land en og annen makrell eller annet på stangen. Min indre prepper liker også tanken på å kunne skaffe noe mat selv, i teorien i alle fall.  

 

Veldig takknemlig for alle tips😊

Anonymkode: e1a1e...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finner du et forum for fiskere så får du nok mer enn nok hjelp. Antagelig får du mange svar og mange meninger også, men en grei start bør du kunne få hjelp til. 

Anonymkode: 6df51...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kommer langt med å søke opp noen artikler på nettet om nybegynner stangfiske. Du kan få noen grunnleggende tips hos meg som du kan ta med deg når du leser videre eller konkret skal handle.

Fiskesnelle: Anbefaler åpen haspel. Gjerne med en ekstra spole slik at du kan bytte snøretykkelse etter behov. Til sjøfiske må du kjøpe kvalitet. En som tåler salt.

Fiskestang: En grei størrelse for fiske fra land er 9 fot. Den må passe til åpen haspel. Halvaksjon (halve stangen bøyer seg ved kast eller kjøring av fisk) er å foretrekke. Mykheten på stangen angir hvilken slukvekt den er beregnet på. 20g - 40g er passende.

Snøre: De tradisjonelle nylonsenene er rimelige og grei nok. En tykkelse på rundt 0,30 mm er passende. Det finnes også ny teknologi (multifilament) som koster vesentlig mer. Man kan da halvere snøretykkelsen og ha samme styrke.

Sluker: Min allround-favoritt er Stingsilda. Rundt 30 g er passende. Sluker kjøper du i sportsforretninger eller spesialforretninger. Biltema og Europris har rimeligere alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrell i stim biter på det meste, det absolutt viktigste er sluk. Sølvkroken lager generelt gode sluker. Stingsilda er anbefalt over, personlig liker jeg også Jensen Pirken til det meste av saltvannsfiske. De bør ha mørk topp og ellers sølvaktig farge slik at de blinker godt i lyset. Størrelse avhenger av hvor stor makrellen er. Jeg har dårlig erfaring med sluker som har bøy på seg eller er fargerike.

Anonymkode: 079a9...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk at muligheten til å få makrell langs kysten er helt avhengig av sesong.

Anonymkode: 079a9...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en ting: Skyll alt i ferskvann når du er ferdig med å fiske.

Anonymkode: 079a9...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...