Hjärtat Skrevet 25. mai 2020 #841 Skrevet 25. mai 2020 Kjenner det er litt godt å høre at dere også har gått opp. Som veldig overvektig skal jeg helst ikke gå opp mer enn 5-10 kilo, og fikk beskjed av jordmor om at jeg burde holde vekta frem til uke 20, men det har føltes helt håpløst, så har vel gått opp 2-3 kilo til nå, 15+1.
mingrid Skrevet 26. mai 2020 #842 Skrevet 26. mai 2020 14 timer siden, Hjärtat skrev: Kjenner det er litt godt å høre at dere også har gått opp. Som veldig overvektig skal jeg helst ikke gå opp mer enn 5-10 kilo, og fikk beskjed av jordmor om at jeg burde holde vekta frem til uke 20, men det har føltes helt håpløst, så har vel gått opp 2-3 kilo til nå, 15+1. Er det 5-10 kg. hele svangerskapet? 🤗 Jeg skjønner at det er vanskelig å holde vekta ja. Det som vokser og utvikler seg veier jo litt, i tillegg er man jo ofte veldig sulten. I alle fall har jeg vært det 🤗 Heldigvis har det gått over nå, og jeg har faktisk gått ned 1 kg. i vekt fordi jeg generelt har spist mindre. Får du spist sunt og variert, @Hjärtat? ☺️ jeg synes det er vanskelig å spise sunt og variert nok. Har egentlig bare lyst på brødskiver med kjøttpålegg, sushi og saftis.. 😅
Hjärtat Skrevet 26. mai 2020 #843 Skrevet 26. mai 2020 1 time siden, mingrid skrev: Er det 5-10 kg. hele svangerskapet? 🤗 Jeg skjønner at det er vanskelig å holde vekta ja. Det som vokser og utvikler seg veier jo litt, i tillegg er man jo ofte veldig sulten. I alle fall har jeg vært det 🤗 Heldigvis har det gått over nå, og jeg har faktisk gått ned 1 kg. i vekt fordi jeg generelt har spist mindre. Får du spist sunt og variert, @Hjärtat? ☺️ jeg synes det er vanskelig å spise sunt og variert nok. Har egentlig bare lyst på brødskiver med kjøttpålegg, sushi og saftis.. 😅 Hele svangerskapet, ja. Nei, har vært veldig dårlig på å spise grønnsaker i svangerskapet. Har vært veldig "kresen". Til vanlig spiser jeg omtrent bare vegetarmat og elsker å lage mat, i svangerskapet har tanken bydd meg helt imot. Men jeg har ikke spist så ulikt kalorimessig, så er ikke derfor jeg har gått opp såpass mye. 😊
månki Skrevet 26. mai 2020 #844 Skrevet 26. mai 2020 Jeg vet ikke hvor mye jeg veide før denne graviditeten så vi har tatt utgangspunkt i vekta før forrige svangerskap. Det svangerskapet gikk jeg bare opp 6 kg totalt, men nå på første svangerskapskontroll hadde jeg +10kg fra startvekta. Vet ikke hvor mye jeg hadde gått ned etter fødsel, men baby på 3,5 kg, morkake, all svettinga i ettertid osv Så vil tro at jeg de fleste kiloene er nye i dette svangerskapet. Jeg har fått helt avsmak på fisk og grønnsaker, og har lyst på junk hele tida. Men jeg prøver alt jeg kan å holde et greit kosthold, og spiser kun når de andre her hjemme spiser. Har også på kveldene begynt å lage meg tykke smoothier, og merker at det får vekk litt av det junksuget. Det er nå jeg er glad jeg bor langt ut i gokk, og ikke bare kan kjøpe når jeg har lyst på. Tror vekta hadde vært litt annerledes da😅
Karoline89 Skrevet 26. mai 2020 #845 Skrevet 26. mai 2020 Merker at appetitten min ikke er like voldsom nå etter straks 12 fullgåtte uker. Har gått opp 3 kilo og var også overvektig fra før. Nå er formen mye bedre så satser på mer mosjon og mindre matlyst fremover ☺️ 1
månki Skrevet 26. mai 2020 #846 Skrevet 26. mai 2020 Jeg husker at det ble diskutert bmi før i denne tråden, men finner det ikke igjen. Jeg syntes bmi er vanskelig og misvisede. Ifølge min bmi er jeg et tall fra å ha «alvorlig fedme». Jeg vet godt at jeg har noen kilo ekstra, spesielt på magen, men har aldri egentlig brydd meg så mye om det fordi jeg alltid har spist sunt og variert, og vært aktiv. Jeg bruker fint M/L i overdeler, og som regel L rundt hoftene. Men jeg er kun 155 høy, og derfor blir fort bmien for høy. Forrige lege brydde seg ikke om vekta, men han nye er veeeldig opptatt av dette. Kjenner jeg selv blir mer og mer opphengt i det selv, og jeg liker ikke at jeg begynner å se så ned på min egen kropp (dette var etter kommentarer fra legen). Jeg vil ikke ha et fokus etter fødsel som kun handler om å gå ned i vekt igjen, men jeg kjenner jeg allerede begynner å tenke på det. føler at det jeg selc ser i speilet er noe helt annet enn det legen ser, og det får meg til å se etter og finne ting jeg ikke har brydd meg om før.... og jeg kjenner jeg er alt for opphengt i vekta mi. hvordan forholder din lege/jordmor seg til vekt og bmi?
Karoline89 Skrevet 26. mai 2020 #847 Skrevet 26. mai 2020 (endret) Helt enig med deg Månki. Har tydeligvis også grenset til fedme og det er ikke den personen jeg ser i speilet. Ja noen kilo for mye men langt fra fedme. Gråt etter første kontroll hos lege (vikar). Hun hintet mye om kosthold og at jeg måtte passe på vekta og følte det tok for mye fokus... Etter det så følte jeg meg også værre med meg selv og ser ikke frem til samtale med jordmor eller neste kontroller. Håper min fastlege og jordmor håndterer ting på en annen måte.. Endret 26. mai 2020 av Karoline89
Hjärtat Skrevet 26. mai 2020 #848 Skrevet 26. mai 2020 @månki Som jeg har nevnt mange ganger i tråden, har jeg høy bmi på 39. Det er selvfølgelig et tema hos lege og jordmor, men det er jo av helsemessige grunner. Har selv bedt om å bli henvist til Rikshospitalet hvor de har en egen avdeling som følger dette opp ekstra. Har aldri opplevd negative kommentarer, alltid blitt møtt med forståelse og "dette klarer du". Synd å høre at dere ser ned på kroppene deres fordi legen påpeker at dere veier for mye. Forstår at det ikke er lett å la være, men tenk på det at han sier det i et helsemessig perspektiv, for det er et faktum at høy bmi øker risiko for flere ting og det er derfor de vil følge med på det, ikke fordi legen synes du ser tjukk og oppblåst ut. Utseendet forandrer seg jo ikke av at legen sier at bmien din er høy. Og det forandrer heller ikke verdien din som menneske. Det viktige er at kroppene deres kan bære fram et barn, og ikke minst få det barnet ut. 4
månki Skrevet 26. mai 2020 #849 Skrevet 26. mai 2020 2 timer siden, Hjärtat skrev: @månki Som jeg har nevnt mange ganger i tråden, har jeg høy bmi på 39. Det er selvfølgelig et tema hos lege og jordmor, men det er jo av helsemessige grunner. Har selv bedt om å bli henvist til Rikshospitalet hvor de har en egen avdeling som følger dette opp ekstra. Har aldri opplevd negative kommentarer, alltid blitt møtt med forståelse og "dette klarer du". Synd å høre at dere ser ned på kroppene deres fordi legen påpeker at dere veier for mye. Forstår at det ikke er lett å la være, men tenk på det at han sier det i et helsemessig perspektiv, for det er et faktum at høy bmi øker risiko for flere ting og det er derfor de vil følge med på det, ikke fordi legen synes du ser tjukk og oppblåst ut. Utseendet forandrer seg jo ikke av at legen sier at bmien din er høy. Og det forandrer heller ikke verdien din som menneske. Det viktige er at kroppene deres kan bære fram et barn, og ikke minst få det barnet ut. Vet at han mener ting i helsemessig perspektiv, men ting ble sagt på en vond måte. «Tykke folk ditt og tykke folk datt» «når du ikke er gravid blir du vel ikke fornøyd med å legge så mye på det, det hadde iallefall ikke jeg» «bmi viser hvor dårlig kosthold enkelte har og latskapen i samfunnet» blant annet... jeg skrev jo at jeg egentlig ikke ser det samme som legen snakker om, og har vært fornøyd i utgangspunktet. Men etter den legetimen har det fått meg til å tenke annerledes. jeg håper at jeg får meg ut av denne tankegangen for den er ikke sunn i det hele tatt! Men så hører en jo på hva legene sier også... hvilken ekstra oppfølging får du?
Hjärtat Skrevet 26. mai 2020 #850 Skrevet 26. mai 2020 1 time siden, månki skrev: Vet at han mener ting i helsemessig perspektiv, men ting ble sagt på en vond måte. «Tykke folk ditt og tykke folk datt» «når du ikke er gravid blir du vel ikke fornøyd med å legge så mye på det, det hadde iallefall ikke jeg» «bmi viser hvor dårlig kosthold enkelte har og latskapen i samfunnet» blant annet... jeg skrev jo at jeg egentlig ikke ser det samme som legen snakker om, og har vært fornøyd i utgangspunktet. Men etter den legetimen har det fått meg til å tenke annerledes. jeg håper at jeg får meg ut av denne tankegangen for den er ikke sunn i det hele tatt! Men så hører en jo på hva legene sier også... hvilken ekstra oppfølging får du? Gud, for en ekkel måte å snakke om folk på. Skjønner at det er stor forskjell på leger og at du ikke har følt deg så bra etter timen er ikke så rart.❤️ Legen min har omtrent ikke nevnt vekta, kun snakket om hvor flotte gravide kvinner er og at det kommer til å gå helt fint osv. Var jeg som måtte be om ekstra oppfølging. Jordmora jeg snakket med på telefon tidlig i svangerskapet var heller ikke ufin, ikke belærende, oppgitt eller noenting. Har hørt om lignende historier som din, og grua meg litt til de første kontrollene. Og må jo si jeg er spent på første time på Riksen, hvordan man blir møtt som overvektig der. Synes du skal bytte lege, om mulig, og blåse langt faen i hva han sier om overvektige, vil si at noen av de uttalelsene hans vitner om at han har et veldig forenklet, fordømmende og kunnskapsløst syn på overvektige. Viktig å ta vare på kroppen, ekstra viktig når man er gravid, men overvekt bunner ofte i noe annet enn bare latskap. På Riksen kan man få oppfølging av ernæringsfysiolog, jordmor med ekstra erfaring med overvektige gravide, og man får også flere ultralyder sent i svangerskapet fordi det kan være vanskelig å måle barnets størrelse utenpå magen. Tror det er litt individuelt hvor mye av oppfølgingen man får, har ikke vært der ennå, så vet ikke helt. Men håper i hvert fall du klarer å snu tankegangen din. Gagner ingen at du tenker negativt om den.❤️
Anine Elise Skrevet 26. mai 2020 #851 Skrevet 26. mai 2020 Hva sier/sa du til sjefen din når du skal/skulle på ultralydsundersøkelse når du enda ikke har delt hemmeligheten? 😊 Jeg er nødt til å kjøre et par timer til og fra byen jeg skal undersøkes i, og så er timen klokka 11, så da er det egentlig lite vits i å møte opp på jobb, så jeg bør vel helst «ta fri» hele dagen.. Litt usikker på om jeg skal lyve og si at jeg har henvisning til en eller annen time eller om jeg bare skal si det som det er.. Vet at det uansett blir tatt godt imot av sjefen, men så ønsker jeg å vite at alt er som det skal før jeg deler hemmeligheten! 🥰 Noen tips?
Anine Elise Skrevet 26. mai 2020 #852 Skrevet 26. mai 2020 På 22.5.2020 den 9.39, Vestalinn skrev: Hei fine folk Vil dere som ønsker endringer på fremsiden svare på dette innlegget med endringene? F.eks om dere hatt fått vite kjønn eller termindato er endret? Har det hektisk på jobb, så har ikke hatt tid til å vere så aktiv her inne. Ellers hadde vi en ultralyd 14+4 og fikk vite vi venter ei jente ❤️ Håper OUL om litt under 3 uker bekrefter dette for jeg har allerede kjøpt litt babykjoler etc 😂 Ha en fin helg ❤️ Ny termin: 24. desember - ho, ho, ho! 🎅🏼 4
Lumpus Skrevet 26. mai 2020 #853 Skrevet 26. mai 2020 2 minutter siden, Anine Elise skrev: Hva sier/sa du til sjefen din når du skal/skulle på ultralydsundersøkelse når du enda ikke har delt hemmeligheten? 😊 Jeg er nødt til å kjøre et par timer til og fra byen jeg skal undersøkes i, og så er timen klokka 11, så da er det egentlig lite vits i å møte opp på jobb, så jeg bør vel helst «ta fri» hele dagen.. Litt usikker på om jeg skal lyve og si at jeg har henvisning til en eller annen time eller om jeg bare skal si det som det er.. Vet at det uansett blir tatt godt imot av sjefen, men så ønsker jeg å vite at alt er som det skal før jeg deler hemmeligheten! 🥰 Noen tips? Jeg sa bare at jeg har en avtale og må gå klokken x og blir borte resten av dagen😅 Men hos oss er det veldig fleksibelt og jeg kan ta igjen en del på kvelden😊
Vestalinn Skrevet 26. mai 2020 Forfatter #854 Skrevet 26. mai 2020 17 minutter siden, Anine Elise skrev: Ny termin: 24. desember - ho, ho, ho! 🎅🏼 Så gøy 😁 Fikset! 1
Anine Elise Skrevet 26. mai 2020 #855 Skrevet 26. mai 2020 17 minutter siden, Lumpus skrev: Jeg sa bare at jeg har en avtale og må gå klokken x og blir borte resten av dagen😅 Men hos oss er det veldig fleksibelt og jeg kan ta igjen en del på kvelden😊 Så godt! 😍 Det må dessverre leies inn vikar for meg, så jeg må egentlig si ifra så snart som mulig sånn at sjefen i det heletatt finner vikar for meg i disse tider.. 😅
mingrid Skrevet 27. mai 2020 #856 Skrevet 27. mai 2020 10 timer siden, Anine Elise skrev: Så godt! 😍 Det må dessverre leies inn vikar for meg, så jeg må egentlig si ifra så snart som mulig sånn at sjefen i det heletatt finner vikar for meg i disse tider.. 😅 Jeg har enda ikke sagt noe. Når jeg har vært på TUL/kontroll har jeg bare sagt at jeg skal til lege, og kommer senere eller blir borte. Sjefen min er veldig fraværende både fysisk og psykisk (haha), så jeg tror nesten jeg kunne dratt og vært borte uten at sjefen hadde merket noe som helst 😅 Sjefen er utrolig hyggelig og snill, men har ikke fått meg til å si det ennå. Vet ikke om jeg skal sende mail/SMS, eller hva.. Synes egentlig det er litt pinlig 😅
Anine Elise Skrevet 27. mai 2020 #857 Skrevet 27. mai 2020 2 timer siden, mingrid skrev: Jeg har enda ikke sagt noe. Når jeg har vært på TUL/kontroll har jeg bare sagt at jeg skal til lege, og kommer senere eller blir borte. Sjefen min er veldig fraværende både fysisk og psykisk (haha), så jeg tror nesten jeg kunne dratt og vært borte uten at sjefen hadde merket noe som helst 😅 Sjefen er utrolig hyggelig og snill, men har ikke fått meg til å si det ennå. Vet ikke om jeg skal sende mail/SMS, eller hva.. Synes egentlig det er litt pinlig 😅 Min sjef er veldig tilstede både fysisk og psykisk, og bare venter på at jeg skal bli gravid egentlig, så lurer på om jeg kanskje bare skal si det uka før jeg skal på ultralyd.. 🤣 Jeg har jo uansett tenkt å si det til så å si alle som det skal sies til noen dager etter ultralyden så! 😊 Tror jeg fant min egen konklusjon her.. 😂 3
bondekone Skrevet 27. mai 2020 #858 Skrevet 27. mai 2020 Jeg endte med en delvis sykemelding nå jeg. Merker den trøttheten blir værre og værre, og jeg blir så elendig når jeg først blir så gåen også. Foreløpig en mnd, så får vi se hvordan formen er da!
Idapida567 Skrevet 28. mai 2020 #859 Skrevet 28. mai 2020 16 timer siden, bondekone skrev: Jeg endte med en delvis sykemelding nå jeg. Merker den trøttheten blir værre og værre, og jeg blir så elendig når jeg først blir så gåen også. Foreløpig en mnd, så får vi se hvordan formen er da! Oi! Hvor langt er du på vei? Jobbet du i barnehage e.l?
månki Skrevet 28. mai 2020 #860 Skrevet 28. mai 2020 Jeg skal jo som nevnt tidligere begynne på jerntabletter pga veldig lavt jernnivå. Fikk beskjed om å begynne å ta de i uke 18, og ut graviditeten + ei stund etter. Men jeg er usikker på om jeg skal gå ut i fra mens eller tul siden det skiller nesten 2 uker. Hvis jeg skal gå etter mens skal jeg begynne om 2 uker, men etter tul om 4 uker. Oul er også veldig sent så må begynne før jeg skal der. Hva ville dere gjort? Legen sier bare uke 18, og svarer ikke på det jeg faktisk lurer på....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå