Gå til innhold

imponert over jentene

Martin1985

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
51 minutter siden, money said:

Kvinner i aldersgruppen 20-30 år som er aktive på trening, er det en høy andel som har redusert tid på jobb av mange grunner. Mange av dem lever av blogg, instagram, donasjoner, salg av undertøy, videoer og klipp på snap etc.

Bullshit, tror jeg. Jeg kjenner i alle fall ingen, og har heller ikke hørt om noen, som gjør det du skriver. De fleste kvinner i den aldersgruppen som jeg kjenner, enten jobber eller studerer fulltid i tillegg til å trene aktivt.

Anonymkode: 6779c...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, DonKing skrev:

ja det stemmer, men man må dessverre variere. du kan ikek trene med 12-15 reps hele tiden, for å bryte et platå. altså bli sterkere over der du ikke greier å bli sterkere. så må du gå ned i repetisjoner for å bryte barrieren

la oss si du greier 12 reps på 100 kg i knebøy, du har økt hver uke men får ikke mer framgang. du prøver og prøver og prøver men du sitter fast hver eneste uke. vet du hva du må gjøre da? da må du ned til f.eks 8 eller 6 repetisjoner, så øke vekten for at kroppen skal bli vandt til tyngre vekt . så øker du her helt til du ikke klarer mer. så går du ned til 6 repetisjoner. og øker derfra til du ikke klarer mer. la oss si du ender på 130 kg. dette er bare et eksempel. da er beina vandt til å løfte 130 kg på få repetisjoner og har blitt vandt til vekten. da kan du gå tilbake på 100 kg igjen og ta 10 repetisjoner, da vil geie å øke derfra siden du har blitt vandt med en tyngre vekt. så da har du brutt platået ditt og rekorden din på 10 repetisjoner, du vil nok, med disse tallene klare å ta 110 kg på 10 repetisjoner uten problemer

man må variere. og når det gjelder styrketrening så vil du etterhvert treffe en vegg, og da må du variere med repetisjoner. du får sprettrumpe av 6-8 reps også.

når det gjelder valker så har dette med kalorier å gjøre og ikke om du trener med 12 reps eller 8. valker bare kommer ikke på noen dager men mange uker med overspising.

du viser jo bare poenget mitt at mange er livredde for å trene tungt, tror de skal bli tjukk eller ikke få trent kondisjon. du kommer ingen vei av å trene med samme repetisjoner dag inn og dag ut.

hadde jeg vært dame hadde jeg trent mellom 6 og 15 reps og begynt høyest og trent meg nedover jo tyngre vektene ble slik som jeg har beskrevet. De kollegaene mine som jeg har stått backstage for. bikinijentene. de trener alle med over 100 kg i knebøy og tener helt ned til 5 repetisjoner. de trener mer med mindre reps 6-10 og trener 12-20 når de nærmer seg konkuranse, for da blir de svakere når de må ned i vekt

Man kommer jo uansett til et platå før eller siden, hvor man ikke kan bli sterkere. Skal man bare legge seg ned og dø da? Poenget mitt er _vedlikeholdstrening_ . Jada, fettprosenten har mest med mat å gjøre, men vedlikeholdsaktivitet er bedre enn ingen aktivitet. Og gjør man det samme treningsprogrammet med de samme vektene år ut og år inn, så gjør man faktisk et stykke arbeid. Det er ren fysikk (vitenskapsgrenen altså). Blir jo som å rusle på tur med hunden. Det er bedre å gjøre det enn å ikke gjøre det, selv om man ikke øker intensiteten fra uke til uke. De som har interesse av å prøve å bli sterkest mulig må naturligvis gjøre som du sier, men det er ikke alle som har det målet.

Anonymkode: b5719...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet er å få større muskler er det vel flere repetisjoner som gjelder først og fremst. (10-12)

Hvis målet derimot er å bli sterkere og strammere (slik det er for de fleste jenter), vil det vel være smartere å ta færre repetisjoner, 4-6.

Jeg har prøvd begge deler og synes jeg får mest fremgang med å løfte tungt. Jeg synes også det er mer morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Lesehøne skrev:

Hvis målet er å få større muskler er det vel flere repetisjoner som gjelder først og fremst. (10-12)

Hvis målet derimot er å bli sterkere og strammere (slik det er for de fleste jenter), vil det vel være smartere å ta færre repetisjoner, 4-6.

Det er ingen forskjell på grad av muskelvekst på sett nedi 5 reps, helt opp til 30 reps, så lenge du kjører til nært utmattelse. Her en infografikk som forklarer det, og om viser til kilder:

Hvorfor setter du "strammere kropp" opp som en motsetning til "større muskler", forresten?

Endret av Pierre Gynt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Training intensity: how many reps should you perform per set?

This question can be reformulated as: what’s the optimal training intensity? Training intensity in exercise science is confusingly defined as the percentage of your one repetition maximum (% 1RM) with which you’re training. I prefer the terminology relative load, as it’s unambiguous and precise, but terms only ever mean what people think they mean, so let’s stick with the term intensity here. Training intensity should be distinguished from training intensiveness, which is a subjective measure of how effortful the training feels.

The traditional bro bodybuilding answer is that 6-12 reps is the hypertrophy range, with lower reps mainly benefiting strength and higher reps mainly benefiting endurance. You’ve probably seen images like the one below illustrating the idea of the hypertrophy zone.

Hypertrophy range myth

The hypertrophy zone: just because someone turned it into a fancy image doesn’t make it true.

Just like for the bro split and short rest periods, there has never been much evidence to support the existence of the hypertrophy zone, especially not the low end. Why would a heavy weight be less effective to stimulate muscle growth than a lighter weight? Well, you don’t feel it. Moderate rep ranges result in a good pump. Higher reps can too, but they can also feel like cardio and the first reps you don’t feel yet. The weight feels too light when you pick it up. Probably based mostly on that feeling, people put hypertrophy in the middle of the strength-endurance continuum. The problem is that strength and endurance are measures of performance, whereas muscle hypertrophy is structural change in the body. They’re different things and they’re not mutually exclusive. In fact, muscle hypertrophy inherently correlates with strength, because an increase in a muscle’s cross-sectional area increases its potential for force output.

Feelings aside, let’s look at what the evidence says. All the way back in 2002, Campos et al. found that a supposedly strength focused program of 4 sets of 3 – 5 reps results in just as much muscle growth in all muscle fibers as a supposedly bodybuilding focused program of 3 sets of 9 – 11 reps.

An abundance of subsequent research has confirmed that a given volume of low and high rep work are equally effective for muscle growth. Moreover, in 2012 the hypertrophy zone idea really started to crumble, as Stu Phillips popularized Mitchell et al.’s findings that training to failure with a mere 30% of 1RM result in just as much muscle growth as training with 80% of 1RM. Subsequent research has again confirmed these findings, notably several studies from Brad Schoenfeld’s lab. We now have strong evidence that the hypertrophy zone is more like 30-100% of 1RM or around 1-30RM than 6-12RM, at least in the short term as long as you’re training close to failure.

Moreover, limiting yourself to the broscience ‘hypertrophy sweet spot’ may be detrimental. While the evidence is weak and not all research supports it, some research suggests training with a wide range of rep zones result in more muscle growth than always sticking with 8-12 reps per set. This may be because you need a variety of rep ranges to maximize growth in all types of muscle fibers. There are also other reasons to vary your rep ranges or use higher or lower loads. An obvious one is that heavier weights are better for strength development and muscle activation, which may in turn increase muscle growth in the long run. Moreover, using a variety of rep ranges could enhance fatigue management, as different rep ranges differ in the kind of fatigue they produce. Higher reps can be particularly useful to prevent overuse injuries, as their produced metabolic stress favorably alters the ratio of muscle to connective tissue stimulation: higher reps are easier on your joints.

In conclusion, do not limit yourself to the supposed hypertrophy range. It may be outright detrimental and it greatly limits your training design options for no reason. Sets of 6-12 reps are not inherently better at stimulating muscle growth than that same volume of heavier work or the same amount of sets performed close to failure with lighter loads.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.3.2020 den 11.53, DonKing skrev:

Må nok skuffe deg her men det er nok bare du som er SVAK. en 15 åring gutt fra ungdomskolen kan ta større løft enn deg. rett og slett flaut. har du sjekket om du har testosteronsvikt ? jeg veide 80 kg i 9 klasse og trente med 130 i knebøy. du er LANGT svakere enn en gjennomsnittelig mann som ikke trener engang. Gå til legen og sjekk deg

de løftene som du nevnte med hun damen er heller ikke imponerende

Jeg er fullt klar over at jeg er betydelig under gjennomsntttet i styrke for menn. Og ja, det gjør meg litt flau å bli regelmessig satt på plass av det svake kjønn ved markløft og knebøy apparatene. Men når det er sagt har jeg aldri vært noe særlig fysisk aktiv. Å spille piano har vært mine store interesse, så mulig jeg har sterke fingre 🙂 Uansett, dette er første gang jeg gir styrketrening og kosthold en skikkelig sjanse. Så nå skal jeg gjøre mitt beste fremover for å forsøke å få til en forandring med kroppen og å øke i styrke. Jeg kan legge til at jeg nå på et par uker har økt i markløft fra 90 kg til 110kg, som jeg tok 3 repetisjoner med i dag med ganske god teknikk. Føltes som jeg hadde enda mer innabords, men ville ikke øke for mye på så kort tid, fordi jeg noen ganger kan kjenne en stivhett i ryggen som jeg ikke liker. Så neste øke tar jeg lettere, og terper på teknikk, og så kjører jeg en ny tyngre økt etter det igjen.

Det er mulig jeg har lavere testosteronnivå, det aner jeg ikke. har aldri sjekket. Men egentlig tror jeg ikke det. Jeg er f.eks. ganske så seksuelt aktiv (har en sterk seksualdrift) og har et sterkt konkurranseinstinkt på mange områder. Så også en del som tyder på det motsatte. Men det med kropp og trening har liksom ikke fanget min store interesse før nå, (i en alder av 35) av en eller annen grunn. 

Endret av Martin1985
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kanskje slutte med å kalle kvinner for det "svake kjønn" og bare kalle oss "kvinner" istedet? Utdatert

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje slutte med å kalle kvinner for det "svake kjønn" og bare kalle oss "kvinner" istedet? Utdatert

Ja, også digger jeg at han blir utklasset av spreke jenter på gymmen. Det har han veldig godt av! Vil kanskje endre holdningene hans.

Anonymkode: 39bd3...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, Martin1985 skrev:

Jeg kan legge til at jeg nå på et par uker har økt i markløft fra 90 kg til 110kg, som jeg tok 3 repetisjoner med i dag med ganske god teknikk. 

Jeg er jente og tar 170kg. Du tar meg aldri igjen 😛

Anonymkode: 39bd3...606

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...