Gå til innhold

imponert over jentene

Fremhevede innlegg

Gjest EmKay
Skrevet
15 minutter siden, Lesehøne skrev:

Som jente utvikler man som regel en viss muskeldefinisjon, men ikke i samme grad som guttene gjør (så sant man ikke har usedvanlig gode gener). Det kan være vanskelig å bedømme hvor sterk en jente er basert på utseende ( i hvert fall med klær på). Jeg tror ikke jeg ser så veldig annerledes ut nå, jfr hva jeg gjorde for litt over et år siden, selv om jeg regner meg for å være nesten dobbelt så sterk nå, og føler meg mentalt mye mer selvsikker.

Skjønner litt hva du mener, jeg vil heller ikke bli for "buff".  Ta f.eks. nederlandske Guusje van Geel, hun er et av mine forbilder. Hun fremstår for meg som den perfekte blandingen av å være slank, feminin og sterk. Hvem skulle gjettet at hun kjører bicepscurls med 18-20kg, slik hun skriver på sin instagram?

Oh, ja hun var var flott!! 

De fleste av mine venninner er som jenter flest, de utvikler så klart en muskeldefinisjon, men de blir ikke "store" med mindre de trener målrettet mot dette. Jeg, derimot, blir veldig fort større enn jeg er komfortabel med, spesielt overkroppen. Underkroppen virker det ikke som det skjer store endringene med, uansett hvor mye sterkere jeg blir. Igjen, ganske motsatt av mine venninner. 

Jeg har aldri vært en som har bekymret meg for å bli for stor før jeg begynte å få kommentarer på bredden på rygg og skuldre, og når jeg tilfeldigvis kom over et bilde av meg selv i finstasen ved siden av noen andre venninner. I tillegg slet jeg med (og gjør forsåvidt det enda) å finne klær til overkroppen som passet i overarmer og skuldre, og ikke var som et telt i midjen. 
Vil gjerne være sterk, definert OG feminin, og da må jeg endre måten jeg trener på, til en måte jeg ikke synes er like gøy, hehe. 

Jeg liker en godt definert muskulatur, og en fysikk som viser at man er sterk, men føler meg ikke like bra når jeg ikke lenger ser feminin ut i en kjole f.eks. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 2.3.2020 den 8.32, Lesehøne skrev:

At du fremdeles bare klarer å ta stangen i militærpress når du skriver at du har trent 6 dager i uken siden nyttår, synes jeg er overraskende, spesielt mtp at du er en mann på 175cm. Er du sikker på at du gjør øvelsen riktig? Stangen på 20kg er jo startvekten for utrente jenter. Jeg begynte jo selv med den bare for å øve inn riktig teknikk, og var jo ikke noe problem å ta mange reps med den. Foreslår du ber en PT om instruksjon. Og ikke ta for mange reps, 5x5 er bra for å øke styrken tenker jeg.

Det er faktisk blitt mer vanlig for jenter å trene overkropp også, ikke bare rompe og bein. Viktig å trene helheten. Er for øvrig litt stolt av benkpressen min da, som pr nå er på 67,5kg, Klarer en 2-3 reps med det. Både jeg og venninna mi var faktisk ganske overrasket over hvor raskt vi har økt i styrke i benkpress, tatt i betraktning av vi bare har trent i litt over et år.

Lurer forresten på om jeg heller skulle gå over til skulderpress med manualer, siden jeg synes det er tyngste laget med stangen. Jeg kunne da også varme opp med lavere vekter, og finne den vekten jeg følte var passende utfordrende. Kanskje jeg kunne fått brukt mer av den stabiliserende støttemuskulaturen også. 

Hva synes du? Er det best med militærpress med stang eller skulderpress med manualer?

Skrevet

Jeg trener mye og for meg var ikke 20 kg stang starten på militærpress. 12-15 kg stang en stund før jeg avanserte oppover. Husk at skuldrene har små muskler, så liten økning er mye likevel. 

dette ref innlegget om at 20 kg var «smått» for jenter. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Martin1985 skrev:

Dæven døtte!

Dette er også en interessant artikkel, av en kjent mann ved navn Børge Fagerli.

https://blogg.myrevolution.no/hvordan-skal-kvinner-trene/

Kunne skrevet en ganske vill og utrolig historie om meg selv, kroppen min, musklene mine og ikke minst styrken min etter kort tids trening. Men er redd for å oute meg, kan være lett gjenkjennelig om jeg går for mye i detalj her ;)  Og det siste jeg ønsker, er at noen kjenner meg igjen her inne. 

Hilsen Dævendøtte som trykket på anonymknappen for å ikke få registrert innlegget mitt i historikken min. 

Anonymkode: 91e5b...8fb

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne skrevet en ganske vill og utrolig historie om meg selv, kroppen min, musklene mine og ikke minst styrken min etter kort tids trening. Men er redd for å oute meg, kan være lett gjenkjennelig om jeg går for mye i detalj her ;)  Og det siste jeg ønsker, er at noen kjenner meg igjen her inne. 

Hilsen Dævendøtte som trykket på anonymknappen for å ikke få registrert innlegget mitt i historikken min. 

Anonymkode: 91e5b...8fb

Men du er kvinne antar jeg? Ble jo nysgjerrig nå da 🙂

Endret av Martin1985
Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)
26 minutter siden, Martin1985 skrev:

Men du er kvinne antar jeg? Ble jo nysgjerrig nå da 🙂

Jepp :) 

Du må dessverre leve med nysgjerrigheten din, men jeg har ikke en kropp som responderer som en vanlig kvinnekropp. 

Endret av Dævendøtte
Skrevet

Siden denne tråden ikke egentlig handler om dette, og siden vi formelt sett har en beef, @Martin1985, så hadde jeg tenkt å ikke svare, men nå klarer jeg ikke å dy meg.

Først og fremst. Lag en treningsdagbok, så kan folk (meg inkludert) svare der.

Så over til saken: Jeg tror det er usunt å sammenligne deg selv med andre slik du gjør i denne tråden. Alle er forskjellige, med forskjellige utgangspunkt. 100 kg i markløft er ikke veldig mye, men det er heller ikke så lite for en mann på under 70 kg at jeg tror det er noe alarmerende galt med måten du trener på. At du synes militærpress er tungt, kan ha mange årsaker. Dersom man har dårlig mobilitet i brystrygg, bryst, skuldre og lats, og alikevel prøve å komme under stanga med hodet med stabil core uten svai rygg, så kan det oppleves som mye tyngre enn det egentlig er. Jeg tror generelt du kan ha godt av å gå på et høyvolumsprogram, kanskje gå på en semidirty-bulk der du prøver å pakke på deg en 5-10 kg med muskler og fett, før du ev. derfra fokuserer på lavere volum og høyere intensitet (dvs. maks styrke), dersom målet egentlig er det.

Skrevet (endret)
1 time siden, Pierre Gynt skrev:

Siden denne tråden ikke egentlig handler om dette, og siden vi formelt sett har en beef, @Martin1985, så hadde jeg tenkt å ikke svare, men nå klarer jeg ikke å dy meg.

Først og fremst. Lag en treningsdagbok, så kan folk (meg inkludert) svare der.

Så over til saken: Jeg tror det er usunt å sammenligne deg selv med andre slik du gjør i denne tråden. Alle er forskjellige, med forskjellige utgangspunkt. 100 kg i markløft er ikke veldig mye, men det er heller ikke så lite for en mann på under 70 kg at jeg tror det er noe alarmerende galt med måten du trener på. At du synes militærpress er tungt, kan ha mange årsaker. Dersom man har dårlig mobilitet i brystrygg, bryst, skuldre og lats, og alikevel prøve å komme under stanga med hodet med stabil core uten svai rygg, så kan det oppleves som mye tyngre enn det egentlig er. Jeg tror generelt du kan ha godt av å gå på et høyvolumsprogram, kanskje gå på en semidirty-bulk der du prøver å pakke på deg en 5-10 kg med muskler og fett, før du ev. derfra fokuserer på lavere volum og høyere intensitet (dvs. maks styrke), dersom målet egentlig er det.

Vi har da ingen "beef" Pierre., i hvert fall ikke i den betydning at det ikke skulle gå an å prate med hverandre? Uansett, takk for tipsene dine 🙂 Foreløpig tror at jeg følger PT sinde råd, og ser an om det gir resultater, men som sagt vurderer å bytte ut enkelte øvelser med stang og heller bruke manualer 

Du har rett i at jeg sammenligner meg en del med andre, men jeg synes ikke selv det er noe problem og jeg blir ikke i dårlig humør av det. Det har antakelig en viss sammenheng medat jeg føler meg ganske ny og fersk fremdeles, og at jeg (som nevnt mange ganger) ble overrasket over at det var så mange jenter som løftet mer enn meg. Men jeg merker at det begynner å gå over gradvis, og jeg får mer fokus på meg selv. Dessuten, livet handler om flere ting enn trening...

Endret av Martin1985
Skrevet
18 timer siden, Martin1985 skrev:

Vi har da ingen "beef" Pierre., i hvert fall ikke i den betydning at det ikke skulle gå an å prate med hverandre? Uansett, takk for tipsene dine 🙂 Foreløpig tror at jeg følger PT sinde råd, og ser an om det gir resultater, men som sagt vurderer å bytte ut enkelte øvelser med stang og heller bruke manualer 

Du har rett i at jeg sammenligner meg en del med andre, men jeg synes ikke selv det er noe problem og jeg blir ikke i dårlig humør av det. Det har antakelig en viss sammenheng medat jeg føler meg ganske ny og fersk fremdeles, og at jeg (som nevnt mange ganger) ble overrasket over at det var så mange jenter som løftet mer enn meg. Men jeg merker at det begynner å gå over gradvis, og jeg får mer fokus på meg selv. Dessuten, livet handler om flere ting enn trening...

Hvis du har PT, så er det gull. Bedre å spørre vedkommende istedenfor på forumet her, for ingen her kjenner deg og dine forutsetninger noe særlig. Tenker uansett at det ikke er nødvendig å være veldig opptatt av tallene. De som gjør det, har ofte en tendens til å begynne å jukse på teknikk osv for å "slå loggboka". En klisjé som er sann, er at man skal fokusere på prosessen og ikke resultatet. Gjør ditt beste, så vil resultatene komme.

Skrevet (endret)
På ‎04‎.‎03‎.‎2020 den 19.11, Martin1985 skrev:

Dæven døtte!

Dette er også en interessant artikkel, av en kjent mann ved navn Børge Fagerli.

https://blogg.myrevolution.no/hvordan-skal-kvinner-trene/

Interessant artikkel ! Viser jo igjen at det florerer feiloppfatninger om jenter og styrketrening, og at vi kan trene like tungt og forvente like stor (relativ) fremgang som gutta.

Det jo også interessant at muskelstyrke og muskelvolum ikke nødvendigvis går hånd i hånd. M.a.o. kan man være veldig sterk selv om man ikke er veldig stor.

Endret av Lesehøne
Skrevet (endret)
1 time siden, Lesehøne skrev:

Men det er interessant at muskelstyrke og muskelvolum ikke nødvendigvis ikke går hånd i hånd. Hva er det da som forklarer at man kan bli veldig sterk, uten å bli større? Handler det om å være senesterk?

Teknikk og nevrale tilpasninger (altså hjernens evne til å rekruttere de tilgjengelige muskelfibrene). Men muskelstyrke og muskelvolum går hånd i hånd i én og samme person. Dvs. at om din muskel blir større, så vil den kunne generere enda mer kraft. Men på tvers av personer er det ikke slik - det ser man jo ved at bodybuildere med musklene sine som regel ikke er fryktelig sterke.

Endret av Pierre Gynt
Skrevet
På 26.2.2020 den 21.51, Martin1985 skrev:

Hei.

Er det flere som er imponert over hvor mange sterke jenter som florerer rundt på treningssentrene om dagen?

Jeg er en mann på 35 år. Jeg trente en del styrke i studietiden, av/på, men så pådro jeg meg noen skader som gjorde at jeg mistet motivasjonen og har ikke trent styrke på kanskje 5-6 år. Imidlertid skjerpet jeg meg ved overgang til nytt tiår, og i januar meldte jeg meg inn på SATS igjen. Nå er jeg skikkelig ivrig, trener 6 dager i uken, og har begynt med et 2-spilt program for overkropp/underkropp.

Jeg har alltid vært ganske tynn og spinkel til å være mann. Er 175cm høy og veier ca 66-67 kg. Jeg har vansker med å bygge muskler, har kanskje noe lavt testosteronnivå eller feil muskelfibertype, eller noe sånt.  

På mitt beste, da jeg trente i perioden ca 2008-2012, tok jeg vel ca 95/100 kg i markløft og kanskje 75/80kg i knebøy (3-4 repetisjoner). Har aldri hatt noe fokus på maksløft. Jeg så omtrent aldri noen jenter som løftet noe tilsvarende. Er tilbake ca. på samme nivå i markløft, men må ta det litt forsiktig i knebøy (tar 10-12 reps på 50/60kg pga litt kranglete knær).

Nå, på det aktuelle SATS sentret, ser jeg jenter som løfter tilsvarende (og mer) omtrent hver eneste dag. Mange jenter har opplagt begynt å ta styrketrening mye mer seriøst. For det første kryr det av jenter på det SATS senteret jeg er på, må være ca 50/50 kjønnsfordeling.

Jeg prøver så godt jeg kan å ha fokus på mitt eget treningsprogram, samtidig klarer jeg ikke å la være å sende noen korte sideblikk i ny og ne, for å sjekke ut hvilken belastning andre bruker. Det blir mest jenter, fordi de fleste menn løfter tyngre enn det jeg gjør.

I dag kom det f.eks. en ung jente i 20-årene ved siden av meg som kanskje var 165cm og så ganske gjennomsnittlig ut, og antagelig veide mindre enn meg. Hun begynte å løfte markløft 50-60 kg, og jeg tenkte at - ok, jeg er sterkere enn henne. Men så viste det seg at dette bare var oppvarming, og hun fortsatte å øke og øke. Virket veldig fokusert, brukte klokke til å ta tiden på pausene osv. Jeg ble nysgjerrig og klarte ikke å gå derifra før jeg fant ut hvor  langt hun ville strekke seg. (Kall meg gjerne en kikker, men jeg synes faktisk det er litt kult og litt pirrende, og jeg var selvfølgelig diskret og ikke stirrende og tror ikke hun tenkte noe over det). For å gjøre en lang historie kort: Hun fortsatte gradvis til hun var på rundt 120-130 kg, og da kunne hun fremdeles gjøre i hvert fall 3-4 repetisjoner, og virket langt mindre svett og sliten enn det jeg pleier å bli. 

Mulig hun drev med styrkeløft eller crossfit, eller er idrettsutøver, eller kanskje hun rett og slett bare hadde trent dedikert lenger enn meg? Jeg har jo aldri drevet systematisk med noen form for trening.

Men det er veldig vanskelig å se hvilke jenter som er sterke og ikke, siden mengden synlige muskler er begrenset jfr menn.Det gjør meg ofte nysgjerrig når jeg ser en jente komme gående - hvor sterk er hun der?

Men jeg synes uansett jeg ser en stor endring fra bare noen få år siden. Jeg liker det veldig godt, samtidig skal jeg innrømme at det trigger manndommen min litt. Det gjøre meg ekstra motivert til å trene fremover. Jeg må bare passe på at jeg ikke blir overivrig og øker for mye om gangen, for at jeg skal være sterkere enn jenta ved siden av. Må være tålmodig.

Må nok skuffe deg her men det er nok bare du som er SVAK. en 15 åring gutt fra ungdomskolen kan ta større løft enn deg. rett og slett flaut. har du sjekket om du har testosteronsvikt ? jeg veide 80 kg i 9 klasse og trente med 130 i knebøy. du er LANGT svakere enn en gjennomsnittelig mann som ikke trener engang. Gå til legen og sjekk deg

de løftene som du nevnte med hun damen er heller ikke imponerende

Skrevet

Interessant artikkel ! Viser jo igjen at det florerer feiloppfatninger om jenter og styrketrening, og at vi kan trene like tungt og forvente like stor (relativ) fremgang som gutta.

Det jo også interessant at muskelstyrke og muskelvolum ikke nødvendigvis går hånd i hånd. M.a.o. kan man være veldig sterk selv om man ikke er veldig stor.

😂😂😂😂 du kan jo drømme! dere kan overhodet ikke trene like tungt eller få inærheten like stor framgang. altså dette vet ALLE. til å med barn på barneskolen. så tar du link fra en blogg ? hahahahahaha menn har 10-20 x mer testosteron enn kvinner. derfor er vi overlegen på alle måter

vet du hva idrettsutøvere doper seg med ? anabole steroider, som dermed er syntetisk testosteron. hvorfor det ? jo fordi at jo mer testosteron man har jo mer muskler kan man bygge, jo sterkere blir man og jo tyngre og mer kan man trene .. DU har ikke peiling. kvinner vil aldri inærheten nærme seg gutta 

Skrevet

vist du leser artikkelen så er forskningen basert på økning av styrke og proteinsyntesen sammenlignet med egen muskelmasse, og når menn har 3-5 ganger så mye muskelmasse som kvinner så er det ikke mulig å sammenligne, det der var den dummeste artikkelen jeg noen gang har sett noen skrive

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å skjære alle over én kam, men kjenner en del folk som trener daglig, og det florerer av både jenter og gutter som bruker steroider og gudene vet hva annet de bruker i det miljøet. Altså folk som ikke konkurerer eller prøver å vinne noe, bare vanlige folk. Så det er kanskje ikke så rart at det plutselig er masse unaturlig sterke damer rundt omkring.

Anonymkode: b5719...bb5

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, DonKing skrev:

Må nok skuffe deg her men det er nok bare du som er SVAK. en 15 åring gutt fra ungdomskolen kan ta større løft enn deg. rett og slett flaut. har du sjekket om du har testosteronsvikt ? jeg veide 80 kg i 9 klasse og trente med 130 i knebøy. du er LANGT svakere enn en gjennomsnittelig mann som ikke trener engang. Gå til legen og sjekk deg

de løftene som du nevnte med hun damen er heller ikke imponerende

Selvfølgelig er han svakere enn gjennomsnittsmannen, han veier jo bare 65 kg. I tillegg har aldri drevet med noe sport, og spist for lite over tid. I tillegg har jo bare trent i et par måneder.. hva forventer du? Å mobbe han gjør i hvert fall ikke saken bedre..

Skrevet (endret)
24 minutter siden, DonKing skrev:

😂😂😂😂 du kan jo drømme! dere kan overhodet ikke trene like tungt eller få inærheten like stor framgang. altså dette vet ALLE. til å med barn på barneskolen. så tar du link fra en blogg ? hahahahahaha menn har 10-20 x mer testosteron enn kvinner. derfor er vi overlegen på alle måter

vet du hva idrettsutøvere doper seg med ? anabole steroider, som dermed er syntetisk testosteron. hvorfor det ? jo fordi at jo mer testosteron man har jo mer muskler kan man bygge, jo sterkere blir man og jo tyngre og mer kan man trene .. DU har ikke peiling. kvinner vil aldri inærheten nærme seg gutta 

Hvis du leser en gang til så ser du at jeg skriver "relativ", jeg har aldri sagt at kvinner generelt kan bli like sterke som menn. Men jeg tror kvinner kan bli mye sterkere enn de er i dag.

Endret av Lesehøne
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Lesehøne skrev:

Hvis du leser en gang til så ser du at jeg skriver "relativ", jeg har aldri sagt at kvinner generelt kan bli like sterke som menn. Men jeg tror kvinner kan bli mye sterkere enn de er i dag.

Kvinnfolk var jo mye sterkere før i tiden også, når de drev med "diskriminerende" arbeid som å melke kuer og stelle husdyra. Selvsagt blir damer som trener sterkere enn om de ikke gjør det, det samme gjelder oss menn. Eneste forskjellen er at vi har naturlig anlegg for å bli større og sterkere, men forskjellen er størst i overkroppen.

Anonymkode: b5719...bb5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...