Martin1985 Skrevet 26. februar 2020 #1 Del Skrevet 26. februar 2020 Hei. Er det flere som er imponert over hvor mange sterke jenter som florerer rundt på treningssentrene om dagen? Jeg er en mann på 35 år. Jeg trente en del styrke i studietiden, av/på, men så pådro jeg meg noen skader som gjorde at jeg mistet motivasjonen og har ikke trent styrke på kanskje 5-6 år. Imidlertid skjerpet jeg meg ved overgang til nytt tiår, og i januar meldte jeg meg inn på SATS igjen. Nå er jeg skikkelig ivrig, trener 6 dager i uken, og har begynt med et 2-spilt program for overkropp/underkropp. Jeg har alltid vært ganske tynn og spinkel til å være mann. Er 175cm høy og veier ca 66-67 kg. Jeg har vansker med å bygge muskler, har kanskje noe lavt testosteronnivå eller feil muskelfibertype, eller noe sånt. På mitt beste, da jeg trente i perioden ca 2008-2012, tok jeg vel ca 95/100 kg i markløft og kanskje 75/80kg i knebøy (3-4 repetisjoner). Har aldri hatt noe fokus på maksløft. Jeg så omtrent aldri noen jenter som løftet noe tilsvarende. Er tilbake ca. på samme nivå i markløft, men må ta det litt forsiktig i knebøy (tar 10-12 reps på 50/60kg pga litt kranglete knær). Nå, på det aktuelle SATS sentret, ser jeg jenter som løfter tilsvarende (og mer) omtrent hver eneste dag. Mange jenter har opplagt begynt å ta styrketrening mye mer seriøst. For det første kryr det av jenter på det SATS senteret jeg er på, må være ca 50/50 kjønnsfordeling. Jeg prøver så godt jeg kan å ha fokus på mitt eget treningsprogram, samtidig klarer jeg ikke å la være å sende noen korte sideblikk i ny og ne, for å sjekke ut hvilken belastning andre bruker. Det blir mest jenter, fordi de fleste menn løfter tyngre enn det jeg gjør. I dag kom det f.eks. en ung jente i 20-årene ved siden av meg som kanskje var 165cm og så ganske gjennomsnittlig ut, og antagelig veide mindre enn meg. Hun begynte å løfte markløft 50-60 kg, og jeg tenkte at - ok, jeg er sterkere enn henne. Men så viste det seg at dette bare var oppvarming, og hun fortsatte å øke og øke. Virket veldig fokusert, brukte klokke til å ta tiden på pausene osv. Jeg ble nysgjerrig og klarte ikke å gå derifra før jeg fant ut hvor langt hun ville strekke seg. (Kall meg gjerne en kikker, men jeg synes faktisk det er litt kult og litt pirrende, og jeg var selvfølgelig diskret og ikke stirrende og tror ikke hun tenkte noe over det). For å gjøre en lang historie kort: Hun fortsatte gradvis til hun var på rundt 120-130 kg, og da kunne hun fremdeles gjøre i hvert fall 3-4 repetisjoner, og virket langt mindre svett og sliten enn det jeg pleier å bli. Mulig hun drev med styrkeløft eller crossfit, eller er idrettsutøver, eller kanskje hun rett og slett bare hadde trent dedikert lenger enn meg? Jeg har jo aldri drevet systematisk med noen form for trening. Men det er veldig vanskelig å se hvilke jenter som er sterke og ikke, siden mengden synlige muskler er begrenset jfr menn.Det gjør meg ofte nysgjerrig når jeg ser en jente komme gående - hvor sterk er hun der? Men jeg synes uansett jeg ser en stor endring fra bare noen få år siden. Jeg liker det veldig godt, samtidig skal jeg innrømme at det trigger manndommen min litt. Det gjøre meg ekstra motivert til å trene fremover. Jeg må bare passe på at jeg ikke blir overivrig og øker for mye om gangen, for at jeg skal være sterkere enn jenta ved siden av. Må være tålmodig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunset90 Skrevet 26. februar 2020 #2 Del Skrevet 26. februar 2020 (endret) Det er utrolig hvor sterk man kan bli om man virkelig går inn for det. hehe Det er ikke ofte, men det hender seg man ser noen jenter på 100++kg i markløft En gang så jeg ei som tok 140kg i mark, og 80kg i benk, men hu dreiv med Fitness. "Rome wasn't built in a day" Kansje fordi instagrap snapchat og youtube har blitt kanaler som fronter mye innen treningsverden. Som har gjort det mer tilgjenlige og følge med folk Det har nok vært en stor utvikling de siste 10-15årene. Hva vi ser, vi ønsker og sammenlignes oss med. Endret 27. februar 2020 av Sunset90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2020 #3 Del Skrevet 26. februar 2020 dere er nedsettende mot kvinner uten å vite det selv😕 Anonymkode: fca04...479 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 26. februar 2020 #4 Del Skrevet 26. februar 2020 Det er bare en myte at damer blir store og muskuløse ved styrketrening. Jeg trener noen ganger sammen med styrkeløftere og kan si dette er lette vekter selv til de fleste damer på de klubbene. Når du ser dem så skulle du heller ikke tro de er så sterke. Jo solide lår og rumpe, men ikke noe monstergreier slik som mange tror. Ser du dem på byen om kvelden i kjole så blir det bare mere jøss det var ei flott dame enn æsj. Så ja damer kan bli veldig sterke de også med riktig trening over tid. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunset90 Skrevet 27. februar 2020 #5 Del Skrevet 27. februar 2020 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: dere er nedsettende mot kvinner uten å vite det selv😕 Anonymkode: fca04...479 Ikke noe nedsettende i min kommentar. men samme kan det være, spesielle tråd. Endret 27. februar 2020 av Sunset90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #6 Del Skrevet 27. februar 2020 Hun sterke jenta du studerte Ts..hadde hun tights? Fin rumpe? Så du noe cameltoe? Anonymkode: fc9ca...2c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
heletv Skrevet 27. februar 2020 #7 Del Skrevet 27. februar 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun sterke jenta du studerte Ts..hadde hun tights? Fin rumpe? Så du noe cameltoe? Anonymkode: fc9ca...2c1 useriøst. må kunne se på folk uten at det er noe seksuelt bak det. uansett, jenter kikker vel på gutter på treningssenteret? går begge veier dette.. selvfølgelig kikker man på det man syns er imponerende... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2020 #8 Del Skrevet 27. februar 2020 38 minutter siden, heletv said: useriøst. må kunne se på folk uten at det er noe seksuelt bak det. uansett, jenter kikker vel på gutter på treningssenteret? går begge veier dette.. selvfølgelig kikker man på det man syns er imponerende... TS sier jo selv at det var pirrende. Virker som en ekkel type. Anonymkode: fe393...36c 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
heletv Skrevet 27. februar 2020 #9 Del Skrevet 27. februar 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS sier jo selv at det var pirrende. Virker som en ekkel type. Anonymkode: fe393...36c og damer blir ikke pirret av menn? man er ikke ekkel bare fordi man tenner på noen andre, da hadde alle vært ekle.. Man må nesten forvente at folk kikker når man er på treningsstudio, uansett grunn. Jeg er en kvinne i slutten av 20 årene og jeg kikker på alt og alle over alt, av og til litt lengre enn man burde, bare på grunn av attraksjon og nysgjerrighet, vil ikke se på meg selv som en ekkel type på grunn av dette.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pierre Gynt Skrevet 27. februar 2020 #10 Del Skrevet 27. februar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: dere er nedsettende mot kvinner uten å vite det selv😕 Anonymkode: fca04...479 Jeg tror ikke diskursanalytisk kompetanse står spesielt sterkt i dette forumet, men ja, jeg er enig i det du skriver. "Imponert over sterke jenter" har jo sterke implikasjoner om at svakhet er en "jentete" karakteristikk. Og dessuten måtte selvfølgelig utseende trekkes fram til slutt (ref: pirrende-kommentaren). 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin1985 Skrevet 27. februar 2020 Forfatter #11 Del Skrevet 27. februar 2020 (endret) 7 timer siden, Pierre Gynt skrev: Jeg tror ikke diskursanalytisk kompetanse står spesielt sterkt i dette forumet, men ja, jeg er enig i det du skriver. "Imponert over sterke jenter" har jo sterke implikasjoner om at svakhet er en "jentete" karakteristikk. Og dessuten måtte selvfølgelig utseende trekkes fram til slutt (ref: pirrende-kommentaren). Jeg kan ikke forstå hvordan mitt innlegg er nedsettende. Jeg er veldig glad i kvinner, jeg har et godt og nært partnerforhold og jeg har mange gode og nære kvinnelige venner. Det at menn gjennomsnittlig er sterkere enn kvinner er ikke et sosialt konstrukt, men et faktum. Likeledes at fysisk styrke, tradisjonelt sett, gjennom hundrevise av år, har vært assosiert med hannkjønn først og fremst, er også et faktum. Å si noe annet mener jeg vil være en benektelse av grunnleggende biologiske forutsetninger, og antagelig bare meninger som kan tillegges fanatiske feministiske personer som insisterer på at det ikke finnes noen grunnleggende forskjeller mellom kjønnene. Det betyr selvsagt ikke at ALLE menn er sterkere enn ALLE kvinner. Jeg med min mindre størrelse må kanskje bare finne meg i at en del jenter på treningsstudio (som har trent mye) løfter tyngre enn meg. Og jeg har ikke noe problemer med det. Jeg er der først og fremst for min egen helse. Men innerst inne kan jeg vel få lov til å sette pris på de fine kroppene og beundre sterke jenter. Jeg ser ikke noe galt i det?Jeg liker de nye sunne idealene for kvinner og ser absolutt på meg selv som en feminist i så måte. Ville de personer som omtaler meg som "ekkel" og "nedsettende" foretrukket at jeg var tiltrukket av anorektiske jenter og dermed indirekte bygget opp under et slikt kroppsideal? Hovedpoenget med mitt innlegg var uansett at jeg er overrasket over at jeg ser så mange jenter som løfter tyngre enn tidligere, da det tross alt ikke er så mange år siden jeg trente forholdsvis aktivt. Så jeg er overrasket (og imponert) over hvor raskt ting har endret seg. Jeg tok forresten 100kg i markløft i dag (3 repetisjoner), så ting går nå fremover 🙂 Endret 27. februar 2020 av Martin1985 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pierre Gynt Skrevet 27. februar 2020 #12 Del Skrevet 27. februar 2020 15 minutter siden, Martin1985 skrev: Jeg kan ikke forstå hvordan mitt innlegg er nedsettende. Jeg er veldig glad i kvinner, jeg har et godt og nært partnerforhold og jeg har mange gode og nære kvinnelige venner. Det at menn gjennomsnittlig er sterkere enn kvinner er ikke et sosialt konstrukt, men et faktum. Likeledes at fysisk styrke, tradisjonelt sett, gjennom hundrevise av år, har vært assosiert med hannkjønn først og fremst, er også et faktum. Å si noe annet mener jeg vil være en benektelse av grunnleggende biologiske forutsetninger, og antagelig bare meninger som kan tillegges fanatiske feministiske personer som insisterer på at det ikke finnes noen grunnleggende forskjeller mellom kjønnene. Det betyr selvsagt ikke at ALLE menn er sterkere enn ALLE kvinner. Jeg med min mindre størrelse må kanskje bare finne meg i at en del jenter på treningsstudio (som har trent mye) løfter tyngre enn meg. Og jeg har ikke noe problemer med det. Jeg er der først og fremst for min egen helse. Men innerst inne kan jeg vel få lov til å sette pris på de fine kroppene og beundre sterke jenter. Jeg ser ikke noe galt i det?Jeg liker de nye sunne idealene for kvinner og ser absolutt på meg selv som en feminist i så måte. Ville de personer som omtaler meg som "ekkel" og "nedsettende" foretrukket at jeg var tiltrukket av anorektiske jenter og dermed indirekte bygget opp under et slikt kroppsideal? Hovedpoenget med mitt innlegg var uansett at jeg er overrasket over at jeg ser så mange jenter som løfter tyngre enn tidligere, da det tross alt ikke er så mange år siden jeg trente forholdsvis aktivt. Så jeg er overrasket (og imponert) over hvor raskt ting har endret seg. Jeg tok forresten 100kg i markløft i dag (3 repetisjoner), så ting går nå fremover 🙂 Det er mer komplekst enn som så. Virkelighetsoppfantningen vår gjenspeiles i språket og kommunikasjonen vår. Det handler ikke om man er glad i kvinner eller ikke. Å lage en tråd om at man blir imponert over jenter som løfter vekter, underbygger bare oppfatningen om at fysisk styrke hos kvinner er et unntak, og at svakhet er et kvinnelig trekk. Og at du nok engang trekker fram tiltrekningen din til disse damene, oppsummerer bare at det til syvende og sist er utseendet og ikke prestasjon det handler om. Anbefalt lesning: https://www.gyldendal.no/Sakprosa/Samtid-og-debatt/Hvem-sa-hva 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin1985 Skrevet 27. februar 2020 Forfatter #13 Del Skrevet 27. februar 2020 (endret) 15 minutter siden, Pierre Gynt skrev: Det er mer komplekst enn som så. Virkelighetsoppfantningen vår gjenspeiles i språket og kommunikasjonen vår. Det handler ikke om man er glad i kvinner eller ikke. Å lage en tråd om at man blir imponert over jenter som løfter vekter, underbygger bare oppfatningen om at fysisk styrke hos kvinner er et unntak, og at svakhet er et kvinnelig trekk. Og at du nok engang trekker fram tiltrekningen din til disse damene, oppsummerer bare at det til syvende og sist er utseendet og ikke prestasjon det handler om. Anbefalt lesning: https://www.gyldendal.no/Sakprosa/Samtid-og-debatt/Hvem-sa-hva Jeg er helt uenig med deg. Det er faktisk lov å ha to tanker i hodet på samme tid. Jeg er både imponert over prestasjonen, og jeg finner kvinnelig styrke attraktivt. Har du et problem med det? Jeg sier ikke at det er et unntak. Jeg håper tvert imot at det blir regelen. Men det ER en ny utvikling at flere kvinner trener seriøs styrke over de siste årene, da jeg omtrent aldri så jenter løfte like tungt da. Det er en observasjon, ikke en holdning. Det hadde vært fint om du kunne slutte å tillegge meg holdninger jeg ikke har! Endret 27. februar 2020 av Martin1985 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Truly Skrevet 27. februar 2020 #14 Del Skrevet 27. februar 2020 Du sier du sliter med å bygge muskler. Bare det å være mann, selv om testosteron-nivået hadde vært lavt, gir deg en stor fordel. Du spiser garantert for lite. Når du er så lett. Du kan ikke være på 60 tallet. Du burde veid 80 hvertfall. Du må trene hardere, riktig, og spise mer. 100 kg i mark tok jeg selv ganske tidlig inn i styrketrening som dame. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin1985 Skrevet 27. februar 2020 Forfatter #15 Del Skrevet 27. februar 2020 (endret) Jeg spiser en stor porsjon musli til froskost. Fire brødskiver, banan og eple til lunsj. En skive før trening. Deretter etter trening spiser jeg en proteinbar. Og så lager jeg middag, kanskje med 400g kjøtt/fisk og grønnsaker. Og ofte 1-2 brødskriver til kveldsmat. Er dette for lite? Nå har jeg jo bare trent siden januar (flere års avbrekk før det uten trening), men jeg trener med 2-spilt program, og forsøker å variere litt tung/lette økter. Trener 6 dager i uka nå Tungt ca. annenhver gang. Forsøker da å kjøre 4-6 repetisjoner, 4 sett. Hvordan høres det ut? Jeg må si jeg synes det imponerende å høre at du tok 100 kg i markløft tidlig. Hva er din høyde og vekt? Hvor lenge har du trent og hva tar du i markløft nå? Endret 27. februar 2020 av Martin1985 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marieeeee Skrevet 27. februar 2020 #16 Del Skrevet 27. februar 2020 8 minutter siden, Martin1985 skrev: Jeg spiser en stor porsjon musli til froskost. Fire brødskiver, banan og eple til lunsj. En skive før trening. Deretter etter trening spiser jeg en proteinbar. Og så lager jeg middag, kanskje med 400g kjøtt/fisk og grønnsaker. Og ofte 1-2 brødskriver til kveldsmat. Er dette for lite? Nå har jeg jo bare trent siden januar (flere års avbrekk før det uten trening), men jeg trener med 2-spilt program, og forsøker å variere litt tung/lette økter. Tunge ca. annenhver gang. Forsøker da å kjøre 4-6 repetisjoner, 4 sett. Hvordan høres det ut? Jeg må si jeg synes det imponerende å høre at du tok 100 kg i markløft tidlig. Hva er din høyde og vekt? Hvor lenge har du trent og hva tar du i markløft nå? Det kommer jo helt an på hva du har på brødskivene, men det høres lite ut. Dropp splitt og trene hele kroppen hver gang. Bra at du varierer mellom tunge og lette økter. 110 kg tok jeg i markløft som 14-åring så ser ikke på dette som store vekter. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss summers Skrevet 27. februar 2020 #17 Del Skrevet 27. februar 2020 3 timer siden, Pierre Gynt skrev: Det er mer komplekst enn som så. Virkelighetsoppfantningen vår gjenspeiles i språket og kommunikasjonen vår. Det handler ikke om man er glad i kvinner eller ikke. Å lage en tråd om at man blir imponert over jenter som løfter vekter, underbygger bare oppfatningen om at fysisk styrke hos kvinner er et unntak, og at svakhet er et kvinnelig trekk. Og at du nok engang trekker fram tiltrekningen din til disse damene, oppsummerer bare at det til syvende og sist er utseendet og ikke prestasjon det handler om. Anbefalt lesning: https://www.gyldendal.no/Sakprosa/Samtid-og-debatt/Hvem-sa-hva Du er blant de mest konstruktive og vettuge menneskene på hele kg. Kudos. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin1985 Skrevet 27. februar 2020 Forfatter #18 Del Skrevet 27. februar 2020 Jeg har som regel skinke og ost, eller markell i tomat, eller noen ganger brunost eller syltetøy. Synes du jeg skal trene annenhver dag da, hvis jeg går for fullkropp? Eneste problemet med fullkropp er at jeg ofte blir såpass sliten at jeg ikke klarer å gi alt på de øvelsene jeg har mot slutten av økten. 110kg om 14 åring høres jo helt villt ut. Driver du med styrkeløft? Det er jo også grepet som kan bli et problem for meg når vi kommer opp på tresifret, men jeg regner med det bedrer seg gradvis. Bruker omvendt grep, dvs en hånd over og under. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lesehøne Skrevet 28. februar 2020 #19 Del Skrevet 28. februar 2020 100 kg i markløft er absolutt ikke noe imponerende. Jeg og en studievenninne av meg startet å trene styrke for ca 1 år siden, og vi tar det lett. Kunne sikkert tatt et supersett med 10-12 reps med det. Jeg trente før med lettere vekter, men har hatt mye fremgang det siste året etter vi endret på tankesettet og trente med færre reps. Før trente vi med 40/45 kg i knebøy f.eks., men har arbeidsvekt på ca 80kg. Benkpress var jeg latterlig svak i før, men klarer nå noen reps på 60 kg. Miltærpress klarte jeg bare stangen før, men nå klarer jeg 30-40kg, litt avhengig av dagsform. Høres ut som du har en styrke tilsvarende den jevne jenta på gymmet, kanskje til og med noe mindre. Det er bare å skjerpe seg, og flott at du har meldt deg inn på SATS og forsøker å gjøre noe med det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Truly Skrevet 28. februar 2020 #20 Del Skrevet 28. februar 2020 12 hours ago, Martin1985 said: Jeg spiser en stor porsjon musli til froskost. Fire brødskiver, banan og eple til lunsj. En skive før trening. Deretter etter trening spiser jeg en proteinbar. Og så lager jeg middag, kanskje med 400g kjøtt/fisk og grønnsaker. Og ofte 1-2 brødskriver til kveldsmat. Er dette for lite? Nå har jeg jo bare trent siden januar (flere års avbrekk før det uten trening), men jeg trener med 2-spilt program, og forsøker å variere litt tung/lette økter. Trener 6 dager i uka nå Tungt ca. annenhver gang. Forsøker da å kjøre 4-6 repetisjoner, 4 sett. Hvordan høres det ut? Jeg må si jeg synes det imponerende å høre at du tok 100 kg i markløft tidlig. Hva er din høyde og vekt? Hvor lenge har du trent og hva tar du i markløft nå? Det er mye brødmat. Mye karbs. Ikke veldig mye kalorier for en mann. Du kan jo en periode logge maten din, og så legge deg endel over dette. Du spiser mindre enn f eks ei venninne av meg på 62 kg, som ikke trener. Hvis målet ditt er å bli større da 6 dager er mye med styrke, så da må du hvertfall spise. Proteinshakes kanskje og? Proteinbar er mest en liten sjokolade med ekstra protein bare. Muskelkontakt er viktigst, og mestring og trivsel Nok mat, og hvile kan funke bedre enn de lette dagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå