Gå til innhold

14 år og veier rundt 39-40kg, har også naturlig høyforbrenning. Også redd for at jeg har spiseforstyrrelser.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente på 14år og veier rundt 39-40kg. Høy forbrenning ligger i familien så det er vanskelig for meg å legge på meg noen ganger, jeg veide 36-37kg i 8.trinn og går nå i 9.trinn. Jeg har ikke lært så mye om kosthold osv før jeg startet i niende, og familien min er litt dårlig på et sunt kosthold fordi vi spiser det vi synes er godt. Det jeg vet er at familien min har slitet med penger, pga mamma har bare sesong jobb og går på skole for helsefag og pappa betaler for regninger og skatt og skal pensjonere seg nå snart i Mars. Så vi har ikke fått kjøpt inn viktige varer for et sunt kosthold. Men jeg skal starte med å spare opp og kjøpe frukt og sunne varer fordi jeg vil virkelig legge på meg. Uansett til neste emne så har jeg noen perioder flere ganger i året der jeg ikke spiser så mye og neste dag så er er sulten, men klarer ikke å spise fordi det gjør vondt og er kvalmt. Jeg har slitet med disse problemene lenge, men det er heldigvis bare noen ganger i månedene. Jeg har drevet og søkt opp spiseforstyrrelser og ser at jeg har noen av symptomene og blir ganske redd. Så jeg vet ikke, plis hjelp meg og gi tips til hva jeg burde spise og hjelp med spisingen.

Anonymkode: 47dfc...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde prate med helsesøster på skolen din :klem:

Anonymkode: 65709...c72

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

da er du undervektig om du er høyere en 155cm på den vekten

Har man en Bmi lavere en eks 16.9 klassifiseres dette som undervektig.

Det som blir kjøpt inn er selvsagt de som betaler som bestemmer, så den skjønner jeg er vanskelig.

så det blir ikke så enkelt og gjøre noe med,Om de ikke vil endre på seg.

Det hørres litt leit ut at du i en alder av 14 år skal bruke dine egne penger på og få et godt kosthold.

Det kan også tyde på at du har problemer med mat til en vis grad.

Hvordan fungerer du i hverdagen?
hvordan er energien din iløpe av 1 dag?

Har du kroppslige plager pga av din  lave vekt?
Hvor mang måltider spiser du iløpe av 1 dag?

Beskriv eks typisk mat du du/dere spiser i din familie.

Trener du?

Er det visse typer mat  som er vondt kvalmt? eller hva gjør det slik?

 

De vanligste symptomene ved undervekt og feilernæring er:

image.thumb.png.4fc5327c6e2420edd5472e6f6c41011a.png

 

Det beste vil nok være og ha en samtale med helsesøster eller din fastlege.

Og deretter avgjøres hva som skal gjøres med situasjonen, og råd henvisning  ordnes videre

Kansje kan det legges opp en plan hvordan du burde spise, for og oppnå en bedre vekt.

Det beste er nok og få hjelp fra personer med fagkunnskap og kompetanse på området.

Det viktigste du kan gjøre er å søke hjelp

Legen din vil kunne henvise deg til helsepersonell som spesialiserer seg på behandling av spiseforstyrrelser, utfordringer rundt dette.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Sunset90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sunset90 skrev:

Hei

Du er undervektig, uavhengig om du 1.50 1.60 eller 1.70 centimeter høy på den vekten.

Har man en Bmi lavere en eks 18.5 klassifiseres dette som undervektig.

 

Feil. Ikke når hun bare er 14 år. Da er undervekt klassifisert som en BMI lavere enn 16.9 https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/bmi-kalkulator-kroppsmasseindeks/

TS - har du ikke en voksen person du kan snakke med? Eventuelt helsesøster. 

Anonymkode: c458e...96b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pubertet pleier å gjøre at man vokser plutselig opp og blir ganske tynn, men etterhvert kommer kiloene. Men som alle andre sier, prøv å kontakte helsesøster :) 

Anonymkode: 8e4ce...44a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 170 høy og veide 42 kg som 14. Dette var på 90-tallet og ble ansett som normalt. Spiste vanlig. Og vekten økte jevnt utover tenårene. Så lenge du spiser mat er jeg sikker på at du er som jeg var. Men snakk med noen om tankene dine. 

Anonymkode: 58ac3...3eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor høy er du? Har du fått mensen og evt er det ganske nylig?

Til sammenligning: min beste venninne veide 47kg på den alderen, hun var ca 175cm høy. Kjempetynn, men sent i pubertet. Jeg var like høy og 10kg tyngre, fikk mensen da jeg var 11år. Nå som voksne så er vi ganske like. Mye skjer på den alderen. Så lenge du spiser så ikke bekymre deg for evt høy forbrenning, den bremses raskt nok ufrivillig som voksen. 

Anonymkode: 36b6a...79e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide også rundt 40 kg da jeg var 14. Syns å huske at jeg var 40 kg og 160 cm rundt den tiden. Jeg var heller ikke blant de minste og tynneste i klassen. Men dette var for 20 år siden. Har lest at jenter kommer tidligere i puberteten nå.

Så det er ikke vekten din som nødvendigvis er problemet, men det at du er redd for å legge på deg. Du er i vekst, og du vil naturlig legge på deg gjennom tenårene. Og dersom du ikke er ferdig utvokst i høyden er det veldig viktig at du får i deg nok mat. Du kan slutte å vokse i høyden dersom du underspiser.

Anonymkode: 0918c...d2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer at det er forskjell fra voksen og barn ved BMI/KMI

Og at det er ulike  referanse verdier, og hvordan det regnes ut.

Forøvrig tviler jeg det er mange som kjenner til dette, men da har vi oppklart det🙂

image.thumb.png.6e21c9318b6626ee93f1f80fa47830cf.png

Endret av Sunset90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette er den jenta som skrev. Jeg er 153, og er fra Asia. Så hvis jeg var i Asia så hadde legene og folk sagt at jeg ser helt perfekt ut. Men det er bare med sunt kosthold jeg har mest problemer med, jeg har snakket med helsesøster og sier at siden jeg er fra en annen kultur så kommer dette nok til å gå bra og at hun kommer til å hjelpe meg med vekten og spisingen. Tusen takk for hjelpen!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maria05 skrev:

Hei, dette er den jenta som skrev. Jeg er 153, og er fra Asia. Så hvis jeg var i Asia så hadde legene og folk sagt at jeg ser helt perfekt ut. Men det er bare med sunt kosthold jeg har mest problemer med, jeg har snakket med helsesøster og sier at siden jeg er fra en annen kultur så kommer dette nok til å gå bra og at hun kommer til å hjelpe meg med vekten og spisingen. Tusen takk for hjelpen!

 

Ting som er sunt og ikke dyrt er linser, bønner etc. Det kan være med på å snu kostholdet. Litt grønnsaker ekstra vil også kunne hjelpe.

Jeg var undervektig selv i mange år og fokuserte mye på å legge på meg og hadde det ikke koselig når folk poengterte noe jeg var veldig klar over.

Fortsett å snakk med helsesøster, snakk med foreldrene dine om noe endring i kostholdet, vær aktig og sørg for å spis jevnlig. På sikt vil det mest sannsynlig endre seg. Hvis du ikke er redd for å få muskler så kan det å trene styrke være med på at du legger på deg :)

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du en BMI/KMI på 17.1

En KMI på 17.1 hos ei jente på 14 år indikerer normal vekt

Men Bmi er ikke alt liksom.

Så du er innenfor normalen.

 

Det anbefales at man spiser hver 3-4 time ca, på 1 dag tilsvarer det 4-5 måltider inkludert mellommåltider.
heller flere måltider i rett størrelse, en 2-3 store iløpe av en dag.

En god struktur og plan på hva man spiser, kan  hjelpe deg mye.                                            

De fleste som går fra og spise generelt lite og begynner og spise strukturert, vil se framgang.

Trening kan jo også være noe som gjør at du får en bedre flyt og forhold til mat.

Du vil nok også lære en god del på skolekjøkken, mener det var i 9 klasse man hadde det på ungdomskolen.

 

Hva kan man spise?

Grønnsaker

Frukt

Nøtter

Kjøtt

Fisk

Kylling

Egg

Wok

Ris/pasta eventuelt fullkorn

Havregryn med bær, eller frukt, rosiner

Smoothie med diverse frukt grønt

Omelett med kjøtt grønnsaker

 

Ønsker deg lykke til videre, det ordner seg helt sikkert👍

 

 

 

 

 

Endret av Sunset90
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. 

Jeg forstår at du har behov for støtte og hjelp, men anbefaler deg å ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, da det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk. Ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Jeg anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. 

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Med vennlig hilsen,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...