Gå til innhold

Hamstrer dere mat? Feb 2020


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Sprettballen skrev:

Ved panikkhandling kombinert med leveringsproblemer skjer det raskt.   Forrige gang jeg opplevde det var under transportstreiken for ca 15 år siden.  Folk gikk helt bananas.

Mennesker uten cøliaki og glutenintoleranse hamstret glutenfri melblandinger,  uvisst av hvilken grunn.  Ketchup var plutselig en livsnødvendighet, og hermetikk og frosne grønnsaker ble behandlet som om det var sjeldent edelt metall.  

Folk er avventende nå, men jeg blir ikke overrasket om det blir panikkhandling hvis det kommer et større utbrudd av covid-19 i et område, og trusselen om karantene kommer nærmere.  

Åååh, ikke glem dopapiret! Folk var helt gale og prisene føk i været etterhvert som det ble tomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sprettballen
2 minutter siden, Neket skrev:

Åååh, ikke glem dopapiret! Folk var helt gale og prisene føk i været etterhvert som det ble tomt...

Det stemmer!   Hvordan kunne jeg glemme dopapiret? Det var det største verdipapiret som fantes under streiken. 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fetetirsdag var i går, så ingen grunn til å fylle opp kjøkkenskap og kjøleskap nå. 

Anonymkode: 04caf...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har de sagt på nyhetene idag at folk har hamstret munnbind, så det er np tomt på lagrene. Tror nok ikke det er så dumt å begynne å hamstre litt. 

Anonymkode: bfef9...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Følger myndighetenes anbefalinger for kriser. Stor fryser i kalt rom, tørrvarer og vann. Samt førstehjelpsutstyr, lommelykt og batteri, stearinlys, campingutstyr for matlaging/lys. 

 

Bor i Sverige og her har vi denne: https://www.dinsakerhet.se/kris-och-krig/broschyren-om-krisen-eller-kriget-kommer/broschyren-om-krisen-eller-kriget-kommer/

 

Norge, egenberedskap: https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tranedatter skrev:

Følger myndighetenes anbefalinger for kriser. Stor fryser i kalt rom, tørrvarer og vann. Samt førstehjelpsutstyr, lommelykt og batteri, stearinlys, campingutstyr for matlaging/lys. 

 

Bor i Sverige og her har vi denne: https://www.dinsakerhet.se/kris-och-krig/broschyren-om-krisen-eller-kriget-kommer/broschyren-om-krisen-eller-kriget-kommer/

 

Norge, egenberedskap: https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

 

Det kan også være lurt å hente ut reseptbelagte medisiner for de som bruker det. 

Anonymkode: bfef9...0af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tranedatter
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan også være lurt å hente ut reseptbelagte medisiner for de som bruker det. 

Anonymkode: bfef9...0af

Om jeg husker rett så er vel det anbefalt for de som behøver det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, tranedatter skrev:

Følger myndighetenes anbefalinger for kriser. Stor fryser i kalt rom, tørrvarer og vann. Samt førstehjelpsutstyr, lommelykt og batteri, stearinlys, campingutstyr for matlaging/lys. 

 

Bor i Sverige og her har vi denne: https://www.dinsakerhet.se/kris-och-krig/broschyren-om-krisen-eller-kriget-kommer/broschyren-om-krisen-eller-kriget-kommer/

 

Norge, egenberedskap: https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

 

Samme her, det er myndighetene som har bedt alle ha mat, vann og utestyr nok til å klare seg i tre dager. Røde Kors sier flere dager enn 7, g det er vel mest fornuftig å ha mat, vann, utstyr og ikke minst medisiner for minst 14 dager. 

Anonymkode: 564b8...7b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal ikke det kunne skje i Norge?

Jeg blir ikke overrasket om smitten nå kommer til Norge med tanke på det som har vært på Gran Canaria. Noen nordmenn har bodd på et hotell med smittede gjester, de er nå i Norge og lever som normalt. Samtidig har mange reisende på Gran Canaria vært strandet og stuet sammen på flyplasser i flere dager i påvente av å kunne reise hjem. Egentlig rene smittefesten.

Jeg er ikke særlig bekymret for viruset, men lukker ikke øynene for at vi snart har smittede tilfeller her i landet også.

Anonymkode: d35aa...519

Jeg bor i Tyskland, her er det et par enkelttilfeller innimellom,de er i karantene, mange er allerede friskmeldt og hjemme igjen. Her er det heller ikke noe stort tema, alt går som normalt.

Anonymkode: 98cd0...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hamstrer ikke konkret pga dette, men liker å ha nok mat og drikke for et par uker i boden. 

Anonymkode: 7cb9c...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa

Ja, innrømmer at jeg tenker føre var, så har hamstret tørrvarer og toalettpapir. Har vel middager til minst en måned fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men vurderer å kjøpe inn litt ekstra toalettpapir. 

Anonymkode: 2a6c3...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilbudsvarer med lang holdbarhet hamstres slik at det holder til neste gang det er tilbud. Av økonomiske årsaker,  betaler ikke mer enn jeg må for varene.

Endret av Buldre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Buldre said:

Tilbudsvarer med lang holdbarhet hamstres slik at det holder til neste gang det er tilbud. Av økonomiske årsaker,  betaler ikke mer enn jeg må for varene.

Den følger jeg, og jeg kan gjøre akkurat det samme. Men i tilfelle jeg blir satt i karantene i 14 dager? Nei, skal nok klare meg, regner med at familie og/eller venner gidder å slenge en matpose på trappe om behovet skulle oppstå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Ja, vi har handlet inn noe mer hermetikk (tomat og kokosmelk) og tørrvarer (mel, kaffe, sukker, erter, krydder) enn vanlig.  Kjøper melkevarer, juice og frukt og grønt ukentlig. 
Det er ikke fordi vi er redde for at det skal bli tomt for varer i butikkene, men fordi vi vil unngå smitte (eller å smitte andre) i den grad det er mulig.  Koster oss lite å gjøre dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt inn i henhold til myndighetenes anbefalinger om kriselager.

Altså hermetikk, knekkebrød, o.l.

Her er coronaen kommet til min arbeidsplass, og vi har småbarn. Så bedre føre var. Litt dritt å sitte der uten mat om man blir isolert/butikkene ikke får levert varer pga mange nok sjåfører er isolert..

Anonymkode: 9854f...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...