Gå til innhold

Hamstrer dere mat? Feb 2020


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde vi vært kronisk syke der vi har hatt behov for medisiner (diabetes etc) hadde jeg i allefall fornyet og hentet ut medisiner. Vi har stadig leveringsproblemer med medisiner i dette landet og situasjonen i verden i dag kommer ikke til å hjelpe på det.

Anonymkode: ebb71...554

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sprettballen
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er jo titt og ofte helt tomt i butikkene....  😜

Anonymkode: e40a5...11e

Ved panikkhandling kombinert med leveringsproblemer skjer det raskt.   Forrige gang jeg opplevde det var under transportstreiken for ca 15 år siden.  Folk gikk helt bananas.

Mennesker uten cøliaki og glutenintoleranse hamstret glutenfri melblandinger,  uvisst av hvilken grunn.  Ketchup var plutselig en livsnødvendighet, og hermetikk og frosne grønnsaker ble behandlet som om det var sjeldent edelt metall.  

Folk er avventende nå, men jeg blir ikke overrasket om det blir panikkhandling hvis det kommer et større utbrudd av covid-19 i et område, og trusselen om karantene kommer nærmere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sprettballen skrev:

Ved panikkhandling kombinert med leveringsproblemer skjer det raskt.   Forrige gang jeg opplevde det var under transportstreiken for ca 15 år siden.  Folk gikk helt bananas.

Mennesker uten cøliaki og glutenintoleranse hamstret glutenfri melblandinger,  uvisst av hvilken grunn.  Ketchup var plutselig en livsnødvendighet, og hermetikk og frosne grønnsaker ble behandlet som om det var sjeldent edelt metall.  

Folk er avventende nå, men jeg blir ikke overrasket om det blir panikkhandling hvis det kommer et større utbrudd av covid-19 i et område, og trusselen om karantene kommer nærmere.  

Har enn venninne som opplevde nesten tomme butikkhyller i Australia på grunn av en varslet storm. Det eneste som var tilgjengelig når hun dro i butikken var sjokolade og vin (hun tok bilder i butikken). Helt vanvittig. Hun tok det med godt humør, men det er ikke rart med tanke på at hun overlevde på nettopp sjokolade og vin mens stormen raste. 😂

 

Anonymkode: ebb71...554

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har enn venninne som opplevde nesten tomme butikkhyller i Australia på grunn av en varslet storm. Det eneste som var tilgjengelig når hun dro i butikken var sjokolade og vin (hun tok bilder i butikken). Helt vanvittig. Hun tok det med godt humør, men det er ikke rart med tanke på at hun overlevde på nettopp sjokolade og vin mens stormen raste. 😂

 

Anonymkode: ebb71...554

😂😂

Skjønner godt at hun tok det med godt humør. 

Men det spørs om en barnefamilie hadde vært like fornøyde med samme utvalg 🤔😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis 3 fulle frysere, en fjøs full av dyr, og mange hundre liter melk i døgnet😁 Så kan nok være isolert i ett år uten å sulte ihjel. Tenker å fylle på med litt tørrvarer bare, i verste tilfelle noe skjer. Ellers bare skaffe nødvendige medisiner, og nok toalettpapir. 
6 stk i husholdningen.

Anonymkode: 46ebf...3c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, men jeg gidde ikke å komme til tomme butikker. Tenkte å være føre var for en gangs skyld. 

Anonymkode: bfef9...0af

Og det er når alle tenker samme idiotiske tanke som deg at butikkhyllene blir tomme.

Nei, jeg skal ikke hamstre. Jeg har som regel mat i fryseboksen til et par uker, tørrvarer og som regel noen bokser med hermetiske tomater. Klarer meg lenge da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
2 minutter siden, Brunhilde skrev:

Og det er når alle tenker samme idiotiske tanke som deg at butikkhyllene blir tomme.

 

Hvis noen vil hamstre er jo nå den rette tiden å gjøre det på, før eventuelle forsyningsproblemer trer i kraft.   Det eneste som skjer nå, er at butikken bestiller inn mer av varer som det har gått mer enn vanlig av.

Det er først når eventuelle karantenetiltak trer i kraft, og vanskeliggjør forsyningskjeden, at hamstring og panikkhandling skaper problemer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sprettballen said:

Hvis noen vil hamstre er jo nå den rette tiden å gjøre det på, før eventuelle forsyningsproblemer trer i kraft.   Det eneste som skjer nå, er at butikken bestiller inn mer av varer som det har gått mer enn vanlig av.

Det er først når eventuelle karantenetiltak trer i kraft, og vanskeliggjør forsyningskjeden, at hamstring og panikkhandling skaper problemer.

 

Javel. Jeg er uenig, men det gjør ikke noe. Du kan hamstre akkurat hvor mye du vil for min del. Jeg velger å la være, men så er jeg heller ikke panikkslagen og ser vel egentlig ikke for meg en karantenesituasjon med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
1 minutt siden, Brunhilde skrev:

Javel. Jeg er uenig, men det gjør ikke noe. Du kan hamstre akkurat hvor mye du vil for min del. Jeg velger å la være, men så er jeg heller ikke panikkslagen og ser vel egentlig ikke for meg en karantenesituasjon med det første.

Du er uenig i at butikkene, så lenge forsyningskjeden fungerer som den skal,  bestiller inn mer varer hvis de går tomme?

Det er fakta, ikke en mening.

Jeg hamstrer heller ikke.  Jeg har som regel alltid et lite lager, akkurat som deg.  Men jeg mener at hvis noen ønsker å hamstre bør de gjøre det før det blir en eventuell krise, ikke i panikk den dagen en krise oppstår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sprettballen said:

Du er uenig i at butikkene, så lenge forsyningskjeden fungerer som den skal,  bestiller inn mer varer hvis de går tomme?

Det er fakta, ikke en mening.

Jeg hamstrer heller ikke.  Jeg har som regel alltid et lite lager, akkurat som deg.  Men jeg mener at hvis noen ønsker å hamstre bør de gjøre det før det blir en eventuell krise, ikke i panikk den dagen en krise oppstår. 

Jeg er uenig i at nå er rette tiden å hamstre, noe du helt sikkert hadde forstått hvis du hadde øsnket. Du er bare vrang, og vrange mennesker velger jeg å overse, så vipps, der var du blokekrt :) God onsdag til deg og alle andre, hamstere (pun intended) eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
4 minutter siden, Brunhilde skrev:

 God onsdag til deg og alle andre, hamstere (pun intended) eller ikke.

Takk, det samme til deg også 🙂  (selv om du har blokkert meg, og sikkert ikke ser dette)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, har sjeldent mat for mer enn ut uka (bortsett fra tørrvarer jeg alltid har for mye av).

Anonymkode: 437b9...358

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er jo titt og ofte helt tomt i butikkene....  😜

Anonymkode: e40a5...11e

Jeg ser ironien din 🤡

Vi har ikke så mye og gå på nå da vi har hatt som mål og "slanke" fryseren i det siste, så der er dets slunkent nå. Har også de siste årene kjøpt dopapir i sekkevis hos foreninger, men har ikke sett noen som har solgt det på en stund. Er derfor tomt der å nå. Så vi har noen lageree og fylle opp. 

Anonymkode: bfef9...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sprettballen skrev:

Du er uenig i at butikkene, så lenge forsyningskjeden fungerer som den skal,  bestiller inn mer varer hvis de går tomme?

Det er fakta, ikke en mening.

Jeg hamstrer heller ikke.  Jeg har som regel alltid et lite lager, akkurat som deg.  Men jeg mener at hvis noen ønsker å hamstre bør de gjøre det før det blir en eventuell krise, ikke i panikk den dagen en krise oppstår. 

Enig med deg. Jo flere som er føre var nå, jo mindre er sjansen for tomme hyller til resten om utbrudd i Norge blir et faktum.

Nå er det tomme butikkhyller i flere byer i Italia. Der hadde de ikke mulighet til å forbedre seg, men det har vi. 

Dere som synes vi er paranoid og hysteriske, husk å takk oss da, om dere fortsatt får handle varer selv om butikker får leveringsproblemer.

Anonymkode: ebb71...554

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Jo flere som er føre var nå, jo mindre er sjansen for tomme hyller til resten om utbrudd i Norge blir et faktum.

Nå er det tomme butikkhyller i flere byer i Italia. Der hadde de ikke mulighet til å forbedre seg, men det har vi. 

Dere som synes vi er paranoid og hysteriske, husk å takk oss da, om dere fortsatt får handle varer selv om butikker får leveringsproblemer.

Anonymkode: ebb71...554

Det er liten sjanse for italienske tilstander. I andre land i Europa er det kun få tilfeller og ingen større karantene (utover 5-6 personer på sykehus). 

Anonymkode: 98cd0...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er liten sjanse for italienske tilstander. I andre land i Europa er det kun få tilfeller og ingen større karantene (utover 5-6 personer på sykehus). 

Anonymkode: 98cd0...268

Hvordan kan du påstå det? Ut fra hvordan smitten skjedde i Italia og fra Italia. De har fortsatt ikke funnet den første smittesprederen. Man kan være smittet i dagevis før man har symptomer og siden vi er i influensa sesong er det ikke usannsynlig at også her blir sendt hjem syke uten man ser link til viruset. Også har du den engelske supersmitteren. Det som har skjedd i Italia har gått veldig raskt, 5 dager? Så hvordan utviklingen vil se ut i Europa i løpet av en måned er alt for tidlig å spå. Snart kryr det av turister her også. I tillegg til nordmenn som reiser verden rundt. At viruset har lang overlevelse på overflater er også en ubehagelig sannhet. Det slik jeg ser det er det bare flaks at vi ikke har samme situasjon som Italia. Og det gjelder alle andre land i Europa også. Men hvorfor stole på flaks når man kan med enkle virkemidler forberede seg litt? Klart det er begrenset hva man kan kjøpe inn om man er fattig i en liten hybel, men bor man i en stor enebolig og har råd til å kjøpe inn ekstra ser jeg overhodet ikke annet enn fordeler.

Anonymkode: ebb71...554

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 5 stykker og har generelt en ok lager i kjelleren med knekkebrød, pasta, andre spiselige tørrvarer, fryser er relativ full, vi har sjøen foran døra - jeg er sikkert på vi har nok for 2-3 uker hvis vi må. 

 

Do papir er det eneste som er lit tomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er liten sjanse for italienske tilstander. I andre land i Europa er det kun få tilfeller og ingen større karantene (utover 5-6 personer på sykehus). 

Anonymkode: 98cd0...268

Hvorfor skal ikke det kunne skje i Norge?

Jeg blir ikke overrasket om smitten nå kommer til Norge med tanke på det som har vært på Gran Canaria. Noen nordmenn har bodd på et hotell med smittede gjester, de er nå i Norge og lever som normalt. Samtidig har mange reisende på Gran Canaria vært strandet og stuet sammen på flyplasser i flere dager i påvente av å kunne reise hjem. Egentlig rene smittefesten.

Jeg er ikke særlig bekymret for viruset, men lukker ikke øynene for at vi snart har smittede tilfeller her i landet også.

Anonymkode: d35aa...519

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...