AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #21 Skrevet 23. februar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvis det er en mulighet så blir jeg sjokkert over forskjellsbehandling. Du aner ikke hvor brutale de er mot kreftpasienter i helsevesenet, når det faktisk handler om livet vårt. De driter i om vi blir traumatiserte og det er som 100 voldtekter på rad. Anonymkode: a3b09...806 Jeg er kreftoperert selv og sjekkes også hver tredje måned. Likevel håper jeg at TS får hjelpen hun trenger, for verken jeg eller du blir mindre traumatiserte av at andre traumatiseres. Og det er IKKE som hundre voldtekter på rad - ærlig talt, de prøver å hjelpe oss og redde livene våre! Anonymkode: 58697...f43 8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #22 Skrevet 23. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er kreftoperert selv og sjekkes også hver tredje måned. Likevel håper jeg at TS får hjelpen hun trenger, for verken jeg eller du blir mindre traumatiserte av at andre traumatiseres. Og det er IKKE som hundre voldtekter på rad - ærlig talt, de prøver å hjelpe oss og redde livene våre! Anonymkode: 58697...f43 Hvis hun du siterte har vaginale stråleskader så kan GU være ekstremt smertefult pga arr, sammenvoksninger og liten elastikk. Anonymkode: 9503c...086
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #23 Skrevet 23. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er du tilfeldigvis en slik person som ber psykisk syke om å bare skjerpe seg også eller? Jeg bare lurer.... Anonymkode: c4923...705 Noen ganger må alle mennesker skjerpe seg faktisk, det er mange ting i livet vi må gjennom som man gruer seg til eller helst vil unngå, men sånn er det bare og det må vi leve med. Anonymkode: 9503c...086 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #24 Skrevet 23. februar 2020 Tusen takk til alle som svarer❤️ Vet det burde være veldig enkelt og bare dra inn å ta den prøven, føler meg så sykt mislykka som ikke klarer det. Å vet veldig godt at jeg burde ta den. Jeg er ikke redd for at det skal være vondt eller ubehagelig men det at noe skal inn. Det er så vanskelig å forklare. Skal spørre om jeg kan få prøve beroligende, det kan kanskje prøves på vanlig legekontor? Vet de har gynekolog der hver 4uke. Anonymkode: 9db0f...c11
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #25 Skrevet 23. februar 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du får ta det i narkose🙂 Jeg er livredd GU, og må ta alt slikt i narkose. Eller narkose og narkose. Får en lett narkose, er sånn halvveis våken, men kjenner ingenting eller blir redd. Og det sitter en anestesi sykepleier og snakker til meg eller holder meg i hånden. Fantastiske folk❤️ Anonymkode: 4c4d1...16f ❤️❤️ Tusen takk! Var det fastlegen din som søkte deg videre eller gynekolog? Anonymkode: 9db0f...c11
Silva Pluvialis Skrevet 23. februar 2020 #26 Skrevet 23. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk til alle som svarer❤️ Vet det burde være veldig enkelt og bare dra inn å ta den prøven, føler meg så sykt mislykka som ikke klarer det. Å vet veldig godt at jeg burde ta den. Jeg er ikke redd for at det skal være vondt eller ubehagelig men det at noe skal inn. Det er så vanskelig å forklare. Skal spørre om jeg kan få prøve beroligende, det kan kanskje prøves på vanlig legekontor? Vet de har gynekolog der hver 4uke. Anonymkode: 9db0f...c11 Du er IKKE mislykket. Det er helt forståelig at du strever med denne undersøkelsen. Jeg klarer det heller ikke, og narkose er ikke et alternativ for meg som er veldig opptatt av å ha kontroll. Føler med deg! ❤️
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #27 Skrevet 23. februar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Snakk med noen!!! Det er så viktig!! Mistet mange fordi de ikke til celleprøve før det var for sent og går selv jevnlig men fikk allikevel forandringer så tett på kreft at jeg ble operert innen to uker. Anonymkode: 055f9...47e Har du mistet mange fordi de ikke har tatt celleprøve? Anonymkode: 5442a...14a
Gjest Chroma Skrevet 23. februar 2020 #28 Skrevet 23. februar 2020 Hvorfor skal alltid kreft og kreftbehandling dras inn som argument? At noen har vært gjennom tøff behandling og fått traumer etter det gjør det ikke lettere for ts og andre i samme situasjon. Selv om flere tydeligvis synes det er latterlig å være så redd for en så enkel ting så er dette reelt for ts og må tas på alvor. Vi har vel alle ting de er redd for? Mine redsler er sikkert også latterlige for mange andre, det hjelper ikke meg en dritt.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #29 Skrevet 23. februar 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville nok forsøkt andre ting før jeg spurte om noe så drastisk som narkose for en celleprøve. Du kan få beroligende av legen (har fått det selv pga tannlegeskrekk og det hjelper virkelig mye), ta med kjæresten din til å holde deg i hånden, og spørre om å bli henvist til en kvinnelig gynekolog som har erfaring med pasenter som er redde for GU. Det er mange som gjennomfører helseundersøkelser og -behandlinger selv om de er veldig redde og/eller det gjør vondt. Man kan ikke legge alle i narkose for alt mulig, det er en viss risiko og det er ressurskrevende. Anonymkode: 58db0...23a Tar selvfølgelig ikke lett på en narkose, har flere bak meg og flere i vente. Prøver selvfølgelig med beroligende først om jeg får tilbudet når jeg klarer og snakke med legen. Har å tannlegeskrekk men går til tannlegen, men detter er noe jeg ikke klarer og styre. Det at jeg skrev narkose og tenkte det med en gang var litt panikk fra min del når jeg så det va kommet ny påminnelse om celleprøve. Anonymkode: 9db0f...c11
Gjest Peanut Skrevet 23. februar 2020 #30 Skrevet 23. februar 2020 (endret) 56 minutter siden, AnonymBruker said: Syns ikke det er rart i det hele tatt. Det er ekstremt ressurskrevende å måtte ta noen inn på en operasjonssal og binde opp masse ressurser kun for å ta en celleprøve som er over på tre min. Den tiden som brukes på deg og andre til dette gjør at de som faktisk trenger operasjon må vente. Så nei, det er ikke rart, det er dårlig ressursbruk og prioritering av fellesskapets midler med celleprøve i narkose. Anonymkode: 9503c...086 Vel, gynekologen som jeg var hos henviste meg til Ullevål fordi hun fikk ikke tatt celleprøve fordi det var vanskelig, jfr muskelknuter, noen sammenvoksninger og gudvethva >_< Endret 23. februar 2020 av Peanut
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #31 Skrevet 23. februar 2020 2 minutter siden, Chroma said: Hvorfor skal alltid kreft og kreftbehandling dras inn som argument? At noen har vært gjennom tøff behandling og fått traumer etter det gjør det ikke lettere for ts og andre i samme situasjon. Selv om flere tydeligvis synes det er latterlig å være så redd for en så enkel ting så er dette reelt for ts og må tas på alvor. Vi har vel alle ting de er redd for? Mine redsler er sikkert også latterlige for mange andre, det hjelper ikke meg en dritt. Det er vel ingen som sier det er latterlig? Men man foreslår andre muligheter enn narkose, som er lettere tilgjengelig men som også kan hjelpe TS. Og noen påpeker det faktum at man faktisk må gjøre ting man er j.. redd for i blant (jeg har generalisert angst som jeg går i behandling for så jeg vet hvordan det er å være redd tro meg.. jeg mener ikke at psykisk syke "bare skal skjerpe seg" feks men det hjelper heller ikke å bare unngå alt man er redd for) Lykke til TS og snakk med fastlegen din så dere kan finne ut hva du skal gjøre videre Anonymkode: 58db0...23a
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #32 Skrevet 23. februar 2020 19 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis hun du siterte har vaginale stråleskader så kan GU være ekstremt smertefult pga arr, sammenvoksninger og liten elastikk. Anonymkode: 9503c...086 Jeg har arr, sammenvoksninger og liten elastitet selv, men blir ikke noe bedre av at TS retraumatiseres. Når det er sagt håper jeg hun jeg siterte også får den hjelpen hun trenger. Det er ikke morsomt å være redd for livreddende undersøkelser. Anonymkode: 58697...f43 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #33 Skrevet 23. februar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk til alle som svarer❤️ Vet det burde være veldig enkelt og bare dra inn å ta den prøven, føler meg så sykt mislykka som ikke klarer det. Å vet veldig godt at jeg burde ta den. Jeg er ikke redd for at det skal være vondt eller ubehagelig men det at noe skal inn. Det er så vanskelig å forklare. Skal spørre om jeg kan få prøve beroligende, det kan kanskje prøves på vanlig legekontor? Vet de har gynekolog der hver 4uke. Anonymkode: 9db0f...c11 Du skal iallfall ikke føle deg mislykket, det er vanskelig å gjøre noe man er så redd for og hjernen din vil jo såklart at du bare skal unngå det, det er det letteste og "tryggeste". Forsøk å tenk at første steg er kun å snakke med fastlegen, ikke noe mer. Så kanskje det ikke føles så overveldende skummelt, men du kommer ig ang med prosessen. Anonymkode: 58db0...23a
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #34 Skrevet 23. februar 2020 Var et prøveprosjekt hvor man kunne ta prøve selv, tror det var st.olavs leste om det i nyhetene. Kunne det ha fungert? De tok prøven hjemme og så sendte inn Anonymkode: 30152...6c3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #35 Skrevet 23. februar 2020 Jeg har har celleprøve, og også konisering i narkose . utsatt for overgrep i barndommen, men også kjæreste og barn. Handler om tillitt. Anonymkode: f13ca...5a5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #36 Skrevet 23. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er en mulighet så blir jeg sjokkert over forskjellsbehandling. Du aner ikke hvor brutale de er mot kreftpasienter i helsevesenet, når det faktisk handler om livet vårt. De driter i om vi blir traumatiserte og det er som 100 voldtekter på rad. Anonymkode: a3b09...806 Jeg regner med det er du som har svart på andre tråder her inne, da svarene dine ligner. Du virker veldig lite opplyst og forståelsesfull ovenfor andres sykdom/traumer og virker bitter. Skal ingen andre få hjelp fordi du har gått igjennom det du har? Virkelig? Du forstår virkelig svært lite hvordan det er å bli voldtatt når du klarer å lite ut av deg en slik kommentar. Ufattelig usmakelig. Anonymkode: 57416...669 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2020 #37 Skrevet 23. februar 2020 Hei TS, skjønner at dette er vanskelig for deg. Ikke hør på alle «surker» her inne. Du burde snakke med legen din om dette, han/hun kjenner kanskje til en god gynekolog du kan gå til. Eventuelt om legen er flink kan han/hun gjøre det. Prøv å gjennomfør en undersøkelse mens du har fått beroligende medisin, se hvordan dette går. Du kan ha med kjæresten din, det bruker jeg da føler jeg meg tryggere 💛 legen blir å tro på deg - de sjekker ikke om du har anmeldt overgrep. Du har klart en fødsel og det var sikkert tøft, jeg tror du er en sterk person som kan jobbe deg gjennom dette også 💛 er ikke sikker å gjøre det i narkose er bedre enn p gjøre det mens du er våken Anonymkode: d3764...5ab
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #38 Skrevet 24. februar 2020 Hei! Hva med hjemmetest celleprøve? Forstår din angst for undersøkelsen. Jeg er ikke redd gynekologisk undersøkelse. Men er redd for andre smertefulle behandlinger som til tannlegen. Der sliter jeg. Jeg tok min første celleprøve til gynekolog i 2017 som 44 år. Alle prøver negative. Har aldri stresset for at jeg "kan få kreft." Går aldri og tenker på dette heller. Veldig avslappet til alt sammen. Ble innkalt nå igjen mnd her til ny celleprøve. Den fikk jeg svar på sist uke. Også negativ. Gynekologen min sa at jeg sannsynlig blir tilbudt å ta hjemmetest på celleprøve om 5 år. Det er visst en ny ordning som kommer på banen innen jeg bør ta ny celletest i 2025. Vi som tester negativt på alle tester blir tilbudt hjemmetest. Jeg kommer til å takke ja for GU syns jeg er mer vondt enn ubehagelig. Lykke til, håper du feirer den dagen du har klart det!! Klem!! Anonymkode: 06f4a...8e1
Gjest Chroma Skrevet 24. februar 2020 #39 Skrevet 24. februar 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er en mulighet så blir jeg sjokkert over forskjellsbehandling. Du aner ikke hvor brutale de er mot kreftpasienter i helsevesenet, når det faktisk handler om livet vårt. De driter i om vi blir traumatiserte og det er som 100 voldtekter på rad. Anonymkode: a3b09...806 At du i det hele tatt kan sammenligne livsnødvendig behandling med voldtekt på den måten er helt tragisk. På tide å få hodet ut av ræva og se at det finnes andre mennesker her enn deg.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2020 #40 Skrevet 24. februar 2020 Bor du nære Drammen så bestill time hos gynekolog Sunniva på Nimo klinikken. Husker ikke etternavnet men hun er FANTASTISK! Sjekk leselisten og se selv ( legelisten.no). Anonymkode: 45bd4...001
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå