Gå til innhold

Celleprøve i narkose?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har tatt celleprøve i narkose? Er det virkelig en mulighet? Jeg nærmer meg 28 og får stadig påminnelse om at det er på tide å ta celleprøve men klarer bare ikke.. har 2 overgrep bak meg. Er ikke redd for at noen skal se underlivet mitt, men tanken på at noe skal inn gjør meg fysisk dårlig. 
Fødte for 2 år siden og hadde ingen problemer med det, det var akkurat så hode hadde blokkert bort alt, vet ikke. Hadde og »gu»  på 6ukers kontroll, men legen bare så utvendig, heldigvis.. vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å snakke med legen om dette, det er så utrolig vondt å sårt enda det er mange år siden. Er å veldig redd for å ikke bli trodd siden dette var noe som aldri ble anmeldt.  Har ingen problemer med å ha sex Med kjæresten, så skjønner ikke hvorfor en jævla gynekologisk undersøkelse kan være så vanskelig å gjennomføre 😭

Anonymkode: 9db0f...c11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med noen!!! Det er så viktig!! Mistet mange fordi de ikke til celleprøve før det var for sent og går selv jevnlig men fikk allikevel forandringer så tett på kreft at jeg ble operert innen to uker. 

Anonymkode: 055f9...47e

• Liker 5
Skrevet

Det er ingen helsepersonell som sjekker om pasienter som sier de har blitt utsatt for overgrep har anmeldt. Det er ikke en mulighet i det hele tatt, fordi helsepersonell heller ikke har tilgang til slik informasjon. Snakk med legen din. Det kan jo være dere finner en løsning som funker uten at du må i narkose. 

Anonymkode: 31af4...14f

• Liker 5
Skrevet

Snakk med legen din. Legen vil ikke sjekke opp om det er en anmeldelse liggende, før h*n tror på deg. Og at du syns at sex med kjæresten din, en du er trygg på, føles bedre ut enn en undersøkelse er heller ikke rart❤️
Masse lykke til!!

• Liker 2
Skrevet

Om du snakker med legen og forklarer situasjonen så vil jeg tro det lar seg ordne for deg å gjøre det i narkose. Klem til deg ❤️

Skrevet

Hvis det er en mulighet så blir jeg sjokkert over forskjellsbehandling. Du aner ikke hvor brutale de er mot kreftpasienter i helsevesenet, når det faktisk handler om livet vårt. De driter i om vi blir traumatiserte og det er som 100 voldtekter på rad. 

Anonymkode: a3b09...806

Skrevet

Du får helt sikkert vival eller Sobril, beroligende hos legen din før slike prøver når du sliter. Jeg får det, og jeg går jo inn for å sjekke om jeg skal leve eller dø av kreft, som kreftoperert, og jeg har PTSD -mareritt om sykehus kun etter vanvittig brutal og forferdelig smertefull behandling, og livstruende situasjoner i helsevesenet. Men narkose hver 3. måned, som jeg må sjekkes for spredning, får jeg ikke. 

Skrevet

Det har eg eigentlig ikkje hørt om. Men snakk med legen din eller noken ❤️

Anonymkode: 32952...d98

Skrevet

Dette er faktisk litt rart at skal være så vanskelig :sjenert: Jeg prøvde hos fastlege først (ekstremt ubehagelig smertefullt (jeg klarer ikke å slappe av)), gikk så til Volvat (klarte ikke å slappe godt nok av pga det første), fikk henvisning der til Ullevål og der prøvde de først vanlig, men jeg strammet så til at jeg ble gitt time til celleprøve i narkose. (Den gikk helt fin den. Ny time til samme igjen om litt). 

Skrevet
13 minutter siden, Peanut skrev:

Dette er faktisk litt rart at skal være så vanskelig :sjenert: Jeg prøvde hos fastlege først (ekstremt ubehagelig smertefullt (jeg klarer ikke å slappe av)), gikk så til Volvat (klarte ikke å slappe godt nok av pga det første), fikk henvisning der til Ullevål og der prøvde de først vanlig, men jeg strammet så til at jeg ble gitt time til celleprøve i narkose. (Den gikk helt fin den. Ny time til samme igjen om litt). 

Syns ikke det er rart i det hele tatt. Det er ekstremt ressurskrevende å måtte ta noen inn på en operasjonssal og binde opp masse ressurser kun for å ta en celleprøve som er over på tre min. Den tiden som brukes på deg og andre til dette gjør at de som faktisk trenger operasjon må vente. Så nei, det er ikke rart, det er dårlig ressursbruk og prioritering av fellesskapets midler med celleprøve i narkose.  

Anonymkode: 9503c...086

• Liker 11
Skrevet

Ja, du får ta det i narkose🙂 Jeg er livredd GU, og må ta alt slikt i narkose. Eller narkose og narkose. Får en lett narkose, er sånn halvveis våken, men kjenner ingenting eller blir redd. Og det sitter en anestesi sykepleier og snakker til meg eller holder meg i hånden. Fantastiske folk❤️

Anonymkode: 4c4d1...16f

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke det er rart i det hele tatt. Det er ekstremt ressurskrevende å måtte ta noen inn på en operasjonssal og binde opp masse ressurser kun for å ta en celleprøve som er over på tre min. Den tiden som brukes på deg og andre til dette gjør at de som faktisk trenger operasjon må vente. Så nei, det er ikke rart, det er dårlig ressursbruk og prioritering av fellesskapets midler med celleprøve i narkose.  

Det er ikke dårlig bruk av fellesskapets ressurser da noen ikke vil være i stand til å gjennomføre undersøkelsen uten narkose. For de det gjelder kan manglende undersøkelser føre til sykdommer som på sikt er enda dyrere for sykehusene å finansiere. 

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, Peanut skrev:

Det står kreftpasienter og andre pasienter med alvorlige smerter i kø som venter på operasjoner og har behov for et begrenset antall narkoseleger. Blant de utvikler en høy prosentandel PTSD pga. omfattend behandling med blant annet livstruende sykdom, og de fleste av de tar de testene uten noe narkose. For mange av de, så har de diagnoser som en kjent å gjøre gyn undersøkelser ekstra smertefullt. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så om alternativet er at man ikke får det gjort, så er det bedre enn å bruke resurser på å få oss som er så redd at vi ikke klarer?

Alternativet kan være kreft. Da kan vi snakke og resursbruk, på noe som enkelt kunne vært unngått. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så om alternativet er at man ikke får det gjort, så er det bedre enn å bruke resurser på å få oss som er så redd at vi ikke klarer?

Alternativet kan være kreft. Da kan vi snakke og resursbruk, på noe som enkelt kunne vært unngått. 

Den øverste setninga ble litt rar beklager. 

Skrevet

Hvis du ikke klarer å snakke om det med legen kan det være en ide å skrive det ned før du møter opp hos legen og så bare be om at vedkommende leser det du har skrevet. 

Lykle til TS

Anonymkode: c4923...705

• Liker 1
Skrevet

Her jeg jobber har vi gyn dag en dag annenhver uke der vi gjør sånne småting. Der er vi en anestesispl som gir lett narkose, en gynekolog og en spl fra gyn. Vi rekker ca 10 stk på en dag. Å ta celleprøve er viktig. Så klart  du skal få hjelp. 

Anonymkode: 912fb...a96

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er en mulighet så blir jeg sjokkert over forskjellsbehandling. Du aner ikke hvor brutale de er mot kreftpasienter i helsevesenet, når det faktisk handler om livet vårt. De driter i om vi blir traumatiserte og det er som 100 voldtekter på rad. 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står kreftpasienter og andre pasienter med alvorlige smerter i kø som venter på operasjoner og har behov for et begrenset antall narkoseleger. Blant de utvikler en høy prosentandel PTSD pga. omfattend behandling med blant annet livstruende sykdom, og de fleste av de tar de testene uten noe narkose. For mange av de, så har de diagnoser som en kjent å gjøre gyn undersøkelser ekstra smertefullt. 

Hvis du trenger å snakke om dine traumer etter kreftsykdom og -behandling må du enten starte din egen tråd eller snakke med en profesjonell eller noen nær deg. TS har ikke gjort deg hverken syk eller behandlingstrengende og har ikke hverken laget ventelistene du har stått på lengre eller gjort behandlingsmetodene mot kreft mer brutale. I innleggene dine her er du bare respektøs og rett og slett slem. Du vet ingenting om hva TS har opplevd og du vet definitivt ikke hvordan det er å måtte gjennomgå 100 voldtekter. Hadde du ant noen av delene, hadde du greid å sitte på hendene dine et øyeblikk istedenfor å tråkke kraftig på noen som er totalt uskyldig i din situasjon. 

Anonymkode: 7eb24...7e9

• Liker 12
Skrevet

Jeg ville nok forsøkt andre ting før jeg spurte om noe så drastisk som narkose for en celleprøve. Du kan få beroligende av legen (har fått det selv pga tannlegeskrekk og det hjelper virkelig mye), ta med kjæresten din til å holde deg i hånden, og spørre om å bli henvist til en kvinnelig gynekolog som har erfaring med pasenter som er redde for GU. 

Det er mange som gjennomfører helseundersøkelser og -behandlinger selv om de er veldig redde og/eller det gjør vondt. Man kan ikke legge alle i narkose for alt mulig, det er en viss risiko og det er ressurskrevende. 

Anonymkode: 58db0...23a

• Liker 5
Skrevet

Be om henvisning til en gynekolog. 

Hvordan gikk det under fødselen mtp sjekk av åpning ol? Klarte du ikke det heller?

Dette håper jeg du snakker med noen om. 
Har du evt en nær venn eller familiemedlem som kan være med deg? Ikke nødvendigvis til undersøkelsen, men for å snakke med legen din. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...