Gå til innhold

Dere SLANKE med pcos!


lolady

Anbefalte innlegg

På 29.2.2020 den 17.05, AnonymBruker skrev:

Legen min sa at jeg skulle passe på å spise nok krav også. Altså balansert diett, men være ekstra obs på å få i meg frø, nøtter, oljer etc og ikke være rett for smør og mettet fett, men ikke nødvendigvis kjøre lavkarbo.. kroppen trenger karb også! Selvsagt å foretrekke å gå for grovt brød, havregryn, grønnsaker, frukt og den slags.

Anonymkode: d86e9...b11

Bra! For jeg må ha karbohydratene mine🤣 Men er bevisst på å spise nok fiber, fett og proteiner osv🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, lolady skrev:

Bra! For jeg må ha karbohydratene mine🤣 Men er bevisst på å spise nok fiber, fett og proteiner osv🤗

Du har ikke fått noen diagnose, hvorfor selvdiagnoserer du deg selv? 

Anonymkode: 77223...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2020 den 8.23, Påmfritt skrev:

Jeg er som deg - slank, sunn, aktiv og med pcos. For meg var stress den verste fienden. Så fort jeg reduserte stresset (både indre og ytre stress) ble pcos’en min roligere og jeg fikk plutselig eggløsning. Jeg har også funnet ut at enkelte matvarer/kosthold trigger min pcos/hormonell ubalanse. Jeg spiser helt rent og råvarebasert og holder meg stort sett unna prosessert mat. Les litt på nett om kosthold for hormonell ubalanse - men vær kildekritisk! 

Hvis ikke du klarer å få i gang eggløsning ved hjelp av kosthold/livsstilsendring så finnes det medisiner som det nevnes over. Det kommer jo ann på hva som er årsaken til at du prøver å få kontroll på pcos’en. 
 

Masse lykke til💪🏻

Fikk meg til å tenke på om stress kanskje kan forårsake PCOS. Det hadde i hvert fall gitt mening i min situasjon.

Anonymkode: ab1b5...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2020 den 17.20, AnonymBruker skrev:

Med det holdningene der unner jeg deg ikke å bli gravid. Tvi tvi for det. 

Anonymkode: dde4d...0c2

Det hun skrev er jo bare sant.

Anonymkode: 8478b...87c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk meg til å tenke på om stress kanskje kan forårsake PCOS. Det hadde i hvert fall gitt mening i min situasjon.

Anonymkode: ab1b5...f33

Nei, det kan det ikke. Men negativt stress over tid er jo selvsagt ikke sunt.

PCOS er et ganske komplekst syndrom som man ikke vet årsaken til, men det er forstyrrelser i det endokrine systemet, noe som ofte, men ikke alltid, fører til de såkalte "cystene", som egentlig er follikler. Litt for mange av de på en gang.

Anonymkode: 4b5d0...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kan det ikke. Men negativt stress over tid er jo selvsagt ikke sunt.

PCOS er et ganske komplekst syndrom som man ikke vet årsaken til, men det er forstyrrelser i det endokrine systemet, noe som ofte, men ikke alltid, fører til de såkalte "cystene", som egentlig er follikler. Litt for mange av de på en gang.

Anonymkode: 4b5d0...d21

Kanskje stress kan være noe som forårsaker disse forstyrrelsene, som fører til PCOS? Det blir bare gjetting fra min side, men årsakene er jo dessverre fremdeles ukjente.  

Anonymkode: 8478b...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje stress kan være noe som forårsaker disse forstyrrelsene, som fører til PCOS? Det blir bare gjetting fra min side, men årsakene er jo dessverre fremdeles ukjente.  

Anonymkode: 8478b...87c

Det er ingenting så langt i forskningen som antyder at stress fører til PCOS.. Det blir litt som å si at kanskje det er fordi man spiser for mye ananas. Ingen som har motbevist det heller.

Derimot har man funnet en sammenheng mellom AMH mens mor går gravid med fosteret, og PCOS.

Men ofte er grunnene sammensatte, for noen skyldes det rett og slett overvekt som fører til insulinresistens som fører til hormonubalanse. Men dette gjelder ikke alle, som man tidligere har trodd. Derimot kan også PCOS føre til insulinresistens og dermed gjøre det vanskelig å gå ned i vekt.

De slanke med PCOS er derimot fremdeles et mysterium og jeg håper det vil forskes mer på dette. PCOS er ikke bare uregelmessig menstruasjon, men kan også forverre livskvaliteten på mange måter, bl.a. ved dårligere søvnkvalitet.

Anonymkode: 4b5d0...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting så langt i forskningen som antyder at stress fører til PCOS.. Det blir litt som å si at kanskje det er fordi man spiser for mye ananas. Ingen som har motbevist det heller.

Derimot har man funnet en sammenheng mellom AMH mens mor går gravid med fosteret, og PCOS.

Men ofte er grunnene sammensatte, for noen skyldes det rett og slett overvekt som fører til insulinresistens som fører til hormonubalanse. Men dette gjelder ikke alle, som man tidligere har trodd. Derimot kan også PCOS føre til insulinresistens og dermed gjøre det vanskelig å gå ned i vekt.

De slanke med PCOS er derimot fremdeles et mysterium og jeg håper det vil forskes mer på dette. PCOS er ikke bare uregelmessig menstruasjon, men kan også forverre livskvaliteten på mange måter, bl.a. ved dårligere søvnkvalitet.

Anonymkode: 4b5d0...d21

Jo, det har jeg faktisk lest. Husker ikke nøyaktig hvor, men det finner du nok hvis du googler "can stress cause PCOS". 

Anonymkode: ab1b5...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke fått noen diagnose, hvorfor selvdiagnoserer du deg selv? 

Anonymkode: 77223...7c3

Can you stop already😂😂😂 Jo jeg har fått det, fascinerer meg virkelig at du som anonym gidder å investere så mye tid og energi i en tråd du tydeligvis ikke har noe å gjøre.

Endret av lolady
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk meg til å tenke på om stress kanskje kan forårsake PCOS. Det hadde i hvert fall gitt mening i min situasjon.

Anonymkode: ab1b5...f33

Jeg sier ikke at pcos kommer av stress, det er jo et syndrom. Men stress(negativt som sådan) forverrer den. Jeg er en evig forkjemper av å redusere stresset fordi det har så enormt mye å si for kroppen, både fysiologisk og mentalt. Det er selvsagt ikke en løsning for alle men for meg funket det helt konge👌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, lolady skrev:

Can you stop already😂😂😂 Jo jeg har fått det, fascinerer meg virkelig at du som anonym gidder å investere så mye tid og energi i en tråd du tydeligvis ikke har noe å gjøre.

Da er det jo veldig rart at du ikke har fått beskjed om det er pco eller pcos. Det er jo også veldig rart du ikke har fått noe beskjed om veien videre. 

Jeg har selv pco, og fikk god informasjon om hva som måtte til for å få eggløsning og mine sjanser for å bli gravid. 

Anonymkode: 77223...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det jo veldig rart at du ikke har fått beskjed om det er pco eller pcos. Det er jo også veldig rart du ikke har fått noe beskjed om veien videre. 

Jeg har selv pco, og fikk god informasjon om hva som måtte til for å få eggløsning og mine sjanser for å bli gravid. 

Anonymkode: 77223...7c3

Jepp, jeg vet.. Fikk beskjed om å fortsette på P-piller noe jeg sa var uaktuelt da det har ødelagt veeldig mye for meg på mange plan, ble bare tull. Veldig dårlig erfaring med sykehuset jeg må bruke. Ble først operert for cyster på begge eggstokkene for 9 år siden og da ble det ikke gjort noen utredning og fikk heller ingen svar på hva som forårsaket det, måtte da begynne på P-piller som 13-åring. For et par år siden klarte jeg ikke mer og måtte bare slutte. I tillegg hadde jeg begynt å tenke mer på at det ikke ble gjort noe utredning eller at jeg ikke fikk oppfølging. Når jeg da sluttet startet et rent helvete med kviser, hårtap, smerter osv. Reiste til fastlege for ultralyd og da var begge eggstokkene nok en gang pepret med cyster. Ble henvist til gyn på sykehus og fikk til beskjed at jeg skulle «se det an». Flere jeg har snakket med har blitt møtt med denne forbanna «vente og se» holdningen på dette sykehuset. Vært der en del ganger etter dette pga større cyster som sprekker. Håper jeg får noen form for behandling når jeg skal tilbake dit til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info, det er skinny me med pco igjen.

Jeg ble gravid på et tidspunkt med mest stress i mitt liv noen sinne. Så vi skal kanskje ikke overtenke det så. 

Jeg har kun hatt cystesprekk en eller to ganger, dro på legevakten og begge gangene så var det liksom ingenting å finne ut av når jeg kom dit. Føles ut som om jeg ble spidda inn i sia og ut i ryggen jøsseland å vondt. Men ja, de bare antok at det var det, jeg fikk «cystesprekk» de to gangene jeg slutta ppiller. Veldig komplekst syndrom i dont get it. Jeg kommer dog aldri til å starte ppiller igjen for jeg tør ikke bli spidda en gang til.

Verken lege, gynekolog eller noe her har særlig peiling på PCO. Fikk lite til ingenting info om det. Vet egentlig kun det jeg har lest på nett, dessuten så har min tante det samme. Arvelig? Er det noen andre som har fam. medlemmer med dette også?

Anonymkode: c4ec1...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, lolady skrev:

Jepp, jeg vet.. Fikk beskjed om å fortsette på P-piller noe jeg sa var uaktuelt da det har ødelagt veeldig mye for meg på mange plan, ble bare tull. Veldig dårlig erfaring med sykehuset jeg må bruke. Ble først operert for cyster på begge eggstokkene for 9 år siden og da ble det ikke gjort noen utredning og fikk heller ingen svar på hva som forårsaket det, måtte da begynne på P-piller som 13-åring. For et par år siden klarte jeg ikke mer og måtte bare slutte. I tillegg hadde jeg begynt å tenke mer på at det ikke ble gjort noe utredning eller at jeg ikke fikk oppfølging. Når jeg da sluttet startet et rent helvete med kviser, hårtap, smerter osv. Reiste til fastlege for ultralyd og da var begge eggstokkene nok en gang pepret med cyster. Ble henvist til gyn på sykehus og fikk til beskjed at jeg skulle «se det an». Flere jeg har snakket med har blitt møtt med denne forbanna «vente og se» holdningen på dette sykehuset. Vært der en del ganger etter dette pga større cyster som sprekker. Håper jeg får noen form for behandling når jeg skal tilbake dit til sommeren.

Det du forklarer er som om jeg skulle skrevet det selv. 

Anonymkode: c4ec1...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til info, det er skinny me med pco igjen.

Jeg ble gravid på et tidspunkt med mest stress i mitt liv noen sinne. Så vi skal kanskje ikke overtenke det så. 

Jeg har kun hatt cystesprekk en eller to ganger, dro på legevakten og begge gangene så var det liksom ingenting å finne ut av når jeg kom dit. Føles ut som om jeg ble spidda inn i sia og ut i ryggen jøsseland å vondt. Men ja, de bare antok at det var det, jeg fikk «cystesprekk» de to gangene jeg slutta ppiller. Veldig komplekst syndrom i dont get it. Jeg kommer dog aldri til å starte ppiller igjen for jeg tør ikke bli spidda en gang til.

Verken lege, gynekolog eller noe her har særlig peiling på PCO. Fikk lite til ingenting info om det. Vet egentlig kun det jeg har lest på nett, dessuten så har min tante det samme. Arvelig? Er det noen andre som har fam. medlemmer med dette også?

Anonymkode: c4ec1...30a

Trasig! Okei takk.. ulike leger har sagt forskjellig til meg så er forvirra😂😂 Aldri mer P-piller her eller!! Eneste jeg vet er at jeg er minst 4.generasjon på morssiden til å ha cyster, vet ikke om de hadde PCO/PCOS. Jeg tror det uten tvil kan være noe arvelig i bildet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du forklarer er som om jeg skulle skrevet det selv. 

Anonymkode: c4ec1...30a

Veldig trasig😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

På 1.3.2020 den 23.09, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting så langt i forskningen som antyder at stress fører til PCOS.. Det blir litt som å si at kanskje det er fordi man spiser for mye ananas. Ingen som har motbevist det heller.

Derimot har man funnet en sammenheng mellom AMH mens mor går gravid med fosteret, og PCOS.

Men ofte er grunnene sammensatte, for noen skyldes det rett og slett overvekt som fører til insulinresistens som fører til hormonubalanse. Men dette gjelder ikke alle, som man tidligere har trodd. Derimot kan også PCOS føre til insulinresistens og dermed gjøre det vanskelig å gå ned i vekt.

De slanke med PCOS er derimot fremdeles et mysterium og jeg håper det vil forskes mer på dette. PCOS er ikke bare uregelmessig menstruasjon, men kan også forverre livskvaliteten på mange måter, bl.a. ved dårligere søvnkvalitet.

Anonymkode: 4b5d0...d21

Dårlig sovn allright! Har elendig insomni og en av tingan for å få stresset ned e jo å få nokk sovn. Så jeg er ganske fkd 😄 Fikk påvist PCO for ca 8 år siden, jeg visste ikke ka det va, gynekologen sa at jeg må begynne på ppiller. Jeg gjordet jo det. Etter 3 år tenkte jeg å prøve en spiral istedet, som har vellldig lite hormoner, tenkte kanskje det kan hjelpe med søvnen. Etter ca 1 mnd på spiralen fikk jeg cyster som sprakk og ANSIKTSHÅR. Hadde len del på overleppa fra før, men nå kom det på kinnene også. Har alltid vært litt "hårete" på kroppen, som jeg lærtr meg å bare akseptere og leve med men det med ansikt var noe nytt. Jeg freaka ut og gikk tilbake til ppiller. Nå har det godt noe år, jeg vil slutte med ppiller, tenke på å kanskje se om jeg kan få barn (the clock is ticking!!) men jeg er livredd at ansiktshåret kommer til å eksplodere igjen. Det tror jeg ikke kommer til å overleve. Har insomni og angstlydelse fra før, så tror ikke min mental helse kommer til å takle det. Jeg er en av de "slanke". Noen andre som har opplevd å slutte med ppiller og blitt en mann i fjeset? Ka skal man gjør lism...Tenker hva er verre - å aldri få barn eller å leve meg full blown beard og mental breakdown.

Endret av Sinnsity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...