Gå til innhold

Dere SLANKE med pcos!


lolady

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Alt av råd for å bli bedre av pcos er å slanke seg, trene mer osv og generelt tips for å gå ned i vekt. Går jeg ned mer blir jeg undervektig. Spiser sunt, og er moderat aktiv, jobber fullt og er i mye aktivitet i den forbindelse. Det jeg lurer på er om det er flere av dere som er slanke og trente som har noen tips og råd for meg? Kan ikke skjønne hva mer jeg kan gjøre.. Har nesten ikke menstruasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kruspersilletaco

Prøver du å bli gravid? For i så fall må du gå til legen å få tabletter som gir eggløsning. Kjempepluss at du er slank og trent, for svangerskapsdiabetes er også en bivirkning for de med pcos, men hjelper å være normalvektig for å unngå det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lolady skrev:

Hei.

 

Alt av råd for å bli bedre av pcos er å slanke seg, trene mer osv og generelt tips for å gå ned i vekt. Går jeg ned mer blir jeg undervektig. Spiser sunt, og er moderat aktiv, jobber fullt og er i mye aktivitet i den forbindelse. Det jeg lurer på er om det er flere av dere som er slanke og trente som har noen tips og råd for meg? Kan ikke skjønne hva mer jeg kan gjøre.. Har nesten ikke menstruasjon.

Prøv Vitex!!!! Bestill på iherb!

Anonymkode: d86e9...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper visst å holde karbohydratinntaket moderat, om dette kun gjelder de som er overvektige med PCOS og som dermed sannsynligvis er insulinresistente, er jeg usikker på. Leste mye om dette da jeg prøvde å bli gravid selv. Mye som spiller inn på hormonene, som jo går i kluss med PCOS.

Selv fikk jeg metformin, provera og letrozol for å få eggløsning.

Men hvordan man blir bedre, de lærde strides.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe magisk kur å bli eller være slank, dessverre. Jeg måtte operere for å få normal syklus pga pcos. Medisiner kan også fungere. Tok metformin, pergotime og prednisolon for å få bukt med noen av problemene og i et forsøk på å bli gravid. Endte til slutt med prøverør i mange runder. 

Anonymkode: 5935c...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, lolady skrev:

Hei.

 

Alt av råd for å bli bedre av pcos er å slanke seg, trene mer osv og generelt tips for å gå ned i vekt. Går jeg ned mer blir jeg undervektig. Spiser sunt, og er moderat aktiv, jobber fullt og er i mye aktivitet i den forbindelse. Det jeg lurer på er om det er flere av dere som er slanke og trente som har noen tips og råd for meg? Kan ikke skjønne hva mer jeg kan gjøre.. Har nesten ikke menstruasjon.

For meg hjalp Vitex og det å passe på å spise NOK fett: avokado, nøtter, smør på skiva.. samt IKKE redusere karbohydrater, men få i meg frukt, grønt, grove kornprodukter etc også. Neste mulighet er disse pillene som stimulerer til eggløsning som gynekolog kan skrive ut.. men ville prøvd Vitex og kost først altså! Gi det 2-3 mnd!

Anonymkode: d86e9...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lavkarbo og metformin. Gikk ned 10kg på metformin og har holdt det 

Anonymkode: 05c68...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble slank med PCOS ved å gjøre som alle andre. Økt fysisk aktivitet og sunne matvaner. 

Anonymkode: ff4a6...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som deg - slank, sunn, aktiv og med pcos. For meg var stress den verste fienden. Så fort jeg reduserte stresset (både indre og ytre stress) ble pcos’en min roligere og jeg fikk plutselig eggløsning. Jeg har også funnet ut at enkelte matvarer/kosthold trigger min pcos/hormonell ubalanse. Jeg spiser helt rent og råvarebasert og holder meg stort sett unna prosessert mat. Les litt på nett om kosthold for hormonell ubalanse - men vær kildekritisk! 

Hvis ikke du klarer å få i gang eggløsning ved hjelp av kosthold/livsstilsendring så finnes det medisiner som det nevnes over. Det kommer jo ann på hva som er årsaken til at du prøver å få kontroll på pcos’en. 
 

Masse lykke til💪🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lavkarbo og metformin. Gikk ned 10kg på metformin og har holdt det 

Anonymkode: 05c68...7d4

Totalt urelevant, jeg skal som sagt ikke gå ned i vekt, alltid vært slank og på randen til undervektig:) Men bra for deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Påmfritt skrev:

Jeg er som deg - slank, sunn, aktiv og med pcos. For meg var stress den verste fienden. Så fort jeg reduserte stresset (både indre og ytre stress) ble pcos’en min roligere og jeg fikk plutselig eggløsning. Jeg har også funnet ut at enkelte matvarer/kosthold trigger min pcos/hormonell ubalanse. Jeg spiser helt rent og råvarebasert og holder meg stort sett unna prosessert mat. Les litt på nett om kosthold for hormonell ubalanse - men vær kildekritisk! 

Hvis ikke du klarer å få i gang eggløsning ved hjelp av kosthold/livsstilsendring så finnes det medisiner som det nevnes over. Det kommer jo ann på hva som er årsaken til at du prøver å få kontroll på pcos’en. 
 

Masse lykke til💪🏻

Oii takk!! Hvordan reduserte du stress?☺️ Er nok en av mine verste fiender også, men må jo jobbe og stå på når man bor selv..😅 Vet liksom ikke hva jeg kan kutte ut for å stresse mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig individuelt hva som stresser en da. Så jeg tenker du må finne ut av hva som gjør deg stressa også minimere/eliminere. Jeg er i en litt krevende jobb og grubler fryktelig mye på absolutt alt og for meg funket dette:

Minimere overtid, ikke tenke på jobb etter endt arbeidsdag, jobbe med hvordan jeg forholder meg til dårlig stemning/konflikter, ingen elektronikk etter klokken 21, lage god og lun stemning hjemme på kvelden, Headspace app i senga hver dag, trene regelmessig, gjøre hyggelige ting i hverdagen minst to ganger i uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pcos og har alltid vært tynn. Aldri klart og legge på meg. Likevel tok det lang tid å bli gravid. Det tok lang tid fordi jeg hadde sjelden eggløsning. Sykluser på 80 dager. 

Jeg begynte å tempe for å se når jeg hadde eggløsning. Eggløsningstester slår jo ut i hytt og gevær med pcos. Brukte nesten ett år med første og HELDIGVIS at jeg tok temperatur av meg. Ellers hadde jeg begynt med tabletter etter jeg faktisk hadde vært gravid om jeg kun hadde fulgt legenes råd. Andre gang ble jeg gravid bare 8 mnd etter første var født. Prøvde bare ett par måneder. 

Det å være tynn kan nok hjelpe, men betyr ikke at man blir bra. 

Anonymkode: 122b3...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.2.2020 den 8.03, AnonymBruker skrev:

Lavkarbo og metformin. Gikk ned 10kg på metformin og har holdt det 

Anonymkode: 05c68...7d4

Hva med å lese hva tråden handler om før man svarer?

På 24.2.2020 den 8.12, AnonymBruker skrev:

Jeg ble slank med PCOS ved å gjøre som alle andre. Økt fysisk aktivitet og sunne matvaner. 

Anonymkode: ff4a6...d28

Les hva TS skriver da. Hun er ikke en av de som må ned i vekt, hun er slank fra før. 

Anonymkode: 3e5fc...565

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjipe med pcos er at det er ingen kur akkurat.. jeg er 159 cm og 46 kg så å gå ned i vekt for meg (oss) hadde i hvert fall gjort vondt verre. Jeg leste mye på nett om det, prøvde litt av hvert. Vet ikke om noe funket, men gravid ble jeg 8 mnd etter ppille slutt. Hadde mensen kanskje 3 ganger i året. Så føler vi traff sabla godt, jeg hadde verken EL tester eller temp målinger, ren tilfeldighet. Valgte å ikke stresse det for det er IKKE bra.

Dette er ikke forsket noe på som jeg har lest en plass, men noe jeg har tenkt på: Det finnes mye hormonforstyrrende produkter, og det kan umulig være gunstig for en med pcos. Jeg sluttet med ting som inneholdt hormonforstyrrende stoffer så mye jeg klarte. Soya er og en versting faktisk. Vet som sagt ikke om det er relevant, men når man først begynner å google så prøver man det meste 😅 Tror alder spiller litt rolle, jeg er «ung» og har en fordel der. Men, uansett jeg klarte å bli gravid på egenhånd 💁🏼‍♀️ 

Anonymkode: c4ec1...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Påmfritt skrev:

Det er jo veldig individuelt hva som stresser en da. Så jeg tenker du må finne ut av hva som gjør deg stressa også minimere/eliminere. Jeg er i en litt krevende jobb og grubler fryktelig mye på absolutt alt og for meg funket dette:

Minimere overtid, ikke tenke på jobb etter endt arbeidsdag, jobbe med hvordan jeg forholder meg til dårlig stemning/konflikter, ingen elektronikk etter klokken 21, lage god og lun stemning hjemme på kvelden, Headspace app i senga hver dag, trene regelmessig, gjøre hyggelige ting i hverdagen minst to ganger i uka. 

Takk, skal prøve☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har pcos og har alltid vært tynn. Aldri klart og legge på meg. Likevel tok det lang tid å bli gravid. Det tok lang tid fordi jeg hadde sjelden eggløsning. Sykluser på 80 dager. 

Jeg begynte å tempe for å se når jeg hadde eggløsning. Eggløsningstester slår jo ut i hytt og gevær med pcos. Brukte nesten ett år med første og HELDIGVIS at jeg tok temperatur av meg. Ellers hadde jeg begynt med tabletter etter jeg faktisk hadde vært gravid om jeg kun hadde fulgt legenes råd. Andre gang ble jeg gravid bare 8 mnd etter første var født. Prøvde bare ett par måneder. 

Det å være tynn kan nok hjelpe, men betyr ikke at man blir bra. 

Anonymkode: 122b3...8b4

Okei, tusen takk for godt svar☺️ Er ikke mett finne fram i denne PCOS-labyrinten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kjipe med pcos er at det er ingen kur akkurat.. jeg er 159 cm og 46 kg så å gå ned i vekt for meg (oss) hadde i hvert fall gjort vondt verre. Jeg leste mye på nett om det, prøvde litt av hvert. Vet ikke om noe funket, men gravid ble jeg 8 mnd etter ppille slutt. Hadde mensen kanskje 3 ganger i året. Så føler vi traff sabla godt, jeg hadde verken EL tester eller temp målinger, ren tilfeldighet. Valgte å ikke stresse det for det er IKKE bra.

Dette er ikke forsket noe på som jeg har lest en plass, men noe jeg har tenkt på: Det finnes mye hormonforstyrrende produkter, og det kan umulig være gunstig for en med pcos. Jeg sluttet med ting som inneholdt hormonforstyrrende stoffer så mye jeg klarte. Soya er og en versting faktisk. Vet som sagt ikke om det er relevant, men når man først begynner å google så prøver man det meste 😅 Tror alder spiller litt rolle, jeg er «ung» og har en fordel der. Men, uansett jeg klarte å bli gravid på egenhånd 💁🏼‍♀️ 

Anonymkode: c4ec1...30a

Altfor lite forskning!! Iallfall rundt oss som til og med er sunne og normalvektige.. de som er tjukke har jo allerede mange risikofaktorer med eller uten PCOS🤷‍♀️ Nei det er altfor lite råd «for oss».. Jeg også er heldigvis ung og håper å få det til å klaffe naturlig! Går ikke på prevansjon lenger og en graviditet haster ikke akkurat, så får vel bare prøve å slappe av med det og la det skje når det skjer!

gratulerer så mye☺️
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2020 den 8.12, AnonymBruker skrev:

Jeg ble slank med PCOS ved å gjøre som alle andre. Økt fysisk aktivitet og sunne matvaner. 

Anonymkode: ff4a6...d28

Nå lurte vil ikke akkurat ts på hvordan hun kunne gå ned i vekt...

Anonymkode: f0f11...1ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lolady skrev:

Altfor lite forskning!! Iallfall rundt oss som til og med er sunne og normalvektige.. de som er tjukke har jo allerede mange risikofaktorer med eller uten PCOS🤷‍♀️ Nei det er altfor lite råd «for oss».. Jeg også er heldigvis ung og håper å få det til å klaffe naturlig! Går ikke på prevansjon lenger og en graviditet haster ikke akkurat, så får vel bare prøve å slappe av med det og la det skje når det skjer!

gratulerer så mye☺️
 

Hva fikk legen til å diagnosere deg med pcos og ikke pco? Du skjønner det finnes pco og pcos, pco er som regel de normalvektige med manglende el (ustabil syklus) og pcos er ofte det de overvektige har. Jeg bare sier at jeg har pcos for er så og si samme uten overvekten, men jeg fikk ihvertfall diagnosen pco. Manglende el og kviser som symptomer. 

Anonymkode: c4ec1...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...