Gå til innhold

Ting man gjorde på 80 og 90 tallet som er utenkelig i dag?

jordbær86

Anbefalte innlegg

Jeg husker blant annet at mange lagde huske til småbarn av tau og bruskasser, tror vel neppe noen gjør det i dag.

Røyking i bilen, på offentlige steder og rundt barna sine. Bra det er slutt på det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å la ungene få gå til venner alene virker det som om flere foreldre syns er skummelt 🙈 

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møte folk som man snakket med på nettet. Det var tross alt nytt og spennende med stasjoner pc da. Men nå etter alt man vet så er det noe jeg aldri ville ha gjort igjen. 

Men ser at andre gjør det hele tiden, den dag i dag. Sikkert derfor alle de ekle historiene får liv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ungene være alene hjemme fra første klasse.

Gå hjem alene i en alder av 5/6 år fra skolen og låse seg selv inn. 

Dra til venner uten å ringe eller avtale flere dager i forveien. 

La 6 åringer smøre sin egen matpakke. 

La barna klatre i trær eller huske på vinteren (barnehager og skoler tar vekk huskene på vinteren). 

Sikkert mye mer, men kommer ikke på det akkurat nå. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefonvanene. At når telefonen ringte, da tok man den. Uansett. Og rakk man det ikke, da var det mye styr, tenk om det hadde vært noe viktig! Og man måtte ringe etter kl. 17, da var det billigere, men ikke etter kl. 21, for da var det kveld, og uhøflig å ringe :) 

Beskjeder på radioen: Per Hansen er på vei nordover fra Oslo i en grønn Ford Granada. Sannsynligvis kommet til Trøndelag. Ring hjem, din bror er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde en varebil der vi lekte rundt baki når vi var ute og kjørte. Ingen ordentlige seter eller setebelte. Ble stoppet av politiet i kontroller. Men de brydde seg ikke om det. Ikke var det ulovlig heller. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Morpheus skrev:

Vi hadde en varebil der vi lekte rundt baki når vi var ute og kjørte. Ingen ordentlige seter eller setebelte. Ble stoppet av politiet i kontroller. Men de brydde seg ikke om det. Ikke var det ulovlig heller. 

På 90-tallet var det ulovlig. Det er en grunn til at dødstallene var skyhøye før (80-tallet)forhold til nå. Og det før en korrigerer for at det er mange flere biler nå.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølleringe fra telefonkiosk.

Å sende ungene ut alene virker ikke som det er vanlig i dag. Jeg har ikke barn selv, men man ser jo knapt en eneste unge ute nå. Husker vi gikk rundt alene overalt.

Overnappede øyebryn, men jeg tror at vi kan være glad for at de tynne strekene man skulle ha på 90-tallet er borte.

Leksikon i bokform.

I bilen når vi var på ferie så la foreldrene mine setene ned sånn at vi skulle få sove.

Sende ting til reparasjon. Ofte er det billigere å kjøpe nytt i dag. Da jeg var liten så hadde man sånne lapper med ulike motiv om det ble hull i buksa for eksempel. Elektronikk var inne til reparasjon støtt og stadig om man ikke klarte å fikse det selv, men på 80- og 90-tallet var det noen ganger mulig å "fikse" ting ved å gi det et kakk. Husker jeg hadde en tv på rommet som jeg måtte slå for å få den til å fungere om den klikket :)

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elaine Marley skrev:

Bølleringe fra telefonkiosk.

Åh, det var en slager! Så mye moro vi hadde med det! 🤣

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Røyke på kontoret

- Røyke foran barn

- Røyke på restaurant

Endret av Kågebruker
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AthenaRavenLuna

Å dra på videosjappa, for å leie VHS-kassetter.

Å banke på døren til fremmede for å spør om å gå tur med hunden deres.

Å sette kassettspilleren på opptak når favoritt sangen kom på radio.

Godteriet var bak kassa, og de ansatte plukket det du ville ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrsMacchiato

Jeg var fem år i 1989, og da gikk jeg først alene til busstoppet (som lå en km unna), reiste med bussen til byen, gikk fra busstasjonen til førskolen. Og samme vei tilbake. En gang ble jeg nesten påkjørt av en buss som rygget, en annen gang blir jeg hengende i bussdøra da bussen begynte å kjøre, men ellers gikk det veldig greit😂

Ellers husker jeg at vi løp ut lørdag morgen, og kom først hjem rundt kveldingen. Da var vi ganske små, men alle gjorde jo der samme. Opplevde aldri noe negativt rundt det. Det var fint å vokse opp slik, jeg savner en verden som var slik. Nå er det jo umulig for mine barn å finne andre barn å leke med ute; alle sitter jo hjemme og blir passet på av sine helikopterforeldre🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker også faren min kjørte traktor med stor henger noen ganger for han pleide å kjøre høy hos noen, jeg og broren min satt bakpå hengeren.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reiste alene gjennom Norge til diverse rideleirer fra 7-årsalderen. Fikk penger til taxi mellom flyplass og togstasjon/ferje. Ble flink til å finne frem på egen hånd da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en skolevei hvor jeg ble drillet i hvordan jeg skulle gå, nøyaktig hvor jeg skulle krysse veien osv. Måtte over en bru som var så smal at jeg måtte kline meg opp til rekkverket når det kom buss. Når brøytebilen kom, måtte jeg forsøke å komme over til andre siden i tilfelle han ikke så meg. Det gikk da bra. 

I dag ville det vært fakkeltog, drama og skriverier i avisen. Om hvordan mor ikke fikk sove, gikk i konstant angst for om barnet ble skadet eller drept. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengter meg tilbake til de gamle dagene, når menneskelige relasjoner faktisk var verd mere enn en hundebæsj.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barn leker sammen uten at foreldre organiserer det. Virker som det er helt slutt. Det stoppet brått på midten av 2000 tallet med full barnehagedekning og alle de spillene på data og spillemaskiner som regjerer. Hele nabolaget er stort sett dødt hele tiden, masse barn i nabolaget, du ser de aldri! Unntaket er noe få varme sommerdager, da dukker de opp på trampoliner og lager et vanvittig leven. For de kan tydeligvis ikke leke sammen lenger uten at voksne passer på de, da ryker de i slosskamper og krangel hele tiden.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...