Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Valhalla
Skrevet

Nessa har lært fra Usa og hans abortlastebil med bilder av drepte fostere er nå på veien. Litt av et virkemiddel i valgkampen...

http://www.idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=7680

13. juni er det akkurat 30 år siden abortloven ble innført, og dagen skal markeres i Oslo med et sørgetog fra Stortinget til Det ukjente barns grav.

Nessa oppfordrer folk til å kle seg i sort og ta med en rose til å legge på graven til minne om de 500 000 barn som er blitt abortert i løpet av de 30 årene loven har eksistert.

- Abortloven satte i gang et folkemord som man ikke har funnet maken til her i landet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Dum Perignon
Skrevet

Flott, la ham drive på. Jo flere stemmer disse festlige fosterfundamentalistene tar fra KrF og FrP, desto større er sjansen for at vi får et rimelig vettugt Storting fra høsten av.

Skrevet
Flott' date=' la ham drive på. Jo flere stemmer disse festlige abortfundamentalistene tar fra KrF og FrP, desto større er sjansen for at vi får et rimelig vettugt Storting fra høsten av.[/quote']

Som jeg skulle ha sagt det selv:)

Gjest Sukkerert
Skrevet

Tenker at det må være traumatisk for dem som har opplevd spontanabort eller som har tatt abort og angrer, å måtte se disse bilene med aborterte foster på.

Gjest Valhalla
Skrevet

Hvorfor ikke vise virkeligheten. Tror nok debatten hadde blitt ganske anderledes hvis fler så hva det virkelig var. Voldsomt virkemiddel, men antall døde er også skremmende høyt og det må det gjøres noe med.

Skrevet

Hvorfor må det egentlig gjøres noe med det?

Jeg syns ikke at man skal bruke abort som prevansjon, men hvor mange tror dere egentlig gjør det?

Tror nok at de fleste tar abort for de det er det eneste rette valget for dem.

Det kan nok kalles drap, men det er tross alt snakk om et foster som ikke er levedyktig utenfor livmoren.

Skrevet
antall døde er også skremmende høyt og det må det gjøres noe med.

Antall aborter i Norge økte ikke etter loven ble fattet. Tallet er på vei ned. Ser ikke helt problemet.

Gjest Valhalla
Skrevet
Antall aborter i Norge økte ikke etter loven ble fattet. Tallet er på vei ned. Ser ikke helt problemet.

Link?

At man avliver tusenvis som kunne fått mulighet til å leve hvert år er et problem. Man forsøker å gjøre det til noe som ikke er så farlig, det er jo bare en celleklump etc. :kvalm:

Som jeg skrev i en annen tråd kan det sammenlignes med å avlive en i koma med god mulighet til å våkne. Akkurat da har ikke personen mulighet til å leve uten hjelp, men muligheten er der hvis man lar personen være.

Skrevet

Litt trist at abortloven ikke ble innført før Nessa ble født...

Gjest Violetta
Skrevet

Det er mange grunner til å ta abort. Hva skal kriteriet være for å få gjennomføre abort, dersom man innfører et forbud igjen?

Hvor mange kommer da til å dø eller bli alvorlig syke, fordi man da har et marked for illegale aborter igjen?

Selvfølgelig hadde det beste vært om man kunne unngå abort, men jeg tror ikke det er mange i Norge nå for tiden som tar abort uten at de har vurdert alle alternativer.

Om lastebilene: Å forsøke å manipulere mine meninger med slike virkemidler virker mot sin hensikt for meg. Det gjør at jeg får avsky mot dem som bruker slike virkemidler, ikke at jeg støtter saken deres noe mer enn jeg eventuelt hadde gjort før.

Gjest *Fiona*
Skrevet

Vanskelig tema, synes jeg.

Men jeg må si at folk som bruker det som et argument mot at det er et liv; at det ikke er levedyktig utenfor livmoren, synes jeg har en litt overfladisk, strutseliknende forhold til det. Men det blir vel sånn når man mangler alternativer; man hviler på en frase som er oppstått i mangel av noe bedre.

Jeg kan ikke si jeg mener at abort er alltid feil, for det synes jeg ikke.

Men jeg kan mene at det er grusomt for det. Jeg synes det er ille å ta et liv, men jeg synes også som kvinne (og med erfaring fra ymse situasjoner rundt problematikken) at det er problematisk - det er ikke sånn "vips, jeg kan jo bare ta abort".

Men jeg har også sett dem som HAR den holdningen; at "jaja, da gikk det galt denne gangen, jeg får ta det bort." og synes det er en helt grei løsning, ofte flere ganger.

Uvisst hva de tenker i ettertid, men det er forkastelig uansett.

Men et slikt tog - jeg tror det er skivebom. Jeg tror det rammer feil målgruppe, og det rører opp følelser, men ikke følelser som bevisstgjør ift abort, men avsky og motstand mot virkemidlet og dem som står bak, og jeg tror de bidrar til at det blir enda vanskeligere å snakke om det - det bidrar til at meningspartene på en måte plasseres enda lenger fra hverandre; debatten og problematikken blir stigmatisert ytterligere.

For ikke å snakke om hva de føler de som uten egen inngripen har opplevd det, eller mistet et barn.

Grotesk...

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Unyansert propaganda. Fascisten mener jo at man skal bære fram et barn hvis dama er voldtatt eller det er begått incest også, regner jeg med siden han oppfører seg på den måten.

Gjest Valhalla
Skrevet

Og "det er kvinnens valg. punktum." er nyansert?

Det er de virkelige fascistene.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Og "det er kvinnens valg. punktum." er nyansert?

Det er de virkelige fascistene.

Har du noe bedre forslag til lov? Nemd som gjør at vi får strikkepinne-aborter? Hvordan skal vi bevise voldtekt mot kvinner?

Gjest Valhalla
Skrevet

Det er vel mer sannsynlig at man får det utført i utlandet enn de berømte strikkepinnene. Poenget er å heller få et fokus på det så holdninger endrer seg. Man må sette igang motpropaganda mot de som sier det er en celleklump og at det kun handler om kvinnens rett til å bestemme. Det er kanskje feil måte han gjør det på, men det skaper vel en debatt igjen.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Nessa er ikke noe holdningsskapende arbeid. Han er bare en PR-kåt dust.

Tror de aller fleste ønsker å få ned aborttallene, så hvorfor skape en konflikt ut av det i stedet for å samarbeide om å få ned aborttallene? Tror veldig få vil ha flest mulig aborter.

Gjest Valhalla
Skrevet

Vel vi er enige om Nessa. Det er skadelig at ekstremister fronter en sånn sak.

Gjest Morder
Skrevet

Jeg har tatt abort og angrer ikke. For jeg hadde ikke kunne tatt noe ansvar for et lite barn i en alder av 15 år.

Så hadde jeg valgt å ikke ta å "drepe" fosteret, så hadde barnet blitt sendt inn til barnevernet (billedlig fortalt), og vært i det systemet. Faren ville ikke ha noe med barnet å gjøre og ikke jeg heller. Og foreldrene mine ville nok ikke tatt på seg dobble utgifter for at jeg absolutt måtte ha sex.

Så hvis det noen gang blir ulovlig å ta abort, så synes jeg at alle abortmotstandere skal adoptere de barna som blir født fordi at moren ikke fikk ta abort.

Gjest *Fiona*
Skrevet
Og foreldrene mine ville nok ikke tatt på seg dobble utgifter for at jeg absolutt måtte ha sex.

:o

Herlig holdning, i hvert fall... sånne som deg girer jo bare OPP abortmotstandere, og bekrefter myten om at folk "bruker abort som prevensjon".

I et ellers opplyst land i 2005, hvor mange hjerneceller må til for å sørge for prevensjon? Altfor altfor mange, dessverre.

Men det var sikkert verdt et nummer, jeg tviler ikke på det...

Adopterer gjerne barn fra dårlige foreldre, selv om jeg ikke er abortmotstander (i hvert fall ikke på Nessas nivå og liknende; jeg er mer for folkeopplysning og holdningsendring).

Dessverre lever mange idag under illusjoner som at de har en selvskreven "rett til" å skaffe seg barn selv, som om det skulle være hytte, bil eller båt; det ultimate for å bekrefte sitt eget parforhold eller egen selvstendighet(som om ikke hvilken som helst idiot kan bære frem et barn - det ser man jo overalt) - tenk om flere kunne vurdere å adoptere barn som trenger gode hjem?

Ups, et lite sidespor...

Skrevet

I de aller fleste tillfeller er det å ta en abort en kjempe psykisk belastning som man ikke tar lett på. Desverre kjenner jeg alt for mange som har tatt abort, men alle har hatt sin grunn til å gjøre det. Noen har blitt tvunget av mennen, både direkte og indirekte, andre har blitt voldtatt og andre igjen har vært alt for unge og ikke sett konekvensene av å ha ubeskyttet sex. jeg respekterer alle de jeg kjenner som har tatt abort, jeg ville kanskje ikke valgt det samme, men de står for deres valg og det var rett for dem!

Når det kommer til stykke så er det bare celler i begynnelsen. Kan vel sette det på spissen og sammenligne det med kreft celler som også vokser seg store, ingen reagerer på at man fjerner de (selvom de også er gudskapt...) (VELDIG PÅ SPISSEN, men allikevel)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...