Gå til innhold

Hva ville du kjøpt om du har 250kr som skal rekke lengst mulig til mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 250kr som skal rekke lengst mulig til mat (mest middag). Hva kan jeg kjøpe for å få mest mulig? Har ris og pasta i skapet. Har også litt grønnsaker (gulrot, purre, hvitløk). Har også poteter. Kom gjerne med forslag til hvilke retter jeg kan lage for de 250kr.

Anonymkode: d112b...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

frosne koteletter tror jeg er billig. ellers sjekk butikker med såkalt datovare hyller. nå er ikke biff billig selv om det er halv pris, men den beste biffen er alltid utgått på dato 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gryterett kan vare i evigheter om du blander med ris eller pasta. Jeg spiser en del men får allikevel fem middager av en gryterettpose. 

Anonymkode: 5ae24...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med utgangspunkt i det du har ville jeg ha kjøpt egg, hakkede tomater, noe rimelig kjøtt (evt billige pølser), noen suppeposer og first price frosne baguetter.

Anonymkode: de777...ace

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hater å bruke penger på mat og dette er mitt beste tips: om du går i en mellomstor butikk rundt kl 20-21-22 på kvelden finner du gjerne varer som er på tur å gå ut av dato. Jeg kjøper nesten kun kjøtt derfra, og hiver det rett i frysen. Aldri blitt syk, men husker at det var en mental sperre jeg måtte over når jeg først begynte med det. 

Men om målet er å få de pengene til å være lengst ville jeg kanskje heller byttet ut kjøtt med bønner som proteinkilde. Koster ikke mer en rundt en 10'er for en boks med bønner, og en boks + tilbehør burde være nok for to store måltid.

Havregrøt er billig mettende og næringsrikt frokost/lunsjmat.

Sjekk tilbud. Joker har ukens grønnsak e.l. som er mye lavere priset enn ellers. 

Løk, potet og (first price) gulrot er relativt billige grønnsaker som passer fint inn i mange retter. 

På "innvandrerbutikker" får du også nudler som er bedre og veldig billige enn de du får på norske dagligvare butikker, her betaler jeg 6-8 kr pakken. 

Skal jeg lage asiarett kan jeg bruke en pakke nudler, en (kylling eller svin) kjøttdeig, en løk, to gulerot og f.eks en boks bønnespirer + krydder/saus. Nuddelvannet kan fint brukes som buljong for å gi mer smak til retten.

Der har jeg lett en enkel, billig og velsmakende middag i 3-4 dager minst.

Anonymkode: d82d1...64b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frossen seifilet, se etter pølser/kjøttdeig på tilbud. First price egg.

Anonymkode: 70f23...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikerter, bønner, hermetiske tomater. Med egg og pasta så har du da plutselig nok til chili sin carne, tomatsuppe med egg og pasta, du kan lage pasta med hjemmelaget saus. Har du nok grønt kan du lage kikert-taco med first price nachos-chips til. Du kan også lage potet- og gulrotsuppe om du har gulrøtter. Buljong og kilovekt løk + hvitløk bør du ha.

Helt ærlig, vi har byttet til vegetar hjemme og sparer så mye penger på det. Men det er fordi vi ikke kjøper vegetar-"latesom"-måltidene (vegetar-pølser, vegetar-kjøttkaker osv, vet ikke helt hva som finnes).

Anonymkode: ab8d1...fbe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pastagrateng med tunfisk må vel være ekstremt billig.. uten at jeg har regnet på det. 
 

Anonymkode: af60b...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en del for 250 kr hvis du handler f.eks First price e.l. Kyllingfilèt, kjøttdeig, karbonader, pølser, frossen fisk i blokk. 

Da kan du lage kylling med ris og grønnsaker, pasta med kjøttdeig, karbonader med potet og grønnsaker, fisk med potet og grønnsaker. Karbonader kan også spises på brødskive med speilegg. Pølser kan man ha til både pasta og poteter. Man kan få mange middager med det du beskriver.

Anonymkode: 35b14...ec2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama

Egg - 30

Havregryn - 20

Ris - 20

Hel rå kylling - får du to filetter, to lår og bein til kraft - 60

Bønner - 10 kr pk

Mel - 20

 

Stekt ris, kylling og ris med de grønnsakene du har, havregryn, kjeks, suppe, osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på butikken du har nær deg, men sjekk kg-pris på store pakker med feks kylling eller koteletter. Bruk litt mindre kjøtt per rett enn du vanligvis ville per måltid (og frys ned det du ikke skal ha de neste 2-3 dagene). Da har du i tillegg råd til en 12-pk billigegg (hvertfall på rema), løk/mer grønnsaker, hakkede tomater, linser/bønner og noen pakker ferdignudler man kan bruke som base til sunn og enkel nuddelsuppe! Ha i tillegg noe godt krydder.

Et forslag fra kolonial.no:

950 g nakkekoteletter = 50 kr

12 pk egg = 25 kr

2x400 g hakkede tomater = 2×12 kr

(fås billigere i butikk)

1 kg gul løk = 20 kr

420 g kidneybønner = 12 kr

5 pk nudler med kyllingsmak = 28 kr

 

Totalt kr 159 for minst 10 middager (om man enten sper ut kjøttet, eller har middager med mest bønner/egg. Gitt at man godtar ganske enkle middager)

 

Da kan du variere mellom:

Omelett med litt kjøtt/grønnsaker (kan varieres masse

Krydret kjøtt med ris/poteter og noe grønnsaker

Gryte med litt kjøtt, linser/bønner grønnsaker og hakkede tomater. Server ris til.

Pytt i panne - stek potetbåter (gjerne rester fra en annen middag) sammen med kjøttbiter og grønnsaker. Stek gjerne speilegg til.

Pasta med hakkede tomater og kjøtt/grønnsaker (hvertfall løk og gulrot!), smakt til med det du har av olje og krydder.

Ferdignudler toppet med kokt egg/stekt kjøtt/grønnsaker (veldig godt!)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst mulig karbo og mest mulig ren mat, som er sunt. Handler du på Kiwi så får du mye for pengene. 

Anonymkode: d9535...5bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har pasta og ris, hermetikk av alle slag som tilbehør, wienerscnitzel og kylling. 

Anonymkode: a6672...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grønnsaksbuljong, 2kg pakke med linser og de billigste frosne grønnsaker

Anonymkode: ee9a6...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kål og first price egg. 

Stekt kål med ris er faktisk ganske godt. Kål er veldig rik på C vitamin men er en av de billigste grønnsaker. Egg for fyldig smak, og proteiner.

Tørre kikkerter. Billigste grovhakkede tomater på boks. Kikkerter må da vannes ut og kokes først. Men men dette og ris kan du gå fin grytterett. Har du noe krydder? Kål og løk vil passe som grønnsaker. Eller gullrot og løk.

 

Anonymkode: 8161d...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...