Gå til innhold

Trent hard styrke i 6 uker - gått opp 1 kg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg endret kosthold og begynte å trene tung styrke for 1,5 mnd siden. Trener 3-4 ganger i uken, underkropp/overkropp annenhver gang. Løper intervaller ca én gang i uken. 

Kostholdet mitt består som regel av havregrøt, havrepannekaker, omelett eller grovt brød med proteinrikt pålegg til frokost/lunsj/kvelds. Til middag spiser jeg normal sunn kost. Altså, ikke såkalt clean eating som mange holder på med. Det blir for kjedelig for meg. Men fiskegrateng, pasta, kjøttkaker, taco, nachos, biff, kylling med saus i visse mengder, gryteretter osv. Sjeldent junk. Prøver også å holde meg mest mulig unna sukker og hvetemel. 

Prøver å ligge i kalorioverskudd/balanse. Veier 56 kg og er 169 høy. Gikk på vekten i dag, og har da gått opp 1 kg siden jeg startet denne livsstilsendringen for ca 6 uker siden. Vet ikke hvordan jeg skal tolke dette? Hvor sannsynlig er det at jeg har gått opp i form av fett? Hvis jeg fortsetter å gå opp i vekt er jo ikke det så lovende? Målet er jo å på sikt gå opp i muskelmasse og ned i fett. 

Håper på noen svar fra noen litt mer erfarne. Er såpass ny i gamet at jeg blir veldig usikker på om det jeg holder på med er «riktig.»

Anonymkode: fe2b7...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det mest sannsynlig er muskler. Hvordan passer klærne? Har du målt progresjon i form av bilder som gjerne viser en annerledes kroppssammensetning? Mer muskler og mindre fett høres sannsynlig ut hvis du har spist normalt.

Anonymkode: baf5a...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du spiser å overskudd vil du jo gå opp, men når du i tillegg løfter tungt, vil du sannsynligvis gå mest opp i muskler. Noe fett på kjøpet er uunngåelig, men målet er at når man har spist i overskudd med nok protein over tid (6 mnd feks), kan man fortsette treningen, men begynne å spise i underskudd, og da gå ned så mye som mulig av fettet mens man beholder så mye som mulig av muskelmassen. Så med andre ord må man tåle litt fett for å få resultat med muskler.

Og ikke tenke så mye på vekta, se på klær, bilder og målinger. 1kg kan jo også være pga hormoner, stølhet, tid i måneden, når du var på do sist, nytt treningsregime, hva du spiste dagen før osv. Vekta vil endres hele tida. Det lureste er faktisk, dersom man ikke blir veldig stressa av det, å veie seg daglig og regne ut gjennomsnittet. 

Anonymkode: 0860b...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også kan være greit å huske på er at kroppen (musklene) kan holde på vann når du har trent. Nå holder jeg på å gå ned i vekt og jeg trener i den forbindelse en god del. Jeg ser f.eks ofte at vekta går ekstra mye ned hvis jeg ikke får trent 2-3 dager etter hverandre, sannsynligvis fordi den slipper vann. 

Det kan være flere forklaringer. Du må uansett regne med at vekta svinger litt. 

Anonymkode: 6c76e...946

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker først og fremst at én innveing ikke er et valid resultat, så det er ingen vits i å prøve å lese noe ut ifra det. Her ser man svakheten i det å ikke ville veie seg daglig og se tendensen over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er en kombinasjon av litt !er muskler og litt økt vanninnhold i kroppen. Når man trener tung styrke, binder man gjerne litt vann. Så om ikke klærne er blitt trangere, så kan du ta det rolig. Men, se pass på, kanskje ligger du litt høyt i kalorier, da vil vektøkningen fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, takk for gode svar, dere :) 

Har gått fra å veie meg ganske ofte, til å egentlig ikke ville veie meg så mye lengre da det går litt i hodet på meg. Derfor veier jeg meg ikke mer enn hver 2./3. uke nå - nettopp fordi jeg blir så usikker. 

Skal sies at jeg synes det er vanskelig å se noen veldig merkbare resultater på så kort tid, men føler meg bra, og vil si jeg ser antydning til litt mer muskler i armer og ben, og kanskje en litt fastere rumpe. Tenker å ta nye mål av kroppen når det har gått litt lengre tid. 

Merker ikke på klærne at jeg har blitt større, men 1 kg er vel litt lite til det? 

Ts

Anonymkode: fe2b7...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1kg kan jeg variere fra en dag til en annen. Kan være alt fra tarminnhold til hvor du er i syklusen. Men, først sier du at du ligger i kalorioverskudd og ønsker å gå opp i vekt i muskler. Men så blir du redd når du går opp en kilo? Du må jo nesten bestemme deg?

Anonymkode: 6f73b...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2020 den 13.27, AnonymBruker skrev:

1kg kan jeg variere fra en dag til en annen. Kan være alt fra tarminnhold til hvor du er i syklusen. Men, først sier du at du ligger i kalorioverskudd og ønsker å gå opp i vekt i muskler. Men så blir du redd når du går opp en kilo? Du må jo nesten bestemme deg?

Anonymkode: 6f73b...d19

Ja, altså, jeg vil opp i muskler, men ned i fettprosent. Rett og slett endre kroppssammensetningen. 

Ts

Anonymkode: fe2b7...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...