Gå til innhold

Er det lovlig å selge ting man har fått gratis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ei bekjent i familien som får ting gratis på Finn, eller kjøper dette billig og selger det til den prisen det ligger ute for. Er det lovlig å ta imot ting gratis/kjøpe billig for å så selge dem dyrere? eg synes ikke at det er rettferdig mot de som gir tingene i god tro om at hun skal bruke det selv. Det er alt fra hyller, diverse maskiner, kjøleskap, akvarium etc. 

Anonymkode: 64f83...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt er det lov. Kanskje ikke helt moralsk, men ingenting i straffeloven sier at det er straffbart å selge ting man har fått 

Anonymkode: 623b1...d49

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Apocalypte skrev:

Hvorfor skulle ikke det være lov?

Har hørt før at man ikke har lov til å selge ting for dyrere enn man kjøpte det for. Men kanskje jeg har misforstått? 
ts

Anonymkode: 64f83...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt før at man ikke har lov til å selge ting for dyrere enn man kjøpte det for. Men kanskje jeg har misforstått? 
ts

Anonymkode: 64f83...680

Det gjelder bare billetter osv. Jeg kan selge telefonen min for 100.000kr om jeg vil (og noen vil betale det), ingen lov mot dette. Umoralsk og dårlig gjort er det ovenfor de som faktisk kunne trengt den gratis tingen, men ikke ulovlig.

Anonymkode: 94965...9f5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt før at man ikke har lov til å selge ting for dyrere enn man kjøpte det for. Men kanskje jeg har misforstått? 
ts

Anonymkode: 64f83...680

Så hvis jeg skulle selge huset mitt, så må jeg selge den for lavere pris enn jeg ga for den, enda verdien på den har doblet seg??😲

Anonymkode: 2ce28...993

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en venninne i USA som levde av å kjøpe billige ting og selge det dyrere når hun var student. Hun hadde fullt stipend for skolepenger, men istedenfor å jobbe gikk hun rundt til brukt butikker og fant ting. Hun fikk også ting gratis som hun solgte. Det er ikke umoralsk eller ulovlig, så lenge man informerer kjøper om at det er brukt. 
Jeg kunne kjøpt inn perler og tråd og lagd billige armbånd og solgt det på nett hvis noen var interessert. Eller jeg kunne malt noe og solgt det. Så lenge folk er villig til å betale, så er greit.

Anonymkode: a1eca...546

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei bekjent i familien som får ting gratis på Finn, eller kjøper dette billig og selger det til den prisen det ligger ute for. Er det lovlig å ta imot ting gratis/kjøpe billig for å så selge dem dyrere? eg synes ikke at det er rettferdig mot de som gir tingene i god tro om at hun skal bruke det selv. Det er alt fra hyller, diverse maskiner, kjøleskap, akvarium etc. 

Anonymkode: 64f83...680

Hva folk gjør med ting de får gratis er deres sak. 

Dersom giver er så naiv at hen oppriktig tror noen er «fattige» nok til å ha et akutt behov for donering av akvarium, interiør el.. ja, da trenger vedkommende en realitetsorientering. Folk flest på Finn gir bort ting gratis fordi de ikke gidder selge og fordi de ikke bor i umiddelbar nærhet til en bruktbutikk. Om noen andre selger det? Det er jo sånn samfunnet er rigget. Kalles kapitalisme. Er det et sympatisk system? Nei. Funker det? Sånn ganske dårlig. Men vi lever med det.

Anonymkode: cba24...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solgte en dobbel seng engang for 100 kr. Det var flere som hadde lyst på den, som sikkert hadde trengt den. Men vi valgte å selge den til en studient, som hadde lite råd. 

Noen dager senere la han den ut på kjøp og slag sider på fb og finn. For 2500, - 

Vi synes det var litt drøyt men men.. 

Anonymkode: 5af98...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt før at man ikke har lov til å selge ting for dyrere enn man kjøpte det for. Men kanskje jeg har misforstått? 
ts

Anonymkode: 64f83...680

Hva tror du butikker lever av?

Anonymkode: 51249...77f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt før at man ikke har lov til å selge ting for dyrere enn man kjøpte det for. Men kanskje jeg har misforstått? 
ts

Anonymkode: 64f83...680

Du har misforstått. Når du f.eks. kjøper en liter melk på Rimi, betaler du mer enn det Rimi betalte til meieriet. Alle kan fritt avtale å kjøpe en gjenstand til den prisen kjøper og selger blir enige om. 

Anonymkode: 90c38...33c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir bort mye på finn, er bare glad for at det blir hentet. Du må jo gjerne selge det videre. Jeg gir jo f i hva du skal med det..

Anonymkode: 0ebf5...6c1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Har hørt før at man ikke har lov til å selge ting for dyrere enn man kjøpte det for. Men kanskje jeg har misforstått? 
ts

Anonymkode: 64f83...680

Hvor gammel er du?

Anonymkode: 639fa...8fa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du butikker lever av?

Anonymkode: 51249...77f

Nå er det litt forskjell på privatperson og en butikk da... 

ts

Anonymkode: 64f83...680

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du?

Anonymkode: 639fa...8fa

Hva har det med saken å gjøre? 
ts

Anonymkode: 64f83...680

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er bare noen ting du ikke har lov til å få fortjeneste på, blant annet billetter (skulle tatt seg ut om en person kjøpte 20 Metallica billetter og solgte dem for 3x kjøpesummen). 

Anonymkode: 5039e...252

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lov. 
Jeg har aldri skjønt hvorfor folk retter finger mot de som prøver å tjene noen ekstra kroner i mnd ved å aktivt gjøre noe for det selv. 

Anonymkode: 4b7b1...004

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det litt forskjell på privatperson og en butikk da... 

ts

Anonymkode: 64f83...680

Nei, det er fortsatt lov å tjene på kjøp/salg som privatperson. 

Anonymkode: 4b7b1...004

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt før at man ikke har lov til å selge ting for dyrere enn man kjøpte det for. Men kanskje jeg har misforstått? 
ts

Anonymkode: 64f83...680

Ja, da har du misforstått ☺️

Anonymkode: 4b7b1...004

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...