Gå til innhold

Spare i fond. Odin flex?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som sparer i fond, hvilke fond sparer dere i? Noen som har erfaring med Odin flex? Vurderer å spare i fond til barna, 10 år +, lav risiko, og fikk foreslått Odin flex av en sånn kalkulator i nettbanken. Har null erfaring med aksjer og fond fra før og vil gjerne høre andres erfaringer.

Anonymkode: c50cc...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sparer i Odin Global C (blant annet - det er lurt å spre risikoen i flere fond). Foreløpig avkastning 41,77%. Digg! 

Anonymkode: 82896...c20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et globalt kombinasjonsfond, som betyr at det setter halvparten i rentefond og halvparten i aksjer. Sannsynligvis vil det gi bedre å sette 50% på høyrentekonto og 50% i indeksfond. Da er pengene du setter på konto forsikret, og du betaler ca 1/4-del av prisen i avgifter.

Anonymkode: 65202...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer i fond, foreløpig 100% aksjer siden jeg bare er i begynnelsen av 40-årene. Reduserer risikoen til 50% om ca 10 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt god avkastning på Odin Aksje og Odin Eiendom. Har også noen på Health Care og Teknologi, som også viser seg å levere. Delphi-fondene bør du styre unna (egen erfaring). 

Anonymkode: 6c224...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sparer i fond, hvilke fond sparer dere i? Noen som har erfaring med Odin flex? Vurderer å spare i fond til barna, 10 år +, lav risiko, og fikk foreslått Odin flex av en sånn kalkulator i nettbanken. Har null erfaring med aksjer og fond fra før og vil gjerne høre andres erfaringer.

Anonymkode: c50cc...038

Odin Flex er et kombinasjonsfond, som vil si at de kjøper både aksjer og rentebærende papirer. Dette gjør at risikoen blir lavere, men noe som også medfører at avkastningen blir lavere. Risiko og avkastning følger hverandre.

Det som er viktig å forstå er at risiko betyr svingninger i markedet. IKKE risiko for å miste alle pengene. Høy risiko vil si store svingninger i f.eks. fondskursen. 

For en sparehorisont på 10+ år ville jeg definitivt valgt 100% aksjer. Det tryggeste da er å velge seg et globalt indeksfond, f.eks. Dnb Global Indeks eller KLP AksjeGlobal Indeks evt KLP AksjeGlobal Mer Samfunnsansvar. Ved å kjøpe et globalt indeksfond kjøper du en liten andel i selskaper over hele verden. 

Ved å kjøpe globale indeksfond er det bare å sette opp en spareavtale og glemme hele avtalen inntil pengene skal brukes om 10+ år. Det er ikke noe behov for å følge med underveis. 

Personlig er over halve porteføljen min globale indeksfond. I tillegg har jeg noen bransjefond og noen enkeltaksjer, men dette krever at man følger med på markedet over tid. Mer jobb og høyere risiko. 

Anonymkode: e5f15...b8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Odin Flex er et kombinasjonsfond, som vil si at de kjøper både aksjer og rentebærende papirer. Dette gjør at risikoen blir lavere, men noe som også medfører at avkastningen blir lavere. Risiko og avkastning følger hverandre.

Det som er viktig å forstå er at risiko betyr svingninger i markedet. IKKE risiko for å miste alle pengene. Høy risiko vil si store svingninger i f.eks. fondskursen. 

For en sparehorisont på 10+ år ville jeg definitivt valgt 100% aksjer. Det tryggeste da er å velge seg et globalt indeksfond, f.eks. Dnb Global Indeks eller KLP AksjeGlobal Indeks evt KLP AksjeGlobal Mer Samfunnsansvar. Ved å kjøpe et globalt indeksfond kjøper du en liten andel i selskaper over hele verden. 

Ved å kjøpe globale indeksfond er det bare å sette opp en spareavtale og glemme hele avtalen inntil pengene skal brukes om 10+ år. Det er ikke noe behov for å følge med underveis. 

Personlig er over halve porteføljen min globale indeksfond. I tillegg har jeg noen bransjefond og noen enkeltaksjer, men dette krever at man følger med på markedet over tid. Mer jobb og høyere risiko. 

Anonymkode: e5f15...b8e

Takk for informativt svar. Jeg har som du sikkert skjønner ikke peiling på dette.Så global indeksfond er det samme som aksjer (skjønner at det er en liten bit av mange selskaper i samme fond)?

Når høy risiko er lik høy risiko for svingninger i markedet, er det vel også høy risiko for å miste alt? 

Anonymkode: c50cc...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Når høy risiko er lik høy risiko for svingninger i markedet, er det vel også høy risiko for å miste alt? 

Anonymkode: c50cc...038

Hvis et globalt indeksfond skal falle til 0 må alle de store børsnoterte selskapene i hele verden gå konkurs samtidig. Det kommer ikke til å skje, men hvis det hadde gjort det likevel har det skjedd en så stor krise at det ikke ville hjulpet å ha pengene i kombinasjonsfond.

Anonymkode: 65202...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis et globalt indeksfond skal falle til 0 må alle de store børsnoterte selskapene i hele verden gå konkurs samtidig. Det kommer ikke til å skje, men hvis det hadde gjort det likevel har det skjedd en så stor krise at det ikke ville hjulpet å ha pengene i kombinasjonsfond.

Anonymkode: 65202...376

Så du vil altså anbefale høyrisiko-sparing?

Anonymkode: c50cc...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er veldig liten sannsynlighet for å miste alt, så er det vel ved høyrisiko større risiko for å få redusert verdien av pengene?

Anonymkode: c50cc...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KLP har en veldig enkel oversikt over de ulike måtene å spare i fond. Jg vil også anbefale 100% aksjer hvis du skal spare i mer enn 10år +. Jeg har samlet fripolisene min der i 100% askjer og har hatt 28% avkastning. KLP har også lavest administrative kostnader. 

https://www.klp.no/sparing-og-fond/fondsveileder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Sophie-Ann skrev:

KLP har en veldig enkel oversikt over de ulike måtene å spare i fond. Jg vil også anbefale 100% aksjer hvis du skal spare i mer enn 10år +. Jeg har samlet fripolisene min der i 100% askjer og har hatt 28% avkastning. KLP har også lavest administrative kostnader. 

https://www.klp.no/sparing-og-fond/fondsveileder

Er global indeksfond det samme som 100 % aksjer?

Anonymkode: c50cc...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/17/2020 at 4:22 PM, AnonymBruker said:

Så du vil altså anbefale høyrisiko-sparing?

Anonymkode: c50cc...038

Jeg vil ikke betegne et globalt indeksfond som høyrisiko. Det er mange smalere fond som har mye høyere risiko for store tap enn det. Aksjedelen i Odin Flex har f.eks. høyere risiko enn et globalt indeksfond fordi fondene det inneholder har en større andel investert i Norge og Europa. Du vil derfor få lavere risiko hvis du setter 50% på høyrentekonto og 50% i et globalt indeksfond enn du får med Odin Flex.

Anonymkode: 65202...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Er global indeksfond det samme som 100 % aksjer?

Anonymkode: c50cc...038

Ja.

Anonymkode: 65202...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/17/2020 at 4:23 PM, AnonymBruker said:

Selv om det er veldig liten sannsynlighet for å miste alt, så er det vel ved høyrisiko større risiko for å få redusert verdien av pengene?

Anonymkode: c50cc...038

Det er litt vanskelig å gi et enkelt svar på det. Risiko sier egentlig bare noe om hvor mye et fond svinger i verdi, ikke hvilken avkastning man vil få. Over en lang periode vil sjansen for tap i praksis være mindre med aksjer når man inkluderer inflasjon og skatt. Denne grafen viser et eksempel på hvordan investeringer med høy og lav risiko har utviklet seg over tid. S&P 500 er en amerikansk aksjeindeks, de to andre forskjellige former for rente.

Investmentrisk1-4-56a635313df78cf7728bd7

Den viser også hvorfor man bør spare månedlig i stedet for å spare ogpp og sette inn mye penger på en gang. Hvis man satte inn alle pengene på toppen i år 2000 ville man gått med underskudd 10 år seinere.

Anonymkode: 65202...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...