Gå til innhold

Surrogati - nå skjer det endelig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg ønsker bruke surrogat da vi ønsker oss barn. Jeg har fjernet livmor grunnet kreft men har nedfryst egg.

Vi har økonomisk kapasitet og ønsker benytte oss av ett amerikansk selskap som stiller helt andre krav enn feks europeiske og indiske. For meg har mor sine rettigheter vært veldig viktig.

Vi har møtt surrogatmor 2x nå. Hun har selv 2 egen barn som er 18 og 15. Økonomisk solid bakgrunn med mann i full jobb. Vi vil være den 5’e familien hun bistår. De bor i hus, gjeldsfri og har livet på stell.

Hele prosessen vil koste oss mellom 1.7-2 avhengig av hvor mange forsøk som trengs og evt turer vi ønsker ha for å besøke hun. 

Har nå endelig delt dette med ett par folk jeg trodde var venner men har ikke fått annet enn negative tilbakemeldinger :( 

Dette er veldig sårende. Vi ønsker jo bare barn som alle andre. 

Noen med erfaring eller som vet om forum for oss i en slik situasjon. 

Anonymkode: b7636...e71

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hverken erfaring eller kjenner noen, men er selv ufrivillig barnløs. Så har vært igjennom flere utredninger, hormonkurer, flere ivf-runder og mer. Vi har dessverre ikke økonomisk mulighet til surrogati, men hadde kanskje vurdert det selv om det var et alternativ.

Hvis dette føles riktig for dere, så syntes jeg at dere ikke trenger søke aksept hos andre. Forutsatt at surrogatmor er ivaretatt på alle mulige måter.

Lykke til med prosessen ❤

Anonymkode: e45bc...930

• Liker 14
Skrevet

Lykke til. Har selv barn etter eggdonasjon forsøk. 

Anonymkode: 6f419...90b

• Liker 2
Skrevet

Jeg er også ufrivillig barnløs og vi har flere ivf forsøk bak oss. 

Jeg synes det har svært mye å si at deres surrogatmor er en kvinne i et vestlig land som velger dette av egen fri vilje. Hvis ikke hun gikk gravid for dere, ville hun gått gravid for noen andre. Og hvis ikke hun selv ønsket dette, kunne hun fint latt være å gjøre dette. Valget er hennes! 

Etter min mening kan ikke det sammenlignes med f.eks India hvor kvinner havner i regelrette babyfabrikker, fordi de ikke har noen andre muligheter for å ta vare på sine egne barn. Fattige kvinner tar all risiko og blir utnyttet, mens bakmenn sitter igjen med alle pengene.

Det er jo nettopp pga forhold som i India at  surrogati har et så dårlig rykte og sikkert derfor dine venner reagerer. Dere går jo ikke den veien, så dere trenger ikke å føle dere dårlig over dette. 

Lykke til! 

Anonymkode: 51ef8...f7a

• Liker 25
Skrevet

Går pengene til surrogaten?

Anonymkode: 82f5d...ff5

• Liker 2
Skrevet

kjipe venner som kommenterer negativt. Jeg er også i mot surugati, men hadde holdt meningene mine for meg selv om en nær venninne hadde fortalt meg at de skulle gjøre det. 

• Liker 12
Skrevet

Når surrogatmor ligger godt an økonomisk så skjønner jeg ikke hvorfor du har fått negative tilbakemeldinger.

Er selv i utgangspunktet svært skeptisk til surrogati, men så lenge man vet at surrogatmødrene har godt med valg, og gjør det fordi de selv har lyst, ikke fordi de andre alternativer er "verre" , så ser jeg ikke problemet.

Lykke til ts, og ikke heng deg opp i hva andre mener.

Anonymkode: cbbd6...ad3

• Liker 15
Skrevet

Som mangeårig ufrivillig barnløs så er jeg for surrogati! Jeg vet hvor utrolig grusomt det er å ønske barn uten å klare å få. Vi prøvde i 6 år. Hadde det vært lovlig her så hadde jeg gladelig både donert egg og hatt en graviditet eller to for å hjelpe andre. 

Jeg vet om to par som har fått barn igjennom surrogati i USA. Jev vet at de måtte utenfor Norge for å finne samfunn på nett med andre som prøvde å få barn igjennom surrogati. Jeg husker ikke helt, men melder det var Sverige eller Danmark. Prøv å finne sider der. 

Anonymkode: 70a5d...fa0

• Liker 6
Skrevet

Skjønner godt at det er sårende, man kan godt holde sånt for seg selv når det dreier seg om venner. Men så flott at dere forhåpentligvis skal få oppfylt drømmen deres, og at dere velger et "skikkelig" opplegg og ikke billigste løsning. Jeg har vært ufrivillig barnløs i en del år (før vi lyktes med IVF), og jeg hadde gjort det samme selv hvis det hadde vært nødvendig og vi hadde økonomisk mulighet til det. Lykke til!

Anonymkode: 7f868...1f4

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Skjønner godt at det er sårende, man kan godt holde sånt for seg selv når det dreier seg om venner. Men så flott at dere forhåpentligvis skal få oppfylt drømmen deres, og at dere velger et "skikkelig" opplegg og ikke billigste løsning. Jeg har vært ufrivillig barnløs i en del år (før vi lyktes med IVF), og jeg hadde gjort det samme selv hvis det hadde vært nødvendig og vi hadde økonomisk mulighet til det. Lykke til!

Altså, at de skulle holdt meningene for seg selv, ikke at dere ikke skulle delt, i tilfelle det kunne misforstås.

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når surrogatmor ligger godt an økonomisk så skjønner jeg ikke hvorfor du har fått negative tilbakemeldinger.

Er selv i utgangspunktet svært skeptisk til surrogati, men så lenge man vet at surrogatmødrene har godt med valg, og gjør det fordi de selv har lyst, ikke fordi de andre alternativer er "verre" , så ser jeg ikke problemet.

Lykke til ts, og ikke heng deg opp i hva andre mener.

Anonymkode: cbbd6...ad3

Men så får hun jo klekkelig betalt, så helt uten økonomisk motiv er hun ikke. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes det er bra at det går rette veien for dere 🎉🎉🎉🎉🎉🎉

Anonymkode: 48e9d...f7d

Skrevet
Akkurat nå, cattleya skrev:

Men så får hun jo klekkelig betalt, så helt uten økonomisk motiv er hun ikke. 

Det vet vi ikke, jeg spurte over om hvor pengene går men har ikke fått svar.

Jeg mener å ha lest et eller annet sted at det en surrogat(mor) får en brøkdel av det som betales og resten er avgifter. Det sier meg at det må være en helt rå industri rundt dette i USA. Ettersom de fleste damer der med et velordnet liv har helseforsikring i orden skal det jo ikke være noe ekstra i medisinske kostnader.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det vet vi ikke, jeg spurte over om hvor pengene går men har ikke fått svar.

Jeg mener å ha lest et eller annet sted at det en surrogat(mor) får en brøkdel av det som betales og resten er avgifter. Det sier meg at det må være en helt rå industri rundt dette i USA. Ettersom de fleste damer der med et velordnet liv har helseforsikring i orden skal det jo ikke være noe ekstra i medisinske kostnader.

I USA får de alltid det, det er derfor det er så dyrt kontra billige land som India. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, cattleya skrev:

I USA får de alltid det, det er derfor det er så dyrt kontra billige land som India. 

I USA får de alltid hva?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er mot Surrogati. Hadde nok ikke sagt noe om venner hadde fortalt at de gjør det, men hadde nok reagert tilbakeholden. En venn hadde nok kunnet lest av kroppsspråket hva jeg mener. 

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I USA får de alltid hva?

Godt betalt. Der er surugati en jobb man får godt betalt for. Derfor det tiltrekker masse arbeiderklassekvinner som ellers kun får lavtbetalte jobber. 

• Liker 3
Skrevet

Vil bare også få sagt at jeg dømmer deg ikke, Ts. Jeg har aldri vært i din situasjon og vet ikke hva jeg selv ville tenkt. Det er lett for meg å si jeg er i mot det, for det har aldri vært et alternativ for meg. 

Skrevet

Jeg håper du greier å overhøre oppgulpene her, TS. 

Jeg har ikke brukt surrogati, men vi undersøkte det, for mange år siden.  Da jeg fikk eldstemann var vi i Danmark og fikk inseminasjon med donorsæd, pga at vi var to damer som levde i partnerskap. 
Vi fikk høre masse oppgulp den gangen, og jeg skjønner hva du mener når du sier venner reagerer, vi hadde det likedan. Utrolig hva folk kan få seg til å si. ;)

Men min erfaring er at med tiden så glemmer folk det litt, og nå tror jeg det knapt er noen som tenker over at barna her i huset er lagd i Danmark. ;)  (de er begge over 10 år nå)  

Det går seg til, heldigvis. ❤️ 

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, cattleya skrev:

Godt betalt. Der er surugati en jobb man får godt betalt for. Derfor det tiltrekker masse arbeiderklassekvinner som ellers kun får lavtbetalte jobber. 

Det er en godt betalt jobb sammenlignet med andre plasser i verden, men kvinnene som gjør dette får bare en brøkdel av summen TS nevner. Jeg synes det er rart hvis hun ikke har satt seg inn i hva denne damen som skal risikere sin egen helse for TS' drøm sitter igjen med. Og hva slags industri det egentlig er hun sprøyter full av penger.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...