Gå til innhold

Viser tredemølle feil hastighet og dermed også feil distanse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lenge trodd at jeg rett og slett løper tregere på tredemøllen enn utendørs fordi jeg har blitt fortere sliten på samme hastighet som jeg har utendørs eller at det er pulsklokka mi som viser feil hastighet og distanse og at jeg dermed løper mye kortere utendørs enn det jeg tror (selv om distansen på klokken min i stor grad har matchet google maps sin distanse når jeg har målt der). 

Jeg har fått meg sko med chip som måler alt mulig, inkludert hastighet og distanse, og har tatt meg en joggetur på mølla. Jeg har sammenlignet mølla sin hastighet og distanse med både pulsklokka og skoene sine målinger. Det jeg fant ut var at det var nesten helt lik distanse og hastighet på klokka og skoene mine, mens mølla viste mye lavere hastighet og distanse. På 5 km var distanseforskjellen ca 700 meter og da det dobbelte på 10 km siden jeg løpte med ganske jevn fart, med en hastighetstopp mot slutten som på møllen tilsvarte ca 9 km/t i gjennomsnitt gjennom hele økten, mens på både klokken og skoene hadde jeg en gjennomsnkttshastighet på 5:50 min/km som da tilsvarer 10,91 km/t. 

Jeg tenkte dette kunne være av interesse da jeg har lest her inne at noen mener de løper med en mye høyere hastighet inne på mølla enn det de gjør utendørs. Det kan selvsagt være de har bedre kvalitet på møllene sine der de trener enn der jeg trener (jeg trener ikke på et sånt kjempedyrt senter med topp utstyr), men samtidig har jeg følt det sånn på andre senter jeg har trent ved tidligere og kan tenke meg at dette gjelder for andre typer møller også. 

Jeg er veldig interessert i å høre andres erfaringer rundt dette, og gjerne også om det er tanker om at det er mølla som har rett og ikke klokka og skoene. 

Anonymkode: 222cf...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir også mye mer sliten på tredemølle enn ute og sliter med å holde like høyt tempo, rett og slett fordi det er kjedeligere. 

Tredemøller er som alt annet utstyr med måleapparater, de må kalibreres. Er de feilkalibrert, så måler de feil. Og det er de alltid i en eller annen grad, noen litt og andre mer. Noen viser for mye og andre for lite. Det er sjeldent store utslag. Et tips er å bruke samme mølle hver gang om mulig, for å kunne samnmenligne øktene best mulig.

Ps: klokka mi blir svært forvirret av mølle. På lavere hastigheter viser den for lite og på høyere for mye. Mølla er mye mer korrekt enn klokka på inneløping, selv om klokka er nøyaktig når den har GPS å hjelpe seg med ute.

Endret av ♥
Retting av skjemmende skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg fordi jeg ikke vet, men: Hvordan kan du bruke pulsklokke til å beregne avstanden på en tredemølle? Den kan vel bare telle antall skritt og gange opp med skrittlengde? 

Jeg løper ikke så mye på tredemølle, men jeg kan overhodet ikke løpe like fort ute som på den. Min starthastighet på oppvarming er 9,5 km/t på mølla.. Skulle jeg startet på det ute ville jeg dødd før jeg hadde løpt 500 m. Grunnen er at på mølla kan jeg ha mye lenger mellom hvert skritt (færre skritt) enn jeg kan ute, da jeg ikke trenger å sparke fra på mølla. Noe som gjør at jeg kan løpe fortere/ lengre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet heller ikke, men det kan også være Klokka di som viser feil. For da jeg løp Oslo maraton i fjor hadde jeg på klokka mi for å holde en viss oversikt over farten jeg holdt osv. Der stod det skilt over avstanden jeg hadde løpt og hvor mye jeg hadde igjen. Det jeg da la merke til var at klokka viste litt mindre avstand pr km enn det skiltene gjorde.

Så med forbehold om at skiltene viste riktig så viser hvertfall min klokke litt feil. Og derfor kan du bli mer sliten hvis din klokke er lik som min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, smilo skrev:

Nå spør jeg fordi jeg ikke vet, men: Hvordan kan du bruke pulsklokke til å beregne avstanden på en tredemølle? Den kan vel bare telle antall skritt og gange opp med skrittlengde? 

Jeg løper ikke så mye på tredemølle, men jeg kan overhodet ikke løpe like fort ute som på den. Min starthastighet på oppvarming er 9,5 km/t på mølla.. Skulle jeg startet på det ute ville jeg dødd før jeg hadde løpt 500 m. Grunnen er at på mølla kan jeg ha mye lenger mellom hvert skritt (færre skritt) enn jeg kan ute, da jeg ikke trenger å sparke fra på mølla. Noe som gjør at jeg kan løpe fortere/ lengre 

Dette gjaldt meg også før jeg knakk koden. Man begynner gjerne alt for fort, da jeg satte ned tempoet gikk det bedre. Og etterhvert som jeg fikk pulsklokke med GPS gikk det opp for meg at det tempoet jeg holder ute faktisk er raskere enn på mølla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omvendt for meg. Jeg løper mye bedre på tredemøllen enn ute. Når jeg er ute sliter jeg med å holde riktig fart jevnt, mens tredemøllen holder tempoet for meg. Dessuten er det flat mens utendørs det varierer med høyde der ute. Men ellers enig med at tredemøllen er mye kjedeligere enn utendørs.

Det er forresten stor forskjell om klokken har innebygget GPS eller ikke. Da jeg hadde en uten innebygget GPS, viste den omtrent 10-15% feil distansen i forhold til en klokke med innebygget GPS. Når man løper med tredemøllen (da er man stillestående ifølge av GPS, hehe), er klokken nødt til å gjette hvor fort du løper basert på dine bevegelser. 

Hvis tredemøllen viser feil fart ifølge av deg, prøv en annen tredemølle? :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.2.2020 den 11.53, ♥ skrev:

Dette gjaldt meg også før jeg knakk koden. Man begynner gjerne alt for fort, da jeg satte ned tempoet gikk det bedre. Og etterhvert som jeg fikk pulsklokke med GPS gikk det opp for meg at det tempoet jeg holder ute faktisk er raskere enn på mølla.

Og jeg ligger langt under i hastighet ute. Maks 9 -10 km/ t og da løper jeg kjempefort. På mølla kan jeg fint løpe opp mot 14 km/t i korte perioder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...