Gå til innhold

Utdanning: Livets harde skole.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ofte en grunn til at folk ikke har utdannelse og det er ofte personer som har det vanskelig, med flere problemer og dårligere utgangspunkt enn de fleste. De har lært hvor hardt livet kan være. Synes det er ganske «overklasse» holdning eller elitist holdning å se ned på folk som har godt livets harde skole.

Anonymkode: 7d1b1...d86

Som jeg har sagt flere ganger, så ser jeg ikke ned på de som ikke har høyere utdannelse. Jeg kjenner flere som ikke har det, som har funnet lykke i livet. Men ingen av dem skriver at de har gått "livets harde skole", fordi ingen av dem har en annen livserfaring enn oss akademikere. Den eneste forskjellen mellom oss er at de begynte rett i full jobb på butikk, og jeg jobbet deltid mens jeg skaffet meg en mastergrad slik at jeg kunne jobbe med det jeg ville. 

Anonymkode: 35b00...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tolker det også som et stikk til den offentlig etablerte, formelle, akademiske utdanningen. Det menes at livserfaring er en utdanning fullt på høyde med universitetsutdanning. «Jeg har ikke gått på universitetet, men jeg har hatt et hardt liv og lært alt jeg trenger der.»

Anonymkode: 7ff40...daf

Men deres livserfaring er ikke nødvendigvis "tøffere" enn den en person med høy utdannelse har hatt. Norge er et ganske egalitært samfunn i at vi har alle like muligheter for høy utdannelse. Jeg vokste opp med foreldre som hadde lav utdannelse, vi hadde ikke mye penger, men jeg ønsket meg en karriere som krever mastergrad. Mitt liv har ikke alltid vært lett det heller, men min utdannelse er min utdannelse. Hvis du ikke har høyere utdannelse, så er det  ganske harry å bytte det ut med "school of life!", fordi den "utdannelsen" har vi alle.

Anonymkode: 35b00...04f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun som jeg sist så hadde skrevet dette på Facebook virker ikke noe særlig oppegående. 

Anonymkode: 35b00...04f

Og hva sier det om de som har problemer med dette da? De som har problemer med dette virker generelt mindre oppegående enn de som skriver dette.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men deres livserfaring er ikke nødvendigvis "tøffere" enn den en person med høy utdannelse har hatt. Norge er et ganske egalitært samfunn i at vi har alle like muligheter for høy utdannelse. Jeg vokste opp med foreldre som hadde lav utdannelse, vi hadde ikke mye penger, men jeg ønsket meg en karriere som krever mastergrad. Mitt liv har ikke alltid vært lett det heller, men min utdannelse er min utdannelse. Hvis du ikke har høyere utdannelse, så er det  ganske harry å bytte det ut med "school of life!", fordi den "utdannelsen" har vi alle.

Anonymkode: 35b00...04f

Har man formell utdannelse så har man ikke den samme livets skole som de som ikke har det. Om det er harry å skrive - hva så? Det er jo komplett idiotisk og tarvelig å reagere negativt på at noen slriver det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Husholdning1 skrev:

Har man formell utdannelse så har man ikke den samme livets skole som de som ikke har det. Om det er harry å skrive - hva så? Det er jo komplett idiotisk og tarvelig å reagere negativt på at noen slriver det.

Ikke den samme nei, men på hvilken måte er deres "skole" hardere? Det er det jeg sliter å forstå. 

Anonymkode: 35b00...04f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Husholdning1 skrev:

Og hva sier det om de som har problemer med dette da? De som har problemer med dette virker generelt mindre oppegående enn de som skriver dette.

Det er din mening. Det er ikke et "problem", fordi da ville man slitt med å akseptere det. Alle som vil skal få lov til å skrive at de har gått på livets harde skole, men det må da være lov til å syns det er rart at de skriver det. 

Anonymkode: 35b00...04f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke den samme nei, men på hvilken måte er deres "skole" hardere? Det er det jeg sliter å forstå. 

Anonymkode: 35b00...04f

Lavere utdannelsesnivå gjør det vanskeligere å få jobb, og det fører også til mer fysisk slit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er din mening. Det er ikke et "problem", fordi da ville man slitt med å akseptere det. Alle som vil skal få lov til å skrive at de har gått på livets harde skole, men det må da være lov til å syns det er rart at de skriver det. 

Anonymkode: 35b00...04f

Det er da mange som gir uttrykk for å slite med å akseptere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Lavere utdannelsesnivå gjør det vanskeligere å få jobb, og det fører også til mer fysisk slit.

Men det er valg man tar. Det er ikke nødvendigvis mer fysisk slit. Venninnen min som jobber i butikk har ikke mer mer slitsom jobb enn kameraten min som er sykepleier. Sykepleiere er høyt utdannet, men de har en veldig slitsom jobb. 

Anonymkode: 35b00...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er valg man tar. Det er ikke nødvendigvis mer fysisk slit. Venninnen min som jobber i butikk har ikke mer mer slitsom jobb enn kameraten min som er sykepleier. Sykepleiere er høyt utdannet, men de har en veldig slitsom jobb. 

Anonymkode: 35b00...04f

Ikke nødvendigvis. Og uansett om det er et valg man tar så blir jo ikke livserfaringer mindre betydelig.

Å jobbe i butikk kan være meget slitsomt. Det samme kan det nok være å være sykepleier. Men høyere utdannelse betyr i snitt mindre fysisk arbeid.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...