Gå til innhold

Er det helt fjernt av meg å spørre om å bytte avdeling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er student nå, og har tilkallingsjobb i bedriften jeg var lærling i. Bedriften består av tre ulike avdelinger med hvert sitt fagfelt, og tre-fire forskjellige fagbrev som dominerer på hver av avdelingene. Jeg har fagbrev innen fagfeltet til avdelingen jeg er ansatt i. Nå har det seg sånn at jeg tidvis har blitt grovt seksuelt trakassert på avdelingen min. Jeg opplever mye av det som så ubehagelig at jeg føler at jeg ikke klarer å oppføre meg som et normalt menneske når jeg er på jobb, og i hvert fall ikke konsentrere meg skikkelig om arbeidet. Når jeg er der går jeg rundt med hjertet i halsen hele tiden og har flere angstsymptomer. Dette har jeg ikke varslet om, kun mine nærmeste vet det. Disse hendelsene har gjort at jeg har distansert meg fra jobben i noen måneder, noe som er veldig dumt fordi jeg ikke får tjent penger. Føler alt bare ble mye verre etter at jeg sluttet som lærling og ble tilkallingsarbeider. Klarer ikke å få meg til å spørre om å få jobbe under disse omstendighetene, før situasjonen har blitt nøstet opp i.

Nå prøver jeg å legge en plan for hvordan jeg skal angripe situasjonen. Jeg har tenkt å gå til HR-avdelingen med saken, men er ganske usikker på hva jeg skal si. Jeg har nemlig lyst til å bytte til en avdeling innenfor et litt annerledes fagfelt, men som på mange måter er veldig likt det jeg har drevet med fra før. Jeg har "feil" fagbrev, men studieretningen jeg går er veldig relevant for fagfeltet på den andre avdelingen. I tillegg er arbeidet såpass likt at jeg er hundre prosent sikker på at jeg hadde klart arbeidet bra, til og med bedre når jeg får slippe den ubehagelige redselen for å bli trakassert flere ganger daglig. Var utplassert en periode på denne avdelingen, og trivselen steg til himmels. Tror dere det er innafor å rett og slett lufte ideen for dette samtidig som jeg varsler? Sånn jeg ser det så ville det vært en løsning på hele problemet.

Anonymkode: 8a182...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

løsning på hele problemet? han/henne finner vel bare noen andre å trakassere så vil ikke si at hele problemet blir løst av at du bytter avd

Anonymkode: 18eba...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

løsning på hele problemet? han/henne finner vel bare noen andre å trakassere så vil ikke si at hele problemet blir løst av at du bytter avd

Anonymkode: 18eba...a0e

En løsning på mitt problem ville det jo vært uansett. Jeg er eneste dama på avdelingen, så med mindre de det gjelder er hemmelig bifile med en greie for andre middelaldrende menn, så tviler jeg på at det blir mer trakassering. De ville jo fått en advarsel også.

Anonymkode: 8a182...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til HR og be om at de vurderer å flytte deg til en annen avdeling. Mtp både fagbrev og pågående utdanning virker det relevant for både deg og arbeidsplassen at du bytter felt. Sannsynligheten er stor for at de ønsker å beholde deg etter endt utdanning, og siden du helt sikkert ønsker å jobbe med noe mer relatert til utdanningen du tar nå, vil det være et smart trekk for begge parter. 

Fortell om dine ubehagelige opplevelser på avdelingen du er i, med eller uten navn på vedkommende, det må du selv føle på. Det gagner ikke bedriften å ha ansatte med slike holdninger, og HR kommer nok til å ønske å rydde opp i det asap. 

Anonymkode: 1a6a4...c59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gå til HR og be om at de vurderer å flytte deg til en annen avdeling. Mtp både fagbrev og pågående utdanning virker det relevant for både deg og arbeidsplassen at du bytter felt. Sannsynligheten er stor for at de ønsker å beholde deg etter endt utdanning, og siden du helt sikkert ønsker å jobbe med noe mer relatert til utdanningen du tar nå, vil det være et smart trekk for begge parter. 

Fortell om dine ubehagelige opplevelser på avdelingen du er i, med eller uten navn på vedkommende, det må du selv føle på. Det gagner ikke bedriften å ha ansatte med slike holdninger, og HR kommer nok til å ønske å rydde opp i det asap. 

Anonymkode: 1a6a4...c59

Takk, er glad for å høre at vi tenker det samme. 

Er bare så redd for å bli avvist, ikke nødvendigvis av de i HR, men av avdelingslederen på den avdelingen jeg vil begynne på. Da tror jeg at jeg bare må slutte der. 

Anonymkode: 8a182...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at du varsler om dette, men jeg ville vært svært forsiktig med å hinte om at du egentlig er ute etter en jobb du tenker er mer spennende i samme slengen. Det kan få deg til å virke useriøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Viktualia skrev:

Det er viktig at du varsler om dette, men jeg ville vært svært forsiktig med å hinte om at du egentlig er ute etter en jobb du tenker er mer spennende i samme slengen. Det kan få deg til å virke useriøs.

Ja, det er også er noe jeg tenker mye på. Det sier på en måte seg selv at det er en jobb som er mer interessant for meg med tanke på studiet jeg går, men er redd de skal tenke at jeg utnytter situasjonen, og i verste fall overdriver den. Når det er sagt, er det på ingen måte en "bedre" jobb med tanke på arbeidsoppgaver og lønn. Det må jo være lov å ønske seg noe annet og varsle om noe i samme slengen? 

Anonymkode: 8a182...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...