Gå til innhold

Jeg skal flytte. Hilserunde på nærmeste naboer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte inn i et etablert borettslag med leiligheter i rekkehus. 
Lurte på å bake noe og plinge på og introdusere meg hos de nærmeste naboene. 
Ikke fordi jeg trenger nye venner, men de har bodd der lenge, jeg skal bo der lenge. Tidligere beboer var en bråkebøtte og sier naboene er veldig tolerante. 

Men nå leser jeg jo her på KG at folk ikke vil ha omgang med naboene, at de knapt åpner døren om det ringer på uanmeldt og at de ikke kjøper lodd i kakelotteri fordi de ikke vet åssen det ser ut på kjøkkenet hos dem som har bakt.

Skal jeg bare droppe det? 

Anonymkode: 1de86...490

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Passer ikke til norske forhold. Bare å gjøre det, men ikke bli overrasket om du møter en kald skulder og folk ikke hilser på deg etterpå.

Anonymkode: f495d...f13

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som en god idè, jeg da. Det er hyggelig gjort. Ingen kan si noe på det. Om de ikke vil spise det du har bakt, kan de jo bare takke deg og så gi det bort til noen som vil spise det, etter at du har gått :) 

Jeg hadde i hvert fall satt pris på en slik gest fra en ny nabo. Men jeg er litt eldre enn mange her inne da (50+), så det er kanskje min generasjon.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde droppet det, hadde heller hilst ordentlig og introdusert meg når jeg møtte de tilfeldig ute. 

Anonymkode: d669b...580

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La være. 

Har aldri opplevd en ny nabo som har kommet på døra mi (uten grunn), og det passer seg egentlig ikke i en hektisk hverdag. 

Ikke vil jeg spise noe laget i private hjem uten å være sikker på om de hygieniske forholdene er greie heller. 

Anonymkode: f8d2a...131

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Million skrev:

Jeg synes det høres ut som en god idè, jeg da. Det er hyggelig gjort. Ingen kan si noe på det. Om de ikke vil spise det du har bakt, kan de jo bare takke deg og så gi det bort til noen som vil spise det, etter at du har gått :) 

Jeg hadde i hvert fall satt pris på en slik gest fra en ny nabo. Men jeg er litt eldre enn mange her inne da (50+), så det er kanskje min generasjon.

Nærmer meg samme alder selv, og har fått inntrykk av at det er mest «voksne» rundt min leilighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg personlig ville aldri spist noe som er lagrt av en person jeg ikke kjenner. Jeg vet jo ikke noe om hygienen til denne personen.

Anonymkode: 0bac3...f2d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Nei, det er ikke noen god ide å ringe på hos naboene og ta hilserunde. Du møter de etterhvert ved postkasser etc og kommer naturlig i snakk med de som ønsker dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke tro alt du leser på nettet, og spesielt ikke på KG.

De aller fleste utenfor KG gjemmer seg ikke bak stengte gardiner og slår av lyset når det ringer på døra.

Bakingen kan kanskje bli litt mye sånn i 1. omgang, men en runde for å presentere seg og hilse på synes jeg er hyggelig når jeg selv får nye naboer :) 

Anonymkode: eaec0...c70

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, theTitanic skrev:

Nei, det er ikke noen god ide å ringe på hos naboene og ta hilserunde. Du møter de etterhvert ved postkasser etc og kommer naturlig i snakk med de som ønsker dette. 

Mine arbeidstider er svært uregelmessige. Det går ikke an å stille klokken etter mine rutiner.
De fem årene jeg bodde på forrige sted traff jeg aldri noen naboer ved postkassene. 

Men da lar jeg være. Og kommer noen av naboene og ringer på, skal jeg la være å oppføre meg som majoriteten av KG-brukerne og faktisk åpne døren!! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde satt veldig stor pris på det. Alltid koselig å bli kjend med dei nye ein bur so tett på, trossalt. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd det og vet ikke hvordan jeg hadde reagert på en slik gest. Tror ikke jeg ville tenkt noe annet enn at du velger å gjøre noe jeg ikke ville gjort. Er du hyggelig og ikke påtrengende er det jo greit. Men vanlig er det ikke (i Norge). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det er godt ment, men det blir altfor mye og altfor påtrengende for ganske mange. Ta det etter hvert som du treffer folk i gangen eller ved postkasse, garasje el.l. Folk der er like forskjellige som vi er her i tråden. Jeg hadde ikke ønsket det om jeg var din nabo. 

Anonymkode: 956b8...a89

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine arbeidstider er svært uregelmessige. Det går ikke an å stille klokken etter mine rutiner.
De fem årene jeg bodde på forrige sted traff jeg aldri noen naboer ved postkassene. 

Men da lar jeg være. Og kommer noen av naboene og ringer på, skal jeg la være å oppføre meg som majoriteten av KG-brukerne og faktisk åpne døren!! 

Åpne døren bør du selvsagt gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#ding-dong

#dør åpnes

TS: "Hei jeg er TS :) Det er jeg som har flyttet inn i nabohuset. Jeg ville bare hilse på og si hei :) "

Det fingerer flott hver gang. Og så slipper naboene å lure på hvem det er som bor der og som de sjelden ser.

TS forteller at naboene har bodd der lenge. Det betyr at de vil interessere seg, og sikkert være interessert i å se den nye naboen.

Mange på KG må være en egen rase tror jeg :ler: 

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv om du har uregelmessige arbeidstider så vil du jo før eller siden møte på naboene ute dersom du oppholder deg litt utendørs. Blir det for lenge å vente på vår og utevær er det heller ingenting i veien for å ringe på synes jeg da :) du trenger ikke nødvendigvis ha med noe eller invitere deg selv inn, bare si at du er den nye naboen og at du ville presentere deg.

vi flyttet inn i rekkehus våren for to år siden, og det tok ikke mange dagene før vinglade hilst på de fleste gjennom tilfeldige forbipasseringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...
På 13.2.2020 den 19.00, AnonymBruker skrev:

Passer ikke til norske forhold. Bare å gjøre det, men ikke bli overrasket om du møter en kald skulder og folk ikke hilser på deg etterpå.

Anonymkode: f495d...f13

Dette. Jeg syns det høres veldig hyggelig ut, men desverre er ikke de aller fleste veldig mottagelig for det. 

Anonymkode: e1e1c...8e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal plinge på dine to nærmeste naboer, og introdusere deg. Ikke no kake eller noe slikt. Bare si hei. Kort og godt. Tar 1 minutt. Så får du jo selv også se hvem som er dine naboer. 

Anonymkode: a1f6d...e60

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en ny nabo som gjorde det, jeg tenkte bare det var rart. Har ikke hilst noe særlig mer på den naboen etterpå. Bor i et ganske nytt boligfelt da, der vi har flyttet inn etterhvert som husene har blitt ferdig. Møter jo på folk ved postkassestativet og andre steder litt etterhvert. 

Anonymkode: ee86c...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...