Gå til innhold

Jeg skal flytte. Hilserunde på nærmeste naboer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort fortalt passer dette nok ikke til nordmenn som kun har bodd i Norge hele sitt liv. Oss nordmenn som har flytta litt på seg rundt om i verden, og en del innvandrere, er nok mer åpne for å møte nye folk. 😊 Jeg hadde satt pris på dette, men jeg har bodd flere år på et annet kontinent. 😉

Anonymkode: 97c53...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da vi flyttet til nytt borettslag møtte vi et par stykker på lekeplassen, og ble venner med flere. Vi bestemte oss for å kjøpe blomster og ringe på når naboer hadde bursdag. Det ble veldig godt mottatt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det. Bor på en vei med bare 5-6 hus og de var jo veldig spent på hvem som kom og de hadde snakket mye om det. Det ble starten på et flott naboskap der vi passer hus/henter post/passer dyr for hverandre. Da jeg flyttet inn i blokk satt jeg en liten kurv med en 10kr blomst (de små fra plantasjen) med ønske om en god påske. Mange snakket jeg ikke med men gav en god stemning når vi møttes og fikk ikke kjeft selv om jeg av og til glemte tøyet på fellesvaskeriet 🤣 Endel av de andre fikk kjeft uansett hva siden de hadde "lagt seg ut" med styret 😉

Anonymkode: d02ba...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det motsatt, jeg. Når jeg får nye naboer tar jeg med en blomst eller noe, ringer på og sier velkommen til nabolaget.

Anonymkode: 804e6...e0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring på, men dropp kaken 🙂  (vi har cøliaki, og det er litt pinlig for gjestene når vi setter frem medbragt, men ikke spiser selv)

Anonymkode: 170ba...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2020 den 18.58, AnonymBruker skrev:

Jeg skal flytte inn i et etablert borettslag med leiligheter i rekkehus. 
Lurte på å bake noe og plinge på og introdusere meg hos de nærmeste naboene. 

Det varierer veldig hvem naboene er, men jeg ville kanskje ha undersøkt om det finnes en Facebook-gruppe eller side for borettslaget. Eller spurt borettslaget hvordan man bør fremstå. Eller eventuell henge opp en åpen invitasjon ved postkassene.

Anonymkode: 3a43b...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.2.2020 den 18.58, AnonymBruker skrev:

Jeg skal flytte inn i et etablert borettslag med leiligheter i rekkehus. 
Lurte på å bake noe og plinge på og introdusere meg hos de nærmeste naboene. 
Ikke fordi jeg trenger nye venner, men de har bodd der lenge, jeg skal bo der lenge. Tidligere beboer var en bråkebøtte og sier naboene er veldig tolerante. 

Men nå leser jeg jo her på KG at folk ikke vil ha omgang med naboene, at de knapt åpner døren om det ringer på uanmeldt og at de ikke kjøper lodd i kakelotteri fordi de ikke vet åssen det ser ut på kjøkkenet hos dem som har bakt.

Skal jeg bare droppe det? 
 

Anonymkode: 1de86...490

Oslo/Akershus?

Tenk deg godt om du før du gjør dette, er ikke vanlig kotyme i norge.

Bor selv i leilighet, kunne aldri tenkt meg å få en ny nabo på døra som tvinger seg på. Men hilser gjerne på naboen når man møtes, evt litt tåkeprat. Er ikke så glad i nordmenn selv om jeg er norsk pga vi ikke har noen sosial kultur.

Men i andre land kan ting være helt annerledes, bodd 6mndr i spania. Var som å komme til en ny verden, der var det vanlig å omgås mennesker.  Lærte mye der :) 

Så beste tipset er at du hilser når du møter noen utenfor boligen din, å slår av en prat. Ta det derfra, å bake noe får å ringe på så kan du oppfattes som veldig pågående og slitsom. Alle setter ikke pris på dette, slik er det bare. Tenk på det.

Anonymkode: 6b197...89a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det motsatt, jeg. Når jeg får nye naboer tar jeg med en blomst eller noe, ringer på og sier velkommen til nabolaget.

Anonymkode: 804e6...e0b

Ikke sant, det er nok veeeeldig vanlig. Not.

Den der tror jeg ikke noe på.

Anonymkode: 6b197...89a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok en hilserunde til de 3 nærmeste naboene da vi var nyinnflyttet. Dette var ved juletider, så det passet fint å ta med en liten blomst og ønske god jul samtidig. Dette var da eldre naboer, og vi har god kontakt med spesielt den ene naboen idag. De gir is til ungene om sommeren, vi har arvet leker etter barnebarna deres osv. 
Skjønner ikke hvorfor så mange her sier dere ikke skal gjøre det. Jeg hadde syntes det var kjempetrivelig om noen kom på vår dør. De andre naboene har vi knapt nok hilst på fremdeles, 4 år senere.. 

Anonymkode: 826d2...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi tok en hilserunde til de 3 nærmeste naboene da vi var nyinnflyttet. Dette var ved juletider, så det passet fint å ta med en liten blomst og ønske god jul samtidig. Dette var da eldre naboer, og vi har god kontakt med spesielt den ene naboen idag. De gir is til ungene om sommeren, vi har arvet leker etter barnebarna deres osv. 
Skjønner ikke hvorfor så mange her sier dere ikke skal gjøre det. Jeg hadde syntes det var kjempetrivelig om noen kom på vår dør. De andre naboene har vi knapt nok hilst på fremdeles, 4 år senere.. 

Anonymkode: 826d2...fdd

Der har du jo svaret på hvorfor, de fleste setter ikke pris på det. 

Du kan ikke tenke at andre liker det du gjør, slik er livet. Alle har sin greie.

Anonymkode: 6b197...89a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Der har du jo svaret på hvorfor, de fleste setter ikke pris på det. 

Du kan ikke tenke at andre liker det du gjør, slik er livet. Alle har sin greie.

Anonymkode: 6b197...89a

Nei m, jeg tenker ikke at alle liker det samme som meg. Jeg sier bare hva vi gjorde, og erfaringen vår med hilserunde var utelukkende positiv.

Anonymkode: 826d2...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en ny nabo ringte på for å hilse ville jeg synes det var hyggelig, om enn litt uvant. Men dropp kaken, da formidler du en forventning om å bli invitert inn, og det kan bli litt mye for mange. Det kan være så mange grunner til at det ikke er aktuelt, og ikke nødvendigvis så lett å finne en god måte å avvise på.

22 timer siden, Krok1 skrev:

Da vi flyttet til nytt borettslag møtte vi et par stykker på lekeplassen, og ble venner med flere. Vi bestemte oss for å kjøpe blomster og ringe på når naboer hadde bursdag. Det ble veldig godt mottatt 

Hvordan vet du når naboene har bursdag...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
På 13.2.2020 den 19.00, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde droppet det, hadde heller hilst ordentlig og introdusert meg når jeg møtte de tilfeldig ute. 

Anonymkode: d669b...580

Enig. Hadde ikke åpnet døra heller, om noen ringte på. Ingen kommer på besøk til meg uten å gi beskjed på forhånd. Derfor vet jeg at det ikke hadde vært viktig at jeg åpnet. Er aldri personlig ment, men det verste jeg vet, er at det ringer på døra uten avtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, syns det var litt trist å lese denne tråden. Jeg skal selv flytte inn i min første leilighet om en måneds tid. Tidligere har jeg bare leid, og nå som jeg eier og forhåpentligvis skal bo der lenge vil jeg gjerne kjenne naboene mine litt.

Trenger ikke bli bestevenner, men er veldig greit å ha en nabo som kan vanne planter og holde litt øye med at alt er bra når man er borte om sommeren. Er folk virkelig så skeptisk til å bli litt kjent med naboene?

Anonymkode: 35868...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk ikke ville spist noe andre har bakt hjemme er det dummeste jeg har hørt :ler:

Men jeg ville ikke likt om du kom på døren hos meg. Jeg er nok blant dem som ikke ville åpnet, og hadde jeg vært i spesielt velvillig humør og åpnet døren, ville jeg bare syntes du var påtrengende. Jeg hadde likt det godt om du hilste når vi møttes naturlig da. Jeg tar alltid nye naboer i hånden og presenterer meg når jeg møter dem naturlig.

Anonymkode: 4756d...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/13/2020 at 6:58 PM, AnonymBruker said:

Jeg skal flytte inn i et etablert borettslag med leiligheter i rekkehus. 
Lurte på å bake noe og plinge på og introdusere meg hos de nærmeste naboene. 
Ikke fordi jeg trenger nye venner, men de har bodd der lenge, jeg skal bo der lenge. Tidligere beboer var en bråkebøtte og sier naboene er veldig tolerante. 

Men nå leser jeg jo her på KG at folk ikke vil ha omgang med naboene, at de knapt åpner døren om det ringer på uanmeldt og at de ikke kjøper lodd i kakelotteri fordi de ikke vet åssen det ser ut på kjøkkenet hos dem som har bakt.

Skal jeg bare droppe det? 
 

Anonymkode: 1de86...490

Ja dropp det

Anonymkode: 67e31...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hils på den på hver side av der du skal bo når du flytter inn, med mindre du har en endeleilighet. Skjønner at jeg er voksen i forhold til mange her inne og ikke så folkesky som mange her.


Ring på å si, jeg er den nye naboen (pluss fornavnet ditt.) Kan bli litt ekstra bråk fra leiligheten min for at jeg skal komme i orden. Håper det går greit?

Endret av Belima
La til mer informasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gjør det motsatt, jeg. Når jeg får nye naboer tar jeg med en blomst eller noe, ringer på og sier velkommen til nabolaget.

Anonymkode: 804e6...e0b

Å, så koselig! Det skal jeg gjøre om jeg noen gang får nye naboer! 

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke sant, det er nok veeeeldig vanlig. Not.

Den der tror jeg ikke noe på.

Anonymkode: 6b197...89a

Nei, det er nok ikke veldig vanlig, men superhyggelig. 

Er nok en grunn til at det ikke er så vanlig, med holdninger som dette.  Smil litt da. Gjerne til naboen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Daria said:

 

Hvordan vet du når naboene har bursdag...?

Det hadde visst fallt noe ut av teksten min, som gjorde det litt mer forvirrende, ja vi ble altså venner med flere av naboene på facebook , og så det der 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Krok1 skrev:

Det hadde visst fallt noe ut av teksten min, som gjorde det litt mer forvirrende, ja vi ble altså venner med flere av naboene på facebook , og så det der 😛

Da skjønner jeg mer. Jeg leste det som om det var den første kontakten - og det hadde vært litt creepy :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...