Gå til innhold

27 år og ingen jobb/utdanning. Fortapt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne487
9 timer siden, Warrior skrev:

Du er ikke fortapt bare for du ikke har jobb og utdanning nei. Jobb er ikke alt her i livet.

Eh, jo,jobb er grunnlaget for nettopp livet. Uten jobb, ingen levbar inntekt. Er ikke til å komme unna det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg har vært syk i noen år så har ikke fått vgs ferdig dessverre. Har heller ingen jobb. Tenker å få ferdig vgs, skal starte opp til høsten. Føler meg så mislykket og fortapt. Tenker at ingen vil komme til å ansette meg siden jeg har vært uten jobb lenge :( Tenker også at jeg må ta noe innen helse for å øke sjansene, siden jeg blir såpass voksen når jeg er ferdig utdannet. 

NAV har vært svært lite hjelpsom, å det er så utrolig tungt! Har så lyst til å kunne gjøre noe for fedrelandet...

Noen solskinnshistorier der ute i fra noen som evt. har hatt lignende stiuasjon? 

Anonymkode: d6d56...aa3

27 er ingen alder, du er langt fra fortapt. Ta deg en utdanning?! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv sykepleier og vil ikke anbefale yrket om du sliter med sykdom. Jeg har en medfødt kronisk sykdom som ble 100 ganger verre etter jeg begynte å jobbe som sykepleier, så nå tar jeg en mastergrad som gir meg en mye roligere arbeidshverdag, men det er viktig å påpeke at det er veldig høyt snitt på mastergradene innenfor sykepleie ved universitetene, så det er ikke for alle. Hadde jeg visst at jeg kom til å bli så syk av jobben så hadde jeg nok revurdert yrkesvalget selv om jeg brenner for yrket. Det er stor sykepleiermangel i hele landet og jeg hører at det er ikke bare ved sykehuset jeg jobber på at det er et umenneskelig trykk pga lav bemanning. 

Du må virkelig brenne for sykepleieryrket for å holde ut, spesielt om du er kronisk syk. Jeg anbefaler deg derfor å heller vurdere en utdannelse innen økonomi om det er det du ønsker.

Anonymkode: e77bf...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg har vært syk i noen år så har ikke fått vgs ferdig dessverre. Har heller ingen jobb. Tenker å få ferdig vgs, skal starte opp til høsten. Føler meg så mislykket og fortapt. Tenker at ingen vil komme til å ansette meg siden jeg har vært uten jobb lenge :( Tenker også at jeg må ta noe innen helse for å øke sjansene, siden jeg blir såpass voksen når jeg er ferdig utdannet. 

NAV har vært svært lite hjelpsom, å det er så utrolig tungt! Har så lyst til å kunne gjøre noe for fedrelandet...

Noen solskinnshistorier der ute i fra noen som evt. har hatt lignende stiuasjon? 

Anonymkode: d6d56...aa3

Har vært gjennom det samme. Har yrkesfaglig bak meg da. Nå har jeg vært i fast jobb i 3 år, og tar studiekompetanse på siden. 😊 

Anonymkode: 2f238...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kvinne487 skrev:

Eh, jo,jobb er grunnlaget for nettopp livet. Uten jobb, ingen levbar inntekt. Er ikke til å komme unna det.

Ikke enig. En levbar inntekt er subjektivt.

Anonymkode: 18cf7...e25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig. En levbar inntekt er subjektivt.

Anonymkode: 18cf7...e25

Hva har du tenkt til å leve på da? Sosialstønad?

Anonymkode: 4e361...9b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du tenkt til å leve på da? Sosialstønad?

Anonymkode: 4e361...9b6

Sosialstønad kan være en av kildene til ok inntekt. Ufør er en annen. Pluss flere andre.

Anonymkode: 18cf7...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kvinne487 skrev:

Sosialstønad må søkes om måned til måned? Har du gode grunner for å være ufør da?

Om "gode grunner" er sikker inntekt, er nok mange uten utdannelse og jobb interessert i ufør. Det løser mange problemer.

Anonymkode: 18cf7...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
16 timer siden, Kvinne487 skrev:

Eh, jo,jobb er grunnlaget for nettopp livet. Uten jobb, ingen levbar inntekt. Er ikke til å komme unna det.

Jeg har ingen jobb men har bra med penger så nei du er ikke automatisk fortapt. Folk ass🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Warrior said:

Jeg har ingen jobb men har bra med penger så nei du er ikke automatisk fortapt. Folk ass🤣

Du har skrevet at du er syk og derfor ufør. Trådstarter sier hun er frisk så hun blir jo ikke ufør. 

Anonymkode: d4a92...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kvinne487
3 timer siden, Warrior skrev:

Jeg har ingen jobb men har bra med penger så nei du er ikke automatisk fortapt. Folk ass🤣

Da er du altså ufør? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om "gode grunner" er sikker inntekt, er nok mange uten utdannelse og jobb interessert i ufør. Det løser mange problemer.

Anonymkode: 18cf7...e25

Selvfølgelig, men det blir jo svindel og veien til uføretrygd i våre dager kan være svært lang. Man må uansett prøves ut og/eller behandles. Jeg jobber innenfor feltet og har sett selv svært syke mennesker få avslag gang på gang de siste ti årene. Men selvfølgelig, hvis det å få uføretrygd er det største målet i ens liv og man gladelig prøver å få det innvilget  år etter år til tross for at man er frisk for å få slippe å jobbe så er det ikke umulig. At noen ikke eier moral og vil bli svindlere pga latskap er jo ikke uvanlig.

Anonymkode: 4e361...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig, men det blir jo svindel og veien til uføretrygd i våre dager kan være svært lang. Man må uansett prøves ut og/eller behandles. Jeg jobber innenfor feltet og har sett selv svært syke mennesker få avslag gang på gang de siste ti årene. Men selvfølgelig, hvis det å få uføretrygd er det største målet i ens liv og man gladelig prøver å få det innvilget  år etter år til tross for at man er frisk for å få slippe å jobbe så er det ikke umulig. At noen ikke eier moral og vil bli svindlere pga latskap er jo ikke uvanlig.

Anonymkode: 4e361...9b6

På samme måte som en annen som jobber med det sa i en annen tråd at h*n ser trygd deles ut over en lav sko.

Who to believe?

Anonymkode: 18cf7...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På samme måte som en annen som jobber med det sa i en annen tråd at h*n ser trygd deles ut over en lav sko.

Who to believe?

Anonymkode: 18cf7...e25

Du skal få tro på akkurat den du vil :) Jeg snakker på vegne av mange års erfaring med trygdesaker. Uansett, avhengig av om det er lett eller ikke så er svindel umoralsk (Og som sagt, etter å ha jobbet med dette i flere år så ser jeg at det er blitt mye vanskeligere å få uføretrygd innvilget nå enn det var for 20 år siden. Det er min erfaring) Men klart, friske folk som heller vil sitte hjemme og snylte og bruke tid og energi på å få svindlet til seg stønader de ikke har krav på har vel ikke noe særlig moral i utgangspunktet.

 

Anonymkode: 4e361...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal få tro på akkurat den du vil :) Jeg snakker på vegne av mange års erfaring med trygdesaker. Uansett, avhengig av om det er lett eller ikke så er svindel umoralsk (Og som sagt, etter å ha jobbet med dette i flere år så ser jeg at det er blitt mye vanskeligere å få uføretrygd innvilget nå enn det var for 20 år siden. Det er min erfaring) Men klart, friske folk som heller vil sitte hjemme og snylte og bruke tid og energi på å få svindlet til seg stønader de ikke har krav på har vel ikke noe særlig moral i utgangspunktet.

 

Anonymkode: 4e361...9b6

Nei, moralen er også desverre på vikende front i samfunnet. Slik har det vært lenge.

Anonymkode: 18cf7...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...