Gjest Embla s Skrevet 9. juni 2005 #41 Skrevet 9. juni 2005 Jeg oppfatter det slik at enkelte her rakker ned på folk som har andre meninger enn dem selv. Når man blir møtt med at man er uansvarlig, at man burde ha blitt fratatt barna etc., så har man tatt skrittet over fra en normal diskusjon og over til nedrakking. Helt enig i at det er tåpelig å lage dramatikk ut av at andre kan tenke seg å ta ett glass vin mens barna er hjemme(!), men det er da like tåpelig å beskylde folk for å polstre barna sine(!) fordi de IKKE tar ett glass vin mens barna er tilstede! For ikke å snakke om de som hevder at brukere later som om de har andre holdninger til dette en hva de faktisk har! For min del kan jeg si at jeg i teorien synes det er best om ingen drikker med barn til stede, men ved å bruke sunn fornuft og normal dømmekraft, vil jeg aldri påstå at det nødvendigvis er uforsvarlig å gjøre det, og jeg innrømmer mer enn gjerne at jeg har drukket vin med barn til stede! Selv om jeg synes det er en fin regel at barn og alkohol ikke hører sammen!
Fibonacci Skrevet 9. juni 2005 #42 Skrevet 9. juni 2005 Som man spør får man svar... jeg mener at når man starter en diskusjon her inne må man regne med å få mange ulike svar, akkurat som det er mange ulike mennesker her inne. Godt at mennesker er forskjellige! Supermammaer eller ikke, vi gjør vårt beste og prøver å gjøre det vi synes er riktig for våre barn. Noen har en tendens til litt krass tone - og det fører nok til at det kommer sterkere reaksjoner tilbake igjen - ganske typisk for jenter i grunnen. Det hadde hjulpet veldig hvis folk kunne skille sak og person noen ganger! Enig med Charmina i at dagøkene er et mye triveligere sted å være, der er det ingen som slenger dritt. Kan det være fordi man må logge seg inn for å skrive der kanskje?
Gjest lei Skrevet 10. juni 2005 #43 Skrevet 10. juni 2005 men hvordan i alle dager kan trådstarter VITE om personer her inne prøver å gjøre seg bedre en de egentlig er eller ikke da? kjenner hun dem alle personlig? og vet at de ikke er slik? eller følger hun med om det er noen som svarer "korrekt" i alle tråder om barneoppdragelse, og dermed konkluderer med at om det er noen som er så ekle at de svarer det "perfekte" svaret overalt, så lyver de? eller er det nok at mange svarer det "perfekte" i forskjellige tråder, uavhengig av hvem som svarer i de forskjellige trådene, men om man svarer det "korrekte" så vet hun at de juger fordi hun ikke er så streng og dermed kan ikke andre være det heller? jeg fatter ikke denne "KG-mor" tanken jeg? hvem er hun? og er alle som har en streng regel eller to, overhysterisk og ute av stand til å kose seg? Synes det er rart at om man stiller spørsmål ved enkeltes motiv for å skrive her inne så stiller man seg nærmest totalt utenforstående til dette....men det å si at noen spesifikke er paranoide og ha enkelte andre psykiske lidelser er helt ok, og da stenger man den tråden slik at den som blir beskyldt for dette hverken kan få forsvart seg, og slik at man i tillegg føler seg helt utestengt....
Gjest Turi Skrevet 10. juni 2005 #44 Skrevet 10. juni 2005 Ja rett og slett utrolig... Jeg tror det er mye jug for alle vil jo fremstå som de er perfekte. Og jeg tror faktisk de tar veeeeldig feil i det de mener er perfeksjon. Det er jo bedre å se på slutt resultatet, og da kan vi tale om det mer. Har vært bort i superkorrekte barnevernspedagoger med de verste drittunger på mils avstand, så der. For å avspore tråden ytterligere MÅ jeg få kommentere denne. For dette utsagnet med "hvordan vi vokste opp før" er det dummeste jeg hører. For det første var det da vel ikke vanligere å dra med ungene på fest (og da snakker jeg fest, ikke grillselskap i rolige former) før enn nå. Tror neppe det var vanligere å slå før enn nå heller. Derfor er dette overhodet ikke relevant. Og der det faktisk ER relevant med slike utsagn (som i diskusjoner om sykkelhjelm - vi levde da uten før... eller bilbelte i baksete - "jeg hadde ikke det og lever da"), blir det ENDA dummere, for de som ble utsatt for skader slik ting var før og som IKKE overlevde, sitter jo ikke her og kan forklare dette. Jeg tror ikke det er mye ljug her. Men jeg tror at når man blir spurt om noe så svarer man ut fra holdnigner, og ikke nødvendigvis ut fra hva en selv faktisk gjør. Kanskje noen vil kalle det å lyve. Jeg vil kalle det å svare på et spørsmål. Når noen spør på kropp og helse om de bør spise sjokolade når de slanker seg, svarer jeg nei. Men selv spiser jeg sjokolade når jeg slanker meg (fordi jeg ikke er flink til det). Ljuger jeg da? Når det gjelder å "se på sluttresultatet" ville det sikkert vært fint å sett inn i fremtiden og fått fasiten. Men nå har vi barna våre her i dag og vil gjerne gjøre livet best mulig for dem. Da hjelper det lite å vente og se. Og når vi kommer dit at vi ser antar jeg flertallet av oss ikke er her inne og kan si "hva var det jeg sa". "Hva var det jeg sa" gir forøvrig heller ikke ekte glede - eller.....................................?
LilleBille Skrevet 10. juni 2005 #45 Skrevet 10. juni 2005 Jeg tror Sissan har veldig rett når hun sier det er snakk om holdninger. Vi vil jo alltd gjøre det beste for barna våre - og har stort sett intensjoner om å gjøre det - og prøver etter beste even å få det til. Det er vel også det vi svarer med i de forskjellige trådene. (Men jeg kan til en viss grad være enig med trådstarter ... vi gjør oss vel alle ofte litt bedre enn det vi er/det vi får til - for ofte er vi nok "litt mer vellykket" her inne enn ute i det virkelige liv)
Gjest *Fiona* Skrevet 10. juni 2005 #46 Skrevet 10. juni 2005 Jeg er ikke enig... men jeg kan seff bare svare for meg selv. Jeg er tvert imot "verre" her enn IRL, nettopp fordi det er et anonymt forum. Jeg kan bekymre meg her og være sårbar uten å føle meg blottstilt, fordi det er et anonymt forum på nettet. Lager man seg bedre på internett enn man er IRL mener jeg man må ha et problem med å skille fantasi og virkelighet, sette grenser mellom virtuell og faktisk virkelighet. Med mindre man omgås venninnene sine her på KG som kjenner til nick og alt, er det ingen grunn til forstillelse. Tvert imot; du vil kunne få reelle tilbakemeldinger på reelle bekymringer hvis du er ærlig. Om noen prøver å være mer perfekt her enn IRL, har de problemer med prioriteringene sine - vil man bli et bedre menneske, er vel ikke veien å gå å ta på seg ENDA tykkere rosa briller og nøre opp under fasaden man skaper seg??
amarq Skrevet 10. juni 2005 #47 Skrevet 10. juni 2005 Det kan jo hende det finnes noen her inne som sitter å drømmer seg vekk litt, som lever ut en annen side av seg selv. Som her inne kan være en person som faktisk klarer å leve opp til egne forventninger av seg selv. Det er jo derfor internett er bra....... fordi man tross alt blir litt anonym. I ansikt til ansikt relasjoner er det jo lettere å bli avslørt på sterke og svake sider. Jeg tror ingen er hverken perfekt eller uansvarlig. Jeg tror tilfeldigheter avgjør hvilken type man blir. De fleste har begge sidene i seg. Noen prøver så godt de kan å bli perfekt, mens andre gir faen fordi de mislyktes med å bli perfekt. En person (sikter ikke til nybakt mamma eller noen spesielle) sier han godt kan gå på fest uten å drikke. Når personen kommer frem og ser alle kose seg meg vin, får han kjempelyst på han også. Han drikker ett glass vin, et glass til, og enda et glass. (Ojjj, skulle visst ha gått hjem nå...... men babyen sover så godt og det er så god stemning, tar et til........osv) Tilslutt er det en viss fare for at han blir på en snurr, overfor babyen kan det bli uansvarlig. Utsagnet om at personen kan gå på fest uten å drikke blir ikke løgn, men vitner mer om dårlig karakter. I utgangspunktet trodde han kanskje at han klarte det. Eller en person som sier han aldri slår barna sine, og det i øyeblikket faktisk er sant, kan ende opp med å fike gullungen sin i et øyeblikk der det tipper over. Personen har verken løyet eller er ond for det. Det betyr bare at det kan skje den beste
Gjest pest Skrevet 10. juni 2005 #48 Skrevet 10. juni 2005 For å avspore tråden ytterligere MÅ jeg få kommentere denne. For dette utsagnet med "hvordan vi vokste opp før" er det dummeste jeg hører. For det første var det da vel ikke vanligere å dra med ungene på fest (og da snakker jeg fest, ikke grillselskap i rolige former) før enn nå. Hva? Jeg var med på fester når jeg var liten, og jeg var ikke alene om det. Jeg husker jeg ble bært inn i drosjen om natta. Jeg husker ikke at foreldrene mine drakk, men vet nå de drakk både vin og sprit (Gud forby). Jeg syntes det var gøy å være med på fest og kan aldri huske å ha vært redd og usikker. Flere av vennene mine i dag gjør det samme. Og for å være helt ærlig så trodde jeg ikke det var unormalt og uansvarlig før jeg leste disse sidene på KG. Selv har jeg seks års universitetsutdannelse, jeg har ingen alkoholproblem, jeg røyker ikke, jeg har god helse, jeg har god økonomi, jeg er i et stabilt forhold, men selvfølgelig kan man vel si at uansvarlige foreldre har hatt mer flaks enn de fortjener. Mitt intrykk er at flere "supermammaer" på disse sidene er usedvanlig fordømmende. Jeg mener ikke at alle skal gjøre det samme hvis folk vil sitte inne for de mener det er best for dem OK, men ikke døm dem som velger annerledes.
Gjest Turi Skrevet 10. juni 2005 #49 Skrevet 10. juni 2005 Selv om du opplevde fester når du var liten betyr det ikke at det var mer vanlig å feste med barna før enn nå. Og når vi har diskutert festdeltakelse her tidligere har det vært snakk om spebarn (såvidt jeg har forstått), ikke barn som husker å ha deltatt. Såvidt jeg har forstått har det heller ikke vært snakk om fester der barn syns det er "moro å være med", men fester der foreldrene har vært litt spørrende til om vertene og/eller de andre gjestene kanskje vil være litt negative til at babyer er tilstede. Jeg har forøvrig bare fire års utdannelse og mastergrad, men er ellers som du beskriver deg selv. Jeg var ikke på fester med alkohol da jeg var liten, mener du det er derfor jeg har to år mindre utdannelse enn deg? For jeg ser ellers ikke helt sammenhengen - ingen har påstått at det å ta med barna på fest automatisk medfører skoleproblemer, alkoholisme eller dårlig helse.
Gjest *Fiona* Skrevet 10. juni 2005 #50 Skrevet 10. juni 2005 Jeg må jo le... ser stadig at folk bruker utdannelse og A4-liv som argument for at de er oppegående mennesker, og er ikke DET fordømmende så vet ikke jeg... Bare for å senke meg ned på samme nivå, med et par ting satt på spissen for anledningen: - alenemor - ingen mastergrad - alene i en småby uten spesielt oppegående familie (vil noen si) - riktignok fast jobb, en bra sådan (sett på maken, mot alle odds! det må være et slumpetreff og en feiltagelse) - festet MASSE i perioder av livet - riktignok aldri røyket (nok en tegn på slurv fra gudene?) - ingen langvarig kjæreste i sikte og ikke vil jeg ha noen heller I DET HELE TATT, for et menneskelig VRAK jeg må være, for en TAPER sønnen min er nødt til å bli og FYTTERAKKERN. Lenge leve dobbeltmoralen og trangsynet. Og jeg kan ikke dy meg: Sug og svelg, nå er det helg!! *veiver med halvtom ølflaske foran guttungen samtidig, selvsagt* Det hender KG virker skremmende likt USA; ingen nyanser, bare svart eller hvitt...
Gjest Nybakt mamma Skrevet 10. juni 2005 #51 Skrevet 10. juni 2005 Det er mange teorier om hovedinnlegger (meg). -at jeg rettferdiggjør min egen dårlige sammvitghet nope at jeg bare er ute etter og provosere nope at jeg må tåle kritikken Dere finner ikke ett sted i denne tråden hvor jeg klager på kritikken. jeg stilte bare spørsmåls tegn ved at det må være slitsomt å være bekymret hele tiden
Gjest solitaire Skrevet 10. juni 2005 #52 Skrevet 10. juni 2005 Jeg syns du ber om kritikken. Når en går ut og angriper, så angriper folk tilbake. Thats life. Forresten er det ikke så vanskelig å skjule innleggene sine. Det er bare å logge seg inn som gjest sånn som jeg har gjort nå. He, He.
Gjest Nybakt mamma Skrevet 10. juni 2005 #53 Skrevet 10. juni 2005 Jeg er da også gjest Men kjære deg jeg har da ikke noe problem med kritikken. Du finner ikke et sted hvor jeg klager på den :-)
amarq Skrevet 10. juni 2005 #54 Skrevet 10. juni 2005 Du skal ha ros for en ting. Du har klart å engasjere mange i et svært laangt diskusjonsforum. Jeg har lært en del fordi jeg har tenkt forskjellige tanker underveis. Mange får fokus på andre ting enn fest når de får barn og føler ikke noe offer ved ikke å delta. det betyr ikke at de er hysteriske, går rundt og redd for at noe skal skje osv. Det er ikke så sikkert at de lever et kjedelig liv heller. Noen undrer kanskje på hva en baby har på fest å gjøre. Mens du undrer på hvordan det er å være bekymret hele tiden. Jeg har aldri tatt med noen av mine barn på alkoholfest, kommer sikkert ikke til å gjøre det heller. Fordi jeg syns det ikke passer. Men, ser meg selv som en avslappet person, bekymrer meg skjelden. Barna mine er ikke overbeskyttet. Jeg er langt fra perfekt. Jeg har mine områder som jeg rett og slett ikke fikser. Den bekymringen du beskriver kjenner jeg meg ikke igjen i. Når det er sagt vil jeg selvsagt prøve å være en så god mor som mulig. Resultatet vil vise seg etterhvert hvor bra jeg har lyktes. Jeg tror i allefall ikke barnet vil lide fordi det ikke fikk være med på fest da det var spedbarn. Naturligvis er det ikke sikkert det vil lide om det er med på en fest eller to i rolige former.
Gjest pest Skrevet 10. juni 2005 #55 Skrevet 10. juni 2005 I flere diskusjoner på KG blir det mer enn antydet at man er en dårlig forelder hvis barna ser at foreldrene drikker alkohol. Sist vi ser det er i tråden fra Nybakt mamma og hvert eneste år i forbindelse med jule- og nyttårsfeiring. Til vanlig ser man det ofte går dårlig med barn av dårlige foreldre. Jeg synes mange her på KG har vid tolkning av hva som er dårlig foreldre. Det er ikke lov å ta seg et glass vin selv om man har barn, det betyr ikke at man ikke er så svak at man kan si nei hvis man har bestemt seg for det. Sissan, det er ingen som har antydet at avholdsforeldre er på grensen av det forsvarlige, så det er ikke rart at det har gått bra med deg... Det er en ting å ikke ta et glass vin selv, noe annet er å fordømme folk som gjør det.
Gjest Embla s Skrevet 11. juni 2005 #56 Skrevet 11. juni 2005 Det er vel få, om ingen - som mener at man er dårlig foreldre fordi om man tar seg ett glass vin? Mulig at de som sier sånt ikke er vant til å kose seg med ett eller to glass vin, men drikker til de blir fulle hver gang og at de dermed tror at det gjelder alle andre også?
aline Skrevet 11. juni 2005 #57 Skrevet 11. juni 2005 jeg tror heller ikke det er så mange som mener det er ille at andre tar ett glass vin mens barna er våkne, eller at all kontakt med alkohol mens man har barn er fy-fy. jeg leser mange av innleggene i f.eks tråden til nybakt mor og barn på fest, som uttalelser om hva en selv ville gjort, ikke ville gjort, har og ikke har gjort med sine egne barn. DET trenger ikke være en fordømmelse av andres valg. ja, noen går hardere ut og dømmer og maser med barnevernet og slikt, men ER det egentlig flersteparten av de i diskusjonen? hvis det er det, så henger ikke jeg med. jeg er en av dem som mener sterkt om barn og alkohol, jeg mener det har lite med hverandre å gjøre, og jeg er rimelig overbevist om at jeg ikke vil "kose meg med ett glass vin" hjemme når jeg har barn, noe jeg også har sagt i diskusjoner. det jeg også sier, er at dette gjelder meg, jeg sitter ikke hjemme å koser meg med ett glass vin når jeg ikke har barn heller, så jeg kommer sikkert ikke til å begynne når jeg får barn. og det at jeg ikke personlig ville tatt med barn på fest med alkohol og endel mennesker, er min personlige mening, det er ikke det samme som å si at de som gjør det er uansvarlige eller dårlige mødre. og slik tror jeg mange av innleggene er, de gjenspeiler egne meninger og tanker om temaet, for en selv. på slike ting er vel det det en kan gjøre? gi svar utifra hva en selv mener er riktig?
Gjest Mayamor Skrevet 11. juni 2005 #58 Skrevet 11. juni 2005 Det som er fint med internett er: * en kan søke råd eller lese diskusjoner * ta til seg det en synes er fornuftlig * flire av det en synes er på kanten At noen lever seg inn i en fantasiverden på nettet er vel ikke uvanlig her på Kg iallefall (husker en bruker som slettet seg og byttet nick over en lav støvel, som mange her inne klaget over. Til slutt ble det fortalt at det hele var et eksperiment og en bløff...) Det har jeg i bakhodet mitt når noen provoserer eller virker prektig... Mayamor
Gjest paranoia Skrevet 11. juni 2005 #59 Skrevet 11. juni 2005 Det er veldig lett å si at andre er paranoide..men er det noen som sier noe som KAN tolkes negativt, så tar omtrent alle det personlig. Lurer på hvem som er mest paranoid her inne?
Gjest festus Skrevet 11. juni 2005 #60 Skrevet 11. juni 2005 Kanskje vi er litt paranoide alle sammen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå