Gå til innhold

KG's supermammaer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er enig med gjest ovenfor, at det kan bli litt for kvasse svar... Det er greit at det er et diskusjonsforum, men ENKELTE her ser på ting litt for negativt. Det hadde vært fint med litt råd, og ikke bare kritikk. Jeg sikter ikke til noen spesiell diskusjon her.

Må legge til at de aller, aller fleste gir gode råd og konstruktiv kritikk....... Og at med så mange forskjellige mennesker, så vil man ha like forskjellige meninger.

Ser dessverre at en håndfull skiller seg ut i negativ retning.

Håper at disse få som skiller seg ut, leser innleggene i denne tråden, og tar kritikken til etterretning. Jeg håper ikke disse er så firkantet i RL......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I denne diskusjonen syns jeg det kom angrep fra begge sider. Angrep er ofte bedre enn forsvar. Slike diskusjoner bringer lett frem følelser.

Det er lett å glemme sak og heller gå på person.

Nybakt mamma skrev noe om at hun håper hun ikke treffer på KG mammaer ute i samfunnet. Det er jeg rimelig sikker at hun gjør. Fordi de som er her inne er vanlige mennesker, fra samfunnet. Det er bare det at i det "vanlige" liv kan man stort sett velge å kun være sammen med de som er lik seg selv.

Skrevet

ja, det kan bli for kvasse svar, men jeg synes ikke innlegg som dette viser en mindre kvass tone!!

når man spør om hva noen gjør eller hva noen synes om en sak, så blir det rart for meg å komme etterpå og starten tråd som kritiserer eller misstenkeliggjør alle de som svarer det trådstarteren ikke gjør!

som Embla S er inne på, er det nå helt sikkert at det er de samme ti som sier at de ikke tar med barna på fest, som også sier at de aldri dusjer mens barna er våkne og alle de andre spørsmålene som noen er så frekke å svare at de har strenge regler for seg selv på.

er det alltid de samme mødrene?

eller kan en mor være kjempestreng på ett område, men kanskje slappere på andre områder som andre er strenge på.

og, som også nevnt over, hvorfor kritisere noen for at de ligger hardt i selen for å gjøre det de mener er rett for sine barn?

kan det noengang bli feil å forsøke hardt å gjøre det en selv mener er rett ihht å være forelder?

ja, det er dumt å si at dersom du tar deg ett glass vin så kommer barnevernet!

og det er dumt å si at trådstarter er uansvarlig dersom hun tar med babyen på grillfest med alkohol og musikk. Man trenger ikke være uansvarlig for det.

men det er også dumt å si at de som svarer at DE SELV ikke ville gjort det og det, er kjedelige eller perfekte eller overhysteriske eller alt det andre som kommer fra den siden.

Gjest Embla s
Skrevet

Aline, du skriver akkurat det jeg tenker! :)

Skrevet

Dette var en litt bisarr tråd. Er litt usikker på hva som er meningen med den:

1. Jeg skal skamme meg fordi jeg ikke drikker alkohol når jeg har ansvar for barn, fordi jeg verken slår eller roper og fordi jeg dusjer før jeg vekker Vesla?

2. Jeg lyver og gjør meg overperfekt av samme grunner?

3. Jeg er helt patetisk og har ikke noe liv fordi jeg ikke drikker når jeg er ansvarlig for henne?

Nei, det skjønner jeg ikke.

Jeg mener ærlig oppriktig at det ikke har noe hensikt å slå barna, at det er klokt å være edru rundt barn. Men jeg slår ingen i hodet fordi de ikke mener og gjør som meg. Jeg lar ikke være å drikke fordi jeg vil gi andre dårlig samvittighet. Jeg gjør det fordi det er det eneste riktige for meg.

Nå skal altså andre grue seg til å møte meg på gata fordi jeg har prinsipper og følger dem?

Og å gjøre det til sykt å være "supermamma" er helt sprøtt. Å ikke velge å være slik er helt greit, men å prøve å undergrave de som er det - hvorfor det?

Jeg er ikke redd. Jeg venter ikke på det verste. Men nå er jeg mer enn meg selv. Jeg er mannen min, datteren min og meg selv. Vi er en familie der alle skal tas hensynt til. Jeg føler ikke at jeg ofrer noe. Annet enn kanskje vennskapet til de som frykter oss supermammaer :roll:

Gjest *Fiona*
Skrevet

Takk, Sissan, for at du setter ting litt i perspektiv.

Det lukter litt defensivt av enkelte innlegg her, og det er i og for seg greit det - føler man seg litt truffet eller ser at veldig mange har en "strengere" linje enn en selv er det sikkert lett å føle seg utilstrekkelig eller sårbar på det. Men det blir litt sånn; hvis du spør må du regne med å få svar, og siden det er et anonymt forum må du ta høyde for større og mindre seriøsitet, folk som er like og ulike osv osv. Er man ikke på feil sted hvis man ikke tåler det...?

Jeg liker best å føle meg klar i hodet når jeg har ansvar for barn, mulig det gjør meg til en "snerpete perfekt supermamma", men i mine øyne fortjener unger oppegående voksne. Jeg synes ikke småfulle foreldre som kommer med litt sleivete bemerkninger eller liknende er noe særlig å kombinere med småbarn. Det er min personlige oppfatning.

Hva andre foreldre velger å gjøre sammen med sine barn, får stå for deres egen regning, jeg ringer ikke barnevernet om noen er uenige med meg; det skal en del mer til enn som så :roll:

Jeg har en femåring som fint klarer seg når jeg er i dusjen, det har han gjort siden han var nokså liten; han vet hvor badet er og kommer inn hvis det er noe (og det er det jo ofte; han er selskapssyk :ler: ).

Det tar meg to minutter å dusje, i hvert fall når jeg har barn hjemme. To timer med hårkur, peeling og skumbad tar jeg når jeg får være i fred :ler:

Sunt bondevett pleier å rekke langt, og det er ikke alltid de tykkeste pedagogbøkene er den mest jordnære veiledningen i hverdagslivet med en gjennomsnittsunge. En får vel tro det stort sett blir folk av dem, hvis de får vokse opp med normal omsorg og sosialiseres med andre barn og voksne.

Skrevet

Alle mammaer gjør vel det de synes er best for seg og sine. Og alle er vel supermammaer for akkurat sine barn.

Men perfekt.................det er det vel ingen som er!

Men jeg blir litt provosert over kritikken til tråd starteren her!

Jeg er da en sånn mamma som ikke drikker alkohol. Og grunnen til det er at - ja jeg vil være istand til å kunne kjøre ned på legevakten om det er nødvendig. Jeg har en gutt med alvorlig astma, og vet aldri når han kan bli skikkelig syk. Men jeg er da ikke perfekt av den grunn - det er mere en nødvendighet.

Jeg dusjer når jeg vil, men er babyen våken ligger hun på gulvet på badet. Sønnen min klarer seg selv nå for han er blitt 7 år. Men da han var 3 år opplevde jeg at han satte noe i halsen mens jeg var på badet. Av en eller annen grunn (englevakt?) utsatte jeg dusjinga den morgenen of fant han på gulvet i stuen helt blå i fjeset med fråden stående ut av munnen. Litt senere hadde han nok ikke overlevd. Etter det hadde jeg nesten angst for å forlate han. Men selv om jeg da i ettertid alltid hadde han under oppsyn om jeg var på badet var jeg da ingen supermamma. Snarere en mamma som var blitt litt vel redd for det meste etter opplevelsen.

Tar ikke med meg unger på fester. Ikke fordi de hadde tatt skade av det, men fordi jeg da selv ikke får det store utbyttet av festen.Slapper ikke av på samme måten. Men går gjerne på middagsbesøk og koser meg med venner sammen med barna.

Jeg synes ikke ungene mine har noen perfekt mamma, men jeg gjør da så godt jeg kan. Og det ser da ut til å fungere. Barna mine er ikke noe mere perfekte en andre unger. (bare værdens skjønneste siden de er mine da :ler: )

Man må ha rom for ulike meninger. Noen vil ha det slik og noen vil ha det sånn. Vi er alle ulike og det må respekteres synes jeg. Ofte får man jo pepper for den minste ting og alt blir vridd og vrengt på. Hva om vi jenter kunne blitt flinkere til å rose og oppmuntre hverandre?

Det er derfor det er så kjekt å skrive dagbok her inne. Da får man mange koselige søte dagbok venner.Gode råd og oppmuntrende innlegg! :)

Gjest svært ukorrekt
Skrevet

Jeg forstod hovedinnlegger slik at hun kritiserte de som bevisst prøver å gjøre seg bedre enn de egentlig er, og som kanskje gjør alt for å få et godt rykte - her inne.

Kanskje det også har noe med at en er redd konflikter, og derfor kun tør å opptre "korrekt"...her inne.

Skrevet
Jeg forstod hovedinnlegger slik at hun kritiserte de som bevisst prøver å gjøre seg bedre enn de egentlig er, og som kanskje gjør alt for å få et godt rykte - her inne.

Kanskje det også har noe med at en er redd konflikter, og derfor kun tør å opptre "korrekt"...her inne.

men hvordan i alle dager kan trådstarter VITE om personer her inne prøver å gjøre seg bedre en de egentlig er eller ikke da?

kjenner hun dem alle personlig? og vet at de ikke er slik?

eller følger hun med om det er noen som svarer "korrekt" i alle tråder om barneoppdragelse, og dermed konkluderer med at om det er noen som er så ekle at de svarer det "perfekte" svaret overalt, så lyver de?

eller er det nok at mange svarer det "perfekte" i forskjellige tråder, uavhengig av hvem som svarer i de forskjellige trådene, men om man svarer det "korrekte" så vet hun at de juger fordi hun ikke er så streng og dermed kan ikke andre være det heller?

jeg fatter ikke denne "KG-mor" tanken jeg?

hvem er hun? og er alle som har en streng regel eller to, overhysterisk og ute av stand til å kose seg?

Gjest SumoBryter
Skrevet

Som en annen skrev en tråd om så er det utrolig at vi vokset opp før.

Ja rett og slett utrolig...

Jeg tror det er mye jug for alle vil jo fremstå som de er perfekte. Og jeg tror faktisk de tar veeeeldig feil i det de mener er perfeksjon.

Det er jo bedre å se på slutt resultatet, og da kan vi tale om det mer.

Har vært bort i superkorrekte barnevernspedagoger med de verste drittunger på mils avstand, så der.

:wink:

Gjest svært ukorrekt
Skrevet

men hvordan i alle dager kan trådstarter VITE om personer her inne prøver å gjøre seg bedre en de egentlig er eller ikke da?

kjenner hun dem alle personlig? og vet at de ikke er slik?

eller følger hun med om det er noen som svarer "korrekt" i alle tråder om barneoppdragelse, og dermed konkluderer med at om det er noen som er så ekle at de svarer det "perfekte" svaret overalt, så lyver de?

eller er det nok at mange svarer det "perfekte" i forskjellige tråder, uavhengig av hvem som svarer i de forskjellige trådene, men om man svarer det "korrekte" så vet hun at de juger fordi hun ikke er så streng og dermed kan ikke andre være det heller?

jeg fatter ikke denne "KG-mor" tanken jeg?

hvem er hun? og er alle som har en streng regel eller to, overhysterisk og ute av stand til å kose seg?

Dette handler vel ikke så mye om å kjenne folk personlig, men om de som skriver inn gjør det for å få godkjenning, annerkjennelse og applaus for sin egen skyld. Regner ikke med at hovedinnlegger kjenner de som skriver her så godt, men det er vel mere motivet disse kan ha for å skrive hun reagerer på. Det er ihvertfall slik jeg tolker det.

Skrevet

når noen skriver at de ikke selv velger å dra på fest med alkohol, eller at de aldri knipser/slår eller klapser barna sine, er det da for å få anerkjennelse?

jeg skjønner ikke hvorfor dere ser andres meninger som forsøk på å få anerkjennelse fra fremmede folk på ett for mange anonymt diskusjonsforum.

det kan godt hende det er de som gjør det, for all del, men jeg tror faktisk ikke det gjelder de fleste.

hva godt får man utav å tro det værste om andre mennesker hele tiden da? tro at alle juger eller sier ting bare for å få godkjennelse...

hvorfor starte slike tråder som dette da?

er det for å få godkjennelse for sine egne meninger det også?

dersom de "korrektes" meninger er jug og fanteri, så er vel slike som dette det og da?

eller er det bedre å "innrømme sine synder" en å la være å synde?

igjen, jeg skjønner ikke den tanken som dukker opp her, om at de som sier de følger sine regler enten juger for å oppnå bekreftelse her på kg eller de er for hysteriske til å kunne ha det koselig.

Gjest SumoBryter
Skrevet

Og før noen sier at det ikke spiller noen rolle hva jeg tror, så må jeg legge til, at det spiller heller ingen rolle hva folk påstår. Folk kan påstå hva som helst, og ønsket etter den såkalte men rare varianten av perfeksjon er stor. Spesielt fordi hvis man ikke tar del i den så får man kjeft fra de andre perfekte, som jeg vil påstå ikke er perfekte.

Skrevet

vil det si at du ikke krever perfeksjon ihht dine egne meninger om hva som er best for dine barn/kommende barn?

du kommer ikke til å jobbe hardt for at det du mener er rett iforhold til deg og din familie, blir slik du oppdrar barna dine?

og dersom du følger dine egne regler og synes de er viktige, snakker du ikke om det slik at noen kan tro du juger eller kun er ute etter aksept fra andre?

Gjest gjest1
Skrevet

For meg personlig virker det som om trådstarteren har vanskeligheter med å svelge at andre har andre meninger, andre regler og andre vaner enn hun selv har...

Men bortsett fra det.. . Det kan virke som om mange mener at alle som er strengere enn en selv er hysteriske, og alle som mindre strenge er slepphendte.. (Derfor er det så ironisk at nybakt mamma skriver dette innlegget. Vet ikke om hun innser det selv, men hun skriver et liknende innlegg som hun kritiserer ;))

Å kritisere hvordan andre behandler sine barn er noe som er forbeholdt usympatiske svigermødre.

Gjest Porselen
Skrevet

Hvordan vet vi at de perfekte bare gir seg ut for å være perfekte? Mange av oss, iallfall jeg svarer på enkelt innlegg og svarer på det som er tema der. Jeg utbroderer ikke hvordan vi har det hver dag hjemme hos oss selv, da hadde det blitt lange innlegg.

Jeg slår ikke barna mine, men jeg oppdrar dem og får hele tiden positive tilbakemeldinger på hvor hyggelige og trygge mine barn er. Jeg lyver ikke om det, hvorfor i all verden skulle jeg gjøre det i såfall?

Jeg har ambisjoner som mor om hvordan jeg ønsker familielivet skal være, på noen punkter lykkes jeg og på noen andre lykkes jeg ikke. Jeg har aldri sett på meg selv som en perfekt mor, jeg gjør feil på mange områder. Jeg er en ganske avslappet mor på de fleste områder.

Det hadde blitt veldig kjedelig om vi alle hadde vært like.

Skrevet

Men er det ikke sånn da, at det man fordømmer mest hos andre, ender man ofte opp med å gjøre selv?

Det har jeg selv opplevd mange ganger i alle fall :)

Gjest Embla s
Skrevet

:o Er du seriøs nå?

Jeg for min del synes det lukter rettferdiggjøre sin egen dårlige samvittighet/utilstrekkelighet av hovedinnlegget..

Hvis man står inne for sine valg, har man vel ikke dette behovet for å rakke ned på de som gjør andre valg?

Gjest svært ukorrekt
Skrevet

Jeg for min del synes det lukter rettferdiggjøre sin egen dårlige samvittighet/utilstrekkelighet av hovedinnlegget..

Hvis man står inne for sine valg, har man vel ikke dette behovet for å rakke ned på de som gjør andre valg?

Du får da bare tolke som du vil.... :ler:

Men jeg leser faktisk ikke hovedinnlegger slik at hun rakker ned på andre, men derimot at hun stiller seg litt undrende....

Gjest 645,3132
Skrevet

Jeg oppfatter det slik at enkelte her rakker ned på folk som har andre meninger enn dem selv. Når man blir møtt med at man er uansvarlig, at man burde ha blitt fratatt barna etc., så har man tatt skrittet over fra en normal diskusjon og over til nedrakking.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...