Gjest Nybakt mamma Skrevet 8. juni 2005 #1 Skrevet 8. juni 2005 Nå ( og før ) har det vært veldig mange tråder ad barneoppdragelse og hva man kan tillate seg når man har barn og jeg må si at jeg er utrolig overrasket over alle ” super mammaene” her på KG. Jeg håper og tror at de er lite representert ute i samfunnet. De kjefter ikke- de forklarer i en rolig tone De dusjer ikke hvis ikke barna er under oppsyn ( virker nesten som uansett alder) De er ikke med på noen sosiale begivenheter hvis det er så mye som en alkohol dråpe i nærheten. De nyter aldri alkohol til maten i tilfelle de må kjøre til legevakten . Som en annen skrev en tråd om så er det utrolig at vi vokset opp før. Det er heller ikke bra og overbeskytte barna sine. Hva er dere så redde for? Er det ikke slitsomt og vente på det værste hele tiden?
Klips Skrevet 8. juni 2005 #2 Skrevet 8. juni 2005 Enhver må vel få gjøre som det passer dem. Kanskje de skulle slutte å sjokkeres over hvor slepphendte vi er, så kan vi la dem være overbeskyttende i fred også?
Thomasine Skrevet 8. juni 2005 #4 Skrevet 8. juni 2005 Synes alle må få lov til å oppdra sine barn som de ønsker uten at det skal "hakkes" på hverken av den ene eller andre. Det jeg føler er riktig for mine barn kan være helt feil for en annen. Alle er vi forskjellige og vi har vokst opp i ulike familier ( nesten da... ) Men når noen spør eller lurer på noe, ja da må de tåle å få svar uten å bli fornærmet eller "mugne" på andre måter! Ingen som sier rådene må etterkommes, men kritikk av råd må vi være forsiktige med. Og de som skriver her inne bør vel vite at dette ikke akkurat er lommelegen.no, og at vi som skriver her er "mannen/kvinnen i gata" og har kunnskaper deretter! Dvs vi er ikke alle leger, psykologer osv.
Gjest Nybakt mamma Skrevet 8. juni 2005 #5 Skrevet 8. juni 2005 Det er mer det " perfekte" jeg tviler på
Thomasine Skrevet 8. juni 2005 #6 Skrevet 8. juni 2005 Da må du utdype det "perfekte" for meg. Og det at du kanskje ikke liker hva andre kommer med av forslag, tips og råd vil ikke si at de er "for perfekte" av den grunn...
Gjest Nybakt mamma Skrevet 8. juni 2005 #7 Skrevet 8. juni 2005 Det har ingenting med hva jeg liker eller ikke liker. Jeg fikk mange gode råd jeg :-) men jeg kjenner ingen som er så " forsiktige " eller overbeskyttende. Det er da ikke sunt og sitte på nåler og være redd for at noe skal skje hele tiden. Tror det er mange som gir råd og forteller hvordan de har det hjemme etter sånn som de tror eller kanskje ønsker og ha det
Brunhilde Skrevet 8. juni 2005 #8 Skrevet 8. juni 2005 Jeg tror sannelig du glemmer å lese innleggene fra de mammene som er i tvil om de gjør rett og fra de som IKKE fremstår som perfekte. Du finner mange av oss også her inne, ser du! Jeg er supermamma for mitt barn, det betyr ikke at jeg ikke gjør feil, det betyr heller ikke at jeg ikke nyter alkohol eller dusjer... Jeg tror du finner "supermammaer" av alle slag alle steder - og istedet for å irritere deg over dem som roper høyest så kan du jo bare, i ditt stille sinn, tenke at det er godt ikke alle er like.
Gjest Tir Skrevet 8. juni 2005 #9 Skrevet 8. juni 2005 Nybakt Mamma skrev det jeg også har tenkt......
Klips Skrevet 8. juni 2005 #10 Skrevet 8. juni 2005 Tror det er mange som gir råd og forteller hvordan de har det hjemme etter sånn som de tror eller kanskje ønsker og ha detKanskje - kanskje ikke. Er det noen vits i å spekulere på sånt som man uansett aldri kan vite?
Furstina Skrevet 8. juni 2005 #11 Skrevet 8. juni 2005 Supermammor eller slapphänta - vi har alla våra sätt och tankar kring barnuppfostran. För egen del försöker jag hålla en hög ambition och vara konsekvent i mitt handlande - visst "fuskar" jag säkert emellanåt. Jag är inte perfekt men vill ha höga ambitioner Kanske uppfattas jag som präktig i mitt säkerhetstänkande i bil, som överambitiös när det gäller mat och kosthåll, och helt extrem i mitt godis, läsk, snacks och TV förbud. So what? Det är MINA och min mans tankar kring hur vi vill uppfostra vår son. Jag delar gärna med mig av mina åsikter, kanske kan någon lära sig av mig - som jag lär mig (både bra och dåliga saker) av andra. Något som verkligen är trist är när "supermamman" eller "den oansvarige" ska ställas mot väggen i forum och klagas på som någon konstig oansvarig/överambitös avart... det finns så mycket annat att diskutrera och på annat sätt...
Fam Skrevet 8. juni 2005 #12 Skrevet 8. juni 2005 Nå ( og før ) har det vært veldig mange tråder ad barneoppdragelse og hva man kan tillate seg når man har barn og jeg må si at jeg er utrolig overrasket over alle ” super mammaene” her på KG. Jeg håper og tror at de er lite representert ute i samfunnet. De kjefter ikke- de forklarer i en rolig tone De dusjer ikke hvis ikke barna er under oppsyn ( virker nesten som uansett alder) De er ikke med på noen sosiale begivenheter hvis det er så mye som en alkohol dråpe i nærheten. De nyter aldri alkohol til maten i tilfelle de må kjøre til legevakten . Som en annen skrev en tråd om så er det utrolig at vi vokset opp før. Det er heller ikke bra og overbeskytte barna sine. Hva er dere så redde for? Er det ikke slitsomt og vente på det værste hele tiden? Kjempebra "tale"
Gjest LoisLane Skrevet 8. juni 2005 #13 Skrevet 8. juni 2005 Når man spør om det er greit å ta babyen sin med seg på fest (som et nesten tilfeldig valgt eksempel), må det være lov til å komme med sin mening uten å bli stemplet som perfekt og overbeskyttende. At vi har forskjellige meninger her inne er jo lov! Skjønner likevel at du kan reagere på tonen i enkelte innlegg. Noen er fordømmende, men det går i begge retninger, synes jeg. Det kan komme både fra de liberale og de med mer konservativt syn på barneoppdragelse. Det er klart det er lettere å være perfekt mamma her inne. Her kommer bare de gode intensjonene og tankene til syne, ikke hverdagssituasjonene der vi alle glipper iblant.
Gjest Embla s Skrevet 8. juni 2005 #14 Skrevet 8. juni 2005 Som en annen (Hannen?) sa i en tilsvarende tråd: Husk at det ikke nødvendigvis er de samme mødrene som er "flinke" (eventuelt "dårlige") i alt.. Og ærlig talt - hva er det som er galt med å ha idealer når det gjelder barna våre? Jeg har masse idealer. Noen avskrives som "jo, i den perfekte verden: sikkert, i min verden: neppe" mens andre idealer går fløyten pga hverdagens stress og mas og hva som lar seg gjøre der&da. Uten at jeg depper eller føler meg som en dårlig mor av den grunn. Jeg klarer bare ikke å skjønne at noen kan ha problem med at andre gjør "super-riktige ting" mht sine barn! Er ikke det bare flott da? Det plager i allefall ikke meg!
Gjest Madeline Skrevet 8. juni 2005 #15 Skrevet 8. juni 2005 Som en annen (Hannen?) sa i en tilsvarende tråd: Husk at det ikke nødvendigvis er de samme mødrene som er "flinke" (eventuelt "dårlige") i alt.. Og ærlig talt - hva er det som er galt med å ha idealer når det gjelder barna våre? Jeg har masse idealer. Noen avskrives som "jo, i den perfekte verden: sikkert, i min verden: neppe" mens andre idealer går fløyten pga hverdagens stress og mas og hva som lar seg gjøre der&da. Uten at jeg depper eller føler meg som en dårlig mor av den grunn. Jeg klarer bare ikke å skjønne at noen kan ha problem med at andre gjør "super-riktige ting" mht sine barn! Er ikke det bare flott da? Det plager i allefall ikke meg! Veldig enig med deg her Embla s. ( Og det stemmer at det var jeg som skrev det innlegget du refererer til).
Krølltoppen Skrevet 8. juni 2005 #16 Skrevet 8. juni 2005 Nå ( og før ) har det vært veldig mange tråder ad barneoppdragelse og hva man kan tillate seg når man har barn og jeg må si at jeg er utrolig overrasket over alle ” super mammaene” her på KG. Jeg håper og tror at de er lite representert ute i samfunnet. De kjefter ikke- de forklarer i en rolig tone De dusjer ikke hvis ikke barna er under oppsyn ( virker nesten som uansett alder) De er ikke med på noen sosiale begivenheter hvis det er så mye som en alkohol dråpe i nærheten. De nyter aldri alkohol til maten i tilfelle de må kjøre til legevakten . Som en annen skrev en tråd om så er det utrolig at vi vokset opp før. Det er heller ikke bra og overbeskytte barna sine. Hva er dere så redde for? Er det ikke slitsomt og vente på det værste hele tiden? Nei, nå ble jeg provosert! Til tross for at jeg ikke er det du definerer som supermamma. Er det noe rart at det er ulike svar her på KG? Det er jo mange tusen medlemmer og flere hundre aktive hver uke!!!! Hvis alle her hadde svart det samme så er noe riv ruskende galt! Og hva er egentlig meningen med dette innlegget? Kaste spisse piler på de som har en annen mening enn deg? Dette er et diskusjonsforum. Her er det ulike meninger. Slutt å karakterisere og overdramatiser når andre har andre meninger enn deg. VOKS OPP!
Gjest 65614313163 Skrevet 8. juni 2005 #17 Skrevet 8. juni 2005 Tror det hovedinnlegger mener er de som skriker opp over folk som spør dumme spørsmål, tar seg et glass vin i nærheten av barna, dusjer mens barna er våkne osv. Alle ønsker sikkert det som er best for barna sine, men når man får en hel mobb mot seg fordi man f.eks. spør om det er greit å ta barnet med på en grillfest, så vil jeg påstå at de skarpe pilene flyr motsatt vei.
Gjest 444 Skrevet 9. juni 2005 #18 Skrevet 9. juni 2005 Jeg planla barn,fikk barn,hadde alle planene i orden,sånn og sånn skulle det være. Plutselig får du barnet/barna,det skjer noe med kroppen din,hjertet og hjernen. Du skjønner at alle de idealistiske tankene er som drevet vekk med vinden. Hva skal jeg gjøre for å beskytte dette lille trollet. Barn som får lov til å være barn blir trygge voksne når den tid kommer. For lite omsorg er vel mye verre enn for mye vel.
amarq Skrevet 9. juni 2005 #19 Skrevet 9. juni 2005 Hva er det å være perfekt? Jeg er sikker på du ville få tusen svar på den diskusjonen. Mennesker har forskjellige idealer, forskjellig syn på rett og galt, forskjellig bakgunn o.l. Dette danner en personlighet. Jeg syns det er flott at vi er forskjellige og har forskjellig personlighet. Ellers ville livet blitt kjedelig. Det som lager et godt diskusjonsforum er at folk har forskjellige meninger. De fleste prøver å gjøre så godt de kan med morsrollen. Som tidligere sagt er det ikke bestandig sikkert moral og praksis hører sammen. De fleste gjør sikkert de motsatte av det de ville ønske å gjøre innimellom. Fordi vi er mennesker. Likevel er det lov å ha meninger, til og med bastante meninger. Det er jo det som skaper den mest populære diskusjonen
Gjest 4631464416 Skrevet 9. juni 2005 #20 Skrevet 9. juni 2005 Helt ok det. Men det betyr vel ikke at du må angripe alle som velger å se ting annerledes enn det du gjør. Ikke så moro for noen å høre "du har tydeligvis ikke barn", "håper du blir anmelt", "barnevernet kan bli innblandet om du gjør slik og slik." Virker som om det er enkelte her som sitter med fasiten, og gud nåde den som våger å ha andre meninger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå