Gå til innhold

hvorfor er alle så besatt av bmi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er alle så besatt av BMI? Om de veier er 171 og veier 79 så MÅ de ned til 75 fordi bmi sier det? Hva med å lytte til egen kropp, se seg i speilet og se at det går kanskje an å leve noen få kg over normal bmi og? 

Anonymkode: ec36c...c2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem er det som sier du ned i vekt. Ingen sa det til meg ds jeg var overvektig. Jeg slanket meg ned til normalvekt fordi jeg selv ønsket det. 

Anonymkode: 19f61...408

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi de ikke vet bedre? BMI er ment for folkegrupper. For individer er det bare en retningssnor, ikke en fasit. Men det vet ikke folk flest. De tror at de er overvektige hvis de har en BMI på 25,1 og normalvektige hvis de går ned til 24,9. 

Anonymkode: 48f13...dab

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever ikke at alle er så besatt av BMI akkurat. 

 

Jeg bruker det som pekepinn da jeg har vært og er overvektig, og siden jeg ikke har en muskel på kroppen etter et tungt svangerskap så passer jeg ok inn i målgruppen. Går derfor for normalvekt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besatt er å overdrive. Jeg synes bmi er en bedre rettesnor enn speilet. Det er en kjensgjerning at en blir blind av sitt eget speilbilde. Og jo lengre på ytterkantene man er, jo blindere er en. Svært overvektige synes de er litt overvektig f.eks. selv så jeg ikke hvor feit jeg var i speilet... Og synes jeg bare var uheldig på bildene. Selvbedrag på høyt plan. Gikk ned 10 kg og synes ikke speilbildet er såååå annerledes. Men bildene, ja der ser du det. For ikke å snakke om skibuksen som falt rett av. Så, med mindre man er meget spesielt sammensatt er bmi en god indikator på overvekt. Og få kg opp og ned har faktisk en del å på helsen.

Anonymkode: 633d1...210

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi har så lite problemer på vår side av verden at folk er blitt gale. Eneste som er igjen å jakte på i livet er det "perfekte". En liten katastrofe så hadde nok folk plutselig sluttet å tenke på kroppsforming som noe verdt å tenke på, da hadde det å overleve plutselig blitt en greie. 

Anonymkode: cc5d2...5e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi folk er late. De liker å forholde seg til et enkelt tall, ikke en kompleks virkelighet. Det er samme grunn til at mange krever terningkast, X av 10, fem stjerner, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de ikke forstår at det er en veldig dårlig indikator.

Anonymkode: ee571...027

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de ikke forstår at det er en veldig dårlig indikator.

Anonymkode: ee571...027

Fordi man kan ha mye farlig magefett med normal BMI .

Anonymkode: b761b...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi man kan ha mye farlig magefett med normal BMI .

Anonymkode: b761b...17e

Man kan ha mye farlig magefett om man har en svært lav BMI også. Hva skal de gjøre de som er magre og småspiste men med overskuddsmage, mener du? Der er ganske vanlig blant eldre mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å måle magen, det gir en indikator på farlig magefett. Tror det skal under 80 cm for kvinner og 94 for menn. 
 

BMI og midjemål er en god indikator på hvordan det ligger an. 

Anonymkode: 4f33a...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Hvordan måle uten målestokk? Bmi er en ok målestokk. Besatt bør man vel ikke bli, men greit som sagt med målestokk. 

Mitt mål er bmi 20. Noen bråhast har det ikke, og langt er det heller ikke dit, men greit å ha et mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 75kilo og 160cmhøy. Jeg er tynn og bruker m og s i klær. Jeg har bmi på 29. Jeg må under 28 i bmi for å få brystreduksjon. Derfor tenker jeg på bmi. 

Anonymkode: f118d...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på om det snart kommer skrekkfilmer med dette farlige magefettet. Alle virker jo vettskremte.

Anonymkode: 52c1c...018

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, theTitanic skrev:

Hvordan måle uten målestokk? Bmi er en ok målestokk. Besatt bør man vel ikke bli, men greit som sagt med målestokk. 

Mitt mål er bmi 20. Noen bråhast har det ikke, og langt er det heller ikke dit, men greit å ha et mål. 

Men hvordan vet du at bmi 20 er den riktige vekten for deg?

Anonymkode: b761b...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er viktig å måle magen, det gir en indikator på farlig magefett. Tror det skal under 80 cm for kvinner og 94 for menn. 
 

BMI og midjemål er en god indikator på hvordan det ligger an. 

Anonymkode: 4f33a...d4a

Midjemål på 80 cm gjør at jeg har masse magefett !

Anonymkode: b761b...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes bmi er veldig god rettesnor for hvor jeg bør ligge for å være normalvektig. 

Anonymkode: ef54d...6ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle er det pga legen og behandler er opptatt av det. Har spiseforstyrrelse og bmi snakk blir konstant dyttet på meg, umulig å ikke bli opphengt i det da...

Anonymkode: 04688...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I mitt tilfelle er det pga legen og behandler er opptatt av det. Har spiseforstyrrelse og bmi snakk blir konstant dyttet på meg, umulig å ikke bli opphengt i det da...

Anonymkode: 04688...c26

Hvilken bmi mener legen og behandler du skal ha da?

Anonymkode: b761b...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...