Gå til innhold

Hva gjør jeg galt? Magesmerter og slanking.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å gå ned i vekt, og har kuttet ut alt av sjokolade, gjærbakst, kaker og potetgull/snacks. Prøver i størst mulig grad å holde meg unna sukker og store mengder mel (må gå litt cold turkey for å klare å holde meg unna, det gjelder ellers også). Ellers har jeg ikke gjort veldig store endringer i kostholdet, men holder meg unna brød, lager mye fra bunnen, spiser mye rent kjøtt, fisk og grønnsaker.

Problemet er at jeg får så ekstremt vondt i magen! Jeg har masse luft og store luftsmerter og må på do i et kjør noen dager. Det er flaut, og jeg føler meg både ekkel og utilpass i tillegg til at smertene sliter meg helt ut.

Det rare er at jeg bare egentlig har fjernet det usunne og tilført ekstra grønnsaker. Så hva gjør jeg galt? Hadde skjønt det om jeg bytta ut til masse kunstig søtning, men selv dager da jeg ikke får i meg det, får jeg vondt.

Idag har jeg spist rugsprø med gulost og kyllingpålegg til frokost og lunsj + en banan. That’s it. Likevel har jeg så store smerter nå at jeg nesten er på gråten og har vært på do fire ganger iløpet av de siste timene. 

Det pleier å starte en stund etter lunsj og varer da hele kvelden og utover natta. Morgenen før mat er OK. Jeg har det ikke sånn når jeg spiser «vanlig» (usunt også), og det har vært sånn hver gang jeg har forsøkt å gå ned i vekt. Det tar helt motet fra meg.

Hva er det jeg ikke skjønner?

 

Anonymkode: 5d98e...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville prøvd å gått mer gradvis over fra det du vanligvis spiser.

Anonymkode: ec5dd...5bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å legg til litt mere fett, og prøv å kutt ned på fiber hvis du spiser store mengder av det :) (fiber er kjempebra, men lurt å øke gradvis) 

Unngå rå grønnsaker, begrens inntak av typ kål, erter, bønner ol man vet kan gi oppblåst mage.

Spis vanlig godteri fremfor sukkerfritt om du bare måå ha noe en dag. 

Vann! Hvis du drikker/spiser proteintilskudd ville jeg droppet det en periode :)

Endret av Camillapb
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuusen takk for fine svar og mange gode råd! 🙌🏻 Har dere tips til noe jeg kan bytte ut rugsprø med? Er litt avhengig, sunt, godt og billig, og holder seg lenge. Må ha noe litt enkelt siden jeg har travle dager, så har ikke alltid tid til å lage en salat eller lignende. Men prøver å bytte ut med frukt og grønnsakssmoothie med cottage cheese så ofte jeg kan. Er vel veldig mye fiber i det, men har pleid å spise det ellers også, så litt rart at jeg får så vondt av det nå. Men kanskje i kombinasjon med mer grønnsaker?

Har selv mistenkt at det kan være mengden fiber + for lite fett som kan være årsaken, og det virker som det kan stemme da kanskje? 🤔

TS

Anonymkode: 5d98e...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også lignende plager av mye fiber, og spesielt rug. Høres ut som at du er forstoppet, og at fordøyelsen din ikke er tilpasset det nye kostholdet. 

Anonymkode: 91b78...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til frokost er egg flott for meg (når jeg spiser det). Mange har god effekt av å droppe den også (jmf periodisk faste).

Anonymkode: 91605...455

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv feks mager kesam/skyr til frokost i stedet for rugsprø? Mer proteiner, ingen fiber. 

Anonymkode: ac002...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker noen enkle knekkebrød helt uten mel, og disse gir meg ikke luft i magen. De inneholder frø, og det er jo fettholdig på en 'sunn måte'. 

3 mellomstore egg vispes lett med vanlig visp. Rør inn med slikkepott 1,5 dl av hver av disse tre frøsortene: sesam, solsikke, linfrø. Bland dette, og smør tynt utover bakepapirkledd plate. Stek på 200 grader i ti minutter, ta ut og rut opp i ønsket knekkebrødstørrelse med pizzahjul, stek videre i ca ti minutter. Avkjøl på rist. 

 

Anonymkode: 4b723...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er avføringen din? 

Hva er det lengste du har gått med disse plagene? Er det noe som lindrer plagene? Er det noe spesifikt som du vet at forverrer plagene? 

Anonymkode: 3f56f...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du er så motivert for å gå ned i vekt!

Du kan f.eks til frokost eller lunsjbde dagene du er hjemme lage en sånn bolle med mat, som ikke trenger inneholde noe melprodukter. Min favoritt er:

2 egg, kokt smilende

Sukkererter

Kokt blomkål med en klatt smør og krydder jeg liker

Tomat

Paprika

Ananas (enklest med ananasringer på boks, men jeg liker fersk best og deler den i fire biter; først midt på, så de to delene på langs, men bare én om gangen. Toppen av ananasen deler jeg til slutt, etter at jeg har spist opp "bunnen". Da blir den ikke ødelagt så fort, holder en knapp uke)

En klatt hummus (lages enkelt selv om du har blender, se på etkjokken.no) Frys ned i små glass, f.eks spør folk med småbarn om babymatglass eller glass fra tacosaus, tomatpuré etc. 

 

Jeg tror også smertene kommer av for mye fiber, effekten av det er faktisk forstoppelse. Drikk godt med vann noen dager, fiber binder nemlig vann, mens tykktarmen gjør som den skal og suger vann ut av tarmen tilbake i blodbanen. Når mesteparten av vannet er bundet i fiber blir avføringen veldig tørr dersom man ikke tilfører mer vann. Fiber kan mao tørke opp avføringen slik at den glir mye dårligere i tarmen. 

Blir det for ille må du ta en tur til legen, som kan finne ut om det er noe annet galt enn "bare" forstoppelse. 

Lykke til, du er superflink! 

Anonymkode: e1c2f...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rug er en stor trigger til magesmerter til meg. Fikk mye plager da jeg la om kostholdet og spiste mye grovbrød og rå grønnsaker. For min del hjelper det å spise grovbrød i stedet + varmebehandle grønnsaker , det holder magen bedre i gang. 

Anonymkode: 7527d...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svarene jeg har fått! Blir så glad for så mange hyggelige svar og masse gode råd! Det hjelper på motivasjonen! :) 

Jeg skal prøve alt det dere nevner, lage knekkebrød selv, drikke mer vann og bytte ut noen av måltidene med mer proteinbaserte ting og litt mindre fiber. Spiser en del skyr, men mest som mellommåltid. :)

Jeg føler kanskje jeg er mer løs i magen enn hard, men vet at man kan få løs mage selv om man er forstoppet også. Kan hende det å kutte ut Melproduktene gjør at deg blir vesentlig mye mer fiber og at det skaper krøll for meg. 
 

Jeg har tidligere gjort samme grep, og gikk ned nærmere 20 kilo, så det har god effekt på vekten, men jeg slet da også med mye magesmerter. Ble liksom aldri vant til det heller, da varte det i mange måneder til jeg gikk på en smell og falt tilbake til gamle synder. Vil jo liksom føle meg vel ved å spise sunt og da blir det demotiverende når jeg føler meg så «syk» hele tiden. Blir jo oppblåst også, så man føler seg ikke så fresh.

Igjen, takk for mange gode ord og oppmuntringer! ❤️
 

TS

Anonymkode: 5d98e...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten ikke klart å finne ut konkret hva som fører til smertene eller noe som lindrer. Når det først blir vondt er det sånn resten av dagen, og ingenting hjelper. Virker som lunsjen er en trigger siden det ofte begynner rundt kl. 14, men spiser ofte det samme til lunsj som frokost.. Synes det er merkelig rett og slett! Men skal prøve å spise litt andre ting de neste dagene og se om det hjelper 😊

TS

Anonymkode: 5d98e...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gulrøtter blir for mye fiber for meg.

Ellers har jeg kuttet ut frokost, jmf periodisk faste - drikker kaffe med litt rapsolje i til frokost for å få i meg litt xtra fett og omega 3.

Anonymkode: b9209...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok IBS, akkurat som veldig mange Nordmenn. De anslår så mange som 25% av alle Nordmenn kan ha IBS. Les om FODMAP og prøv å spise lite av mat med noe særlig innhold av FODMAP og fiber. Fiber trenger vi ikke i det hele tatt og faktisk har kroppen det bedre uten. Fiber øker bare volumet på avføringen og fôrer dårlige bakterier i tykktarmen som gir gass som resultat. 

Anonymkode: 51906...bb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...