Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver dette på vegne av en venninne. Hun jobber på aldershjem og er nå sykemeldt 100% i to uker, sykemeldingen er pga ryggsmerter og betennelse i skuldrene og nakken. Rett etter at hun leverte inn sykemeldingen ble hun innkalt til sykefraværsoppfølgingsmøte. På dette møte var 2 avdelingsledere tilstede og venninna mi ble stilt ganske ledende spørsmål om hvorfor hun var sykemeldt, hun fortalte grunnen og fikk da beskjed om at de kunne tilrettelegge for henne, hun kunne komme på jobb og gå turer og prate med brukerne på aldershjemmet. Da forventet de at hun kom på jobb hver arbeidsdag til vanlig tid. De mente at det ikke var grunn til å være hjemme, og hun kunne fremdeles følge vanlig turnus. 

Venninnen min sier at det ikke er gjennomførbart for henne. Hun er fryktelig sliten pga smertene og er ikke istand til å være på jobb i 8 timer hver dag, det er en grunn til at hun er 100 prosent sykemeldt. 

Avdelingsleder sa også at de ønsker møte med NAV hvis sykefraværet fortsetter og at hun kanskje ikke var egnet for yrket. 

Er dette lov? Kan sjefen gjøre dette?

Anonymkode: f1fc2...7b0

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, ikke bare kan de. Men arbeidsgiver har en plikt til å tilrettelegge dersom det er mulig. Dersom medarbeider ikke deltar på aktiviteter som tilrettelegges kan hun miste sykepengene.

Men, det må jo selvsagt være en tilrettelegging som fungerer. Det må din venninne være med i dialogen rundt. Og om de ikke blir enige er det ofte slik At man kobler på NAV i dialogen.

Anonymkode: f61ab...84e

• Liker 41
Skrevet

Det håper jeg da! Jeg jobber selv på sykehjem, og mener det er helt borti natta å være hjemme på dette grunnlaget. 100% var litt voldsomt, men 3-5 timer om dagen 5 dager i uka med sosialt samvær og lett aktivitet er bra både for arbeidstaker og pasientene, samt reduserer belastningen for kollegaer slik at det reduserer sykemelding på sikt. 

Ingen his oss hadde kommet på å skulke på dette grunnlaget, vi bruker gradert sykemelding og kraftig tilrettelegging. Dette i samarbeid med NAV. Arbeidsmiljøet har også blitt mye bedre. 

Anonymkode: 11c17...d81

• Liker 16
Skrevet

Det er lov, men om det er hensiktsmessig er en annen sak.

Hvis hun er på jobb i sykemeldingsperioden, blir det satt inn vikar slik at hun vil klare å holde seg til de tilrettelagte oppgavene, eller vil hun føle seg presset til å gjøre jobben som vanlig (på grunn av personalmangel), og dermed bli enda sykere?  

Anonymkode: 3ad59...a13

• Liker 28
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov, men om det er hensiktsmessig er en annen sak.

Hvis hun er på jobb i sykemeldingsperioden, blir det satt inn vikar slik at hun vil klare å holde seg til de tilrettelagte oppgavene, eller vil hun føle seg presset til å gjøre jobben som vanlig (på grunn av personalmangel), og dermed bli enda sykere?  

Anonymkode: 3ad59...a13

Det er akkurat det som er bekymringen hennes, hun er redd for at det blir for mye, de kommer sikkert ikke til å sette inn noen for henne. Hun vil bli presset til å gjøre mer enn avtalt, og ha dårlig samvittighet ovenfor kollegaer som må ta flere stell enn vanlig. 

• Liker 5
Skrevet

Man er sykemeldt fra de ordinære arbeidsoppgavene, man er derimot ikle sykemeldt fra arbeidsplassen. Så ja, det kan de. 

Anonymkode: 648a0...e6b

• Liker 22
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det håper jeg da! Jeg jobber selv på sykehjem, og mener det er helt borti natta å være hjemme på dette grunnlaget. 100% var litt voldsomt, men 3-5 timer om dagen 5 dager i uka med sosialt samvær og lett aktivitet er bra både for arbeidstaker og pasientene, samt reduserer belastningen for kollegaer slik at det reduserer sykemelding på sikt. 

Ingen his oss hadde kommet på å skulke på dette grunnlaget, vi bruker gradert sykemelding og kraftig tilrettelegging. Dette i samarbeid med NAV. Arbeidsmiljøet har også blitt mye bedre. 

Anonymkode: 11c17...d81

Det er ikke å skulke når man er sykemeldt 100%, som uansett er legens vurdering og ikke hennes egen. I tillegg til dette så er det snakk om at hun må være på jobb 8 timer hver dag og følge vanlig turnus. 

Grunnet ryggplagene kan hun ikke sitte eller gå for lenge, hun er avhengig av å ligge å slappe av i perioder også. Dette kan de ikke tilrettelegge for på jobb. Og hun blir mest sannsynlig plassert sammen med demente brukere som er svært krevende å håndtere. 

• Liker 14
Gjest Vinglepetra
Skrevet

Uff, jeg kjenner meg igjen i dette her. Husker det fra den tiden jeg selv  jobbet som ekstravakt på sykehjem. En av kollegaene slett med kraftig migrene og ble tvunget på jobb, hun orka ikke annet enn å ligge på en sofa på ett av lagerrommene og spy. Lurer på hvor nyttig denne stakkars kollegaen min var for arbeidsplassen, ettersom argumentet for å presse henne på jobb var at hun skulle være en «ressurs». Er dette typisk sykehjem? Fordi jeg har ikke sett at det er vanlig å tvinge folk på jobb andre plasser...

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver dette på vegne av en venninne. Hun jobber på aldershjem og er nå sykemeldt 100% i to uker, sykemeldingen er pga ryggsmerter og betennelse i skuldrene og nakken. Rett etter at hun leverte inn sykemeldingen ble hun innkalt til sykefraværsoppfølgingsmøte. På dette møte var 2 avdelingsledere tilstede og venninna mi ble stilt ganske ledende spørsmål om hvorfor hun var sykemeldt, hun fortalte grunnen og fikk da beskjed om at de kunne tilrettelegge for henne, hun kunne komme på jobb og gå turer og prate med brukerne på aldershjemmet. Da forventet de at hun kom på jobb hver arbeidsdag til vanlig tid. De mente at det ikke var grunn til å være hjemme, og hun kunne fremdeles følge vanlig turnus. 

Venninnen min sier at det ikke er gjennomførbart for henne. Hun er fryktelig sliten pga smertene og er ikke istand til å være på jobb i 8 timer hver dag, det er en grunn til at hun er 100 prosent sykemeldt. 

Avdelingsleder sa også at de ønsker møte med NAV hvis sykefraværet fortsetter og at hun kanskje ikke var egnet for yrket. 

Er dette lov? Kan sjefen gjøre dette?

Jeg jobber selv på sykehjem og vi har fått akkurat samme beskjed. Vet om folk som har blitt forsøkt pressa på jobb rett etter at de har hatt SA. 
Hvis det stemmer at dette bare skjer på sykehjem, er jo det rart. Men sjefene er veldig «på» for å bli kvitt særlig det legemeldte fraværet for tida. Samt at sånne plager som venninna de har i lang tid har vært «kode» for at man er sliten, psykiske plager ol. I min ungdom kunne man tom få uføretrygd på det grunnlaget der.

Hadde jeg vært venninna di ville jeg ikke funnet meg i dette. Ok, hvis de vil ha dialogmøte med NAV så la de ha det. Da blir legen med. 
Har hun nylig begynt der eller?

Anonymkode: b8a22...05b

• Liker 9
Skrevet

Nei, dette tror jeg ikke de kan kreve. Er du 100% sykemeldt er du nettopp det - 100%. Sjefen din kan ha så mange møter vedk vil når du er tilbake. 
Arbeidsgiver vet jo ikke hvorfor du er syk, det er jo mulig du ikke kan møte.
(Vet ikke hvordan det er i IA-virksomheter). 

• Liker 6
Skrevet

hva er greia med å absolutt ikke ville gå på jobb? det er det jeg leser mellom linjene her. Så flott arbeidsgiver vil ha dialog og tilrettelegge. Det vises at tilrettelegging fører også arbeider raskere tilbake i vanlig jobb. Å være hjemme 100% fører ofte til videre sykemelding.

Vi kvinner har helt vanvittig sykemeldingskultur i Norge. Nei det skyldes ikke "tunge" oppgaver, for der har menn det mye værre og med mindre sykemelding.

Nei dette må det bli bukt på!

Anonymkode: d606d...0c9

• Liker 21
Skrevet

Jobber i omsorgsboliger, å en tidligere kollega hadde operert i beinet i ene benet. Hun hadde store smerter og klarte ikke og kjøre bil, noe man måtte pga veldig landlig beliggenhet og manko på kollektivtransport. Hun fikk beskjed av leder om at hun hadde bare å komme seg på jobb, og at hvis hun kunne sitte hjemme og knaske smertestillende så kunne hun like gjerne gjøre det på jobb. Hun ble satt til å lese aviser og snakke med beboerne. 
Arbeidsgiver sa også at det var hennes ansvar og komme seg på jobb og ikke arbeidsgiver sitt problem. Er jo enig i det siste, men hun kunne ikke kjøre bil en stund etter operasjonen.
Da legen hennes fikk vite dette ble h*n rasende og skreiv en ny sykemelding der det sto at hun var 100% arbeidsufør i den angitte sykemeldingsperioden. 

Anonymkode: 3ad5a...fb8

• Liker 24
Skrevet
7 minutter siden, LeneXCII skrev:

Nei, dette tror jeg ikke de kan kreve. Er du 100% sykemeldt er du nettopp det - 100%. Sjefen din kan ha så mange møter vedk vil når du er tilbake. 

Det har skjedd veldig mye ang sykemelding de siste årene. Å være sykemeldt er ikke lenger det samme som å ha fri. Det skal tilrettelegges, man er sykemeldt fra de vanlige oppgavene sine, ikke arbeidstiden. 

Anonymkode: 32fcf...d6c

• Liker 8
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva er greia med å absolutt ikke ville gå på jobb? det er det jeg leser mellom linjene her. Så flott arbeidsgiver vil ha dialog og tilrettelegge. Det vises at tilrettelegging fører også arbeider raskere tilbake i vanlig jobb. Å være hjemme 100% fører ofte til videre sykemelding.

Vi kvinner har helt vanvittig sykemeldingskultur i Norge. Nei det skyldes ikke "tunge" oppgaver, for der har menn det mye værre og med mindre sykemelding.

Nei dette må det bli bukt på!

Anonymkode: d606d...0c9

Pleie og omsorgsyrker er noe av det mest belastende man kan jobbe med, så jeg forstår ikke hva du mener med at menn har så tunge oppgaver i jobbene sine. 

Anonymkode: 41789...0d1

• Liker 33
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har skjedd veldig mye ang sykemelding de siste årene. Å være sykemeldt er ikke lenger det samme som å ha fri. Det skal tilrettelegges, man er sykemeldt fra de vanlige oppgavene sine, ikke arbeidstiden. 

Anonymkode

Tviler på det så lenge legen har skrevet 100% arbeidsufør i sykemld.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Pleie og omsorgsyrker er noe av det mest belastende man kan jobbe med, så jeg forstår ikke hva du mener med at menn har så tunge oppgaver i jobbene sine. 

Anonymkode: 41789...0d1

Ta deg en tur i industrien å se. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, LeneXCII skrev:

Tviler på det så lenge legen har skrevet 100% arbeidsufør i sykemld.

Hvor står det at legen har skrevet dette?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står det at legen har skrevet dette?

Hun skriver jo det i sitt innlegg, "sykemeldt 100%", det tolker jeg dithen ;) 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, LeneXCII skrev:

Jo, de kan faktisk kreve det, spesielt arbeidsplasser med IA avtaler, noe gjerne kommunal sektor er.

Arbeidsgiver har ikke rett til å vite hvorfor man er sykemeldt, men de bruker sine metoder for å få den sykemeldte til å fortelle hvorfor.

Jobber man i en IA bedrift så må man be om at det skrives at man er 100% arbeidsufør i sykemeldingsperioden hvis man er det.

Det er jo grunner til at man er sykemeldt, og det er ikke alltid til det beste at folk begynner å jobbe før de er friske nok og klare til det. 

Anonymkode: 3ad5a...fb8

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, LeneXCII skrev:

Hun skriver jo det i sitt innlegg, "sykemeldt 100%", det tolker jeg dithen ;) 

Som sagt, man er sykemeldt fra sine vanlige arbeidsoppgaver, ikke arbeidstiden. Nav kan stoppe å utbetale sykepenger om en ansatt nekter å prøve ut tilrettelagt arbeid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...