Gå til innhold

Kan sjefen «tvinge» deg på jobb når du er 100% sykemeldt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det håper jeg da! Jeg jobber selv på sykehjem, og mener det er helt borti natta å være hjemme på dette grunnlaget. 100% var litt voldsomt, men 3-5 timer om dagen 5 dager i uka med sosialt samvær og lett aktivitet er bra både for arbeidstaker og pasientene, samt reduserer belastningen for kollegaer slik at det reduserer sykemelding på sikt. 

Ingen his oss hadde kommet på å skulke på dette grunnlaget, vi bruker gradert sykemelding og kraftig tilrettelegging. Dette i samarbeid med NAV. Arbeidsmiljøet har også blitt mye bedre. 

Anonymkode: 11c17...d81

Ryggplager, betennelser i rygg og nakke kan være ganske jævlig i følge de som har hatt det. Så hvorfor mener du det er helt borti natta å være hjemme på det grunnlaget? Litt vondt i ryggen er det neppe snakk om.

 

Arbeidsmiljøet blir forresten noen hakk bedre når det er godt bemmanet, noe det blir når de som er sykmeldt går oppå.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

53 minutter siden, Vinglepetra skrev:

Uff, jeg kjenner meg igjen i dette her. Husker det fra den tiden jeg selv  jobbet som ekstravakt på sykehjem. En av kollegaene slett med kraftig migrene og ble tvunget på jobb, hun orka ikke annet enn å ligge på en sofa på ett av lagerrommene og spy. Lurer på hvor nyttig denne stakkars kollegaen min var for arbeidsplassen, ettersom argumentet for å presse henne på jobb var at hun skulle være en «ressurs». Er dette typisk sykehjem? Fordi jeg har ikke sett at det er vanlig å tvinge folk på jobb andre plasser...

Sikkert et av de nye private sykehjemmene. Etikk er fraværende der

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, man er sykemeldt fra sine vanlige arbeidsoppgaver, ikke arbeidstiden. Nav kan stoppe å utbetale sykepenger om en ansatt nekter å prøve ut tilrettelagt arbeid. 

Anonymkode: 32fcf...d6c

Dette feilopplysning! For vanlige arbeidstagere (ikke ia) så er du fritatt fra å jobbe såfremt du er 100% sykemeldt. 

Anonymkode: 6b91a...bb9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her snakkes det om langtidssykemeldte, ikke en sykemelding på typisk 14 dager.

Anonymkode: 6b91a...bb9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette feilopplysning! For vanlige arbeidstagere (ikke ia) så er du fritatt fra å jobbe såfremt du er 100% sykemeldt. 

Anonymkode: 6b91a...bb9

Husk å få ditt på det rene du også, før du anklager noen for å komme med feilopplysninger... 

IA-avtalen ble endret i 2019, og omfatter nå alle norske arbeidstagere (eller det norske arbeidslivet, som det står skrevet) 

Så IA gjelder for alle

Anonymkode: 69e81...fb9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, kikkana skrev:

Sikkert et av de nye private sykehjemmene. Etikk er fraværende der

Det er nok ikke noe bedre i det kommunale. Der ansettes ledere kun med mål å spare, og spares skal det - koste hva det koste vil av de ansattes helse.


Etikk er ganske fraværende i kommunal sektor også. Ikke bare går det på helsa løs for de som er ansatt på gulvet - altså sliterne, men det er ikke riktig overfor pasientene som må betale prisen for stadig nye innsparinger. 

 

Anonymkode: 3ad5a...fb8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånne situasjoner som gjør at sykemeldinger blir lengre. Om legen mener fullstendig hvile er best i 14 dager, så nytter det ikke at en sjef mener "men du kan jo bruke armen/ryggen/foten osv osv LITT" - da får man inne restituert (grodd, helt, betennelse gitt seg osv) og kvinner tør ofte ikke si nei pga de føler at de er til bry for kollegaer osv så de går med smerter og gjør det heller til en kronisk smerte.

Anonymkode: bfd8c...b0a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her snakkes det om langtidssykemeldte, ikke en sykemelding på typisk 14 dager.

Anonymkode: 6b91a...bb9

Men mye av det samme gjelder: https://www.nordlys.no/dette-misforstar-folk-om-sykemelding/o/5-34-418599 

"Myte: Når jeg er 100 prosent sykmeldt, må jeg holde meg borte fra arbeidsplassen.

Svar: Nei, det å være syk er ikke det samme som å være borte fra arbeidsplassen. For mange kan det være svært gunstig å opprettholde den sosiale kontakten med arbeidsplassen i en sykdomsperiode, og gjerne gradvis delta i jobbaktiviteter eller få andre oppgaver etter hvert som man friskner til. Arbeidsgivere har ganske streng tilretteleggingsplikt, slik at den sykmeldte kan få deltatt på arbeidsplassen så raskt som mulig."

Anonymkode: 39bbb...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtale om tilrettelegging er som oftest ikke aktuelt ved korte fravær hvor den sykemeldte forventes å komme tilbake i full jobb i løpet av kort tid. At leder innkaller til oppfølgingssamtale på bakgrunn av en 14 dager sykmelding kan derfor oppfattes noe prematurt. 

Dersom den ansatte og leder ikke blir enige om tilretteleggingstiltak må behandlende lege involveres i prosessen. Arbeidsgiver kan ikke presse igjennom et ikke-tilstrekkelig tilretteleggingstiltak for en ansatt som er 100% sykmeldt. 

Anonymkode: f0551...2f4

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke noe bedre i det kommunale. Der ansettes ledere kun med mål å spare, og spares skal det - koste hva det koste vil av de ansattes helse.


Etikk er ganske fraværende i kommunal sektor også. Ikke bare går det på helsa løs for de som er ansatt på gulvet - altså sliterne, men det er ikke riktig overfor pasientene som må betale prisen for stadig nye innsparinger. 

 

Anonymkode: 3ad5a...fb8

Ja det skal spares over hele fjøla. Er ikke så rart det, når det skal skattes mindre, betale mega summer på innvandring, arbeidsinvandrere som også skal ha unger på skole, sykehus etc. Og for å ikke snakke om alt som inngår offentlig byråkrati og anbudssøl.

 

Men ganske sikkert bedre generelt å jobbe i det kommunale. Bare at det er så fryktelig stor forskjell fra kommune til kommune. Egentlig burde staten styre dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta deg en tur i industrien å se. 

Anonymkode: 32fcf...d6c

Tviler ikke på at det er fysisk tungt i industrien, men du har ikke den samme psykiske belastningen der.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men mye av det samme gjelder: https://www.nordlys.no/dette-misforstar-folk-om-sykemelding/o/5-34-418599 

"Myte: Når jeg er 100 prosent sykmeldt, må jeg holde meg borte fra arbeidsplassen.

Svar: Nei, det å være syk er ikke det samme som å være borte fra arbeidsplassen. For mange kan det være svært gunstig å opprettholde den sosiale kontakten med arbeidsplassen i en sykdomsperiode, og gjerne gradvis delta i jobbaktiviteter eller få andre oppgaver etter hvert som man friskner til. Arbeidsgivere har ganske streng tilretteleggingsplikt, slik at den sykmeldte kan få deltatt på arbeidsplassen så raskt som mulig."

Anonymkode: 39bbb...15c

Tilretteleggingsplikt der det er mulig, ja. Det er ikke ensbetydende med at arbeidsgiver selv kan vurdere hva tilstrekkelig tilrettelegging og kreve gjennomføring uten klarsignal fra verken lege eller arbeidstaker. 

Anonymkode: f0551...2f4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke en ekspert, men trodde at om man «bare» er sykemeldt i 2 uker, så er man sykemeldt i 2 uker. Om du går sykemeldt i mange uker, altså mange mange uker, så kan man bli tatt inn til møte for å vurdere evt. tilrettelegging. Ikke med en gang man blir sykemeldt.

Har arbeidsgiver i det hele tatt noe med hvorfor man blir sykemeldt for en liten (2 uker) periode?

Det er jo absolutt ikke for bedriftens eget beste å ha noen på jobb, som ligger der og ikke gjør en dritt.

Anonymkode: 7bf2b...5a2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver dette på vegne av en venninne. Hun jobber på aldershjem og er nå sykemeldt 100% i to uker, sykemeldingen er pga ryggsmerter og betennelse i skuldrene og nakken. Rett etter at hun leverte inn sykemeldingen ble hun innkalt til sykefraværsoppfølgingsmøte. På dette møte var 2 avdelingsledere tilstede og venninna mi ble stilt ganske ledende spørsmål om hvorfor hun var sykemeldt, hun fortalte grunnen og fikk da beskjed om at de kunne tilrettelegge for henne, hun kunne komme på jobb og gå turer og prate med brukerne på aldershjemmet. Da forventet de at hun kom på jobb hver arbeidsdag til vanlig tid. De mente at det ikke var grunn til å være hjemme, og hun kunne fremdeles følge vanlig turnus. 
 

Venninnen min sier at det ikke er gjennomførbart for henne. Hun er fryktelig sliten pga smertene og er ikke istand til å være på jobb i 8 timer hver dag, det er en grunn til at hun er 100 prosent sykemeldt. 
 

Avdelingsleder sa også at de ønsker møte med NAV hvis sykefraværet fortsetter og at hun kanskje ikke var egnet for yrket. 
 

Er dette lov? Kan sjefen gjøre dette?

Anonymkode: f1fc2...7b0

Det kan de og det er  lurt å samarbeide. Gjøre det hun kan.

Anonymkode: b063e...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke en ekspert, men trodde at om man «bare» er sykemeldt i 2 uker, så er man sykemeldt i 2 uker. Om du går sykemeldt i mange uker, altså mange mange uker, så kan man bli tatt inn til møte for å vurdere evt. tilrettelegging. Ikke med en gang man blir sykemeldt.

Har arbeidsgiver i det hele tatt noe med hvorfor man blir sykemeldt for en liten (2 uker) periode?

Det er jo absolutt ikke for bedriftens eget beste å ha noen på jobb, som ligger der og ikke gjør en dritt.

Anonymkode: 7bf2b...5a2

Arbeidsgiver har faktisk aldri noe med hva man er sykemeldt for, men de skal vite hva de kan gjøre for å tilrettelegge. 

Det lønner seg ofte å bare være ærlig da, for å finne en løsning sammen. 

Jeg har vært langtidsykemelt og på aap mens jeg hele tiden har jobbet i samme bedrift. God dialog er viktig. De har vørt5 fantastiske på å tilrettelegge, og jeg er nå tilbake i 100 prosent jobb pga. det. 

Anonymkode: 4801a...8be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, Helgeline skrev:

Tviler ikke på at det er fysisk tungt i industrien, men du har ikke den samme psykiske belastningen der.

Stress og psykisk belastning kommer i flere varianter, den ene er ikke nødvendigvis værre enn den andre. 

Anonymkode: 32fcf...d6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke lege da, men er det ikke best at hun får de 14 dagene med sykemelding, slik at betennelse og smerter kan få gå helt over? Er det ikke større mulighet for at hun blir helt frisk da? Hun har sikkert smerter om natta også, og trøbbel med søvn? Er vel en kjensgjerning at folk med betennelser og smerter som aldri får ro nok til å gå over, ender opp med å havne utenfor arbeidslivet etter mange år med rovdrift på kroppen. Og det er jo ikke bra. 

Anonymkode: b4862...443

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det håper jeg da! Jeg jobber selv på sykehjem, og mener det er helt borti natta å være hjemme på dette grunnlaget. 100% var litt voldsomt, men 3-5 timer om dagen 5 dager i uka med sosialt samvær og lett aktivitet er bra både for arbeidstaker og pasientene, samt reduserer belastningen for kollegaer slik at det reduserer sykemelding på sikt. 

Ingen his oss hadde kommet på å skulke på dette grunnlaget, vi bruker gradert sykemelding og kraftig tilrettelegging. Dette i samarbeid med NAV. Arbeidsmiljøet har også blitt mye bedre. 

Anonymkode: 11c17...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra
6 minutter siden, Vinglepetra skrev:
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det håper jeg da! Jeg jobber selv på sykehjem, og mener det er helt borti natta å være hjemme på dette grunnlaget. 100% var litt voldsomt, men 3-5 timer om dagen 5 dager i uka med sosialt samvær og lett aktivitet er bra både for arbeidstaker og pasientene, samt reduserer belastningen for kollegaer slik at det reduserer sykemelding på sikt. 

Ingen his oss hadde kommet på å skulke på dette grunnlaget, vi bruker gradert sykemelding og kraftig tilrettelegging. Dette i samarbeid med NAV. Arbeidsmiljøet har også blitt mye bedre. 

Anonymkode: 11c17...d81

Hun skulker ikke jobben når hun er 100% sykemeldt pga ryggplager og betennelser i nakke og skuldre. Det hjelper ikke å tvinge folk som ikke er friske på jobb, at dette skaper et godt arbeidsmiljø skjønner jeg ikke? Og holdningen her er jo skremmende, når du anser sykemelding som skulk. 
 

Så er det opp til den sykemeldte og hennes lege å avgjøre hva som er bra for henne, ikke arbeidsgiver. Jeg vet at man har plikt til å delta på tilrettleggingstiltak under sykemeldingsperioden, men da skal disse tiltakene være utarbeidet i samråd med den sykemeldte og eventuell lege. Her virker det som om avdelingsleder har trumfet igjennom og krevd at hun skal være der fulltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...