Gå til innhold

Kan sjefen «tvinge» deg på jobb når du er 100% sykemeldt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Stress og psykisk belastning kommer i flere varianter, den ene er ikke nødvendigvis værre enn den andre. 

Anonymkode: 32fcf...d6c

Men i helsevesenet kommer den psykiske belastningen oppå den fysiske belastningen. Det er stor forskjell på å jobbe med tunge, "døde ting" i industrien og å jobbe med pasienter/brukere. Det er tungt fysisk, i tillegg til at du skal være mottaker for utrolig mye psykisk. Det er ikke nok folk så Olga på 90 blir liggende til 12 på formiddagen uten å få frokost eller å få gått på do, demente Karin spytter på deg når du prøver å hjelpe henne ut av senga, Torstein har falt og må hjelpes opp med et tungt løft, osv. 

Anonymkode: 1dae8...ac2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er sånne situasjoner som gjør at sykemeldinger blir lengre. Om legen mener fullstendig hvile er best i 14 dager, så nytter det ikke at en sjef mener "men du kan jo bruke armen/ryggen/foten osv osv LITT" - da får man inne restituert (grodd, helt, betennelse gitt seg osv) og kvinner tør ofte ikke si nei pga de føler at de er til bry for kollegaer osv så de går med smerter og gjør det heller til en kronisk smerte.

Anonymkode: bfd8c...b0a

Det er god dekning for at man med ryggplager har godt av å holde seg i bevegelse https://helsenorge.no/sykdom/muskel-og-skjelett/ryggsmerter

Anonymkode: 8e62e...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er god dekning for at man med ryggplager har godt av å holde seg i bevegelse https://helsenorge.no/sykdom/muskel-og-skjelett/ryggsmerter

Anonymkode: 8e62e...867

Det er ganske stor forskjell på å være i bevegelse kontra å være i jobb med tunge løft, mye gåing på hardt underlag, å ikke kunne sette seg ned på mange timer osv...

Anonymkode: 3ad5a...fb8

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er god dekning for at man med ryggplager har godt av å holde seg i bevegelse https://helsenorge.no/sykdom/muskel-og-skjelett/ryggsmerter

Anonymkode: 8e62e...867

Holde seg i bevegelse på egne premisser og jobbe 8 timer på noen andres premisser er to ulike ting...

Anonymkode: f1fc2...7b0

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er da ingen grunn for å være hjemme fra jobb. vond rygg pyttsann det går seg til. diare og oppkast? alle arbeidsplasser har både wc og bøtte. for firma og fedreland, stå på 🤮

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det håper jeg da! Jeg jobber selv på sykehjem, og mener det er helt borti natta å være hjemme på dette grunnlaget. 100% var litt voldsomt, men 3-5 timer om dagen 5 dager i uka med sosialt samvær og lett aktivitet er bra både for arbeidstaker og pasientene, samt reduserer belastningen for kollegaer slik at det reduserer sykemelding på sikt. 

Ingen his oss hadde kommet på å skulke på dette grunnlaget, vi bruker gradert sykemelding og kraftig tilrettelegging. Dette i samarbeid med NAV. Arbeidsmiljøet har også blitt mye bedre. 

Anonymkode: 11c17...d81

Å hva er gyldig fraværsgrunn som ikke regnes som skulk i dine øyne? 

Det er aldri moro og ringe seg syk på jobb, men hadde jeg møtt en med dine holdninger vet jeg ikke om jeg hadde turt det. Hadde nok heller sendt sms da.

Anonymkode: 3ad5a...fb8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å kalle inn til tidlig dialog når man er sykemeldt skjer gjerne der det er en historikk med mye fravær. 

Anonymkode: 646e2...8d3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på langtidssyk og korttidssyk. Tiltaket som TS sin venninne opplever, gis hovedsakelig til langtidssyk, for at personer ikke skal gli bort fra arbeidsplassen. Kommunikasjon og tiltak.

Anonymkode: 0a078...b08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta deg en tur i industrien å se. 

Anonymkode: 32fcf...d6c

Du kan ikke "se" belastningen i omsorgsyrker ved å observere. Det kan være tunge løft og dårlige arbeidstillinger men hovedbelastningen er på det mentale plan. Å engasjere seg emosjonelt i brukere, og å håndtere avvikende adferd er det tyngste fordi det å håndtere slikt profesjonelt innebærer at du går på akkord med egne følelser. Å undertrykke følelser over tid gir som kjent dårlig psykisk helse. 

Anonymkode: 9451f...189

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov, men om det er hensiktsmessig er en annen sak.

Hvis hun er på jobb i sykemeldingsperioden, blir det satt inn vikar slik at hun vil klare å holde seg til de tilrettelagte oppgavene, eller vil hun føle seg presset til å gjøre jobben som vanlig (på grunn av personalmangel), og dermed bli enda sykere?  

Anonymkode: 3ad59...a13

Ja, det er helt typisk hva som pleier å skje når ansatte skal presses tilbake i et underbemannet miljø. Betennelser kommer gjerne ikke bare av fysisk belastning, men av stress. Og da er det bedre å være helt borte en stund. Det aller beste er selvsagt at det gjøres noe med enormt mange mennesker i helse og omsorgsarbeid sin arbeidssituasjon slik at de ikke må gå på slike smeller. 

Det som er i ferd med å skje nå er at mange slites fullstendig ut i utbrendthet og så presses de tilbake altfor tidlig og problemene setter seg så de ikke blir friske. 

Anonymkode: 9451f...189

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte min tidligere sjef at jeg er sykemeldt via legen min. I følge legen min må jeg ikke møte opp på jobb så lenge jeg går sykemeldt. Først når jeg blir innkalt til møte med arbeidsgiver og nav så må jeg møte opp, men ikke ellers. 

Arbeidsgiver prøvde å presse meg vekk fra å være sykemeldt, prøvde å presse meg til å si opp. Jeg sto på mitt i 5 måneder. Så sa jeg opp selv. 

Anonymkode: 6671c...b4d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pleie og omsorgsyrker er noe av det mest belastende man kan jobbe med, så jeg forstår ikke hva du mener med at menn har så tunge oppgaver i jobbene sine. 

Anonymkode: 41789...0d1

Det var vel snakk om gjennomsnittet for menn og kvinner? Omsorgsyrket er vel et av de tyngre yrkene der det jobber mange kvinner, men det er mange flere tunge yrker der det jobber mest menn. De er tunge på ulike måter, men sliter helt klart på kroppen, men det er helt klart flest sykemeldinger blant kvinner, og ikke bare kvinner i omsorgsyrker. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i helsevesenet kommer den psykiske belastningen oppå den fysiske belastningen. Det er stor forskjell på å jobbe med tunge, "døde ting" i industrien og å jobbe med pasienter/brukere. Det er tungt fysisk, i tillegg til at du skal være mottaker for utrolig mye psykisk. Det er ikke nok folk så Olga på 90 blir liggende til 12 på formiddagen uten å få frokost eller å få gått på do, demente Karin spytter på deg når du prøver å hjelpe henne ut av senga, Torstein har falt og må hjelpes opp med et tungt løft, osv. 

Anonymkode: 1dae8...ac2

Ja, det er stor forskjell, for presset kommer ikke fra de "døde tingene", men fra omgivelser, og ofte sjefer. Det kan være livsviktig å ikke gjøre feil, eller vanvittig dyrt. Jeg kunne selv aldri tenkt meg å jobbe i omsorgsyrker (selv om jeg er både mor og datter), og tror du har helt rett i at det er belastende, men det er nok ikke det eneste yrket med stor belastning. (På en måte kan det kanskje være lettere å bli spyttet på av en dement som du ikke vil ta personlig fordi personen er syk enn å bli verbalt spyttet på av en mellomsjef som er fullstendig oppegående og skal være der for å støtte deg.Men dette har jeg aldri prøvd, så jeg kan ikke si det for sikkert.)

Når jeg leser om hvorfor kvinner er mer sykemeldte enn menn er det ikke pga graviditet, barn eller arbeidsoppgaver. Det handler mer om hvordan de takler stress med barn(mor og far til de samme barna), stress på arbeidsplassen (kvinner og menn med like forutsetninger), og hva stress gjør med søvn (kvinner med søvnproblemer sliter mer med arbeid enn menn med søvnproblemer). 

Anonymkode: 02c56...457

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg forstår begge parter, når jeg har vært sykemeldt så er det jo ikke uten grunn.

men og når jeg har vært på jobb i barnehage(småbarn) og min kollega ble sykemeldt i 6 uker pga senebetennelse i armen så var det litt plagsom å så igjen med alt, og vi ikke fikk vikar for kommunen skulle spare

Anonymkode: a619e...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg forstår begge parter, når jeg har vært sykemeldt så er det jo ikke uten grunn.

men og når jeg har vært på jobb i barnehage(småbarn) og min kollega ble sykemeldt i 6 uker pga senebetennelse i armen så var det litt plagsom å så igjen med alt, og vi ikke fikk vikar for kommunen skulle spare

Anonymkode: a619e...9e7

Å det er der ommunene gjør store feil, ved å ikke ta inn vikarer, men belaste de som er igjen med mer jobb. Dette igjen gjør at de som er på jobb er mer disponible igjen for å bli syke/ sykemeldte. Også har man det gående. Men kommunene lærer aldri - heller ikke de som er på jobb og løper dobbelt så fort for å rekke over alt. 

Anonymkode: 3ad5a...fb8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke "se" belastningen i omsorgsyrker ved å observere. Det kan være tunge løft og dårlige arbeidstillinger men hovedbelastningen er på det mentale plan. Å engasjere seg emosjonelt i brukere, og å håndtere avvikende adferd er det tyngste fordi det å håndtere slikt profesjonelt innebærer at du går på akkord med egne følelser. Å undertrykke følelser over tid gir som kjent dårlig psykisk helse. 

Anonymkode: 9451f...189

Nettopp. 
Ofte føler jeg meg mer som en skuespiller enn en pleier, jobber på demensavdeling. Glemmer jeg å møte en beboer med et stort smil på slutten av vakta fordi jeg er sliten, ja da risikerer jeg at beboeren utagerer...

Det er på mange måter omsorgsarbeidernes forbannelse, at vi jobber bak lukkede dører, og ingen ser den formidable innsatsen (gode) pleiere gjør. 
Tror mange hadde fått en Aha- opplevelse hvis de hadde kunne fulgt oss...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har en plikt til å ta slike oppfølgingsmøter, og man kan også kreve at man er på jobb 100% av tiden. 100% sykemelding betyr ikke nødvendigvis noe fravær så lenge det tilrettelegges som utgangspunkt. Men klart, dette må tas i samråd med lege og NAV. 

Anonymkode: 5c15d...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

aktiv sykemelding finnes ikke lengre, fordi nav ikke vil betale for de timene man er på jobb. Rett og riemlig.Så jobben kan ikke kreve tilstedeværelse foruten møter og forsøk på tilrettelegging. Med samarbeid med NAV. Skal man jobbe, så blir sykmling redusert og arbeiesgiver må betale for tilsedeværelsen.

Anonymkode: c30b1...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var vel snakk om gjennomsnittet for menn og kvinner? Omsorgsyrket er vel et av de tyngre yrkene der det jobber mange kvinner, men det er mange flere tunge yrker der det jobber mest menn. De er tunge på ulike måter, men sliter helt klart på kroppen, men det er helt klart flest sykemeldinger blant kvinner, og ikke bare kvinner i omsorgsyrker. 

Ja, det er stor forskjell, for presset kommer ikke fra de "døde tingene", men fra omgivelser, og ofte sjefer. Det kan være livsviktig å ikke gjøre feil, eller vanvittig dyrt. Jeg kunne selv aldri tenkt meg å jobbe i omsorgsyrker (selv om jeg er både mor og datter), og tror du har helt rett i at det er belastende, men det er nok ikke det eneste yrket med stor belastning. (På en måte kan det kanskje være lettere å bli spyttet på av en dement som du ikke vil ta personlig fordi personen er syk enn å bli verbalt spyttet på av en mellomsjef som er fullstendig oppegående og skal være der for å støtte deg.Men dette har jeg aldri prøvd, så jeg kan ikke si det for sikkert.)

Når jeg leser om hvorfor kvinner er mer sykemeldte enn menn er det ikke pga graviditet, barn eller arbeidsoppgaver. Det handler mer om hvordan de takler stress med barn(mor og far til de samme barna), stress på arbeidsplassen (kvinner og menn med like forutsetninger), og hva stress gjør med søvn (kvinner med søvnproblemer sliter mer med arbeid enn menn med søvnproblemer). 

Anonymkode: 02c56...457

Ja du har rett i at kvinner blir syke av stress. Kvinner engasjerer seg dypere emosjonelt i menneskene de utøver omsorg for. Det er dypt nedfeldt i oss gjennom årtuseneer der mannen er utviklet seg til å takle stress fordi han er ute og jakter på svære farlige byttedyr, mens kvinnen er hjemme og har omsorg for barn, gamle, syke og hjem. 

Anonymkode: 9451f...189

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å det er der ommunene gjør store feil, ved å ikke ta inn vikarer, men belaste de som er igjen med mer jobb. Dette igjen gjør at de som er på jobb er mer disponible igjen for å bli syke/ sykemeldte. Også har man det gående. Men kommunene lærer aldri - heller ikke de som er på jobb og løper dobbelt så fort for å rekke over alt. 

Anonymkode: 3ad5a...fb8

Ja det er veldig provoserende at det er sånn, vi var 2 stk på 14 små fra klokken 13, ja vi klarte å bytte alle bleier, gi de frukt ha de med inn og ut, men det var ikke forsvarlig, kunne vær at ei fra kontoret kunne komme inn og sitte, men hun skulle ikke gjøre noe

Anonymkode: a619e...9e7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å kalle inn til tidlig dialog når man er sykemeldt skjer gjerne der det er en historikk med mye fravær. 

Anonymkode: 646e2...8d3

Nettopp. Tenker at mye av det som står i tråden her er unødvendig ettersom trådstarter ikke forteller alt. Det blir ikke kalt inn til et slik møte BARE pga en sykmelding på 14 dager, det blir kalt inn til slike møter når det er MYE sykefravær. Ergo så gjør sykehjemmet det riktige i dette tilfellet, man må tilrettelegge når vedkommende ikke kommer seg på jobb. 

Slik er det iallefall der jeg jobber. Har man MYE sykefravær på kort tid, da blir det lagt opp møter osv for tilrettelegging. Har man èn sykmelding på 14 dager i året så er det ikke slik at det er "møtegrunnlag". 

Anonymkode: c47e9...a1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...