Gå til innhold

Kan sjefen «tvinge» deg på jobb når du er 100% sykemeldt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Tenker at mye av det som står i tråden her er unødvendig ettersom trådstarter ikke forteller alt. Det blir ikke kalt inn til et slik møte BARE pga en sykmelding på 14 dager, det blir kalt inn til slike møter når det er MYE sykefravær. Ergo så gjør sykehjemmet det riktige i dette tilfellet, man må tilrettelegge når vedkommende ikke kommer seg på jobb. 

Slik er det iallefall der jeg jobber. Har man MYE sykefravær på kort tid, da blir det lagt opp møter osv for tilrettelegging. Har man èn sykmelding på 14 dager i året så er det ikke slik at det er "møtegrunnlag". 

Anonymkode: c47e9...a1b

I noen bransjer så anses 14 dager i året som en del, noe det jo også er. Det er jo nesten tre vanlige arbeidsuker. Om mange har så mye fravær, så kan det fort bli noen årsverk som går tapt, så det er absolutt møtegrunnlag ved en del bedrifter. 

Anonymkode: 5c15d...f21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I noen bransjer så anses 14 dager i året som en del, noe det jo også er. Det er jo nesten tre vanlige arbeidsuker. Om mange har så mye fravær, så kan det fort bli noen årsverk som går tapt, så det er absolutt møtegrunnlag ved en del bedrifter. 

Anonymkode: 5c15d...f21

Om du har èn sykmelding på 14 dager i løpet av ett år så er det virkelig ikke allverden. Det er ikke alle som har sykefravær i det hele tatt, men på sykehjem er ofte sykefraværet høyt uansett. 

Anonymkode: c47e9...a1b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I noen bransjer så anses 14 dager i året som en del, noe det jo også er. Det er jo nesten tre vanlige arbeidsuker. Om mange har så mye fravær, så kan det fort bli noen årsverk som går tapt, så det er absolutt møtegrunnlag ved en del bedrifter. 

Anonymkode: 5c15d...f21

I kommunal sektor, altså barnehager og i helsevesenet er det helt normalt at arbeidstakerne er sykemeldt i 14 dager og mer i løpet av året.

Det er kanskje på tide at ledelsene begynner å ta de ansatte på alvor og sette inn vikarer framfor at de skal jobbe dobbelt så mye på samme tid. Også må politikerne skjønne at de ikke kan fortsette å kutte når det gjelder eldre, syke og barn. 

Anonymkode: 3ad5a...fb8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt annpå om det står på sykemeldingen. Da står det enten med tilrettelegging eller ikke. Men nei arbeidsgiver kan ikke kreve det. De har krav på seg å tilrettelegge, men ikke å tvinge dem ansatte til å jobbe.  Jeg ville selv ha kontaktet Nav og fortalt stå, men med to uker sykemelding så ser jeg ikke nødvendigheten. Nav møte skjer etter 2 månder med sykemelding. Høres mer ut som arbeidsgiver er ute etter å bli kvitt venninna de. 

Anonymkode: a37d6...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du har èn sykmelding på 14 dager i løpet av ett år så er det virkelig ikke allverden. Det er ikke alle som har sykefravær i det hele tatt, men på sykehjem er ofte sykefraværet høyt uansett. 

Anonymkode: c47e9...a1b

Ikke enig. Tre uker er ikke ubetydelig, og det handler jo heller ikke bare om en enkelt arbeidstaker. Si at 40 stykker er borte tre uker hvert år i store bedrifter, da har man 40*tre uker = 120 arbeidsuker som går tapt, noe som omtrent tilsvarer nesten to årsverk. Det får stort ganske store konsekvenser. 

Anonymkode: 5c15d...f21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig. Tre uker er ikke ubetydelig, og det handler jo heller ikke bare om en enkelt arbeidstaker. Si at 40 stykker er borte tre uker hvert år i store bedrifter, da har man 40*tre uker = 120 arbeidsuker som går tapt, noe som omtrent tilsvarer nesten to årsverk. Det får stort ganske store konsekvenser. 

Anonymkode: 5c15d...f21

Ja det blir dyrt for arbeidstaker - ofte kommunen - å da må de begynne å se på hvorfor fraværet er så høyt. Kanskje det i lengden hadde vært mer lønnsomt med flere ressurser på jobb. 

Anonymkode: 3ad5a...fb8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig. Tre uker er ikke ubetydelig, og det handler jo heller ikke bare om en enkelt arbeidstaker. Si at 40 stykker er borte tre uker hvert år i store bedrifter, da har man 40*tre uker = 120 arbeidsuker som går tapt, noe som omtrent tilsvarer nesten to årsverk. Det får stort ganske store konsekvenser. 

Anonymkode: 5c15d...f21

Når man har influensa, er kraftig forkjøla, har omgangssyke osv er det lite lurt å gå på jobb når man jobber på sykehjem. Man jobber med mennesker som har dårlig immunforsvar og som kan dø av vanlig influensa. Ergo er det bedre at man holder seg borte fra jobb enn at man kommer på jobb og smitter pasienter og kolleger. Da blir sykefraværet høyere. 

Det er heller ikke slik at "alle" på jobben er syke 14 dager fordi den ene er det. Jeg forstår hva du skal frem til men det gir ikke mening for virkeligheten er ike nødvendigvis slik. Det er for mange uunngåelig å bli syk fra tid til annen, og om man da er borte ingen dager, to dager eller fjorten dager i løpet av ett år så er det ikke så mye mer å gjøre med det. Man tar sine forholdsregler og prøver å holde seg frisk, prøver å ikke bli utbrent og prøver å ta vare på ryggen; men det går ikke alltid. 

Jobber man i 100% stilling på sykehjem så jobber man fem dager i uka. Det er en ekstremt tung jobb. At noen er syke fra tid til annen er faen ikke rart. Å jobbe med mennesker er ingen spøk, og det er langt ifra lett. Menneskelige feil, både små og store kan koste liv. Veldig fort gjort for folk som ikke jobber i denne sektoren å anta at det er enkelt og greit, du vasker noen i rumpa, gir de medisinen og får de til å smile et par ganger i løpet av dagen. Er dessverre ikke "bare" det vi gjør. 

Jeg går ikke på jobb om ryggen ikke fungerer (kan ikke løfte, kan ikke bøye, kan knapt gå, da har jeg ingenting på min arbeidsplass å gjøre). Jeg går ikke på jobb om jeg har influensa eller er sykt forkjøla (stemmen fungerer ikke, hoster og nyser i ett sett, skallebank fra helvete og feber som ikke forsvinner med bruk av smertestillende). Og det er mine beboere og kolleger glad for! 

Anonymkode: c47e9...a1b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det blir dyrt for arbeidstaker - ofte kommunen - å da må de begynne å se på hvorfor fraværet er så høyt. Kanskje det i lengden hadde vært mer lønnsomt med flere ressurser på jobb. 

Anonymkode: 3ad5a...fb8

Det er mer lønnsomt når man ser helhetlig på det, og ved å ta med kostnader for behandling av utbrente og syke arbeidstakere så stiger lønnsomheten betraktlig. Enkelte kommer aldri tilbake engang, det blir hvertfall dyrt! Men siden arbeidsgiver får dekket kostnader etter 14 dager så går man underbemannet 14 dager før det kommer vikar. Da er de som er på jobb nedslitt. Når arbeidsgiver betaler ufaglært vikar i stedet for en fagperson med full ansenitet, så sparer de masse penger! Så for arbeidsgiver ser det ut til å lønne seg å ha langtidssykemeldte, hvertfall i helse og omsorg som ikke må veie det mot inntjening. 

Anonymkode: 9451f...189

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men kommunene lærer aldri - heller ikke de som er på jobb og løper dobbelt så fort for å rekke over alt. 

Men hva kan de som er på jobb gjøre da? Gjøre ting i samme tempo, droppe arbeidsoppgaver?

Det er en ond sirkel av medarbeidere som slites ut - sykmeldes - de som er igjen blir utslitt og syke og sånn går no dagan.

Anonymkode: 9451f...189

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, LeneXCII skrev:

Nei, dette tror jeg ikke de kan kreve. Er du 100% sykemeldt er du nettopp det - 100%. Sjefen din kan ha så mange møter vedk vil når du er tilbake. 
Arbeidsgiver vet jo ikke hvorfor du er syk, det er jo mulig du ikke kan møte.
(Vet ikke hvordan det er i IA-virksomheter). 

Ts spurte ikke om noen kunne synse litt rundt dette..

Anonymkode: cb7c3...72a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i helsevesenet kommer den psykiske belastningen oppå den fysiske belastningen. Det er stor forskjell på å jobbe med tunge, "døde ting" i industrien og å jobbe med pasienter/brukere. Det er tungt fysisk, i tillegg til at du skal være mottaker for utrolig mye psykisk. Det er ikke nok folk så Olga på 90 blir liggende til 12 på formiddagen uten å få frokost eller å få gått på do, demente Karin spytter på deg når du prøver å hjelpe henne ut av senga, Torstein har falt og må hjelpes opp med et tungt løft, osv. 

Anonymkode: 1dae8...ac2

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke "se" belastningen i omsorgsyrker ved å observere. Det kan være tunge løft og dårlige arbeidstillinger men hovedbelastningen er på det mentale plan. Å engasjere seg emosjonelt i brukere, og å håndtere avvikende adferd er det tyngste fordi det å håndtere slikt profesjonelt innebærer at du går på akkord med egne følelser. Å undertrykke følelser over tid gir som kjent dårlig psykisk helse. 

Anonymkode: 9451f...189

Har jobbet 15 år i helsevesenet og prøvd en liten periode i industrien. Som sagt, psykisk belastning kommer i flere varianter. Og jeg personlig syns ikke helsevesenet nødvendigvis er noe værre "bare" fordi det er mennesker involvert. Stress og tidspress i andre type jobber kan oppleves belastende på psyken. 

Anonymkode: 32fcf...d6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva kan de som er på jobb gjøre da? Gjøre ting i samme tempo, droppe arbeidsoppgaver?

Det er en ond sirkel av medarbeidere som slites ut - sykmeldes - de som er igjen blir utslitt og syke og sånn går no dagan.

Anonymkode: 9451f...189

Ja, vet du hva, de må bare sørge for å gi menneskene den mest nødvendige hjelpen, og droppe oppgaver som ikke er livsviktige, være flinkere til å skrive avvik. Rett og slett synliggjøre at det får konsekvenser å være for få på jobb. Så er det å ønske at flere pårørende sender inn klager til kommunen når mor/ far ikke får den hjelpen de har krav på. 

Anonymkode: 3ad5a...fb8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vet du hva, de må bare sørge for å gi menneskene den mest nødvendige hjelpen, og droppe oppgaver som ikke er livsviktige, være flinkere til å skrive avvik. Rett og slett synliggjøre at det får konsekvenser å være for få på jobb. Så er det å ønske at flere pårørende sender inn klager til kommunen når mor/ far ikke får den hjelpen de har krav på. 

Anonymkode: 3ad5a...fb8

Jeg er absolutt enig med deg i det, men jeg har opplevd å bli presset fra begge sider både av min leder og foreldre som forventer samme kvalitet. Er pedagogisk leder i barnehage. Skulle ønske foreldre og pårørende var flinkere til å henvende seg dit klagen skal, for det hjelper ikke når man står på for harde livet og likevel få kritikk. Av loyalitet til arbeidsgiver skal vi jo forsøke å skjule sykefraværet også, så man kan kanskje ikke klandre foreldrene.

Anonymkode: 9451f...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er absolutt enig med deg i det, men jeg har opplevd å bli presset fra begge sider både av min leder og foreldre som forventer samme kvalitet. Er pedagogisk leder i barnehage. Skulle ønske foreldre og pårørende var flinkere til å henvende seg dit klagen skal, for det hjelper ikke når man står på for harde livet og likevel få kritikk. Av loyalitet til arbeidsgiver skal vi jo forsøke å skjule sykefraværet også, så man kan kanskje ikke klandre foreldrene.

Anonymkode: 9451f...189

Er arbeidsgiver lojale mot de ansatte når de godtar arbeidsdager som er uforsvarlige grunnet underbemanning?

Foreldrene hadde kanskje klaget til rett instans hvis de hadde fått vite at ting var som de var pga underbemanning. 

Anonymkode: 3ad5a...fb8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er arbeidsgiver lojale mot de ansatte når de godtar arbeidsdager som er uforsvarlige grunnet underbemanning?

Nei men tror du de bryr seg om det? Vi arbeidstakere har ikke mye rettigheter, men kan risikere å miste jobben hvis vi ikke er loyale mot O store arbeidsgiver. 

Anonymkode: 9451f...189

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det blir dyrt for arbeidstaker - ofte kommunen - å da må de begynne å se på hvorfor fraværet er så høyt. Kanskje det i lengden hadde vært mer lønnsomt med flere ressurser på jobb. 

Anonymkode: 3ad5a...fb8

Dersom alle som har jobb i kommunen hadde vært på jobb, så hadde det virkelig vært lønnsomt. Det er da ikke sånn at kommunen har en utømmelig krukke å ta penger fra? Kanskje man bør redusere på antall barnehageplasser i stedet, slik at man kan ta inn flere vikarer i helsetjenestene? Kanskje kutte SFO eller kulturskolen? Kanskje kutte ned på lærere? 

Anonymkode: 646e2...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du har èn sykmelding på 14 dager i løpet av ett år så er det virkelig ikke allverden. Det er ikke alle som har sykefravær i det hele tatt, men på sykehjem er ofte sykefraværet høyt uansett. 

Anonymkode: c47e9...a1b

 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å kalle inn til tidlig dialog når man er sykemeldt skjer gjerne der det er en historikk med mye fravær. 

Anonymkode: 646e2...8d3

Min venninne har ikke mye fravær, hun har bært ansatt der over i ett år og har vært borte en gang før, da var det snakk om 3 dagers egenmelding. Dette er andre gangen hun er borte, på over ett år. 

Anonymkode: f1fc2...7b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i helsevesenet kommer den psykiske belastningen oppå den fysiske belastningen. Det er stor forskjell på å jobbe med tunge, "døde ting" i industrien og å jobbe med pasienter/brukere. Det er tungt fysisk, i tillegg til at du skal være mottaker for utrolig mye psykisk. Det er ikke nok folk så Olga på 90 blir liggende til 12 på formiddagen uten å få frokost eller å få gått på do, demente Karin spytter på deg når du prøver å hjelpe henne ut av senga, Torstein har falt og må hjelpes opp med et tungt løft, osv. 

Anonymkode: 1dae8...ac2

Jeg har prøvd begge deler, og de kommer med hver sine utfordringer. Jeg kan forsikre deg om at det er en psykisk påkjenning å stå på samlebånd, ha svært rutinepregede arbeidsoppgaver som du skal gjenta hundrevis av ganger hver time uten noen mulighet til å påvirke dem, med mye støy rundt deg i åtte timer hver dag, gå på glatte gulv, og hele tiden være i umiddelbar nærhet av maskiner som kan ta livet av deg eller steder hvor du kan falle ned og brekke nakken. 

Anonymkode: 8bbec...b11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd begge deler, og de kommer med hver sine utfordringer. Jeg kan forsikre deg om at det er en psykisk påkjenning å stå på samlebånd, ha svært rutinepregede arbeidsoppgaver som du skal gjenta hundrevis av ganger hver time uten noen mulighet til å påvirke dem, med mye støy rundt deg i åtte timer hver dag, gå på glatte gulv, og hele tiden være i umiddelbar nærhet av maskiner som kan ta livet av deg eller steder hvor du kan falle ned og brekke nakken. 

Anonymkode: 8bbec...b11

Altså, jeg har prøvd å jobbe både i helsevesenet og i industrien. Det kom ikke klart nok fram. Arbeidsrelaterte belastninger kan være mange ting, det handler ikke bare om møter med mennesker i krise og tunge løft. Jeg synes ikke det er riktig å sette to yrkesgrupper med krevende arbeidsmiljø opp mot hverandre og forsøke å rangere dem, det kommer det ingen ting ut av. 

Anonymkode: 8bbec...b11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at venninnen min  prøvde å følge den tilrettelagte planen til sjefen, med å møte opp hver dag, hun holdt ut i 2 dager. Da ble hun plassert på demens avdelingen, måtte prate med og passe på to brukere som vandret og kunne være utagerende. Den andre dagen ble hun nødt til å ringe legen sin. Og legen ble mildt sagt forbanna når hun fikk vite hva arbeidsgiver hadde funnet på. 
 

Hun fikk streng beskjed om å holde seg hjemme og sendte et skriv til arbeidsgiver om at den «tilrettelegginga» var uaktuell å fortsette med. 
 

Så til alle dere som sier at sjefen kan kreve dette tar feil. Tilrettelegging skal gjøres i samråd med den sykemeldte, og skal skje på den sykemeldtes premisser IKKE arbeidsgiver som avgjør hva som er sykemelding. vennina mi ringte nav selv og fikk denne beskjeden av nav. Hun sa også at arbeidsgiver kunne bare kalle dem inn til dialogmøte, dette er ikke noe nav deltar på når det er snakk om en sykemelding i løpet av ett år. 

Anonymkode: f1fc2...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...