AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #41 Skrevet 10. februar 2020 Gjør som du føler for! Det burde være i dine interesser å møte på møte. Men til syvende og sist er du sykemeldt denne dagen, og kan derfor ikke "beordres". Arbeidsgivers styringsrett blir svært redusert ved sykemelding, og har arbeidsgiver problemer med noe iht din sykemelding, så skal arbeidsgiver ta dette opp med NAV og lege. Det er iallefall aldri i nærheten av oppsigelsesgrunn å ikke møte på det møtet. Skulle du endt opp med advarsel, ville jeg motstridet meg den og satt NAV på saken. Gjør det du føler for! Anonymkode: 11880...857 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #42 Skrevet 10. februar 2020 ...Når det er sagt burde arbeidsgiver kommet med et forslag til deg for å "tilrettelegge" for at du kunne komme på møtet, hvis det er så fordømt viktig. Tilby deg timer tilgode en annen dag, flytting av arbeidsdager osv. Du har ikke anledning til å skrive overtid når du er sykemeldt. Det sier seg selv. Og kompensering for "pliktig oppmøte" burde være en selvfølge, i form av avspasering og omrokkering. Anonymkode: 11880...857 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #43 Skrevet 10. februar 2020 Jeg har 1 dag fri fra jobben i uken og hadde virkelig ikke giddet og møtt opp på ukentlig møte den dagen, selv med avspasering noen timer enn annen dag. Anonymkode: 56583...9a9
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #44 Skrevet 10. februar 2020 3 hours ago, Ullvott said: Det kan gå under leders styringsrett. Hvis du skal møte på det personalmøtet må du få fri tilsvarende tid en av de andre arbeidsdagene. Så du mener leder har styringsrett over arbeidstakerens sykedager/fritid? Anonymkode: 56583...9a9
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #45 Skrevet 10. februar 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: TS her. La meg bare avklare noen ting til de som mener ditt og datt om selve arbeidsdagen. jeg er 50% sykemeld på grunn av psykiske plager som kommer av selve arbeidstedet. Denne sjefen som har både prøvd å tvinge frem grunnen til jeg er sykemeldt, vil at jeg skal komme andre dager enn avtalt, nekter å følge legens ønsker om halve dager. Han selv ønsket X antall hele/halve dager i uken fordi det passet best for han. Han ønsker ikke å tilrettelegge sen oppstart, andre arbeidsoppgaver osv fordi han ser ikke en fysisk feil ved meg. Som anonymbruker over sier så er «bare» å komme på det møtet ganske utfordrene mtp at jeg må være de andre dagene hele dager mot legens ønsker. sist for noen dager siden fikk jeg kjeft der han sa det var min feil at de andre måtte ta mine vakter og at han ikke klarte å skaffe vikarer. så nei jeg er ikke så jævlig keen på å gjøre noe som helst for at han skal bli fornøyd når han gjør det umulig for meg å bli frisk. Han bestemte at den dagen ikke skal jobbes, da skal det ikke jobbes! I en barnehage går det ikke å ha 50% arbeidsoppgaver. Hva skal man gjøre da? Ikke skifte bleier? Ikke kle på barna? Er ikke noe man kan gjøre for å tilrettelegge sånn sett og jo man får avspasering for møtet som man kan ta ut når det passer sjefen. Feilen blir da at jeg skal ikke jobbe mer en x antall timer i uken som er avtalen, og når han ikke ønsker å gi meg kortere dag en annen dag denne uken så kommer jeg ikke på møte! Anonymkode: f9930...0c1 Ikke møt opp på møtet. Bare fortell han at du er sykemeldt!!! Så ville jeg vurdert å brukt opptaker hver gang du prater med han om mulig, helt lovlig så lenge du er i samtalen selv. Anonymkode: 56583...9a9 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #46 Skrevet 10. februar 2020 Veldig mange her som ikke skjønner hvordan det er å jobbe i barnehage. 😛 Vi er 3 voksne på 18 barn. Prøv å jobb "litt saktere" med det utgangspunktet. Med pauser og møter og foreldresamtaler osv er vi ofte bare 2 voksne på 18 barn. Når én dag skal jobbe 50% saktere enn normalt... altså... Folk er så dumme og bare fordi de kan Lene seg tilbake i kontorstolen og chille 50% av tiden så betyr ikke det at det går an på alle arbeidsplasser. Herregud, prøv å sett dere inn i saken istedenfor opp på deres høye hest! Anonymkode: 57f00...f0f 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #47 Skrevet 10. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Veldig mange her som ikke skjønner hvordan det er å jobbe i barnehage. 😛 Vi er 3 voksne på 18 barn. Prøv å jobb "litt saktere" med det utgangspunktet. Med pauser og møter og foreldresamtaler osv er vi ofte bare 2 voksne på 18 barn. Når én dag skal jobbe 50% saktere enn normalt... altså... Folk er så dumme og bare fordi de kan lene seg tilbake i kontorstolen og chille 50% av tiden så betyr ikke det at det går an på alle arbeidsplasser. Herregud, prøv å sett dere inn i saken istedenfor opp på deres høye hest! Anonymkode: 57f00...f0f *Når en da skal jobbe 50% saktere ... Anonymkode: 57f00...f0f
Whistler Skrevet 11. februar 2020 #48 Skrevet 11. februar 2020 15 timer siden, Daria skrev: Når man er syk er det ikke nødvendigvis bare å møte opp et par timer ekstra utenom arbeidstid, uten at det handler om vond vilje. Du høres litt ut som sjefen min, som synes jeg var vanskelig som ikke kunne bytte arbeidstid fra uke til uke ettersom hva som var mest praktisk for jobben og slet med å forstå at jeg faktisk trengte hvile mellom hver arbeidsøkt. HVIs du leser hva TS sier så ser det for meg ut som om TS og arbeidsgiver har en konflikt, og at det er derfor TS er 50% sykemeldt; all den tid TS sier at hun er sykemeldt pga forhold på arbeidsstedet. Jeg sa i min første post at det kanskje er på tide å se seg om etter et nytt arbeidssted da det oftest løser slike problemer og ikke nødvendigvis hvile mellom øktene. HVis jeg hadde vært sjefen din så hadde vi funnet en løsning som hadde fungert for oss begge, med sikte på å få deg tilbake som en produserende arbeidstaker så raskt som forsvarlig.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #49 Skrevet 11. februar 2020 Jeg reagerer på at sjefen din har «bestemt» hvilke dager du skal jobbe. Det skal vel bestemmes i samråd med deg, pga tilrettelegging? Det som er mest gunstig for deg ifht sykdom? Når jeg har vært delvis sykemeldt, har jeg besluttet hvilke dager og om det skal være halve dager eller om jeg skal jobbe alt i hele dager - siden det er jeg som har måtte kjenne på hva formen tillater.. Har såklart tatt hensyn til hva som er gunstig ifht arbeidsplass og kollegaer så langt det lar seg gjøre - og har konsekvent hatt avtale om arbeidsdag de dagene personalmøtet er lagt til. Anonymkode: f861e...450
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #50 Skrevet 11. februar 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Handler om at arbeidsgiver ikke respekterer sykemelding. Han skal ha meg til å komme andre dager utenfor avtale, ender hele tiden på arbeidstiden osv. Nå har vi fastsatt enkelte dager og vil at det skal følges. Jeg gidder ikke å reise frem og tilbake for å være pp jobb i 1,5 timer når jeg ikke skal jobbe den dagen! Det er min fri dag. Anonymkode: f9930...0c1 Fridag? Er du ikke sykemeldt? Anonymkode: 0b276...29c 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #51 Skrevet 11. februar 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du mener leder har styringsrett over arbeidstakerens sykedager/fritid? Anonymkode: 56583...9a9 Du må skille mellom fri og sykemelding. Worst case ender ts opp med at arbeidsgiver bestrider sykemelding og sykepenger stoppes. Forhold på arbeidsplass gir heller ikke rett til sykepenger. Arbeidsgiver kan også i utgangspunktet kreve at ts er på jobb hver dag. Sykemeldt betyr ikke fri fra arbeid. Anonymkode: 0b276...29c 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #52 Skrevet 11. februar 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fridag? Er du ikke sykemeldt? Anonymkode: 0b276...29c Mener ikke fri... altså ikke arbeidsdag mener jeg. SYK!! Så hvis jeg syk den dagen er jeg også syk for møtet Anonymkode: f9930...0c1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #53 Skrevet 11. februar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener ikke fri... altså ikke arbeidsdag mener jeg. SYK!! Så hvis jeg syk den dagen er jeg også syk for møtet Anonymkode: f9930...0c1 Ts her. Mtp at sjef selv har valgt ut den dagen som jeg ikke skal arbeide. Det er min SYKEDAG. Kommer på jobb hele andre dager mot å få være hjemme og hvile to andre dager. Da er jeg registrert som syk i systemet! Og da er jeg også syk på kveldstid ift møte! uansett som sagt så skal jeg ikke jobbe mer en X antall timer ift avtale Anonymkode: f9930...0c1
LeneXCII Skrevet 11. februar 2020 #54 Skrevet 11. februar 2020 Kan du ikke bare droppe møtet, du er jo sykemeldt og sjefen din har bestemt at du er sykemeldt onsdager. Ikke lag normene ut av det siden det er et engangstilfelle. Så får heller sjefen din si hva vedk måtte ville. Du behøver ikke melde avbud siden sjefen din evt du er sykemeldt onsdager.
The Kitten Skrevet 11. februar 2020 #55 Skrevet 11. februar 2020 Du gjør det utrolig vanskelig, TS. 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #56 Skrevet 11. februar 2020 På 10.2.2020 den 14.18, AnonymBruker skrev: Har du vært 50% sykmeldt før? Jeg er det pga psyken. Jeg trenger å være hjemme og samle krefter 50%av tiden. Et personalmøte ødelegger hele dagen og jeg kunne nesten vært på jobb hele dagen fordi jeg likevel ikke får ro i kroppen når jeg skal ut av huset på kvelden. Sitter nesten å tripper fordi jeg vet jeg må ut. TS er sykemeldt 50% av tiden. Arbeidsgiver respekterer ikke dette og i tillegg sier at TS ikke opparbeider seg avspasering eller får lønn for personalmøtet. Det kalles slavearbeid og er forbudt i Norge. Hadde arbeidsgiver vært litt rund i kantene overfor TS så hadde TS vært det tilbake. Men det virker som arbeidsgiver her prøver å gjøre livet surt for TS. Da skjønner jeg at TS reagerer. Er selv 50% sykmeldt og sjefen prøver å presse meg ut av arbeidslivet også. Jeg har godtatt alle hans påfunn i mange år (jeg har AAP, for å være korrekt), men etter at legen min ringte arbeidsgiver for å kjefte på han fordi han drev ulovlig press mot meg så har jeg skjønt at man faktisk har rettigheter som sykmeldt også. Man er syk, man er ikke bare vrang. Ikke alle iallefall. Noen blir utnyttet og det tror jeg TS blir. En barnehage, kanskje kommunalt, er i tillegg en IA-bedrift. Det står for inkluderende arbeidsliv. Hele den tanken og ideen om at folk skal få være syk og jobbe på sine premisser i IA bedrifter kan du tørke deg i rævva med. Det finnes ikke rom for syke mennesker i kommunale bedrifter. Fuck hele systemet. Noen av oss som er syke har faktisk lyst til å bruke restarbeidsevne vår, men det er ikke rom for oss. Vi blir presset og brukt til vi kanskje forsvinner helt ut av arbeidslivet. Sjefene ønsker jo selvfølgelig dette fordi de får refs av sine ledere igjen dersom de er ledere for bedrifter med høyt sykefravær. Så de presser de syke ut av arbeidslivet for å redde egen ræv. Anonymkode: 57f00...f0f Dette er trist, men det er helt sant. Jeg har sett det skje med kollegaer og er veldig redd for å havne der selv. Det er mye stygt som foregår der ute, og jeg vet ikke hvorfor ikke verneombud ivaretar arbeidstakers rettigheter. Anonymkode: 64213...9f2 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #57 Skrevet 11. februar 2020 Jeg hadde ikke gjort meg såpass vanskelig for ett møte. Ikke rart du og arbeidsgiver har et dårlig forhold når du prøver å bruke nebb og klør for å slippe et møte. Må være ganske frustrerende for din arbeidsgiver at du ikke samarbeider. En sak har alltid to sider. Anonymkode: fec7b...400 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #58 Skrevet 11. februar 2020 13 timer siden, The Kitten skrev: Du gjør det utrolig vanskelig, TS. Synes sjefen til TS er den som er vrang her. En sak har alltid to sider, men her er klare fakta at TS er psyk og sykmeldt og at sjefen har bestemt at TS skal ha sykedag på onsdager. Da kan ikke sjefen kreve at TS skal delta på et møte på onsdag! Jeg har også vært sykemeldt fra barnehage pga psyken. Et kveldsmøte var helt grusomt. Jeg fikk ikke slappet av hele den dagen det skulle være møte, fant ikke roen som jeg skulle ved å være sykmeldt. Vanskelig å skjønne når man ikke har opplevd det samme selv dessverre. Jeg føler med deg TS. Anonymkode: 57f00...f0f 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #59 Skrevet 11. februar 2020 I vår barnehage skal vi møte på 50% av møtene, ved 50% sykemeldt. Hvilke av møtene, er det styrer som bestemmer. Innenfor det kommunale er det også veldig vanlig at styrer har en plan ift de sykemeldte, og hvilke møter de skal møte på. Det går jo an å høre om det foreligger en slik plan for deg. Anonymkode: d13b4...047
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #60 Skrevet 11. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I vår barnehage skal vi møte på 50% av møtene, ved 50% sykemeldt. Hvilke av møtene, er det styrer som bestemmer. Innenfor det kommunale er det også veldig vanlig at styrer har en plan ift de sykemeldte, og hvilke møter de skal møte på. Det går jo an å høre om det foreligger en slik plan for deg. Anonymkode: d13b4...047 Ps: da spiller det ingen rolle hvilken dag møtet er lagt på, man stiller på 50% av møtene. Dette gjelder da for langtidssykemeldte. Anonymkode: d13b4...047
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå