Gå til innhold

Sykemeldt 50%, personalmøte??!!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Handler om at arbeidsgiver ikke respekterer sykemelding. Han skal ha meg til å komme

andre dager utenfor avtale, ender hele tiden på arbeidstiden osv. Nå har vi fastsatt enkelte dager og vil at det skal følges. Jeg gidder ikke å reise frem og tilbake for å være pp jobb i 1,5 timer når jeg ikke skal jobbe den dagen! Det er min fri dag. 

Anonymkode: f9930...0c1

Du er sykmeldt fra 50% av dine arbeidsoppgaver, sjefen kan faktisk kreve at du er tilstede på arbeidsplassen 100% likevel. Sykmelding er ikke fri selv om mange tror det.

Endret av Traktor
  • Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Traktor skrev:

Du er vare sykmeldt fra 50% av dine arbeidsoppgaver, sjefen kan faktisk kreve at du er tilstede på arbeidsplassen 100%. Sykmelding er ikke fri selv om mange tror det.

Stemmer ikke. Sjef of jeg har avtalt det slik i samvær med lege i tilretteleggelse for sykdom

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 50% sykemeldt. Sjef har bestemt at jeg jobber halv mandag, fri tirsdag og onsdag, hel dag torsdag og fredag

det skal holdes personalmøte onsdagen

er jeg da pliktet til å møte. Er jo under den “syke” dagen min. Man skal vel uansett ikke ha ekstra inntekter under sykemeldingen fra den arbeidsplassen, og møte krever betaling

Jeg ville ha kommet på det møtet for det angår deg også. 

Så bidrar det til at du viser interesse for jobben din og respekt for dine kollegaer. 

• Liker 11
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Handler om at arbeidsgiver ikke respekterer sykemelding. Han skal ha meg til å komme

andre dager utenfor avtale, ender hele tiden på arbeidstiden osv. Nå har vi fastsatt enkelte dager og vil at det skal følges. Jeg gidder ikke å reise frem og tilbake for å være pp jobb i 1,5 timer når jeg ikke skal jobbe den dagen! Det er min fri dag. 

Det er slett ikke din FRI dag.

Saker med femti prosent sykemelding løses oftest best ved at arbeidstiden reduseres med femti prosent hver dag.    Arbeidstaker får med seg alt av informasjon som går gjennom organisasjonen og holder kontakten med arbeidsmiljøet.

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, Whistler skrev:

Saker med femti prosent sykemelding løses oftest best ved at arbeidstiden reduseres med femti prosent hver dag.    Arbeidstaker får med seg alt av informasjon som går gjennom organisasjonen og holder kontakten med arbeidsmiljøet.

Jeg ønsket å komme hver dag!! De sa nei da de ikke får inn vikarer for halve dager. Så de bestemte at jeg skulle være på jobb 2,5 dag.. ikke min feil

• Liker 1
Skrevet

Jobber o barnehage. Poenget er at vi får betalt og avspasering for møte. Og når det ikke er meningen at jeg skal være på jobb mer enn 50% så kan jeg heller ikke ta imot den ekstra betalingen

sjef har spesifikt valgt disse dagene selvom han visste at det møtet er onsdagen. Kommer ikke til å få være på jobb kortere en annen dag. 

Du kan komme på møtet, og ikke ta ut lønn for møtet, men skrive alt i avspasering

Anonymkode: cd619...995

Skrevet
25 minutter siden, Whistler skrev:

Det er kanskje på tide å søke nye utfordringer andre steder?  For å pirke litt i materien så er du altså som Studerende sier sykemeldt fra 50% av arbeidsoppgavene, eller arbeidsmengden. 
Hvorfor ikke bare møte opp på det møtet som foregår utenfor normal arbeidstid og bruke de timene du tjener opp senere?

Har du vært 50% sykmeldt før?

Jeg er det pga psyken. Jeg trenger å være hjemme og samle krefter 50%av tiden. Et personalmøte ødelegger hele dagen og jeg kunne nesten vært på jobb hele dagen fordi jeg likevel ikke får ro i kroppen når jeg skal ut av huset på kvelden. Sitter nesten å tripper fordi jeg vet jeg må ut.

TS er sykemeldt 50% av tiden. Arbeidsgiver respekterer ikke dette og i tillegg sier at TS ikke opparbeider seg avspasering eller får lønn for personalmøtet. Det kalles slavearbeid og er forbudt i Norge.

Hadde arbeidsgiver vært litt rund i kantene overfor TS så hadde TS vært det tilbake. Men det virker som arbeidsgiver her prøver å gjøre livet surt for TS. Da skjønner jeg at TS reagerer.

Er selv 50% sykmeldt og sjefen prøver å presse meg ut av arbeidslivet også. Jeg har godtatt alle hans påfunn i mange år (jeg har AAP, for å være korrekt), men etter at legen min ringte arbeidsgiver for å kjefte på han fordi han drev ulovlig press mot meg så har jeg skjønt at man faktisk har rettigheter som sykmeldt også. Man er syk, man er ikke bare vrang. Ikke alle iallefall. Noen blir utnyttet og det tror jeg TS blir.

En barnehage, kanskje kommunalt, er i tillegg en IA-bedrift. Det står for inkluderende arbeidsliv. Hele den tanken og ideen om at folk skal få være syk og jobbe på sine premisser i IA bedrifter kan du tørke deg i rævva med. Det finnes ikke rom for syke mennesker i kommunale bedrifter.

Fuck hele systemet. Noen av oss som er syke har faktisk lyst til å bruke restarbeidsevne vår, men det er ikke rom for oss. Vi blir presset og brukt til vi kanskje forsvinner helt ut av arbeidslivet. Sjefene ønsker jo selvfølgelig dette fordi de får refs av sine ledere igjen dersom de er ledere for bedrifter med høyt sykefravær. Så de presser de syke ut av arbeidslivet for å redde egen ræv. 

Anonymkode: 57f00...f0f

• Liker 9
Skrevet
14 minutter siden, Whistler skrev:

Det er selvfølgelig IKKE best i en barnehage. Ikke snakk om ting du ikke vet noe om!

I en barnehage finnes det ikke vikarer for å fylle halve dagen. Man må jobbe hele dager og ta hele sykedager. Bare da får kollegaene vikar. Skal man gå halve dager blir det vanvittig mye tyngre på de to andre på avdelingen som må jobbe dobbelt pga ditt fravær.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan komme på møtet, og ikke ta ut lønn for møtet, men skrive alt i avspasering

Anonymkode: cd619...995

Man kan ikke det hvis sjefen nekter nei.

Isåfall må man koble inn fagforbundet slin at de kan kjempe for dine rettigheter. Og da blir det fort en konflikt. Ikke veldig bra hvis amn er sykmeldt pga psykisk uhelse.

Skrevet

Da jeg var i samme situasjon fikk jeg valget mellom å jobbe tilsvarende mindre en annen dag det passet, eller å føre opp i sykmeldingen at jeg hadde utført arbeid for arbeidsgiver i sykmeldingsperioden. Da får ikke arbeidsgiver tilbake penger fra nav for de timene. 

Anonymkode: 72e04...491

Skrevet

TS her. La meg bare avklare noen ting til de som mener ditt og datt om selve arbeidsdagen.

jeg er 50% sykemeld på grunn av psykiske plager som kommer av selve arbeidstedet. Denne sjefen som har både prøvd å tvinge frem grunnen til jeg er sykemeldt, vil at jeg skal komme andre dager enn avtalt, nekter å følge legens ønsker om halve dager. Han selv ønsket X antall hele/halve dager i uken fordi det passet best for han. Han ønsker ikke å tilrettelegge sen oppstart, andre arbeidsoppgaver osv fordi han ser ikke en fysisk feil ved meg. Som anonymbruker over sier så er «bare» å komme på det møtet ganske utfordrene mtp at jeg må være de andre dagene hele dager mot legens ønsker.

sist for noen dager siden fikk jeg kjeft der han sa det var min feil at de andre måtte ta mine vakter og at han ikke klarte å skaffe vikarer.

så nei jeg er ikke så jævlig keen på å gjøre noe som helst for at han skal bli fornøyd når han gjør det umulig for meg å bli frisk. Han bestemte at den dagen ikke skal jobbes, da skal det ikke jobbes! I en barnehage går det ikke å ha 50% arbeidsoppgaver. Hva skal man gjøre da? Ikke skifte bleier? Ikke kle på barna? Er ikke noe man kan gjøre for å tilrettelegge sånn sett

og jo man får avspasering for møtet som man kan ta ut når det passer sjefen. Feilen blir da at jeg skal ikke jobbe mer en x antall timer i uken som er avtalen, og når han ikke ønsker å gi meg kortere dag en annen dag denne uken så

kommer jeg ikke på møte!

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært 50% sykmeldt før?

....

Ja, tenk at jeg har det.  En gang i over seks måneder sammenhengende, og ved flere anledninger som har strukket seg over perioder på et par uker.  Var det noe mer du lurte på?

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber o barnehage. Poenget er at vi får betalt og avspasering for møte. Og når det ikke er meningen at jeg skal være på jobb mer enn 50% så kan jeg heller ikke ta imot den ekstra betalingen

sjef har spesifikt valgt disse dagene selvom han visste at det møtet er onsdagen. Kommer ikke til å få være på jobb kortere en annen dag. 

Det er meningen at du skal være på jobb 100%. Nå er du sykemeldt 50%, men det betyr ikke at du ikke kan være mer på jobb. Loven er endret, slik at det går fint å både jobbe mer enn sykmeldingsgraden tilsier og jobbe det sykemeldinsgraden tilsier men være lenger på jobb(altså jobbe saktere enn vanlig).

Utrolig mange her som henger seg opp i at man ikke skal gjøre noe mer enn absolutt nødvendig. Tipper dere er de samme som klager på at sjefen er lite fleksibel. Da kan jeg fortelle dere en hemmelighet(altså for dere). Sjefer liker best å være fleksible mot medarbeiderne når denne fleksibiliteten er gjensidig.

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, Brunello skrev:

Det er meningen at du skal være på jobb 100%. Nå er du sykemeldt 50%, men det betyr ikke at du ikke kan være mer på jobb. Loven er endret, slik at det går fint å både jobbe mer enn sykmeldingsgraden tilsier og jobbe det sykemeldinsgraden tilsier men være lenger på jobb(altså jobbe saktere enn vanlig).

Utrolig mange her som henger seg opp i at man ikke skal gjøre noe mer enn absolutt nødvendig. Tipper dere er de samme som klager på at sjefen er lite fleksibel. Da kan jeg fortelle dere en hemmelighet(altså for dere). Sjefer liker best å være fleksible mot medarbeiderne når denne fleksibiliteten er gjensidig.

Ja det går fint for de som kan og har mulighet. Hvis du ikke leste den lange teksten jeg skrev over. Det er å være på selve jobben for lenge som gjør meg dårligere. Er ikke mulig å jobbe 50% saktere, eller 50% mindre oppgaver i en barnehage!! Det er like hektisk uansett hva og barna skjønner ikke at man er syk. 
og nei det er ikke meningen at man skal være i hundre prosent jobb. Dette avtaler med lege og arbeidsgiver etter hva man har mulighet til. Og når de ikke ønsker å tilrettelegge skal jeg ikke jobbe mer enn det sykemeldingen sier. Man er ikke pålagt dette. 

• Liker 1
Skrevet

Det stemmer ikke. Jeg er sykemeldt 50% i forhold til timer, dette er bestemt i samråd med lege. Så jeg skal fysisk ikke være på arbeidsplassen mer enn 2,5 arbeidsdag i uken

Stikkordet i setningen min er "i utgangspunktet". Dersom legen har spesifisert at det er timene du er sykemeldt fra så stiller det seg nok annerledes (så lenge arbeidsgiver velger å høre på legen). 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det går fint for de som kan og har mulighet. Hvis du ikke leste den lange teksten jeg skrev over. Det er å være på selve jobben for lenge som gjør meg dårligere. Er ikke mulig å jobbe 50% saktere, eller 50% mindre oppgaver i en barnehage!! Det er like hektisk uansett hva og barna skjønner ikke at man er syk. 
og nei det er ikke meningen at man skal være i hundre prosent jobb. Dette avtaler med lege og arbeidsgiver etter hva man har mulighet til. Og når de ikke ønsker å tilrettelegge skal jeg ikke jobbe mer enn det sykemeldingen sier. Man er ikke pålagt dette. 

Vi har ditt ord for at det er sjefens skyld at du blir syk. Min erfaring er at det ofte er to sider av saken. Jeg kjenner til flere saker der de ansatte har følt seg dårlig behandlet av sjefen og blitt sykemeldt, mens alle de øvrige ansatte har ment sjefen ikke har gjort noe feil. De færreste sjefer er slem mot de ansatte, selv om det selvfølgelig er tullinger også på ledernivå.

Og uansett om sjefen er dust eller ikke, gjør du ikke forholdet bedre ved å ikke komme på møtet.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Brunello skrev:

Vi har ditt ord for at det er sjefens skyld at du blir syk. Min erfaring er at det ofte er to sider av saken. Jeg kjenner til flere saker der de ansatte har følt seg dårlig behandlet av sjefen og blitt sykemeldt, mens alle de øvrige ansatte har ment sjefen ikke har gjort noe feil. De færreste sjefer er slem mot de ansatte, selv om det selvfølgelig er tullinger også på ledernivå.

Og uansett om sjefen er dust eller ikke, gjør du ikke forholdet bedre ved å ikke komme på møtet.

Er absolutt ikke sjefen sin feil at jeg er syk. Ble syk, og dårligere da de ikke tilrettela. Er ikke hans feil at jeg har plager. Men når de ikke ønsker å tilrettelegge da er ikke jeg åpen for å komme på jobb mer enn avtalt uten å få de timene fratrukket andre dager denne uken

Skrevet

Det bør være i din egen interesse å delta på personalmøte selv om du er sykmeldt. Det er viktig for å holde seg oppdatert om driften, og gjelder uansett sykmeldingsgrad. Også om du var 100% sykmeldt. Det er også et viktig sosialt forum, hvor man får truffet kolleger og holdt seg orientert. 

Jeg vil tro at arbeidsgiver kan pålegge deg å stille på personalmøter så lenge du er i stand til å bevege deg og ikke smitter andre. Eneste måten å unngå det på, hvis personalmøter virkelig gjør deg sykere, er å få en legeerklæring som fastslår nettopp at møtet hindrer din bedring. 

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke fridag. Du er sykmeldt, har ikke fri.

Det er til og med mulig personalmøte kan falle utenom sykmelding, da det er oppgaver du kan utføre selv om du er sykmeldt. Legens anbefaling er et utgangspunkt, men om du kan jobbe mer enn 50%, så skal du gjøre dette.

Anonymkode: d4107...43f

Skrevet
2 timer siden, Whistler skrev:

Hvorfor ikke bare møte opp på det møtet som foregår utenfor normal arbeidstid og bruke de timene du tjener opp senere?

Når man er syk er det ikke nødvendigvis bare å møte opp et par timer ekstra utenom arbeidstid, uten at det handler om vond vilje. Du høres litt ut som sjefen min, som synes jeg var vanskelig som ikke kunne bytte arbeidstid fra uke til uke ettersom hva som var mest praktisk for jobben og slet med å forstå at jeg faktisk trengte hvile mellom hver arbeidsøkt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...