Gå til innhold

Jeg sprekker selv om alt egentlig går bra!? Trøstespising/overspising, vil høre solskinnshistorier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vanskelig å finne en trådtittel på denne problemstillingen jeg har. Greia er, at jeg prøver å gå ned i vekt. Ved å telle kalorier har jeg klart å gå ned i vekt før, jeg klarte å gå ned 12 kg. Pga livskriser og diverse ga jeg faen i vektnedgangen videre, og begynte å legge på meg igjen og har lagt på meg de 12 kiloene. Nå prøver jeg igjen, uten hell. 

Jeg ligger på 1600 kalorier daglig som er absolutt passende. Jeg går aldri sulten og jeg spiser god og næringsrik mat. I tillegg trener jeg tre dager i uka og jeg har en delvis aktiv jobb. Jeg har kontroll, tror jeg, helt til jeg "plutselig" sprekker - kjøper inn potetgull, is, sjokolade og pizza, slik jeg gjorde i "gamle dager" og spiser alt på en dag. Noen ganger kaster jeg en del fordi jeg gremmes over hvordan jeg holder på. Dette skjer når jeg får tanker om at jeg ikke er verdt noe, at ingen kan elske meg slik jeg er, at uansett om jeg slanker meg så vil jeg fortsatt være stygg så hvorfor gidde å ta vare på kroppen. Jeg begynner å krige mot meg selv og lar meg selv tape bevisst. Nå sitter jeg her da, med sjokolade og diverse puddinger i kjøleskapet, is i frysen og potetgull i skåla.... Jeg hadde planlagt en god middag og trening. Men, så kan det gå bra i et par dager, før jeg igjen "sprekker". Slik holder det på og det ender jo med at jeg ikke går i kaloriunderskudd. 

Og nei, jeg tror ikke at jeg spiser for lite når jeg spiser 1600 kalorier. Jeg er mett og fornøyd de dagene jeg teller kaloriene og spiser bra mat. Jeg har mye energi disse dagene og ser positivt på alt. Jeg tror det sitter mye i hodet, men jeg aner ikke helt hvordan jeg skal fikse det her. Det er jo slik at jeg ser på potetgull og sjokolade og alt det der som kos, men samtidig spiser jeg altfor mye av det. Det er ikke snakk om å virkelig nyte den sjokoladeplata, jeg nærmest kaster den i meg. Og når jeg tenker meg om så smaker det jo egentlig ikke SÅ godt, jeg sitter igjen med en tom følelse og tenker at faen i helvete det der var ikke nødvendig. Det er liksom aldri verdt det, når jeg sitter der og har tømt alt.... Men så gjør jeg det samme igjen en annen dag! 

Hvordan takle slik selvdestruktiv hodeløs oppførsel? Jeg vet jeg må stå ansvarlig for mine egne handlinger og følelser. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe an dette. Det er jo slik at det egentlig bare er å gi faen, la være å gi etter - men det tordner hardt i hodet når alt dette står på og jeg klarer alltid å forsvare det å kjøpe masse dritt og så gå hjem og spise det. Det er først mens jeg spiser det og etter at jeg begynner å tenke. Dette er også belastende for meg økonomisk. Det hender jeg kaster halvparten av det jeg kjøper, og jeg mistenker jeg kommer til å gjøre det i dag også.... For nei, det er ikke et alternativ å ha det stående, for da blir jeg trigga og begynner å spise. 

Noen andre som har hatt det slik og har fått bukt med det? Vil gjerne høre solskinnshistorier.... Hvordan kom du deg ut av den gjørma her? Jeg er så lei av å være overvektig, så lei av å føle at alt er tungt og jeg LIKER jo å ta vare på kroppen min og spise bra, men så skal jeg ødelegge for meg selv gang på gang! Det er frustrerende som faen. 

Anonymkode: cc3d7...2cd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det her er en så vanlig psykologisk underliggende årsak at her er det følelsene som er sultne, ikke kroppen. Har hatt det slik i mange år når det kommer til godteri og har prøvd masse for å endre tankegangen. Nå er jeg nesten ute av det, og helt ærlig det som har hjulpet mest er å ikke tenke på mat, ikke planlegge sunne måltider og alternativer, ikke teste nye sunne oppskrifter osv fordi da henger jeg meg opp i mat og kosen med mat. Jeg spiser fast to brødskiver med ok sunt pålegg (altså ikke syltetøy, nugatti osv) til lunsj og evt kvelds, middag er enkel, max 30 min å lage, hverdagsmat (kyllingfilet/ fisk med poteter/ rotmos/ ris/ gryte og grønnsaker, evt supper). Rullerer middager og lager ofte for to dager i slengen så jeg slipper å drive med matlaging hver dag. Har telt kalorier hele veien så vet nå hvor store porsjoner jeg kan ha. Samtidig leser jeg selvhjelp for å takle følelser og har gått litt i handling for det i tillegg. Nå klarer jeg meg veldig bra, men kan fortsatt ikke ha godteri/ snacks i huset uten å spise det så anbefaler å ikke kjøpe det inn. Jeg tror vi som trøstespiser tenker for mye på mat når vi skal bli sunnere, og dermed blir så mye fokus på mat og kos. Å få bort tanken om mat og kos og heller bare spise for å overleve har vært den eneste metoden som har fungert lenge for meg. Noen perioder er vanskeligere enn andre, men nå vet jeg at jeg klarer å hente meg inn igjen. 

Anonymkode: 3d45c...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også lager jeg smoothie som snack av og til, med bær og kesam. 

Anonymkode: 3d45c...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du bruker mat for å regulere følelser. Når man spiser mat med mye sukker og fett utløser hjernen dopamin, som gir en slags rus. Du må rett og slett finne en ny måte å håndtere negative følelser (mye lettere sagt en gjort). 

https://nettros.no/emosjonell-overspising/

 

Anonymkode: 84846...638

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lik. Jeg tillater meg slike dager på lørdager. Spiser sunt på søndager men spiser gjerne restene av snopet på søndager. Går likevel ned og har gått ned 12 kilo nå. 

 

Merker at det er mye lettere å holde fokuset når jeg tillater det og vet jeg kan vente til lørdag. Og sprekker jeg likevel så er jeg i gang igjen etterpå. Handler 1 dag i uka for å ikke gå på butikken og bli fristet. Det hjelper MYE. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fallabella

Jeg tenker også at du bør planlegge en dag i uka, feks lørdag der alt er lov. Når det er lovlig tror jeg ikke du vil føle deg så dårlig. For meg er diett/overspising en form for selvskading. Følelsesmessig vil jeg bli likt, være god nok(noen synes jeg er fin) slik at jeg kan bli elsket. Dette overfører jeg til mat/kropp/selvhat. Har du noen liknende følelser?

Jeg bruker også mat for å roe ned på kvelden. Løsningen har blitt å velge feks bær med kesam eller te med stevia. Stekte grønnsaker med en eller annen saus er også noe jeg kan trøstespise. Ja jeg trøstespiser men hater ikke meg selv hvis jeg velger «bra mat, hatet kommer ved inntak av junk og godteri.

Du er bare et menneske, ikke straff deg selv så hardt, sett av tid til å gjøre noe du liker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...