Gå til innhold

«Penger er ikke alt»(?)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fasiten etter min erfaring erfaring mht hva som har mest å si for lykkefølelse (mann):

1) God helse

2) Barn

3) God Økonomi/Trygg inntekt

4) Kjærlighet

Anonymkode: 6289e...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, eier halve boligen. Det er jo en sikkerhet, så jeg vet jeg ikke må ut på leiemarkedet. 
 

ts

Anonymkode: 94831...a88

Hvis du har nok til å kjøpe en ny bolig med EK-en du har i nåværende bolig, så vil du klare deg fint. 
 

Du nevner venner og omgangskrets som et mulig tap. Men er de egentlig vennene dine, hvis de kun er sammen med deg pga dagens status?

Anonymkode: 9edb0...607

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som påstår at "penger er ikke alt" har enten alt for mye penger, eller så har de aldri hatt nok.

Det er jo ikke pengene i seg selv som gjør deg lykkelig, men muligheten de gir deg. Er du økonomisk uavhenging og har evig med penger på konto, så har du muligheten til å disponere tiden din til akkurat det DU har lyst til å gjøre.

Anonymkode: 07033...f3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har nok til å kjøpe en ny bolig med EK-en du har i nåværende bolig, så vil du klare deg fint. 
 

Du nevner venner og omgangskrets som et mulig tap. Men er de egentlig vennene dine, hvis de kun er sammen med deg pga dagens status?

Anonymkode: 9edb0...607

men jeg vil ikke ha råd til å gjøre ting vi vanligvis gjør når vi møtes. Har erfaring med en annen som skled ut av venninnegjengen på samme måte. 

 

TS

Anonymkode: 94831...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, eier halve boligen. Det er jo en sikkerhet, så jeg vet jeg ikke må ut på leiemarkedet. 
 

ts

Anonymkode: 94831...a88

Er EK som er bundet i boligen så mye at du kan kjøpe ny bolig kontant for det? Hvis ikke så blir du nok uansett nødt til å leie, så lenge du ikke har inntekt. Det kan til og med bli vanskelig å leie hvis du er ærlig med utleier på at du ikke har jobb.

Jeg har aldri forstått kvinner som velger å gå uten jobb og leve på mannen. Hadde aldri villet satt meg i en slik situasjon hvor jeg ikke var fri til å ta egne valg. Å måtte bli i et forhold fordi man ikke våger annet pga økonomi står for meg som et mareritt.

Anonymkode: cc8be...95c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

men jeg vil ikke ha råd til å gjøre ting vi vanligvis gjør når vi møtes. Har erfaring med en annen som skled ut av venninnegjengen på samme måte. 

 

TS

Anonymkode: 94831...a88

Da kan du vel ta opp igjen kontakten med henne son skled ut, nå når du forstår hennes side av saken bedre? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er EK som er bundet i boligen så mye at du kan kjøpe ny bolig kontant for det? Hvis ikke så blir du nok uansett nødt til å leie, så lenge du ikke har inntekt. Det kan til og med bli vanskelig å leie hvis du er ærlig med utleier på at du ikke har jobb.

Jeg har aldri forstått kvinner som velger å gå uten jobb og leve på mannen. Hadde aldri villet satt meg i en slik situasjon hvor jeg ikke var fri til å ta egne valg. Å måtte bli i et forhold fordi man ikke våger annet pga økonomi står for meg som et mareritt.

Anonymkode: cc8be...95c

Nei. Får vel rundt 3 mill ut av den, men med 3,5 barn i Oslo blir det nok en del lån på meg. Men da må jeg jo ha en jobb Jeg trives med og som betaler godt. Jeg jobbet med HR for mange år siden og kunne tenkt meg det, men de stillingene er vanskelig å få, i alle fall med et så stort hull på CVen som meg :( 

hvis jeg må ut og ta meg en ufaglært jobb bare for å få penger på bordet, så tror jeg faktisk ikke jeg gidder. Da er liksom valget mellom å bo med en mann jeg ikke trives med og å jobbe med en  jobb jeg ikke trives med. 
 

ts

Anonymkode: 94831...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så lett når man aldri har vært vant til det. Jeg er ikke redd for å sulte eller ikke ha tak over hodet, men tipper jeg kommer til å miste venninner og omgangskrets. 
 

ts

Anonymkode: 94831...a88

Skaff deg en jobb. Da vet du hvor mye penger du har å rutte med. Og dersom mannen/eksen tjener greit med penger, blir det antageligvis greit med barnebidrag. Gitt at han ikke krever å ha 50/50 barn da. Men han jobber kanskje for mye til det?

Rakk du aldri å ta deg noen utdannelse før du giftet deg og fikk unger? Hva slags jobb har du muligheter til å få, tror du?

Anonymkode: 2a47e...0f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skaff deg en jobb. Da vet du hvor mye penger du har å rutte med. Og dersom mannen/eksen tjener greit med penger, blir det antageligvis greit med barnebidrag. Gitt at han ikke krever å ha 50/50 barn da. Men han jobber kanskje for mye til det?

Rakk du aldri å ta deg noen utdannelse før du giftet deg og fikk unger? Hva slags jobb har du muligheter til å få, tror du?

Anonymkode: 2a47e...0f2

Jeg har en samfunnsfaglig master og jobbet innen HR for 6 år siden, men det begynner jo å bli en stund siden. Det var vanskelig å få den jobben, og nå etter 6 år utenfor arbeidsmarkedet ser jeg mørkt på det. Jeg kommer ikke til å gidde å få en jobb bare for pengenes del. Hvis jeg ikke kan få en jobb jeg trives med og som jeg også kan leve greit av så ser jeg ikke poenget. 

Jeg har jobbet frivillig innenfor et kreativt felt de siste årene, men jeg ser ikke helt hvordan jeg skulle kunne leve på en jobb innen det fagfeltet heller. 


ts

Anonymkode: 94831...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kjeder meg og følelsene er ikke riktig der lengre. Føler ikke jeg har en emosjonell støtte i han. Han er ikke den jeg vil gå til med mine sorger og gleder, og da føles det ikke riktig.

Har du f.eks. foreslått samlivsrådgivning? Slik du beskriver det kan det virke som problemet ligger like mye hos deg hvis du bare går og føler om ting uten å ville snakke om det.

Anonymkode: 157b6...e66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/9/2020 at 7:40 PM, AnonymBruker said:

Der tar du feil. Jeg kan ramse opp en ganske lang liste som er viktigere enn penger. Penger skaper som regel bare problemer, enten man har mye eller lite. JEG foretrekker å ha lite og er mest tilfreds med det. Penger betyr så bittelite, for penger kan ikke fikse det som er kjipt i mitt liv. 

Anonymkode: da0ce...1f1

Da har du aldri prøvd å leve på veldig lite penger... Da er faktisk penger ikke bare viktig, det er ALT.

On 2/10/2020 at 12:40 PM, AnonymBruker said:

Nei. Får vel rundt 3 mill ut av den, men med 3,5 barn i Oslo blir det nok en del lån på meg. Men da må jeg jo ha en jobb Jeg trives med og som betaler godt. Jeg jobbet med HR for mange år siden og kunne tenkt meg det, men de stillingene er vanskelig å få, i alle fall med et så stort hull på CVen som meg :( 

hvis jeg må ut og ta meg en ufaglært jobb bare for å få penger på bordet, så tror jeg faktisk ikke jeg gidder. Da er liksom valget mellom å bo med en mann jeg ikke trives med og å jobbe med en  jobb jeg ikke trives med. 
 

ts

Anonymkode: 94831...a88

Sorry Mac, men du kan ikke bare «ta» en jobb for ufaglærte. De jobbene er veldig ettertaktet og det er mange om beinet, spesielt i Oslo. Mange motiverte jobbsøkere. Du havner garantert nederst i bunken med den innstillingen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2020 den 15.59, AnonymBruker skrev:

Penger er svært mye så den kommentaren er bare vås. Det å gå ned i levestandard har man ikke vondt av, alt ettersom om du har det nødvendige for å leve. Å  ikke ha økonomiske bekymringer hele tiden kan være lykke nok. 

Jeg ville heller bodd i en liten leilighet og trives enn å bo i et stort hus med en tosk. Men jeg ville nok valgt tosken fremfor å lure på hvilken dag man blir kastet ut, namsmannen står på døra eller ikke har nok mat. 

 

Anonymkode: dc0f2...a86

jeg måtte betraktelig ned i levestandard da jeg gikk ifra exen min. har aldri angret og kunne ikke hatt det bedre faktisk. men nå har jeg mat på bordet og kan fremdeles leve greit

Anonymkode: 13b39...2fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2020 den 14.36, Knirke skrev:

Da har du aldri prøvd å leve på veldig lite penger... Da er faktisk penger ikke bare viktig, det er ALT.

Sorry Mac, men du kan ikke bare «ta» en jobb for ufaglærte. De jobbene er veldig ettertaktet og det er mange om beinet, spesielt i Oslo. Mange motiverte jobbsøkere. Du havner garantert nederst i bunken med den innstillingen. 

jeg har levd på svært lite penger og jeg mener fremdeles at penger ikek er alt. jeg valgte å si opp en godt betalt jobb for en mindre betalt jobb pga mistrivsel i gammel jobb. jeg valgte og å gå ifra min samboer selv om jeg måtte ned i standard. har aldri angret på hverken jobbbytte eller at jeg gikk ifra min ex

Anonymkode: 13b39...2fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med 3 barn er penger veldig mye viktigere enn som barnløs. De som sier at du skal dra tenker kanskje ikke på den biten. Jeg vil tro han bør få hovedomsorgen for barna ved skilsmisse. Du vil uansett neppe ha råd til bolig med plass til alle.

Anonymkode: 96bc2...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en floskel som er lett å si når man har nok.. 

Penger er ikke alt, så lenge man har nok ;) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2020 den 19.37, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så lett når man aldri har vært vant til det. Jeg er ikke redd for å sulte eller ikke ha tak over hodet, men tipper jeg kommer til å miste venninner og omgangskrets. 
 

ts

Anonymkode: 94831...a88

Hvis du mister venninner pga du går ned i levestandard, er de ikke verdt en dritt likevel. Finn deg noen venner som er glad i deg for den du er, og ikke for pengene dine.

På 9.2.2020 den 19.49, AnonymBruker skrev:

Jeg kjeder meg og følelsene er ikke riktig der lengre. Føler ikke jeg har en emosjonell støtte i han. Han er ikke den jeg vil gå til med mine sorger og gleder, og da føles det ikke riktig. 
 

ts

Anonymkode: 94831...a88

Har du snakket med han om dette? Gått i parterapi? Regner med følelsene har vært der en gang, kanskje det er verdt det å kjempe litt for forholdet?

Om du ikke vil det, og vet du kommer til å klare deg helt greit økonomisk, er det vel ingenting å stusse på. 

Anonymkode: 16e8a...049

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med 3 barn er penger veldig mye viktigere enn som barnløs. De som sier at du skal dra tenker kanskje ikke på den biten. Jeg vil tro han bør få hovedomsorgen for barna ved skilsmisse. Du vil uansett neppe ha råd til bolig med plass til alle.

Anonymkode: 96bc2...f27

Hehe, det kommer ikje til å skje. Det blir nok mer en helgepappa- situasjon. 
 

ts

Anonymkode: 94831...a88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festligst jeg hører er ekstremversjonene. "Jeg vil heller ha kjærlighet enn penger". Som om dette er gjensidig utelukkende 😁

Som om de som eier en krone aldri kan oppleve kjærlighet. 

Anonymkode: 26d08...0f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Spørsmål nr en er:

Vil du få den daglige omsorgen for barna? Altså hovedomsorgen, de bor hos deg med folkeregister registrert adresse.

Hvis du ikke har jobb, vil du å få det som heter overgangsstønad.

Her er lenken til Nav og overgangsstønad.

https://www.nav.no/no/person/familie/enslig-mor-eller-far/overgangsstonad2#chapter-1

Du vil også få en ekstra barnetrygd. Barnetrygden er pr d.d. kr 1 054,00 pr barn

Lenke til barnetrygd satser m.m.

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kontakt-nav/oversikt-over-satser/barnetrygd

Du kan også ha krav på kontantstøtte

Lenke til kontantstøtte

https://www.nav.no/no/person/familie/barnetrygd-og-kontantstotte/kontantstotte2

Oppsøk ditt lokale Navkontor.

Forklar saken, og ta notater under møte. Kronebeløp noterer du nøyaktig ned og hva beløpet gjelder.

Når du kommer hjem, skriver du et brev, hvor du takker for et hyggelig og opplysende møte.

Vis til møte med dato, og saksbehandlers navn

Så viser du til møte og forklarer det du har blitt fortalt, slik du har oppfattet det.

F.eks.

I møte, på Deres kontor den 14.02.2020 har jeg forstått at jeg vil motta

Kr 1 054, i barnetrygd for hvert av barna.

I tillegg vil jeg få en ekstra barnetrygd, på kr 1 056,00 fordi jeg er enslig mor.

Videre vil jeg motta overgangsstønad på kr

Utgifter til barnehage og SFO vil bli dekket fult ut av Nav???? Eller noe lignende.

Jeg vil også få dekket en rimelig husleie. En rimelig husleie for en voksen og tre barn vil være på inntil kr 10 000,00 pr mnd.

Strøm dekkes av meg/Nav??

Osv. osv.

Hvis det du skriver i brevet til Nav er feil, skal Nav svare deg og korrigere det du sier, uansett hva det er du har misforstått.

Hvis Nav ikke gjør dette, da har Nav akseptert at det du skriver er sant, og vil være bundet av dette.

Grunnen til at du skal gjøre dette er at du kan få en ny saksbehandler, som kan ha helt andre oppfatninger om både det ene og det andre. Du kan da vise brevet til den nye saksbehandleren.

Det bør løse problemet.

Gå ned i levestandard.

Det kommer helt an på deg. Noen greier det fint. Andre ikke.

Du vil bo i en mindre bolig.

Du må forvente å kunne «kreve» mindre. Eks. Du må bytte ut kokt skinke med servelat.

Impulskjøp må du slutte helt med.

Du bør begynne å handle på tilbud.

Du bør spare deg opp en buffer så raskt som mulig.

Du bør føre budsjett og regnskap, for å ha kontroll over økonomien.

Din økonomi vil mest sannsynlig ikke tåle «overraskelses» utgifter.

Hvis du har eller disponerer bil, kan dette bli vanskelig med din nye økonomi.

Så ett siste spørsmål. MÅ du skilles?

Tenk lenge og nøye gjennom dette (Mener ikke at du har fått et innfall om å skilles)

Å gå ned i levestandard er en meget tøff overgang for en del personer.

Dette vil også gjelde barna. Mindre fritidsaktiviteter som koster en del penger.

Problemer med å betale skoleturer – delta på lik linje med venner pga. dårlig råd.

Redusere kjøp av «det siste».

Går noe i stykker, Smarttelefon, PC, iPad eller Mac, har du kanskje ikke råd til å reparere eller kjøpe ny.

Ikke glem å tegn forsikring.

Jeg bruker Nemi, de sender faktura hver måned, uten noe tillegg, og de har ingen egenandel.

Ellers søk på nettet. Du kan få svar på det meste der.

Håper dette har brakt noen avklaringer og er til hjelp

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, TBergh skrev:

Hei.

 

Spørsmål nr en er:

 

Vil du få den daglige omsorgen for barna? Altså hovedomsorgen, de bor hos deg med folkeregister registrert adresse.

 

Hvis du ikke har jobb, vil du å få det som heter overgangsstønad.

 

Her er lenken til Nav og overgangsstønad.

 

https://www.nav.no/no/person/familie/enslig-mor-eller-far/overgangsstonad2#chapter-1

 

Du vil også få en ekstra barnetrygd. Barnetrygden er pr d.d. kr 1 054,00 pr barn

 

Lenke til barnetrygd satser m.m.

 

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kontakt-nav/oversikt-over-satser/barnetrygd

 

Du kan også ha krav på kontantstøtte

 

Lenke til kontantstøtte

 

https://www.nav.no/no/person/familie/barnetrygd-og-kontantstotte/kontantstotte2

 

Oppsøk ditt lokale Navkontor.

 

Forklar saken, og ta notater under møte. Kronebeløp noterer du nøyaktig ned og hva beløpet gjelder.

 

Når du kommer hjem, skriver du et brev, hvor du takker for et hyggelig og opplysende møte.

 

Vis til møte med dato, og saksbehandlers navn

 

Så viser du til møte og forklarer det du har blitt fortalt, slik du har oppfattet det.

 

F.eks.

 

I møte, på Deres kontor den 14.02.2020 har jeg forstått at jeg vil motta

 

Kr 1 054, i barnetrygd for hvert av barna.

 

I tillegg vil jeg få en ekstra barnetrygd, på kr 1 056,00 fordi jeg er enslig mor.

 

Videre vil jeg motta overgangsstønad på kr

 

Utgifter til barnehage og SFO vil bli dekket fult ut av Nav???? Eller noe lignende.

 

Jeg vil også få dekket en rimelig husleie. En rimelig husleie for en voksen og tre barn vil være på inntil kr 10 000,00 pr mnd.

 

Strøm dekkes av meg/Nav??

 

Osv. osv.

 

Hvis det du skriver i brevet til Nav er feil, skal Nav svare deg og korrigere det du sier, uansett hva det er du har misforstått.

 

Hvis Nav ikke gjør dette, da har Nav akseptert at det du skriver er sant, og vil være bundet av dette.

 

Grunnen til at du skal gjøre dette er at du kan få en ny saksbehandler, som kan ha helt andre oppfatninger om både det ene og det andre. Du kan da vise brevet til den nye saksbehandleren.

 

Det bør løse problemet.

 

Gå ned i levestandard.

 

Det kommer helt an på deg. Noen greier det fint. Andre ikke.

 

Du vil bo i en mindre bolig.

 

Du må forvente å kunne «kreve» mindre. Eks. Du må bytte ut kokt skinke med servelat.

 

Impulskjøp må du slutte helt med.

 

Du bør begynne å handle på tilbud.

 

Du bør spare deg opp en buffer så raskt som mulig.

 

Du bør føre budsjett og regnskap, for å ha kontroll over økonomien.

 

Din økonomi vil mest sannsynlig ikke tåle «overraskelses» utgifter.

 

Hvis du har eller disponerer bil, kan dette bli vanskelig med din nye økonomi.

 

Så ett siste spørsmål. MÅ du skilles?

 

Tenk lenge og nøye gjennom dette (Mener ikke at du har fått et innfall om å skilles)

 

Å gå ned i levestandard er en meget tøff overgang for en del personer.

 

Dette vil også gjelde barna. Mindre fritidsaktiviteter som koster en del penger.

 

Problemer med å betale skoleturer – delta på lik linje med venner pga. dårlig råd.

 

Redusere kjøp av «det siste».

 

Går noe i stykker, Smarttelefon, PC, iPad eller Mac, har du kanskje ikke råd til å reparere eller kjøpe ny.

 

Ikke glem å tegn forsikring.

 

Jeg bruker Nemi, de sender faktura hver måned, uten noe tillegg, og de har ingen egenandel.

 

Ellers søk på nettet. Du kan få svar på det meste der.

 

Håper dette har brakt noen avklaringer og er til hjelp

 

Med vennlig hilsen

 

TBergh

 

Jeg vil få den daglige omsorgen, det er ikke aktuelt å bryte ut uten at jeg har en jobb først så det er vel der jeg bør starte. 

TS

Anonymkode: 94831...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...