Gå til innhold

Befolkningen ønsker ikke bomstasjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Allikevel skal det bygges nye veier? Er det ingen som kan sende regjeringen på studietur til Finland og Sverige? Har Norge ikke forstått det er nok nå? 

Bevegelsesfriheten blir hindret av store engangs summer som skal påføres bilister. 

Dem som bruker bomstasjon som argument for mindre bil passeringer er dobbelmoralske og driver en villedende politikk. 

Anonymkode: 7c608...3aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bevegelsesfriheten blir hemmet ja, det er noe veldig ubehagelig med dette i tillegg til at det er dyrt. Hva skal jeg gjøre som har lav inntekt når dette kommer over alt?

Anonymkode: 8f7b5...faf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bevegelsesfriheten blir hemmet ja, det er noe veldig ubehagelig med dette i tillegg til at det er dyrt. Hva skal jeg gjøre som har lav inntekt når dette kommer over alt?

Anonymkode: 8f7b5...faf

Ta buss.

Anonymkode: 85716...6e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Befolkingen? Bilistene, mener du vel. Bilistene vil at andre skal spleise på veier som de bruker.

Anonymkode: e34dc...1cc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk veldig mange godtar bomstasjoner der pengene går til en ny vei man kjører på. Det de fleste har problemer med, forståelig nok, er når bompengene blir brukt til helt andre ting som tog&buss etc. 
Eller som her, det er tydelig at det sitter for løst å bruke bompenger: https://www.nrk.no/innlandet/disse-veitoalettene-koster-16_9-millioner-kroner-1.14894828

Endret av LeneXCII
Lagt til siste
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Befolkningen»? Ikke dra meg inn i det der, jeg vil mer enn gjerne ha flere og nye veier 😅 

Anonymkode: f1720...fe8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest commeilfaut
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Allikevel skal det bygges nye veier?

Problemet er vel at enkelte vil ha flere, bedre veier, men ikke ønsker ta regningen. Bompenger er i mine øyne ganske fair, de som bruker veien betaler for den, og de som ikke bruker den slipper betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Befolkingen? Bilistene, mener du vel. Bilistene vil at andre skal spleise på veier som de bruker.

Anonymkode: e34dc...1cc

Vel, det kan også sees på som en samfunnsoppgave å ha et godt utbygd veinett. Som i mange land, samt som mange andre ting i Norge som ikke er brukerfinansiert. 
Hva norske bilister tilfører statskassen må være unikt i verdenssammenheng. 

Endret av LeneXCII
Lagt til tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor klarer ikke Norge å bygge og vedlikeholde veier på samme måte som feks Sverige?

Jeg har kjørt Sverige på langs og tvers. Det er kun inn til Stockholm og Gøteborg jeg har betalt bompenger.
 

Den totale summen på bompenger en ferie kom på 9.-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Befolkingen? Bilistene, mener du vel. Bilistene vil at andre skal spleise på veier som de bruker.

Anonymkode: e34dc...1cc

De "andre" som ikke er bilister er også avhengig av veier, selv de mest innbitte MDG`ere som aldri har vært utenfor oslogryta trenger biler og samferdsel selv om de ikke kjører bil selv.

Anonymkode: c86c1...8e6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil ha mer bommer og høyere priser

for å få ned trafikken

sats heller penger på kollektiv

Anonymkode: 31860...efc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, og jeg ønsker egentlig ikke å betale kr 20 for å kjøre buss 3 - 4 stopp, men jeg godtar at slik er det. Uten inntekter, ingen nye veier, flere bussavganger, skoler, sykehus osv osv. 

Anonymkode: c12f0...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg vil ha mer bommer og høyere priser

for å få ned trafikken

sats heller penger på kollektiv

Anonymkode: 31860...efc

Det funker ikke utenfor byene der kollektivtransport ikke eksisterer eller er upraktisk, Norge er mye mer enn sentrumsområdene i Oslo, Bergen og Trondheim. 

 

Anonymkode: c86c1...8e6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De "andre" som ikke er bilister er også avhengig av veier, selv de mest innbitte MDG`ere som aldri har vært utenfor oslogryta trenger biler og samferdsel selv om de ikke kjører bil selv.

Anonymkode: c86c1...8e6

Dette er det mange som glemmer. Veiene skal ikke bare få frem folk som egentlig kanskje kunne brukt kollektivtrafikk (om den finnes), men også en helt uhorvelig mengde varer som vi alle er helt avhengige av, uansett hvor "grønt" vi prøver å leve. 

Anonymkode: 41a58...758

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, EvaLena skrev:

Hvorfor klarer ikke Norge å bygge og vedlikeholde veier på samme måte som feks Sverige?

Jeg har kjørt Sverige på langs og tvers. Det er kun inn til Stockholm og Gøteborg jeg har betalt bompenger.
 

Den totale summen på bompenger en ferie kom på 9.-

1. Vi har ikke Sveriges sentralstyring. Det betyr at de har mindre veimeter pr bruker. Vi har mye mer lokalstyre, og større frihet i bosetning. Og nå, når vi i praksis legger ned vegvesenet, blir dette verre.

2. Vi har lavere befolkningstetthet generelt; en meter vei koster dobbelt så mye pr person i Norge.

3. Sverige har aktivt brukt forsvarsbudsjett midler i veibygging.

4. Sverige har sikkert sin del av NPM, men de har klart hatt en mye større fokus på kollektiv, og kombinert med sentraliseringstankegangen, har det fungert. Vi har mennesker på Lambertseter og Loddefjord som trenger bil i hverdagen. Dermed har «bilsyke» som rammer alle norske byer vært mindre i Sverige, og først nå rammer Stockholm og Gøteborg.

Så svaret er: Sverige har ikke dopet bilbruk, men bilkjøp. De har ofret lokaldemokrati for økonomisk effektivitet. Og de har hentet økonomiske midler fra overvurderte poster.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Allikevel skal det bygges nye veier? Er det ingen som kan sende regjeringen på studietur til Finland og Sverige? Har Norge ikke forstått det er nok nå? 

Bevegelsesfriheten blir hindret av store engangs summer som skal påføres bilister. 

Dem som bruker bomstasjon som argument for mindre bil passeringer er dobbelmoralske og driver en villedende politikk. 

Anonymkode: 7c608...3aa

Problemet er at «befolkningen» er fu**ings imbesiler som vil ha alt gratis. Og vi er i ett land der vi i stor grad får det, og fortsatt klager de. Og du er en av de som faktisk er en del av problemet.

Ja, bompenger minsker og former trafikkutviklingen. Vi har mengder av statestikk på det. Det er ett av de enkleste tingene å se resultater på.

Ja, bevegelsesfriheten blir begrenset. Hvis du bosetter deg basert på noe annet enn effektiv vei til jobb, butikk og praktisk liv, så har det en kost. Det er den samme kosten som merkosten med å bo sentralt. Poenget er å balansere dette i forholdet til livet ditt og dine muligheter.

Fordelen med Sverige og Finland, er ikke at de har bedre politikere, de har mer intelligente velgere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er "befolkning", og lever helt greit med bomveier.

Kun fordi brun er din yndlingsfarge, betyr det ikke at det er alle andres yndlingsfarge også.

Anonymkode: 24ea1...5dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, EvaLena skrev:

Hvorfor klarer ikke Norge å bygge og vedlikeholde veier på samme måte som feks Sverige?

Jeg har kjørt Sverige på langs og tvers. Det er kun inn til Stockholm og Gøteborg jeg har betalt bompenger.
 

Den totale summen på bompenger en ferie kom på 9.-

Fordi I Sverige bruker bruker de ikke opp hele samferdsels budsjetter på å bygge veier, broer og tunneler til steder der ingen trodde noen kunne bu. 

Vi er det eneste landet i verden der edru mennesker vedtar å bruke 1 mrd på en vei ut til en øy der det er 20 hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, prt90 skrev:

Fordi I Sverige bruker bruker de ikke opp hele samferdsels budsjetter på å bygge veier, broer og tunneler til steder der ingen trodde noen kunne bu. 

Vi er det eneste landet i verden der edru mennesker vedtar å bruke 1 mrd på en vei ut til en øy der det er 20 hus. 

De har uansett utrolig flotte veier selv på småsteder. Jeg har vært på både Øland og Gotland, kjempeflotte veier der også.

At vi bygget vei ut til små øyer med 20 hus som du skriver er totalt idiotisk. Helt enig med deg i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Det funker ikke utenfor byene der kollektivtransport ikke eksisterer eller er upraktisk, Norge er mye mer enn sentrumsområdene i Oslo, Bergen og Trondheim. 

 

Anonymkode: c86c1...8e6

Bor i trondheim, kjøpte meg bil da metrobussen kom - helt håpløse ruter, dyrt og tar for mye tid. Bruker 15-20 min til jobb nå i rush istedetfor 1 1/2-2 timer med buss med 2 bytter. 

Betaler gjerne bompenger, men synes de skal brukes på vei, gang/sykkelsti, ferger o.l - det som direkte gjør det enklere, raskere og tryggere å komme frem med bil.

Anonymkode: 8c296...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...