AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #1 Del Skrevet 9. februar 2020 Allikevel skal det bygges nye veier? Er det ingen som kan sende regjeringen på studietur til Finland og Sverige? Har Norge ikke forstått det er nok nå? Bevegelsesfriheten blir hindret av store engangs summer som skal påføres bilister. Dem som bruker bomstasjon som argument for mindre bil passeringer er dobbelmoralske og driver en villedende politikk. Anonymkode: 7c608...3aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #2 Del Skrevet 9. februar 2020 Bevegelsesfriheten blir hemmet ja, det er noe veldig ubehagelig med dette i tillegg til at det er dyrt. Hva skal jeg gjøre som har lav inntekt når dette kommer over alt? Anonymkode: 8f7b5...faf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #3 Del Skrevet 9. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Bevegelsesfriheten blir hemmet ja, det er noe veldig ubehagelig med dette i tillegg til at det er dyrt. Hva skal jeg gjøre som har lav inntekt når dette kommer over alt? Anonymkode: 8f7b5...faf Ta buss. Anonymkode: 85716...6e8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #4 Del Skrevet 9. februar 2020 Befolkingen? Bilistene, mener du vel. Bilistene vil at andre skal spleise på veier som de bruker. Anonymkode: e34dc...1cc 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 9. februar 2020 #5 Del Skrevet 9. februar 2020 (endret) Jeg tror faktisk veldig mange godtar bomstasjoner der pengene går til en ny vei man kjører på. Det de fleste har problemer med, forståelig nok, er når bompengene blir brukt til helt andre ting som tog&buss etc. Eller som her, det er tydelig at det sitter for løst å bruke bompenger: https://www.nrk.no/innlandet/disse-veitoalettene-koster-16_9-millioner-kroner-1.14894828 Endret 9. februar 2020 av LeneXCII Lagt til siste 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #6 Del Skrevet 9. februar 2020 «Befolkningen»? Ikke dra meg inn i det der, jeg vil mer enn gjerne ha flere og nye veier 😅 Anonymkode: f1720...fe8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest commeilfaut Skrevet 9. februar 2020 #7 Del Skrevet 9. februar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Allikevel skal det bygges nye veier? Problemet er vel at enkelte vil ha flere, bedre veier, men ikke ønsker ta regningen. Bompenger er i mine øyne ganske fair, de som bruker veien betaler for den, og de som ikke bruker den slipper betale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 9. februar 2020 #8 Del Skrevet 9. februar 2020 (endret) 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Befolkingen? Bilistene, mener du vel. Bilistene vil at andre skal spleise på veier som de bruker. Anonymkode: e34dc...1cc Vel, det kan også sees på som en samfunnsoppgave å ha et godt utbygd veinett. Som i mange land, samt som mange andre ting i Norge som ikke er brukerfinansiert. Hva norske bilister tilfører statskassen må være unikt i verdenssammenheng. Endret 9. februar 2020 av LeneXCII Lagt til tekst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaLena Skrevet 9. februar 2020 #9 Del Skrevet 9. februar 2020 Hvorfor klarer ikke Norge å bygge og vedlikeholde veier på samme måte som feks Sverige? Jeg har kjørt Sverige på langs og tvers. Det er kun inn til Stockholm og Gøteborg jeg har betalt bompenger. Den totale summen på bompenger en ferie kom på 9.- 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #10 Del Skrevet 9. februar 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Befolkingen? Bilistene, mener du vel. Bilistene vil at andre skal spleise på veier som de bruker. Anonymkode: e34dc...1cc De "andre" som ikke er bilister er også avhengig av veier, selv de mest innbitte MDG`ere som aldri har vært utenfor oslogryta trenger biler og samferdsel selv om de ikke kjører bil selv. Anonymkode: c86c1...8e6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #11 Del Skrevet 9. februar 2020 jeg vil ha mer bommer og høyere priser for å få ned trafikken sats heller penger på kollektiv Anonymkode: 31860...efc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #12 Del Skrevet 9. februar 2020 Neida, og jeg ønsker egentlig ikke å betale kr 20 for å kjøre buss 3 - 4 stopp, men jeg godtar at slik er det. Uten inntekter, ingen nye veier, flere bussavganger, skoler, sykehus osv osv. Anonymkode: c12f0...338 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #13 Del Skrevet 9. februar 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg vil ha mer bommer og høyere priser for å få ned trafikken sats heller penger på kollektiv Anonymkode: 31860...efc Det funker ikke utenfor byene der kollektivtransport ikke eksisterer eller er upraktisk, Norge er mye mer enn sentrumsområdene i Oslo, Bergen og Trondheim. Anonymkode: c86c1...8e6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #14 Del Skrevet 9. februar 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: De "andre" som ikke er bilister er også avhengig av veier, selv de mest innbitte MDG`ere som aldri har vært utenfor oslogryta trenger biler og samferdsel selv om de ikke kjører bil selv. Anonymkode: c86c1...8e6 Dette er det mange som glemmer. Veiene skal ikke bare få frem folk som egentlig kanskje kunne brukt kollektivtrafikk (om den finnes), men også en helt uhorvelig mengde varer som vi alle er helt avhengige av, uansett hvor "grønt" vi prøver å leve. Anonymkode: 41a58...758 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 9. februar 2020 #15 Del Skrevet 9. februar 2020 1 time siden, EvaLena skrev: Hvorfor klarer ikke Norge å bygge og vedlikeholde veier på samme måte som feks Sverige? Jeg har kjørt Sverige på langs og tvers. Det er kun inn til Stockholm og Gøteborg jeg har betalt bompenger. Den totale summen på bompenger en ferie kom på 9.- 1. Vi har ikke Sveriges sentralstyring. Det betyr at de har mindre veimeter pr bruker. Vi har mye mer lokalstyre, og større frihet i bosetning. Og nå, når vi i praksis legger ned vegvesenet, blir dette verre. 2. Vi har lavere befolkningstetthet generelt; en meter vei koster dobbelt så mye pr person i Norge. 3. Sverige har aktivt brukt forsvarsbudsjett midler i veibygging. 4. Sverige har sikkert sin del av NPM, men de har klart hatt en mye større fokus på kollektiv, og kombinert med sentraliseringstankegangen, har det fungert. Vi har mennesker på Lambertseter og Loddefjord som trenger bil i hverdagen. Dermed har «bilsyke» som rammer alle norske byer vært mindre i Sverige, og først nå rammer Stockholm og Gøteborg. Så svaret er: Sverige har ikke dopet bilbruk, men bilkjøp. De har ofret lokaldemokrati for økonomisk effektivitet. Og de har hentet økonomiske midler fra overvurderte poster. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 9. februar 2020 #16 Del Skrevet 9. februar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Allikevel skal det bygges nye veier? Er det ingen som kan sende regjeringen på studietur til Finland og Sverige? Har Norge ikke forstått det er nok nå? Bevegelsesfriheten blir hindret av store engangs summer som skal påføres bilister. Dem som bruker bomstasjon som argument for mindre bil passeringer er dobbelmoralske og driver en villedende politikk. Anonymkode: 7c608...3aa Problemet er at «befolkningen» er fu**ings imbesiler som vil ha alt gratis. Og vi er i ett land der vi i stor grad får det, og fortsatt klager de. Og du er en av de som faktisk er en del av problemet. Ja, bompenger minsker og former trafikkutviklingen. Vi har mengder av statestikk på det. Det er ett av de enkleste tingene å se resultater på. Ja, bevegelsesfriheten blir begrenset. Hvis du bosetter deg basert på noe annet enn effektiv vei til jobb, butikk og praktisk liv, så har det en kost. Det er den samme kosten som merkosten med å bo sentralt. Poenget er å balansere dette i forholdet til livet ditt og dine muligheter. Fordelen med Sverige og Finland, er ikke at de har bedre politikere, de har mer intelligente velgere. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2020 #17 Del Skrevet 9. februar 2020 Jeg er "befolkning", og lever helt greit med bomveier. Kun fordi brun er din yndlingsfarge, betyr det ikke at det er alle andres yndlingsfarge også. Anonymkode: 24ea1...5dc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 9. februar 2020 #18 Del Skrevet 9. februar 2020 10 timer siden, EvaLena skrev: Hvorfor klarer ikke Norge å bygge og vedlikeholde veier på samme måte som feks Sverige? Jeg har kjørt Sverige på langs og tvers. Det er kun inn til Stockholm og Gøteborg jeg har betalt bompenger. Den totale summen på bompenger en ferie kom på 9.- Fordi I Sverige bruker bruker de ikke opp hele samferdsels budsjetter på å bygge veier, broer og tunneler til steder der ingen trodde noen kunne bu. Vi er det eneste landet i verden der edru mennesker vedtar å bruke 1 mrd på en vei ut til en øy der det er 20 hus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaLena Skrevet 9. februar 2020 #19 Del Skrevet 9. februar 2020 4 minutter siden, prt90 skrev: Fordi I Sverige bruker bruker de ikke opp hele samferdsels budsjetter på å bygge veier, broer og tunneler til steder der ingen trodde noen kunne bu. Vi er det eneste landet i verden der edru mennesker vedtar å bruke 1 mrd på en vei ut til en øy der det er 20 hus. De har uansett utrolig flotte veier selv på småsteder. Jeg har vært på både Øland og Gotland, kjempeflotte veier der også. At vi bygget vei ut til små øyer med 20 hus som du skriver er totalt idiotisk. Helt enig med deg i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #20 Del Skrevet 10. februar 2020 15 hours ago, AnonymBruker said: Det funker ikke utenfor byene der kollektivtransport ikke eksisterer eller er upraktisk, Norge er mye mer enn sentrumsområdene i Oslo, Bergen og Trondheim. Anonymkode: c86c1...8e6 Bor i trondheim, kjøpte meg bil da metrobussen kom - helt håpløse ruter, dyrt og tar for mye tid. Bruker 15-20 min til jobb nå i rush istedetfor 1 1/2-2 timer med buss med 2 bytter. Betaler gjerne bompenger, men synes de skal brukes på vei, gang/sykkelsti, ferger o.l - det som direkte gjør det enklere, raskere og tryggere å komme frem med bil. Anonymkode: 8c296...fed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå