Gå til innhold

Hva koster det å få noen til å møkke ut og stelle hesten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

vil gjerne kjøpe meg hest som jeg kan ri på i helgene. Men har ikke tid til å fôre den, møkke ut, og generelt stell. Hva koster det å få en stalljente til å gjøre dette? Og gjøre klar hesten før/etter at jeg har ridd den.

Anonymkode: f32ff...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare leie deg hest i helgene? 

Anonymkode: 704b9...31c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sluk det fungerer å ha hest. Kjøp en plante.

Anonymkode: 86d2b...70c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke tid til hest. Ikke skaff deg en.

Anonymkode: b8260...622

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke tid til hest. Ikke skaff deg en.

Anonymkode: b8260...622

Jeg har det, i helgene. Vil ikke leie en for da må jeg dele den med andre og rissikere at den er "opptatt". Men jeg har penger, så jeg tenkte at det går vel an å betale noen for å stelle den?

Anonymkode: f32ff...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det, i helgene. Vil ikke leie en for da må jeg dele den med andre og rissikere at den er "opptatt". Men jeg har penger, så jeg tenkte at det går vel an å betale noen for å stelle den?

Anonymkode: f32ff...d7d

Hvforfor spør du om det her da når du har penger? Og hvorfor spør du ikke om hva det koster å kjøpe og holde en hest, hvor mye man bør legge ut på kjøp osv.?

Anonymkode: 5c6cc...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det, i helgene. Vil ikke leie en for da må jeg dele den med andre og rissikere at den er "opptatt". Men jeg har penger, så jeg tenkte at det går vel an å betale noen for å stelle den?

Anonymkode: f32ff...d7d

Hvis du leier en stallplass, så bør det ikke være noe problem å få noen til å passe hesten i ukedagene. Ca 10-15 tusen i måneden må du regne med, avhengig av plassen, hva som er inkl i prisen osv. 

Så kommer veterinær, utstyr og div annet i tillegg. 

Anonymkode: ae775...a2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det sånn folk betaler for å få gjøre da? Å ha hest på for/tar seg av stell osv selv de dagene de har den og du tar det i helgene?

Anonymkode: ef7e3...7ad

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvforfor spør du om det her da når du har penger? Og hvorfor spør du ikke om hva det koster å kjøpe og holde en hest, hvor mye man bør legge ut på kjøp osv.?

Anonymkode: 5c6cc...05a

Hva det koster å kjøpe en hest er lettere å finne ut av, det ser man jo på annonsen på finn.no eller lignende. Jeg lurte spesifikt på hva det koster å ha en som steller den og gjør den klar til jeg skal ut på tur, og tar av den salen og sånt etterpå.

Anonymkode: f32ff...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså en hest bør få trent/bli ridd enn bare i helgene! Så du bør få noen som også han ri hesten i ukedagene. Du sier du er redd den er opptatt når du skal bruke den selv i helgen. Det er jo bare å lage en avtale om at passet og ridingen gjelder i ukedagene. 

Å stelle hesten før og etter du skal ri i helgene burde du vel klare selv vel? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva det koster å kjøpe en hest er lettere å finne ut av, det ser man jo på annonsen på finn.no eller lignende. Jeg lurte spesifikt på hva det koster å ha en som steller den og gjør den klar til jeg skal ut på tur, og tar av den salen og sånt etterpå.

Anonymkode: f32ff...d7d

Rimelig spesielt. Trodde det var sånne tjenere adelen hadde i gamle dager. Tipper at Prins Charles også saler av sin egen hest.

Anonymkode: 5c6cc...05a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rimelig spesielt. Trodde det var sånne tjenere adelen hadde i gamle dager. Tipper at Prins Charles også saler av sin egen hest.

Anonymkode: 5c6cc...05a

Hva er galt med det, så lenge de får betalt?

Anonymkode: f32ff...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du setter den på en trenerstall (ca 10.000 i mnd) tar de seg av alt, så kan du bare avtale at du kommer og rir i helgene. 

Anonymkode: 6e907...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde innehatt nok kompetanse til å eie en hest hadde du kunnet svare på dette spørsmålet selv. En hest er ikke en hund eller katt, der forkunnskaper ofte er unødvendige, men hest er virkelig ikke ett "learning by doing" dyr. At du tok noen ridetimer i barne- og ungdomsårene har ikke gjort deg rustet til å eie en hest. Start med ridetimer og få innpass som stallhjelp i en eller annen stall i nærområdet og gjør det en lengre periode slik at du for oversikt over hva som faktisk kreves.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

vil gjerne kjøpe meg hest som jeg kan ri på i helgene. Men har ikke tid til å fôre den, møkke ut, og generelt stell. Hva koster det å få en stalljente til å gjøre dette? Og gjøre klar hesten før/etter at jeg har ridd den.

Anonymkode: f32ff...d7d

Du har ikke tid til egen hest. Skaff deg en hest på for i helgene, enkelt og greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det, i helgene. Vil ikke leie en for da må jeg dele den med andre og rissikere at den er "opptatt". Men jeg har penger, så jeg tenkte at det går vel an å betale noen for å stelle den?

Anonymkode: f32ff...d7d

Når du leier en hest så inngår dere selvfølgelig en skriftlig avtale hvor du betaler for de dagene du har den. Da er hesten som din de dagene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får høre med staller i området der du bor om det finnes en ordning der du kan leie en fast hest gjennom året, så du får ridd på helg.

Å eie en hest er så mye mer enn å ri,( så vil tro at prisen på 10-15.000kr pr mnd. som ble skrevet kanskje få noen til å ville ta fult ansvar for en hest og la deg ri på helg) En hest skal fores, stelles, trimmes, følges opp av hovsmed og veterinær....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett hesten på en trenerstall. Det koster fra 10 000,- pr mnd og oppover. Da er det noen som sørger for at hesten får alt av stell og trening i ukedagene og så kan du komme og ri den selv, når du har tid....

Men helt ærlig, slik du legger det frem, så ville jeg heller skaffet meg en hest på for i helgene... Da har du en skriftlig avtale om hvilke dager du skal ri hesten, slik at den ikke er opptatt når du skal ri. Men da må du nok ta deg av stellet av hesten de dagene du har den. Møkke, fore, sale den på og av... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med det, så lenge de får betalt?

Anonymkode: f32ff...d7d

Når du skal sitte på ryggen til et stort dyr, så lønner det seg å ha et forhold til det, både for egen og hesten's sikkerhet, og også fordi hester ikke er biler. De er levende dyr, ikke maskiner.

Anonymkode: 5c6cc...05a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...