Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre selv med bilen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt min første bil, den er 8 år gammel. Lurer på hva jeg kan gjøre selv med den, for service koster 8000kr og da byttes motorolje og noen filter. Hvor vanskelig er egentlig det? 

Kan jeg ha på spyleveske og bytte ut pærene inne i bilen (de for lys i taket), hva heter disse? Er det de som kalles instrumentpærer?

Bilen ble eu godkjent uten feil på torsdag, så regner med den er trygg sånn i teorien 😛 er en vanlig dieselbil. Har ikke tenkt å selge den så komplett servicehefte fra merkeverksted kommer ikke til nytte.

kan jeg ha sommerhjulene i kald garasje eller bør de være inne i oppvarmet kjeller? Hva er best?

da jeg kjørte opp for 10 år siden brukte jeg en bil fra 80-tallet og da gjorde man alt selv nesten, men bilene har kanskje endret seg mye siden da.

Anonymkode: fc8cf...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har akkurat kjøpt min første bil, den er 8 år gammel. Lurer på hva jeg kan gjøre selv med den, for service koster 8000kr og da byttes motorolje og noen filter. Hvor vanskelig er egentlig det? 

Kan jeg ha på spyleveske og bytte ut pærene inne i bilen (de for lys i taket), hva heter disse? Er det de som kalles instrumentpærer?

Bilen ble eu godkjent uten feil på torsdag, så regner med den er trygg sånn i teorien 😛 er en vanlig dieselbil. Har ikke tenkt å selge den så komplett servicehefte fra merkeverksted kommer ikke til nytte.

kan jeg ha sommerhjulene i kald garasje eller bør de være inne i oppvarmet kjeller? Hva er best?

da jeg kjørte opp for 10 år siden brukte jeg en bil fra 80-tallet og da gjorde man alt selv nesten, men bilene har kanskje endret seg mye siden da.

Anonymkode: fc8cf...d5d

Virker ikke som du har all verden teknisk innsikt, men du har rett i at det gikk an å gjøre mer før, bilene i dag er pepret med følere, indikatorer alt ligger under et hav av plastikk, et oljeskift tar normalt sett 30 min, men når du må bruke 1 time på demontere for og i hele tatt komme til oljefilter, da blir det mye banning 

Anonymkode: b6a35...a7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som nesten alle glemmer er at man må bytte ut lufta i dekkene hver høst og vår. Fra sommerluft til vinterluft om høsten, og omvendt på våren. Dette gjør man samtidig som man bytter fra sommer til vinterhjul om høsten og fra vinterhjul til sommerhjul om våren. Dette på grunn av varm sommerluft inneholder mer fuktighet, som kondenseres på vinteren. Den kalde vintelrufta inneholder også for lite fuktighet om sommeren, slik at gummien i dekka tørker ut. 

Likeledes så er det viktig å smøre blinklysene jevnlig, blinklysolje selges på nærmeste bensinstasjon, og de hjelper deg sikkert å fylle på. 

Det er også greitt å ha noen meter med overledning liggende i hanskerommet, men det skjønner du sikkert. Dette burde du ha lært om da kjørte opp. 

Anonymkode: 7f541...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Virker ikke som du har all verden teknisk innsikt, men du har rett i at det gikk an å gjøre mer før, bilene i dag er pepret med følere, indikatorer alt ligger under et hav av plastikk, et oljeskift tar normalt sett 30 min, men når du må bruke 1 time på demontere for og i hele tatt komme til oljefilter, da blir det mye banning 

Anonymkode: b6a35...a7e

Tok 15 min å komme til, så var ikke så ille. Fant pdf på bilmerkets side om hvordan alt gjøres så da var det enkelt å få fylt på alt av væsker og bytta filter. Verre å finne ut hva de forskjellige lyspærene het 😛

Har sikkert ikke teknisk insikt men er så mange gode beskrivelser og videoer på nett i dag at det er vanskelig å gjøre det feil om man tar seg god tid. 

Når man kun har hatt en veldig gammel bil før blir det stor forskjell. Deg over gidder jeg ikke engang svare, ikke rart mange kvier seg for å utføre arbeid på bilen selv når enkelte er så frekke. 

Anonymkode: fc8cf...d5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som nesten alle glemmer er at man må bytte ut lufta i dekkene hver høst og vår. Fra sommerluft til vinterluft om høsten, og omvendt på våren. Dette gjør man samtidig som man bytter fra sommer til vinterhjul om høsten og fra vinterhjul til sommerhjul om våren. Dette på grunn av varm sommerluft inneholder mer fuktighet, som kondenseres på vinteren. Den kalde vintelrufta inneholder også for lite fuktighet om sommeren, slik at gummien i dekka tørker ut. 

Likeledes så er det viktig å smøre blinklysene jevnlig, blinklysolje selges på nærmeste bensinstasjon, og de hjelper deg sikkert å fylle på. 

Det er også greitt å ha noen meter med overledning liggende i hanskerommet, men det skjønner du sikkert. Dette burde du ha lært om da kjørte opp. 

Anonymkode: 7f541...ebd

Veldig morsomt 😉

Anonymkode: 8a0e2...8cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...